1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Roest.

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Joostv, 2 aug 2019.

  1. beste.
    Is het normaal dat het achter subframe al roest op een auto van nog geen jaar oud?
    Voorwiel ophanging zag ik ook al roestvorming.
     
  2. Wat versta je onder roest? Heb je er een foto van?
    Roest kan door verschillende factoren ontstaan. Vaak is het wonen aan de kust of het niet afspoelen van het strooizout in de winter de boosdoener.
     
  3. roest is een simpel woord.
    oppervlakte roest is geen roest, zou je zo met een doek weg kunnen vegen bewijze van. ziet er alleen bruin uit.
    dat subframe of dergelijke onderdelen onder de auto bruin worden van roestvorming klopt dat gebeurt wel vaker.
    alleen echt roesten, dus dat er materiaal dikte afname is. dat duurt heel stuk langer. heb ze niet gezien van 10-15jaar of jonger. misschien andere wel, geen idee.
     
  4. Sorry hoor maar wat een onzin. Oppervlakte roest is geen roest ..... nee, wat is het dan? Roest is wel roest (beter corrosie), soms corrodeert (= neemt materiaal dikte af) het sneller dan anders (afhankelijk van het materiaal) maar het feit dat je het met een doek zo kunt wegvegen betekent niet dat het geen roest is.
     
  5. Mee eens. Een tectyl behandeling kan geen kwaad.
     
  6. Zal morgen even foto maken. Zit vooral bij de lassen.
    Vind wel snel binne het jaar.
     
  7. De corrosiebescherming van de onderdelen van de wielophanging is van een heel ander niveau als de corrosiebescherming van de carrosserie. De onderdelen van de wielophanging zijn voorzien van een relatief dunne laklaag. Op scherpe/rechte kanten van de in vorm geperste onderdelen is de laklaag zelfs nog wat dunner (op een afgeronde kant vormt zich veel meer laagdikte als op een scherpe/rechte kant).

    Gezien de matige corrosiebescherming van de onderdelen van de wielophanging en het feit dat deze onderdelen continue zijn blootgesteld aan de elementen is het in mijn ogen dan ook volstrekt normaal dat hier na relatief korte tijd al oppervlakkige roest ontstaat. Dit is feitelijk niets bijzonders en is naar mijn mening geen probleem of defect maar een producteigenschap.
     
  8. @Fred
    misschien is roest niet de juiste naam. maar soms heb je bruin afzetting op je onderdeel wat als roest overkomt. maar dat kun je dan met natte doek eraf halen en lijkt er niks aan de hand te zijn.
    zelfde als roest op je remschijf na een keer je auto gewassen te hebben. dit zou je ook met natte doek eraf kunnen vegen, het is namelijk oppervlakte roest en zit niet in het materiaal zelf.
    oke makkelijkste is gaan rijden en dan rem je hem ook schoon.
    je kan namelijk ijzerdeeltjes op je onderdeel hebben die dan snel bruin worden met aanraking van water

    op de lasnaden krijg je het snelst roestvorming ook al deze gespoten is. je ziet het daar dan vaak beginnen.
    maar zoals jw zegt staan veel blootgesteld aan de natuur. zout is nooit goed voor staal. daaarom auto's die binnen staan, vertonnen minder roest op deze onderdelen dan auto's die constant buiten staan, helemaal in de winter en bij de zee heb je hier meer last van.
     
  9. (Relatief) ouwe lullen zoals ondergetekende herinneren zich nog dat je een wagen bij wijze van spreken nieuw maar al roestend bij de dealer ophaalde. En dat die auto binnen 5 jaar volledig opgevreten was. Das nu gelukkig een stuk beter. Ik bekijk de onderkant van mijn auto niet zo vaak maar wat oppervlakte roest daar lijkt me normaal. Dat gaat in Nederland ook wat sneller dan in Californie oid.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Roest vorming bij wielophanging delen is een bekend probleem bij de Focus en ook andere Ford modellen (o.a. Mondeo), heb in de loop van de tijd al heel veel onderdelen daarvan vervangen, maar lijkt me wel steeds erger te worden, bij de FoFo 1 kwam dat pas na ca. 10 jaar in het gevaren gebied (APK afkeur), bij de FoFo zie je het al bij 5 tot 7 jaar oude auto's en ik hoor het net als bij jou dat het bij nieuwere modellen al weer eerder begint met vliegroest (aanslag)! Het begint met een lichte (vliegroest) vorming op de lasnaden van deze onderdelen, deze zijn denk ik het ruwst en daar is de lak het slechtste en de vuilafzetting het meeste! Bij mijn eigen FoFo 2 van eind 2007 (nog net voor de Fase 2 uitvoering), is het ook al aardig bezig zag ik laatst op de brug, veren zijn al vervangen achter zag ik en subframe voor ook al aardig aangetast en dwars draagarmen al behoorlijk roestig (die zou ik gelijk met de veren hebben vervangen, maar heeft de vorige eigenaar niet gedaan helaas), mogelijk komt hij nog 1 of 2 keer door de APK denk ik, want de schotel waar de veer op zit is aangetast, nog wel hard, maar hangt een beetje af van de keurmeester hoe hij het inschat, bij mijn vorige FoFo moest ik de veren en schotels vervangen (ook de voor veren trouwens) voor de APK, best een klus overigens! Ik heb in ieder geval al een bijna complete achterwiel ophanging gekocht van iemand die van de vervanging afzag i.v.m. nog meer problemen met zijn FoFo, daardoor ha dik de set goedkoop en zijn origineel, maar liggen al even in mijn berging (is wat vochtig) en de lasnaden hebben al vliegroest, dus ga ze in ieder geval goed ontroesten een aantal maal primer en dan lakken met speciale lak die ook gebuikt wordt bij terreinwagens! Misschien t elang verhaal hoop dat het je niet heft verveeld en er wat aan hebt als achtergrond informatie!
     
  11. @Joostv , zou je een foto kunnen maken en deze hier dan plaatsen?
     
  12. Ja. Ga vandaag even eronder kruipen.
     
  13. #13 Joostv, 5 aug 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2019
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Het lijkt wel of dit onderdeel ergens overheen is geschraapt en toen is gaan roesten. De rest ziet er namelijk prima uit.
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  15. +1, dat denk ik ook.
     
  16. Een mechanische beschadiging die vervolgens is gaan roesten. De vraag is alleen, hoe komt een nieuwe auto nu al aan zo`n beschadiging!?
     
  17. Zijn de lasrupsen die roesten. Ik ga het morgen maar behandelen
     
  18. [​IMG][​IMG][​IMG]
    Beter zo.
    Even mijn tijd voor genomen.
    Was echt alleen aanslag op de lasrupsen.
    Mooi schoongeborsteld en daarna hele subframe in de tektiel.
     
    SysICoder vindt dit leuk.
  19. [​IMG]
    Van het weekend even lekker in de wax zette
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  20. Vergeet die Focus, heb je foto’s van die blauwe?
     
    Joostv, Gewitwel en jeroenbreuer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina