1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Fofo valt uit bij airco aan

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Billy, 1 aug 2019.

  1. #1 Billy, 1 aug 2019
    Laatst bewerkt: 1 aug 2019
    Beste leden,

    Onze fofo MK1 2004 sw 1.6 100pk heeft wat kuren. Deze zijn dat de motor uitvalt bij lage toeren, als de airco aan staat. Als ik stil sta en dan de airco aanzet, schommelt hij in toeren en schud de motor flink, totdat hij uitvalt. Tevens schokt de auto licht tijdens het rijden en houdt hij in bij 2500 rpm. Bij wat extra gas geven, gaat ie weer als een speer en trekt ie makkelijk tot de 100 km/PU in zijn tweede versnelling. Op de snelweg merk je niets meer. Tevens lijkt het soms of de uitlaat lek is, maar dat is hij niet.
    Nu ben ik een amateur sleutelaar, die gek is op YouTube, maar een echte oorzaak kan ik op die manier niet vinden. Nu blijkt de accu ook niet meer de beste, dus die wordt spoedig vervangen. Bougies, bobine en de bougie kabels zijn reeds vervangen. OBD scan helpt me ook niet verder. Wie helpt mij op weg
     
  2. als eerst welkom, geen idee welke motor je hebt maar gok op een 1.6

    als je nog een stationaair regelklep hebt dan zou ik die eens schoonmaken, die moet namelijk ervoor zorgen dat hij bij geen gasgeven als gasklep functioneert.
    als je airco aanzet versteld hij zichzefl zo dat de motor constant stationaair kan lopen.
    met carburateurreiniger werkt het opzich goed. zolang het maar droog is als je het terugmonteert
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/stationair-toerental-wisselend.85584/
     
    Floske1913 vindt dit leuk.
  3. Bedankt voor je reactie truckerOwerner. Waar kan ik de stionaair regelklep vinden?
     
  4. Billy vindt dit leuk.
  5. Carterventilatie is wel in orde?
     
  6. Dat is een goeie vraag Marco. Als het morgen niet te hard regent, kruip ik er even onder.
     
  7. Gasklep001.jpg

    Uit de oude doos :mrgreen:
     
  8. Stionaair regelklep, Carter ventilatie, gasklephuis, gasklep positiesensor zijn schoon en werken naar mijn inziens. Evenals de lmm. Waar kan ik het nog meer zoeken?

    Als de motor niet draait, geeft de accu groen aan, zodra hij even draait, is het oog wit. Laden doet hij wel met 13.6v
     
  9. misschien een gekke vraag maar draait je aircopomp met de hand nog wel goed. als de motor afstaat kan je kijken of je met de hand hem goed rond kan draaien. de magneetkoppeling zou je in dat geval moeten kunnen draaien.
    ene kant lijkt me sterk wat vaak breekt de as juist als de pomp inwendig vastgelopen is, veel weerstand heb ik zelf nog niet meegemaakt.

    geen idee of je een hogedrukschakelaar in je stuurleidingen naar je stuurhuis hebt zitten.
    als je namelijk aan stuur draait decteert hij dat je dit doet en verhoogt direct ook de toerental iets.
    anders gezegd. wat doet het toerental als je aan het stuur draait.
    ene auto kun je de stekker los nemen en verandert het positief bij de andere niet en moet je hem nog doorlussen de draden zelf.

    alleen het geval van dat hikje happeren bij de 2500rpm is dat altijd een enkele keer?
    als je laag in de toeren in zijn 5 door trekt, trekt hij dit wel of heb je dan meer last van happeren of hikjes
     
  10. Het hikken, is alleen bij lage snelheid 50/60 km/u. Meest decteerbaar in de derde versnelling.
    Als ik aan het stuur draai, zijn er geen bijzonderheden. De airco pomp loopt soepel.
    Misschien toch maar snel de accu vervangen. Heb een bluetooth kit aan boord die ook de accu spanning weergeeft. Als ik rij, geeft ie tussen de 13 en 13.6 v aan. Zet ik de motor uit en heb de radio nog aan, zakt ie snel naar de 11,5 of lager en geeft dan abnormal battery voltage aan.
    Als ik de accu bekijk geeft het oog groen aan. Positief. Maar als ik de motor een tijdje laat draaien is het oog wit. Hoort deze altijd groen te zijn? Zo ja, zit hier al een groot probleem.
     
  11. Nieuw probleem/ uitdaging erbij. Sta ik in de file gaat de temperatuur van de motor flink omhoog, zodat ik hem maar even aan de kant heb gezet om af te koelen. Wat mij hierbij opviel, is dat als ik iets gas gaf hij terug ging naar de normale temperatuur. Zodra ik weer gas los liet, zat ie weer bijna aan zijn max
     
  12. waterpomp die niet optimaal werkt. eventueel schoepen van de waterpomp afgebroken.
    waardoor stationaair te lage doorstroming van de waterpomp en op toeren heb je direct een snellere doorstroming waardoor koelvloeistof niet te warm gaat worden
    geen idee of het klopt maar uit me hoofd was er ook een temperatuursensor achter op het blok die de temperatuur meet van de kop zelf. staat me iets van bij dat hier wat problemen eerder mee waren, geen idee of je het hebt of wat de klachten/symptomen van zijn.

    als je tijdens het rijden 13-13.6volt hebt is je accu goed. 14.5volt wil zeggen dat je de accu echt aan het opladen bent en vrij leeg is/was
    het snel wegzakken naar 11.5volt kan. maar ligt aan bluetooth kit hoe het precies zit.
    deze meet de spanning of vraagt het op als je een eobd tester bedoelt.
    echter deze spanning kan door de dunne draden snel een halve tot hele volt lager zitten. vooral als er tussendoor aftakkingen zijn waar een verbruiker op zit
    je moet het dus eigenlijk direct vergelijken met de spanning op de accu zelf.

    als je 50/60km/h rijdt ben je dan volgas aan het acceleren, is dat met warme motor of met koude/opwarmende motor.
    of maakt het eigenlijk niet uit. kan zijn dat het zelfde probleem is wat je met de file hebt meegemaakt, door slechte/onjuiste meting van koelvloeistof temperatuur dat hij denkt dat motor warmer/kouder is dan werkelijk is.
     
  13. De waterpomp gaat dan in september vervangen worden tezamen met de distributieriem.

    De snelheid van 50/60 km/u is constante snelheid. Ga vaak wat harder rijden , zodat het schokken niet meer voelbaar is. Maar dat is het schokken. Ik maak mij meer zorgen over het uitvallen van de motor als de climaatcontrol aanstaat. Hij koelt wel zeer goed, maar hem telkens uitzetten bij langzaam rijden of het stoppen is het vervelendste.
     
  14. Nog iemand een toevoeging op het uitvallen bij airco aan? Lambda sonde misschien een optie?
     

Deel Deze Pagina