1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Selectshift 6 speed automaat onderhoud

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Laurensv, 20 jul 2019.

  1. Beste,

    Ik ben sinds een aantal dagen in het bezit van een focus 2016 1.0 ecoboost 125pk automaat met 57000km.

    Ik was in de veronderstelling dat ik een powershift (dubbele koppeling) automaat zou hebben. En maakte me een beetje zorgen omdat ik er achteraf best veel problemen over lees op internet.

    Dus ik naar de ord dealer gebeld en de vraag gesteld voor een 60k onderhoudsbeurt en evt automaat olie en filter wissel, nu blijkt dat mijn ford een 6f15 automaat heeft en dat is (misschien gelukkig) geen powershift, maar een selectshift wat volgens mij een vernieuwde versie van een dct is? Alleen volgens de dealer staat er voor een 60k beurd niet bij dat er automaat olie en evt filter gedaan moet worden, terwijl er bij veel automaten van andere merken wel geadviseerd wordt de olie te verversen of zelfs te flushen voor een langere en betrouwbare levensduur. Ik merkte al wel snel dat de dealer ook veel niet direct wist aangezien er blijkbaar niet zo heel veel automaten in nederland rond rijden... mijn vraag is of iemand er ervaring mee heeft wat verstandig is of meer informatie (via google vindt je er weinig over) flushen of olie wissel zal gemiddeld 200-300 euro kosten maar als je daarmee de automaat weer 60k storingsvrij kan houden dan vindt ik dat mee vallen.

    Mvg laurens
     
  2. De 6F15 is een conventionele automaat met koppelomvormer. Het is een lichtere uitvoering van de 6F35 die in onze C-Max 1.5 Ecoboost zit.
    De meeste betrouwbare informatie over deze bak kan je in Amerika vinden. Flushen wordt sterk afgeraden voor deze bakken.
    Het advies is om elke 50000km de olie te wisselen en dan gewoon een zogenaamde drain and fill te doen, dus aftappen en vullen.

    Let er wel op dat deze bak erg gevoelig is voor welke olie er in gaat en het is dus verstandig om echt alleen Motorcraft Mercon LV te gebruiken.

    Het filter kan helaas niet makkelijk vervangen worden, daarvoor moet de bak uitgebouwd worden en de twee helften losgehaald worden.

    Ik heb bij onze auto de olie al een keer laten vervangen en de dealer deed er nogal moeilijk over maar uiteindelijk hebben ze het wel gedaan.

    Bekijk deze filmpjes maar eens.
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLnkaHoqfNwiFfrsYd6-dJrr22KrnmUmag
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  3.  
  4. Bedankt voor de info daar kan ik zeker wat mee! Ik ga dan bij de 60k ook de automaat olie maar verversen. Mag ik vragen wat jou dat gekost heeft een waar? Mvg laurens
     
  5. Ik weet het niet meer eigenlijk. We hebben het gelijk met het normale onderhoud uit laten voeren. Je betaald bij Ford wel de hoofdprijs voor de Mercon LV maar ja, het is altijd nog goedkoper dan een nieuwe bak.

    Ik heb het bij Wensink in Arnhem laten doen. Er waren wat monteurs aan het tegenstribbelen maar je merkt zoals jij ook gemerkt hebt dat er enorm weinig kennis over deze bakken is in Nederland. Deze transmissies zijn in 2002 samen met GM door Ford ontwikkeld.

    Er worden in Amerika best wel problemen gemeld maar veel daarvan komen dus door slecht onderhoud en wat ook lijkt te zijn is dat door de integratie tussen motormanagement en besturing van de bak deze gevoelig lijkt te zijn voor hoe de motor loopt. Er zijn gevallen bekend waarbij de schakelproblemem verdwenen door het tanken van betere brandstof. Onze C-Max krijgt in Nederland alleen 98 oktaan te drinken en dan meestal V-Power.
     
  6. Dat er weinig over bekend is valt me wel erg tegen. En wat je zegt liever 150-300 euro meer voor een olie wissel dan een nieuwe bak. Ik merk nu nog geen problemen eigenlijk dat is wel prettig, ik merk wel dat bij iets meer gas geven de automaat al snel 2800- 3000 toeren gaat maken, als ik optrek als een bejaarde zeg maar dan schakeld hij netjes op rond de 2000-2200 toeren. Dan blijft het verbruik ook schappelijk volgens de boordcomputer 6.5 -7l/100 bij stadsverkeer. Ik zal ook is een keer v power proberen om te kijken of het schakel gedrag anders wordt.
    Merk jij als je wat meer doortrekt naar 4500 5000 toeren dat de automaat een soort knarsend ge luid maakt?
     
  7. Ik heb geen knarsende geluiden uit de bak gehoord tot nu toe.
    Wat je ziet en hoort met de toerentallen is de slip in de koppelomvormer. Het ontwerp is niet het meest moderne en de lockup van de koppelomvormer doet het alleen in 4, 5 en 6. Ik merk het vooral in de derde versnelling dat hij bij wat steviger accelereren wat hoger in de toeren zit en de snelheid wat na loopt. Bij echt vol gas accelereren merk je het overigens niet.

    Ze weten er niet veel van omdat het een ad-hoc beslissing is geweest om deze bakken te gaan gebruiken. Er zijn, vooral in Amerika, zo veel problemen geweest met de powershift automaat dat ze daar eigenlijk zo snel mogelijk vanaf wilden. De 6F-serie hebben ze nu eenmaal op de plank liggen en die hebben ze aangepast voor gebruik in de Focus, C-Max en Kuga. Eerst alleen aan de 1.5 Ecoboost en later ook aan de 1.0 Ecoboost.
     
    Laurensv vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina