1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Inmiddels wat meer kilometers gereden in de Active 1.0 en mij valt toch wel op dat hij wat rumoeriger is dan de 3.2 die ik hiervoor had. Klinkt allemaal wat meer door. Verder voel ik behoorlijk wat trillingen in de versnellingspook. Vooral bij optrekken. Hebben meer mensen die ervaring. Vind het wat knullig overkomen. Bij de 3.2 voelde ik bijna niets.
     
  2. Dit is bij mij ook zo. Was inderdaad niet het geval in mijn oude Focus.
     

  3. Had ik ook opeens last van, na goed ontvetten is het weg. Komt volgens mij alleen in het begin. De Fiesta MK 8 "spuugt" zwarte pluisjes uit na 1000 kilometer. Soms zijn dingen lastig te verklaren.
     
  4. Gek is dat. Ik Vond op YouTube laatst een filmpje van een test van de mk4 waarin ook geklaagd werd over de vaagheid van de bak en dat de pook echt heen en weer gaat bij gas geven / lossen. Totaal geen last van, schakelt strak zoals ik van Ford gewend ben en totaal geen trillingen.
     
  5. Ik heb daar in mijn Active totaal geen last van.Moet wel zeggen dat ik pas 1000 km heb gereden en dat het een 1.5 is.
    In mijn vorige Focus (een MK3.2 1.0 125pk) overigens ook niet.
    De 1.5 maakt wel een heel ander geluid dan de 1.0 125 pk. De 1.5 klinkt sportiever. Hij heeft een zwaardere brom.

    Gr. Jan
     

  6. Persoonlijk deel ik de mening dat de doorontwikkelde 1.0 ECOboost in de Focus 4 rumoeriger is als zijn voorganger in de Focus 3. Wanneer je gaat kijken wat er allemaal aan de motor gewijzigd is kan je bijna spreken van een nieuwe motor in plaats van een doorontwikkeling. Ik vermoed dat het feit dat de nieuwe 1.0 ECOboost niet langer een wetbelt (natte distributieriem) heeft maar een distributieketting er ook toe heeft bijgedragen dat de motor rumoeriger is geworden.

    Wat versnellingsbak betreft is de 1.0 ECOboost met 6-versnellingsbak in de Focus 4 ook totaal niet te vergelijken met de 1.0 ECOboost met 6-versnellingsbak in de Focus 3. Dat hierin verschillen merkbaar zijn is dan ook volstrekt normaal.

    De 125 en 140 PK versies van de 1.0 ECOboost waren in de Focus 3 nog voorzien van de Ford B6 (Getrag 6MTT250) versnellingsbak. Dit is dezelfde versnellingsbak die ook op de 1.6 / 1.5 ECOboost en 1.6 / 1.5 TDCI werd toegepast. Deze versnellingsbak kan officieel een maximum koppel aan van 285 Nm. Voor de 1.0 ECOboost was deze versnellingsbak dus behoorlijk overbemeten.

    In de Focus 4 heeft Ford er vanuit het oogpunt van kostenbesparing voor gekozen om de 1.0 ECOboost te voorzien van een andere versnellingsbak. Dit is de nieuwe Ford MX65 versnellingsbak. De MX65 versnellingsbak is ontwikkeld als vervanger van de oude IB5 5-versnellingsbak welke Ford meer dan 20 jaar heeft toegepast. De MX65 versnellingsbak is ontwikkeld als modulair design waarbij zowel versies met 5 als 6 versnellingen beschikbaar zijn. De 1.0 ECOboost in de Focus 4 is voorzien van de MX65 versnellingsbak met 6-versnellingen (Getrag 6MTT215) welke officieel een maximum koppel van 215 Nm aan kan.
     
    RKuip vindt dit leuk.
  7. We kregen een melding van een eigenaar van een hagelnieuwe Ford Focus Active die na 600km een versleten koppelingsplaat bleek te hebben, de zaak is in onderzoek bij Ford.
    Zijn er hier mensen bekend met dit probleem?
     
  8. Bijna 2000 weg nu en nergens last van. Ook de bak schakelt zoals onze 1.6 mk3.1 messcherp.

    600 km en je koppeling weg zal een maandagmorgen auto zijn
     
  9. Helaas geen op zichzelf staand probleem, er zijn al meerdere Mk4 Focussen & Kuga gerapporteerd met hetzelfde euvel. Zal een terugroepactie worden! Hopelijk blijft het aantal tot een minimum beperkt.
     
    DK1985 vindt dit leuk.
  10. Het viel me vandaag bij een proefrit op dat ik behoorlijk wat beweging zag vanuit mijn ooghoek en dat kwam van reflecties in de aluminium strip op het dashboard. Ik vond het niet prettig maar is er iemand hier met een Titanium die dat ook opvalt en wen je daar een beetje vlot aan?

    Knipsel.PNG
     
  11. Dus als je een MK4 gaat chiptunen is de kans op schade aan je versnellingsbak dus groter?
     
  12. De marges zijn kleiner dus ja de kans op schade wordt groter. Fabrikanten maken de technische marge zo klein mogelijk om te besparen. Elke Euro die ze tijdens de productie besparen zijn tientallen Euro's verschil aan het eind die in extra marge terecht komt. Dat is een beeld wat je overal ziet.
     
  13. Dank voor de info, JW. Dat verklaart een hoop.

    Ook wel te merken dat de motor echt anders is. Om te beginnen al een stukje zuiniger. Mijn eerste tank 1:15,9 (1:16,4 op de BC) en hij lijkt feller. Remmen zijn ook erg goed.

    Dit is mijn 6e Focus en wel aardig om alle ontwikkeling ervan zo mee te hebben gekregen.
     
    Redwagon vindt dit leuk.
  14. Hoi Eric, inderdaad zie je wat meer reflectie, in sommige gevallen zie je ook de zij verwarminsopeningen in de zijruiten.
    Dat is één van de redenen waarom ik zo'n fan ben van de zwarte hemel in de ST-Line....Rust, vooral in de winter.
    Wel heeft de ST-Line ook de reflectie in de zijruiten.
     
    Eric99 vindt dit leuk.
  15. Viel me gisteren ook op. Ik keek nog eens naar die aluminiumlook strip en ik dacht nog iets van 'Eigenlijk best mooi'.
    Ja, went snel hoor. Je moet ook je ogen op de weg houden en niet op je dashboard.
     
    Eric99 vindt dit leuk.
  16. Daarom vond ik het ook vervelend omdat ik daardoor afgeleid werd.
     
  17. Ja dat van die reflectie van de verwarmingsopeningen heb ik in mijn auto ook. Het interieur van de St-Line vind ik ook mooier.
     
  18. Eerlijk gezegd nooit opgevallen. Met alle weertypes (zon, bewolkt, licht, donker) inmiddels wel gereden.
    Of ik ben er héél snel aan gewend ;-)
    Ik vind het hele interieur overigens echt een stap omhoog ten opzichte van mijn vorige Mk 3.2 Titanium.
     
  19. Je weet dat je de berekening in de boordcomputer -als die afwijkt- kan bijstellen in het servicemenu?

    Instructie om in het servicemenu te komen:

    1. Contact uit
    2. "OK-knop" op het stuur ingedrukt houden
    3. Contact aan
    4. Zodra groene letters "ET" in de BC-Display verschijnt, OK knop loslaten
    5. Met de pijl omhoog/omlaag bladeren naar "AFE-Bias"
    6. OK 1 maal indrukken, de BIAS kan vervolgens op een waarde tussen 100 en 2000 ingesteld worden.
    7. Service-Menu verlaten door contact uit te zetten.

    Formule om BIAS te berekenen (staat standaard op 1000)

    Gemiddeld verbruik volgens BC / berekend gemiddeld verbruik * 1000
    6,8/7,0 * 1000 = 971

    Allemaal nog een keer te zien in dit (duitse) filmpje:
    Op 3:50 minuten vind je de AFE BIAS instelling. Die moet je dus aanpassen.
     
    Ronny, _Korpox en FoFoSTLine20EcoBlue2019 vinden dit leuk.
  20. Top @albertvanderiet ! Ik kende die "tweakvideo's" op Youtube van die Duitser al wel maar had nog niet het geduld gehad zo'n filmpje af te kijken. Echt top die AFE-BIAS aanpassing, ben het meteen even gaan doen. Sinds m'n Honda Civic hybrid heb ik geen auto meer gehad waarvan de verbruiksmeter (enigszins) accuraat was, wie weet nu weer wel!

    Weet jij toevallig ook wat de code is van de handbak die in de 2.0 ecoblue gebruikt wordt? Ik ben nieuwsgierig naar de bakverhoudingen.
     

Deel Deze Pagina