1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Leeftijd auto in relatie tot onderhoud

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door FF16SEDAN1, 12 jul 2019.

  1. Mijn FF is pas 18 jaar oud. Maar toch zit ik elke keer met het dilemma investeer ik in de auto of zoek je een nieuwere? Mooiste voorbeeld: de schokbrekers zijn nog het eerste setje af fabriek welke slechts 200k eronder zitten. Ze zijn niet lek maar of ze hun werk nog doen? Maar als ik dan ga vervangen voor wat dan? Een ding weet ik zeker ik ga er niet nog 18 jaar mee rijden (alhoewel ik dat niet erg zou vinden) Voor elke euro die ik erin stop wordt de auto niets meer waard. Ben vooral nieuwsgierig hoe jullie die afweging maken.

    Ga van het weekend in elk geval remmen rondom vernieuwen. En daar wil ik nooit op bezuinigen.
     
  2. Mijn ervaring: Jaren met Vovo gereden. Auto in perfecte staat, nieuwe banden etc, etc. Rijdt een sukkel een deel van de zijkant eraf. Ik ben rijdend naar de garage gegaan maar helaas de verzekering verklaart de auto totalloss. Kortom dit risico loop je als de dagwaarde erg laag is geworden en de reparatiekosten in de buurt komen van de dagwaarde. Ze hanteren zelfs een bedrag/percentage als de reparatiekosten in de buurt komen van de dagwaarde.
     
  3. het beste is er wel vanaf na 200K (schokbrekers)
    zo duur zijn die dingen volgens mij nou ook weer niet.
    als je de remmen doet zou ik de schokbrekers gelijk maar meenemen, heb je toch weer ff een frisse weglegging én een goede remweg....
     
  4. in geval van schade is schade van 66%(dit percentage in sommige gevallen gehoord bij total los) van de dagwaarde al economisch total los die 33% is wat de beschadigde auto ongeveer zou opleveren bij een opkoper en de rest betaald de verzekering

    maar dat is hier niet aan de hand, km-stand is op zich niet veel . belangrijkste is als je alles vervangt kun je nog 18jaar mee rijden.
    het gaat erom wat wil jij per jaar aan de auto uitgeven. als je hem nu verkoopt in huidige status wat ben je dan bijleggen voor een andere auto.
    zolang hij rijdt is er niks mis mee. schokbrekers vervangen is zonde, ze zijn nog goed dus geen rede om ze te vervangen. ja met nieuwe zou hij minder zoekerig worden en beter rijden op de weg.

    in mijn geval reed er 1 tegen me aan. dat samen met wat de dealer voor me auto gaf. was 1000euro minder dan waar ik de auto 5jaar en 100.000km geleden voor kwijt was.
    dan is de keuze heel makkelijk. betreffende wagen was 11jaar oud en had toen 235.000km gelopen. maar was totaal niks mis mee.
    uiteindelijk is het een afweging die je doet. het is veel gokken en hopen dat je weer lang plezier kan hebben met nieuwe materiaal
     
  5. Bedankt voor de reacties, mijn grootste angst is inderdaad een ander die je terugzet naar de dagwaarde. Ik heb ooit een hoop geld verloren door een garagebedrijf die mijn auto uit de brug liet vallen (waardoor total loss) en de verzekering interesseert het niets wat je allemaal vervangen en verbeterd hebt.

    Probeer mijn onderhoud nu zo in te richten dat ik maximaal €1000,- per jaar wel uitgeven aan onderhoud en reparaties. Tot nu toe gaat het goed.

    Vorig jaar:
    - aircoservice €99, - door Bosch car service;
    - grote beurt (olie bougies en filters zelf) ;
    - bobine en bougiekabelset(zelf) ;
    - distributieriem en spanrol(zelf met assistentie) ;
    - waterpomp en multiriem zelf;
    - ruitenwissers (tip die van de action zijn niet zo mooi zitten hoog op de ruit, maar zijn wel goed)

    Dit jaar:
    - raammechanisme elektrische raam linksvoor;
    - remblokken en schijven voor, remcylinder en voeringen achter

    Sta voor dit jaar nu op kleine €300, - aan materiaal. En moet in elk geval nog een beurtje doen voor de winter.
     
    Fordmaxx vindt dit leuk.
  6. Dan zou ik idd lekker blijven rijden. Zolang je maar niet dingen gaat uitstellen voor onderhoud. Want dan komt een dag dat alles samenvalt.

    Anders een keer de stoute schoenen aantrekke en auto laten taxeren terwijl je naar een andere auto kijkt. Mocht teruggave van auto en nieuwe auto een leuk bedrag zijn. Kun je altijd nog kijken of je het doet of niet.
    Precies zoals ik heb gedaan, kwam toen zo iets leuks tegen dat ik geen nee meer kon zeggen
     
  7. #7 alex, 13 jul 2019
    Laatst bewerkt: 13 jul 2019
    Sommige mensen denken dat auto's net zoiets zijn als een huis; dat ze net zoveel waard blijven onafhankelijk van leeftijd of kilometers. Onzin natuurlijk. Een auto is een gebruiksvoorwerp, en de afschrijving begint al zodra je over de drempel van de dealer bent. Wat je moet/wilt doen met je auto is afhankelijk van hoe je hem gebruikt, hoeveel kilometers je maakt, wat je wensen zijn en natuurlijk wat je budget is. Als je in 18 jaar tijd 200.000 kilometers maakt, dan vermoed ik dat je je auto gebruikt als een veredelde boodschappenwagen en voor incidentele uitjes. Niks mis mee, want een krat bier en een zooi boodschappen ga je niet achterop de fiets zetten. Maar goed, ter overweging een hele andere 'use-case':

    Ik rijd een ford focus station 1.6 tdci uit 2010 (diesel), 2 jaar geleden gekocht met 265.000 op de teller. Jaarlijks doe ik 45-50.000 km (woon-werk, 4x in de week is 100km per dag; dat tikt hard aan, dat is al ruwweg 20.000 per jaar), met gemiddeld twee keer in de maand een ritje naar maastricht (500km). Daarnaast veel ritjes richting bouwmarkten ivm een kluswoning. Na 2 jaar staat de teller dan ook op een stevige 365.000.
    Ik heb eigenlijk teveel voor de auto betaald; de aankoopprijs was 4500, maar daar kwamen nog nieuwe banden bij, een nieuwe distributieriem en nieuwe koppeling/massavliegwiel, wat de prijs ruwweg met een stevige 2000 euro omhooggooide. Na een jaar flinke kosten gehad aan de roetfilter-installatie, plus wat ander klein grut. Staat wel tegenover dat het een ex-leaseauto is waar zo'n beetje alle opties van zijn aangevinkt (trekhaak, navigatie, airco, usb-ingang op radio, bluetooth op radio, getinte zijramen, voorruitverwarming, etc).

    In mijn geval is het niet zo heel zinvol om een andere auto te kopen 'omdat de kilometerstand van mijn huidige auto te hoog is'. Als ik een nieuwe occasion zou kopen die op 200k staat, staat die met 2 jaar tjid ook op 300k. Daarnaast gaan auto's zelden weg 'omdat de eigenaar hem beu is', maar eerder omdat de vorige eigenaar verwacht dat er een hoop onderhoud aan zit te komen. Tussen 180-220k heb je zo'n gebied waarbij d'r even flink wat onderhoud aankomt; distributieriem, koppeling, evt. roetfilter, etc. Maar daarna blijft het onderhoud; distributieriem gaat 200k mee, banden 80-90k, roetfilter (bij dit model) om de 60+150k een beurt, remblokken/schijven, etc. Waar het mij dus om gaat is of de auto motorisch in orde is, en geen rare en dure kuren heeft, en of het langetermijn-onderhoud een beetje te betalen is.

    Ik heb wel eens gekeken naar electrische brommers voor woon-werk (dat zou al 20-25k schelen, en qua brandstof verdient zo'n ding zich zo terug). Probleem is dat die dingen nog best duur zijn (2.500 zit je zo op), en dat ze het qua range net wel/net niet redden. Mochten electrische auto's betaalbaar worden en een beetje fatsoenlijke range hebben dan wil ik zo snel mogelijk overstappen (maar daarbij hoop ik wel dat de 'kinderziektes' voorbij zijn).

    Qua range: met m'n huidige FoFo doe ik 1000-1050 km op een tank, en het ding heeft ook voldoende pep om met 250kg aan roodband op de achterbank met 120 over de van brienenoord te gaan (en dan heeft-ie nog reserve over ;-) ). Met de vorige auto (een 1.3l benzine-japannertje) ging dat niet harder dan 95; ik voel d'r weinig voor om in een electrische brik te gaan rijden waar je de max range van 400km alleen maar haalt als je met 85 achter een vrachtwagen blijft hangen, en waar de absolute max snelheid 140km/u is. 800km is wel een prettige range; net zoals nu is tanken iets wat je dan incidenteel doet, niet dat je na iedere rit terug aan de stekker/tank moet.

    Overigens is het wel zo dat recentere midrange-occasions vaak meer luxe hebben dan vergelijkbare auto's van 20 jaar terug. Dus dat is op zich best nog wel te overwegen.
     
  8. Qua veiligheid is er in al die jaren best veel verbeterd. Volgens mij rijd je in een oudere auto vooral door omdat hij/zij het goed doet. Dus voor wat betreft de kosten en de rij-eigenschappen. Persoonlijk vind ik veiligheid een erg belangrijk ding. Zeker als je met je gezin een lange autorit maakt.
     
  9. dus een auto van 18 jaar is onveilig?
    de veiligheid is niet zozeer verbeterd maar eerder de systemen die ingrijpen waar de bestuurder niet op reageert.
    alles valt en staat ook met goed onderhoud, een Focus van 18 jaar oud met een goede sluitende onderhoud historie is in mijn ogen beter dan een Focus van 5 jaar oud die nog nooit een garage heeft gezien.
     
    PeterVD vindt dit leuk.
  10. Ik zeg alleen maar dat een modernere jongere auto meer veiligheidsystemen bevat. Volgens mij is dat veiliger dan een oude auto. Ik heb niet geschreven dat een auto van 18 jaar onveilig is. De veiligheid van een auto is gekoppeld aan het gedrag van de bestuurder. Ik zie regelmatig bestuurders in nieuwe dus moderne auto's zich misdragen op de weg.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. De schokbrekers zou ik wel vervangen. Onder mijn Fofo met >300k km op de teller zit inmiddels de derde set schokbrekers. Na 150k km is het mooie wel van de schokbrekers af. De draagarmen voor moesten ook vervangen worden omdat de rubbers helemaal gaar waren. Als je zelf kunt knutselen dan kun je een hoop geld sparen.

    Naar mijn mening is het belangrijk dat de motor in orde is en dat de auto niet overmatig gaat roesten.

    En over elektrische auto's moet je de komende 10 jaar nog helemaal niet gaan nadenken als je goedkoop wil rijden. Eerst betere accu's en de kinderziektes eruit.
     
  12. Als je de auto paar keer goed inveert, en hij wordt meteen gedempt zijn je dempers niet verkeerd.
    Zie je de auto paar keer op en neer gaan, dan werken je dempers niet perfect meer

    Op me focus mk2 heeft 230.000 gereden in 10jaar. Dempers waren niks mis mee. Werkte nog perfect. Tuurlijk nieuwere geeft kompleet ander rijgedrag, maar was totaal niet nodig
     
  13. Ik weet zeker dat ik schokbrekers waarmee al 230k km mee gereden is niet perfect vind. Schokbrekers zijn essentieel voor goede grip op de weg. Bij een noodstop of uitwijkmanouvre kunnen slechte of goede schokbrekers het verschil zijn tussen 'boem' of 'dat was schrikken'. Daar moet je niet op bezuinigen.
     
  14. Nog wel een dingetje voor TS: ik weet niet wat voor auto-ie zoekt (doorrijden en dan nieuw/2ehands kopen), en hoe oud-ie is, maar mijn gok is dat zo rond 2025 de klimaatpleuris pas echt uitbreekt (nadat het een keertje 45 graden in geworden in amsterdam), en dat benzine/diesel/LPG vanaf 2040 (maar waarschijnlijk al rond 2035) verboden wordt op de weg. Dus als je in 2025 een nieuwe fossielauto koopt met het idee om daar nog twintig jaar mee rond te rijden --- dat zou wel eens onbetaalbaar kunnen gaan worden.
     
  15. Helemaal mee eens. Mijn lease Focus staat nu bijna op 250k en de schokbrekers hebben echt hun beste tijd gehad. Bij snelle lastwisselingen schrik je bijna ten opzichte van 100k geleden. Vanaf 200k begon het allemaal best snel te gaan maar de leasemij wil er niet veel geld meer in stoppen. De opvolger komt pas in week 41 en ik ga toch nog maar met ze in discussie over de gebreken die er nu zijn.
     
  16. Als het veilig is en goed voelt lekker zo houden.
    Af en toe een beetje smijten met die bak, dat weet je wat je hebt.
     
  17. Alle bedankt voor de gegeven meningen. Blijf voorlopig lekker doorkachelen, vandaag achterremmen gedaan morgen de voorkant. En op naar 400.000 km
     
  18. wat denk je zelf Alex, dat tijdperk gaan jij en ik niet meer meemaken hoor.
    benzine/diesel en LPG verbieden? heb je enig idee hoe machtig de oliemaatschappijen zijn?
     
    focusguy vindt dit leuk.
  19. Oh, maar benzine/diesel/lpg zelf worden niet verboden. De auto's waar dat in moet wel ;-). Rond 2030 zul je waarschijnlijk gaan merken dat oude diesels spotgoedkoop worden (zelfs de luxemodellen), maar dat de motorrijtuigenbelasting van die dingen langzaamaan zover wordt opgeschroefd dat het zinloos is om zo'n ding te kopen.

    (sowieso: VW zit te twijfelen of er nog een nieuwe generatie diesels aan moet komen --looptijd van een autoserie is zo'n jaar of vijf. Met een beetje pech sterven diesels gewoon uit, door de milieuzones/umweltzones en de steeds strenger wordende uitstooteisen.)
     
  20. Het gaat niet alleen om de oliemaatschappijen maar ook om de mensen die van de auto afhankelijk zijn om naar het werk te gaan. De Nederlandse regering heeft de afgelopen decennia al geprobeerd om mensen uit de auto te belasten maar dat gaat gewoon niet. Autokosten omhoog = inflatie omhoog = lonen omhoog en dat gaat op den duur niet goed komen. Kijk naar de protesten van de 'gele hesjes' in Frankrijk toen de overheid daar aankondigde brandstof duurder te maken vanwege het milieu. De mensen met het minste geld worden het hardst getroffen door een dergelijk maatregel dus geen wonder dat ze daar massaal de straat op gaan. In de Nederlandse politiek zie je al een terugtrekkende beweging als het om het extra belasten van auto's op brandstof gaat terwijl elektrische auto's juist steeds meer worden belast en waarschijnlijk ook als eerste met rekeningrijden worden geconfronteerd. Daarnaast zijn er ook nog de nodige ontwikkelingen op het gebied van waterstof en 3e & 4e generatie bio-brandstoffen (die geen extra landbouwgrond nodig hebben). De kaarten zijn nog lang niet geschud. De autofabrikanten zelf weten het niet eens en lijken minstens 1 keer per jaar van gedachten te veranderen.

    Ik zie mezelf de komende 15 jaar nog met een auto op benzine (en ethanol) rijden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina