1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Eerste indruk vermogen focus mk2 1.8

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door StefandenH, 9 jul 2019.

  1. #1 StefandenH, 9 jul 2019
    Laatst bewerkt: 9 jul 2019
    Beste leden,

    Na mijzelf voor te stellen in mijn voorsteltopic, leg ik graag mijn eerste indruk en 'twijfelpunten' van mijn Focus voor. Betreft een MK2 stationwagen uit 2009, 1.8 FlexiFuel met nu 98000 km. Ik heb deze nu ongeveer een maand in bezit en in deze maand is er dik 3000 km mee afgelegd: de auto is twee weken mee gegaan op vakantie.

    Het valt mij op dat de auto zo nu en dan inhoudt op de snelweg. Vooral bij accelereren is dit voelbaar. Tevens voel ik dat de auto, bijvoorbeeld bij accelereren na filerijden, gaat 'bokken' en dit een schuddend gevoel geeft in de auto. Sneller dan 145 km/h wil de auto niet.

    Bij starten is een soort bonk voelbaar wanneer de motor aanslaat. Laatst wilde de motor, na even stilstaan, niet meer aanslaan. Een paar keer proberen en wat gas bijgeven deed de motor uiteindelijk starten. De auto geeft dan geen storingen of meldingen weer.

    Tevens vind ik het verbruik aan de hoge kant. Ik weet dat de auto meer verbruikt door de FlexiFuel technologie, maar ik vind een gemiddeld (gecombineerd) verbruik van 9.8L/100km toch vrij fors, terwijl ik mijn rechtervoet flink in bedwang houd en doorgaans niet sneller dan 120 km/h rijd op de snelweg.

    De garage heeft, omdat de auto niet lekker stationair draaide in de eerste week, het gasklephuis gereinigd. Dit heeft iets geholpen, maar nog niet het gewenste resultaat. Af en toe schudt de motor bij stationair draaien, dit is goed te voelen in het interieur.

    De auto is volgens het boekje toe aan een onderhoudsbeurt, het laatste onderhoud heeft plaatsgevonden bij +-80000 km (ongeveer 2 jaar terug). De garage heeft de auto een afleverbeurt gegeven, maar ik neem aan dat dit geen grote beurt is geweest. Is het mogelijk dat regulier onderhoud bovenstaande punten kunnen oplossen, of kan het zijn dat er meerdere aandachtspunten aan het licht komen?

    Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

    Met vriendelijke groet,
    Stefan
     
  2. Ik had het dezelfde klachten (zie mijn topic hier) met een MK2 met 1.6 ti CVT motor, bleek in het gasklephuis te zitten, was vervuilt en de elektronica daarin (gaskleppositiesensor en de aandrijving van de gasklepverstelling) werkten niet goed, vandaag verwisseld en rijdt als een zonnetje, geen schokken, inhouden, smoren, etc. meer! Mogelijk een tip, kan hier natuurlijk ook iets anders zijn! Zo'n gasklephuis kan je op de sloop redelijk goedkoop 2e hands kopen of tegenwoordig ook niet duur nieuw imitatie kwam ik achter, wel het juist GKH kopen voor de motor, anders werkt het denk ik niet! O ja, heb je de motor al eens laten uitlezen, kost niet zo veel! En inderdaad een goede beurt kan ook geen kwaad, heb zelf eerst de bougie's, bougie kabels en bobine vervangen, was het niet maar bougie's waren ook al ver weg dus nu gaat hij weer als een speer en kan ook laag in de toeren draaien in de versnellingen en dan zonder smoren, bokken, stoten accelereren, met verstand natuurlijk, niet gelijk planken!
     
  3. Gasklephuis kan inderdaad, bobines, bougies, magneetkleppen. Ik had ook wat problemen met inhouden en trillen/resoneren. Preventief een aantal onderdelen vervangen. Trillen/resoneren bleek uiteindelijk van de motorsteunen te komen (ook in mijn topic te vinden). Loopt nu weer heerlijk. Aan een afleverbeurt zou ik niet teveel waarde hechten. Je zou de grote beurt even af kunnen wachten, wellicht dat het vervangen van de bougies nog effect heeft.
     
  4. Dank voor de reacties! Het gasklephuis is drie weken geleden schoongemaakt, dus ik hoop dat een onderhoudsbeurt het grootste gedeelte oplost..
     
  5. Ik heb zelf een iets nieuwere 1.8 (jaartje jonger) maar ook focus 2 fase 2 en mijn verbruik is veel lager, korte stukjes ongeveer 8 op 100, snelweg heb ik zo tussen 6 en 7 . Ik heb trouwens geen flexifuel maar t is nogal een verschil, goeie beurt zal ie wel fijn vinden want inhouden doet die van mij nooit...
     

Deel Deze Pagina