1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Inhouden bij koud/ vochtig weer

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Frankve, 7 jun 2019.

  1. Hallo
    Ik heb een ford focus 1.6 ti-vct 92kw uit 2012. Als het kouder is dan ca. 5 graden houdt de motor enorm in richting de 3000 toeren. Dit is ook erger als het eveneens vochtig is. Bij warmte niks aan de hand. Inhouden zowel bij koude en warme motor. Al 5 x teruggeweest naar dealer maar nig niet verholpen. Geen foutmeldingen en alleen bougies vervangen. Wie heeft een idee? Ik denk dat ik tegen eind van het jaar als het kouder wordt weer tegen zelfde probleem aanloop!
    Grts frank
     
  2. Ik heb ontdekt dat met mijn FoFo ook met deze motor alleen 1.6 ti-vct een oudere 2007 (85 Kw = 115 Pk) uitvoering hetzelfde probleem heeft, ook inhouden bij koud weer en/of vocht weer, viel me eerst niet op maar iemand zei het tegen me dat ze er erg gevoelig voor zijn! Met het weer nu heb ik dus nergens last van maar bij rijden in de regen of vochtig (of koud) weer in de ochtend inhouden! Wist het eerst niet en heb de bougiekabels vervangen en tijdelijk een andere bobine geplaatst zonder soelaas helaas! Heb een mijn gasklephuis schoon gemaakt (was niet erg vuil) en ook tijdelijk een ander gasklephuis gemonteerd, maar hielp allemaal niet! Heb een paar weken de stekkers van zowel de bobine als het gasklephuis er af getrokken en dan schoongemaakt en schoongespoten met lucht en dan ingespoten met haarlak tegen het vocht en sindsdien rijdt hij stukken beter moet ik zeggen, heb dit gedaan omdat ik ergens las dat ze gevoelig zijn voor vocht en corrosie aanslag (meer weerstand)! Nu even afwachten of het zo blijft! Blijf het een raar verhaal vinden allemaal, heb van iemand begrepen dat bijvoorbeeld bij het wassen door de wasserette er dan veel water onder motorkap op de motor komt, had ik ook al gemerkt, bij de FoFo 1 had ik dat helemaal niet, kurkdroog na het wassen! Ben benieuwd wat er bij je aankomt!
     
  3. Een tijdje goed gegaan, maar tijdens het rijden bij regen en vochtig weer opnieuw het slecht lopen bij lage toerentallen (weinig gas), moet dan het gas er gewoon ophouden om hem draaiend te houden en goed doordrukken op het gaspedaal om te versnellen en dan doet hij het ook wel goed! Heb ontdekt dat er aan de bekabeling naar bobine, gasklephuis en zekeringskast is gerommeld, zit vol met extra niet origineel zwarte isolatietape!
    Hoorde ook van iemand dat het wel eens voorkomt dat de distributieriem niet goed wordt gemonteerd, blijft erg gevoelig te liggen bij dit model, wet niet of dat wat is, maar inderdaad is kort voor dat ik de auto heb overgenomen de complete distributie is vervangen, maar dan zou hij het ook bij goed weer slecht moeten doen! Ben er nog niet uit!
     
  4. Even nog een "up-date", het probleem is opgelost, met enkele tussenstappen dat wel (nieuwe bobine, bougie's en bougiekabels) heb ik van daag het complete Gasklephuis vervangen en voor als nog een verschil van dag en nacht, geen stotteren meer of inhouden (smoren) en onregelmatig stationair toerental (af en toe), nu rijdt hij ook gewoon zonder problemen in een laag toerental en accelereert van daar uit weer weg, zonder inhouden / schokken! Heb het Gasklephuis uitgewisseld en toen de motor 10 minuten laten draaien (af en toe wat gas geven), liep eerst met wat verhoogd toerental (motor was al warm, dus niet daardoor), toen zakt het stationaire toerental naar de normale omwentelingen, daarna heb ik 2 x een proefrit gereden van ca. 25 km, ging steeds beter en soepeler lopen, leert zich waarschijnlijk nog in denk ik, begreep dat dat we even kan duren, dus nog even afwachten! Ik had de auto laten uitlezen (2x) maar niets gevonden, maar een medewerker van een bevriende autohandel, heeft hem toen doorgemeten via de computer (of die wel in orde was), die was goed, maar vond in het gedeelte van het gasklephuis d.w.z de gaskleppositiesensor en en de gaskleppositiemotor, 2 verkeerde waard die meer dan 3% afweek, was ca. 6% en dus te veel wat het gevolg had volgens hem dat de computer aan het zoeken was naar de juiste lucht/brandstof verhouding, maar deze niet kon vinden! Ik had al gezien dat de bougie's helemaal zwart waren van de slechte verbranding (te veel brandstof)! Hoop dat probleem nu weg is! Blijkt allemaal erg nauwkeurig te moeten kloppen en naar verloop van tijd slijt alles en/of ontregelt alles en de computer compenseert dat dan weer, maar op een gegeven moment lukt dat niet meer, wat denk ik, bij mij het geval was! was al van plan de auto naar een bevriende Ford dealer hier te brengen, maar dat gaat altijd kosten, want heb je onderzoekskosten en ze gebruiken geen gebruikte, maar nieuwe onderdelen, denk al gauw aan zo rond de 500 euri of zo, nu voor 50 euro een ander passend Gasklephuis gekocht (met 3 maanden garantie)!!!!!
     
    Remko Wouter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina