1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Moment naaf bout mk2?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door StephenV, 22 jun 2019.

  1. Hallo allemaal heb net me wiellager vervangen.

    Nu krijg ik een nieuw ielig boutje bij geleverd voor het vast zetten van de as op de naaf.


    Bij de peugeot rammel je er een moer op en dan is het goed maar dit is me net ff te dun om te rammelen.

    Voor nu heb ik hem met 70nm vast gezet.

    Maar misschien is er iemand online die me de juiste nm kan vertellen voordat ik de garage uit ga.

    (ben me haynes boek vergeten mee te pakken, komt dus vandaag zoiezo op het goede moment)

    Focus mk2 fase 1 1.6 benzine

    Alvast bedankt.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
    [​IMG]
     
  2. Oke het antwoord.

    45 nm en dan 90 graden[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Dit is een rekbout welke inderdaad met een aanhaalmoment van 45 Nm moet worden vastgezet en vervolgens 90 graden verder moet worden gedraaid.

    Een rekbout wordt dusdanig vastgezet dat het materiaal van de bout begint te vervormen (wordt uitgerekt). Hierbij is het zeer belangrijk om in een gebied te blijven waarin de bout weliswaar vervormd maar de materiaaleigenschappen niet veranderen. Op deze manier kan een verbinding worden gerealiseerd waarbij de rekbout op bijna 100% van zijn maximale treksterkte wordt belast. De procedure om een rekbout vast te zetten komt echter zeer nauwkeurig en is in dit geval dus door Ford berekend. De kans is groot dat je door de bout met 70 Nm vast te draaien de bout reeds hebt gerekt maar dat deze nog niet vast genoeg zit of juist te vast is gedraaid. Beide gevallen resulteren in een verminderde sterkte van de boutverbinding. Persoonlijk zou ik met een relatief goedkoop onderdeel als een (rek)bout geen enkel risico mee nemen en nieuwe rekbouten monteren en deze op het voorgeschreven aanhaalmoment met de juiste hoekverdraaiing vast zetten.
     
    StephenV vindt dit leuk.
  4. klopt helemaal,
    als ik kijk op werk draai ik moer aan met 30nm (electrische sleutel die rond de 30nm aanhaalkoppel heeft)
    als hij op 40nm moet dan draai ik al snel 30-35graden verder.

    nu verteld dit niks over deze bout maar 45nm en 90graden kan zomaar 60-100nm zijn.
    punt is boven de 45nm zal hij gaan uitrekken. bij het uitreken kun je de volgende keer niet vanuit gaan dat je hem op juiste kracht vast zit.

    in dit geval zal hij niet direct afbreken of zo. maar mogelijk niet met juiste druk op wiellager vast zitten.
    daarvoor dient namelijk de bout. om de wiellager/schalen bij elkaar te houden en de as vast te houden.
    kan in me volvo tijdperk me herinderen dat soms de bout wat los zat met gevolg dat de as in de naaf op en neer kon draaien. elke keer bij gasgeven kreeg je een tik/klap te horen vanaf de as
     

Deel Deze Pagina