1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK3.1 (2012) Originele accu of Varta alternatief

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Tristan, 11 jun 2019.

  1. Hoi,

    Mijn accu moet vervangen gaan worden in verband met het niet werkende start stop systeem.
    Nou valt deze nog onder de garantie, dus dat wordt wel netjes opgelost hoor. Ben wat dat betreft super blij met de dealer waar die vandaan komt.

    Maar wellicht kan ik nog wat inbrengen op de keuze van de accu.

    Ik verwacht dat ik nu een originele accu heb (Ford 60 Ah 590 CCA Ford T6 EFB accu ?)
    daarvan lees ik dat de Varta Blue Dynamic EFB D54 een goede vervanger is. die gewoon past zonder rare poespas.

    Iemand een tip om aan te sturen op een bepaalde type accu, origineel of varta?

    MK3.1 Ecoboost 1.6 SW (2012)

    Alvast bedankt.
     
  2. Ivm de garantie maakt het niks uit. Als een van deze twee erin zit. kost je namelijk niks

    Voor jezelf is een varta goedkoper en goed zelf te doen.
    Na 3 a 5jaar werkt de start/stop toch niet meer. Ivm de betreffende accu niet sterk genoeg meer is. Echter de accu is lang niet defect. Rij nog steeds met gemak rond en de accu is nu ouder dan 8jaar orginele ford accu.
    Start/stop werkt nooit. Maar start altijd zonder probleem en de accutest geeft aan d ast hij nog steeds ok is

    Ik zeg altijd dat start/stop systeem om 1 rede erin zit is om de uitstoot beter te krijgen waardoor ze euro norm kunnen halen.
    Voor het rijden heb ik al vaak gehad met andere voertuigen dat je stilstaat, motor slaat af en direct groen is. Dan duurt het even voor hij weer gestart is
     
  3. Nou moet zeggen dat hij echt supersnel weer gestart is hoor, ook al valt ie net uit. Maar persoonlijk vind ik het alleen handig als je 5-6de in de rij staat bij het stoplicht. Als je 1-2 staat is het alleen maar irritant...
    Mijne werkt wel goed, maar heb dan ook de accu al een keer vervangen, zat originele nog in in 2016. (5 jaar). Nu dus 3 jaar deze.
     
  4. Dat het systeem na 4 of 5 jaar er mee stopt is niet erg, maar voor nu willen ze het in orde maken voor me. Ok erg netjes toch. Dus dat zal een nieuwe accu worden.

    Rest mij alleen de vraag of de originele accu of een alternatief beter is.

    Mocht start stop dan weer werken, kan ik het geloof ik standaard uit laten zetten bij een tuner.weten julllie of je hem dan wel handmatig aan kan zetten? Dus dat het knopje standaard brand (uit) en ik hem in kan drukken als ik even ineens aan het milieu wil denken.
     
  5. Ik heb deze ook:
    Varta Blue Dynamic EFB D54

    Werkt prima, 125 euro ofzo online bestellen. Zelf erin gezet. Accu reset procedure uitgevoerd. Daarna klaar.

    Of je hem automatisch uit kan zetten weet ik niet.
     
  6. Yep, hier ook de Varta EFB D54 erin gezet.
    Puur omdat hij goedkoper is dan de Ford variant en ik het zelf ff heb gedaan.
    De Ford accu is bijna 7 jaar meegegaan, niks mis mee dus.

    Als het een garantie kwestie is zou het mij niks uitmaken welke ze erin hangen.
    Overigens jaren zonder S/S gereden, als dat niet werkt houdt de accu het nog lang vol om gewoon te starten en te rijden.
     
  7. ik zal wel pech hebben gehad, maar de varta accu heeft het bij mij nog geen 2,5 jaar vol gehouden... nu weer een Ford accu geplaatst, welke uiteindelijk net zo duur is als de Varta variant
     
  8. Ik hoor het al, maakt dus echt niks uit welke van de 2 ze erin gaan zetten.
    Maar ik zal er wel op letten dat het 1 van die 2 worden, en dat ze de reset uitvoeren.

    Daarmee zal start/stop waarschijnlijk wel gaan werken, om daarna op zoek te gaan om het permanent uit te schakelen voor de eerste 4 a 5 jaar ;)
     
  9. De Ford accu was bijna 100 euro duurder....
    Maar als je de Varta vaak moet vervangen snap ik je opmerking.
     
  10. Als dat S/S default uit kan, laat het ff weten. ;)
     
  11. Als je handbak hebt staat met onze rijstijl het altijd uit. Want motor slaat alleen af als de koppelingpedaal omhoog is. Daarom werkt het bij mij nooit.
    En idd voor de 5de persoon in rij is het te doen voor de 1ste is het vervellend dat je koppeling al op laat komen voor hij gestart is
     
  12. Als opmerking die een man van de garage mij vertelde.....we zien de laatste jaren steeds vaker
    Varta's erg snel stuk gaan, ze zijn nu al wat jaren overgestapt naar een ander merk, naam ben ik
    even kwijt, maar die zien ze nog niet terug komen.
    Dus merk zegt in dit geval niet alles, zal eerder zijn dat Varta teert op zijn goede naam, al schijnt
    Varta en Bosch uit dezelfde fabriek te komen??
     
  13. Jammer dat je het merk niet weet.

    Ik heb de boordcomputer op testmode gezet (5 sec OK knop, en startknop indrukken zonder koppeling) en dan is de spanning die die aangeeft voor de accu 11.6. Of dat genoeg is of niet. geen idee, of die waarde ook daadwerkelijk de accuspanning is weet ik ook niet.
     
  14. Ik heb ook rond de 11.6 dan hoor. Start-stop werkt gewoon bij mij.
     
  15. Dan heb de garage binnenkort (heb nog 5 maanden garantie) nog ff een uitzoekklusje naast de accu wellicht.
     
  16. als je boordcomputer 11.6volt uitleest, dan hangt er een verbruik al aan de accu. of dit op de accu gemeten voeding is of op de boordcomputer aangekomen voeding is moeilijk te zeggen.
    11.6 is idd geen probleem, daar start mijn auto ook goed op. SOC (state of charge) waarde is dan wel lager, je zal pas na een goeie rit een hogere soc waarde krijgen en boven x aantal procent zal start/stop werken. tevens is het vaak dat je pas na 24uur stilstaan en hoge soc je start/stop werkt.
    Bij een lage soc zal je dus perfect zonder probleem kunnen starten. maar start/stop werkt dan niet. want als de motor afslaat zou hij via de accu de rest van voeding voorzien. systeem wil zekerheid hebben dat je namelijk nog kunt starten. die van mij is na 7jaar te ver heen om hoge soc te hebben. maar voor puur starten is hij nog perfect. aangezien ik toch altijd in de versnelling met ingetrapte koppeling sta, dan zal de start/stop ook nooit werken

    de rede dat hij bij 11.6volt gewoon nog start komt omdat dit een ebe accu is en geen loodaccu.
    naast dit heb je ook een agm accu die nog een stapje erger/beter is. die zijn gemaakt om zelfs bij 12volt een hoge stroomsterkte te leveren, waar een simpele loodaccu direct qua spanning helemaal in elkaar zakt.
     
  17. Intussen op de oude factuur opgezocht, is toen bij ons in zowel de Fiesta als de Focus een Exide accu in gegaan

    ohja:
    beide geen start-stop systeem, dus ook geen AGM accu, Fiesta na ruim 6 jaar nog steeds in prima
    conditie (had hem zelfs over gezet van de vorige Fiesta)
    Focus zal iets van ruim 3 jaar geweest zijn, ook nog niets mee aan de hand geweest, en vlak voor
    verkoop nog doorgemeten, was maar 35A (start capaciteit) kwijt,
    dus ruim boven de 70% capaciteit.
    Mij hebben ze geleerd dat vanaf de 70% en lager je een accu als slecht moet beschouwen, en
    eigenlijks vervangen dient te worden.
     
  18. Wat is dan een alternatieve accu op basis van "agm "
     
  19. Nou het gaat me niet zozeer om wat AGM anders doet dan EFB, maar meer of het uberhaupt in de auto past.
    Kijk we kennen de standaard orginele accu. (EFB)
    Dan de EFB Varta D54 (EFB) (65ah)

    Wil je een AGM, vanwege de voordeeltjes ten opzichte van EFB dan kom je op de Varta E39 (70ah)
    Maar die zijn 2,5 cm hoger dan de EFB's.
    Dus mijn vraag is, heeft iemand deze Accu in zijn Focus 3 (met start-stop), en pastte dat.
     

Deel Deze Pagina