1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8i 16V 125pk Ervaringen 1.8i

Discussie in 'Performance' gestart door denniST, 19 jun 2019.

  1. goedemiddag,

    Eindelijk ben ik wat rond aan t rijden in mijn auto, en kom er achter dat de 1.8 een beetje een vreemde vermogens opbouw heeft. Ik weet niet dat ik gewoon moet wennen aan een non turbo? Of dat hij gewoon echt zo traag is.

    Als ik weg rijd, dan voelt hij stevig genoeg aan. Schakel ik door naar z’n twee... poef! Abracadabra weg vermogen!! Daarna komt hij wel weer rustig op kracht. Maar daar zit wel zo’n gruwelijke dip in. Verder valt hij me eigenlijk niet tegen, maar die tweede versnelling is een ramp.

    Heeft iemand de zelfde ervaringen? En, zou ik dit ook op kunnen vangen dmv wat lichte aanpassingen aan het blok ( desnoods chippen, als die maar soepeler rijd )

    Gr Dennis
     
  2. Heb een Mondeo MK3 wagon met de 1.8i 92kw gehad. Dacht in het begin dat de koppeling stuk was . Ik kwam toen van een Saab 9-3 turbo [emoji23][emoji85].

    Bleek niks mis mee te zijn en de motor liep als een zonnetje alleen voor snelheid zijn ze niet gebouwd.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    denniST vindt dit leuk.
  3. Hahaha.

    Ellende dus.. Mja, snel hoeft ie ook niet te zijn. Maar dat dipje zou ik graag weg willen hebben, dan pakt ie net wat vloeiender door
     
  4. Misschien dat een oliewissel helpt en een tochtje blazen door Duitsland? De auto had toch een tijdje stilgestaan?


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
  5. Olie wissel word snel gedaan, en ja! Hij heeft lang stil gestaan. Is een goeie, zal ik eens doen. En eens doorblazen idd
     
  6. ja van turbo naar non-turbo is een groot verschil.
    geen idee welke focus je nu hebt met deze motor. wederom focus mk2.5
    heb zelf de 2.0 gehad en nu naar de 1.6 turbo. qua vermogen rijden ze hetzelfde, maar alleen qua trekkracht wereld van verschil. van 170nm naar 240-270nm op papier.

    bij mijn focus mk2.0 heb ik de resonatiebox eronder uit gehaald en een knfilter gemonteerd, reageerde beter daardoor op gas. tevens had ik toen ook een 60mm gasklep ipv 55mm op gezet. maar was niet zo groot verschil als met de resonatiebox en de knfilter. bromt dan wel stukke lekkerder. iedereen dacht dat ik een andere uitlaat onder had zitten, terwijl die stock was
     
  7. Ik vind em niet super, ik kom van een 2.0 focus 1 fase 1 die dan wel vaak 1 liter op 100 km meer verbruikte, en dat kwam wat lekkerder mee. Toch rijd mn huidige 1.8 prima en haalt ie evengoed de 200 wel, maar 10 pk extra had ik niet erg gevonden. Het kan ook nog wel komen vanwege de ib5 bak die ik nu op de 1.8 heb tov de mtx75 op de 2.0, die bak was net wat strakker en fijner, zal misschien ook nog wat helpen.

    Overall eigenlijk niets te meewen over de 1.8, als ik een 6 bak en meer pks had gewild had ik een st moeten kopen, en die is dan ook meteen een stuk duurder
     
  8. Ik rij nu ruim 3 jaar in een 1.8 van sept 2009 en herken jouw probleem totaal niet.
    De vermogensopbouw is mooi regelmatig en heeft geen enkele dip, ik durf de motor ‘lekker vlot’ te noemen. Ook in de hogere versnellingen trekt hij prima door, zolang je het toerental niet te laag laat komen.

    Ik zou je adviseren om te laten checken of je auto wel de meest recente versie van de PCM-software heeft. De door jou beschreven problemen kunnen passen bij de oudere software. Direct na aankoop had ik last van snel afslaan van de nog koude motor en had hij idd na overschakelen een dipje .. Na het updaten van de PCM door de dealer waren alle problemen verdwenen.

    je kunt de PCM software-versie uitlezen met Forscan
    Mijn versie na de update is te lezen bij Part number :

    PCM - Powertrain Control Module
    Part number: 7M51-12A650-VJ
    Strategy : 7M51VJ.
    Copyright Visteon Corp. 2012
    Software version: v1 2010-09-03
     
  9. #9 denniST, 19 jun 2019
    Laatst bewerkt: 19 jun 2019
    Ik zal eens kijken, mijn vader heeft de zelfde
    Motor in zijn Volvo liggen. En ondanks dat die ook niet rap is, heeft deze een veel
    Fijnere curve. Ik zal hem eens uitlezen en kijken.

    Verder gaat het me er ook niet om dat hij snel is. Had liever een 2 liter gehad, Maarn die kreeg ik niet gevonden zoals ik hem wilde. Tuurlijk, een ST is nog leuker. Maar voor nu gaat het me om het praktische, en met de wagon kan ik meer dan met de ST. En ja, tis enorm wennen na een turbo. Mijn fiat pakte sneller op, hing vele malen beter aan het gas en voelde stabieler op het gas. Maar buiten dat is de focus op alle vlakken de fijnere auto.
     
  10. Sowieso vond ik onze Focus II Fase II 2.0i geen raket, maar beresterk, net als bij Werner, had ik een
    K&N vervangingsfilter, 60mm gasklephuis, EN een tuningsbeurt van Unlimited.
    Al met al kwam deze op zo'n 155pk en 200Nm voor een ongeblazen 2.0i ipv 140pk en 180Nm.
    Absoluut geen stoplicht monster, maar owee als hij in zijn 2e versnelling boven de 3000tpm
    kwam, dan ging het feest pas beginnen.

    Dus genoeg puntjes om je 1.8i aan te pakken zonder gelijk diep in de buidel te moeten tasten,
    uiteraard wel bij een goed onderhouden motor doen, dus eerst bv een motorflush, inlaattraject
    reinigen, de juiste bougie's en misschien wel de kabels als die ook oud zijn.
     
    denniST vindt dit leuk.
  11. Bedankt voor de tips!

    Veel spullen van de fiesta ST150 passen toch op zowel de 1.8, 2.0 en 2.3 Duratec? Of zie ik dat verkeerd? Een ST150 blok erin lepelen is ook door m’n hoofd heen geschoten namelijk maar dat was echt een flits. T kwam en was net zo snel weer weg!
     
  12. Mijn 60mm gasklephuis kwam idd van een Fiesta,
    K&N filter had ik niet weg moeten doen....paste achteraf ook op mijn 1.0i ecoboost
     
    denniST vindt dit leuk.
  13. C08FEA63-B46E-4DFE-AADC-9BF15C5753D7.jpeg ik heb hem net uitgelezen en kreeg allemaal meldingen op de PCM ( zie foto ) heb hem gereset, kijken wat hij nu gaat doen. Wel wat waar ik me verder in ga verdiepen
     
  14. Deze foutcode duidt op een probleem met betrekking tot de swirlflaps. Grote kans dat dit ook de merkbare vermogensdip veroorzaakt.
     
    denniST vindt dit leuk.
  15. Thnx JW,

    En wat zijn de swirlflaps als ik mag vragen?
     
  16. Je was me net voor maar hier dacht ik ook al aan..

     
  17. Heb het even opgezocht, niet tof!

    Weet Iemand of vervangen of repareren moeilijk en kostbaar is?

    @Tigershark

    Dat filmpje wilde ik net gaan bekijken, voorspeld weinig goeds :|
     
  18. De swirlflaps zijn kleppen in het inlaatspruitstuk. Door deze kleppen te bewegen veranderd de lengte / airflow van het inlaattraject wat invloed heeft op de vermogens / koppel opbouw. Het idee hierachter is dat de optimale lengte / airflow van het inlaattraject bij lagere toerentallen anders is als bij hogere toerentallen. Door vanaf een bepaald toerental de swirl flaps te bewegen profiteer je bij zowel lage als hogere toerentallen van het meest optimale inlaattraject.

    De swirlflaps worden d.m.v. vacuum en 2 actuators (elektromagnetische kleppen) bediend. Het komt nog weleens voor dat deze actuators kapot gaan. Je zou eens kunnen proberen om de actuators om te wisselen om te kijken of hiermee iets veranderd m.b.t. de vermogensdip. Bij vroegere exemplaren van de 1.8 / 2.0 Duratec HE motoren kwamen mechanische problemen van de swirlflaps relatief vaak voor. Echter door diverse wijzigingen / modificaties is dit bij de latere exemplaren veel zeldzamer.
     

Deel Deze Pagina