1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbosmart recirc valve plaatsen op 1.0 ECOboost

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door JW, 24 nov 2018.

  1. #1 JW, 24 nov 2018
    Laatst bewerkt: 24 nov 2018
    De originele recirculatie klep (recirc valve) is een bekend zwak punt van de 1.0 ECOboost.

    Deze klep heeft als functie om overtollige turbodruk af te voeren wanneer de gasklep sluit. Wanneer de gasklep sluit terwijl de turbo druk levert kan deze druk nergens heen. De turbo wordt hierdoor afgeremd en moet vervolgens weer op toeren komen om druk te kunnen leveren. Tevens kan het plotseling sluiten van de gasklep in het ergste geval zelfs resulteren tot schade aan de gasklep of aan de turbo. Om dit te voorkomen wordt bij turbomotoren een dumpvalve of recirculatie klep toegepast. Bij een dumpvalve wordt de overtollige turbodruk extern afgeblazen. Bij een recirculatie klep wordt de overtollige turbodruk intern (terug in het inlaattraject) afgeblazen.

    De 1.0 ECOboost is standaard voorzien van een recirculatieklep welke bestaat uit een kunststof behuizing met een rubber membraam. Deze klep wordt aangestuurd door een vacuüm slang welke op het inlaatspruitstuk is aangesloten. Wanneer de gasklep is gesloten ontstaat er in het inlaatspruitstuk een vacuüm. Dit vacuüm wordt gebruikt om de recirculatie klep te openen. Bij de originele recirculatie klep is het een bekend probleem dat na verloop van tijd het rubber van het membraam verouderd/verhard met als gevolg dat de membraam scheurt. Wanneer dit gebeurt werkt de klep niet goed meer. In het begin zal de klep over het algemeen trager of niet volledig meer openen en zal je hier nog niet zoveel van merken. Wanneer de scheur groter wordt resulteert dit vaak in een motorstoring.


    Omdat dit een relatief veel voorkomend probleem is bij de 1.0 ECOboost heb ik onlangs de recirculatieklep gedemonteerd en geïnspecteerd.

    [​IMG]

    De recirculatie klep zit aan de voorzijde van de motor op de turbo gemonteerd en is vrij goed toegankelijk.


    Hieruit bleek dat het membraam al behoorlijk was verhard en reeds sporen begon te vertonen van scheurvorming. Het membraam is onderdeel van de complete recirculatie klep en is niet los verkrijgbaar. Een nieuwe originele recirculatie klep kost circa €180,- en is dus niet bepaald goedkoop.

    Voor hetzelfde (of zelfs minder) geld zijn er echter ook hoogwaardigere aftermarket alternatieven. Zo maakt Turbosmart bijvoorbeeld de TS-0203-1265 recirculatie klep. Deze klep is volgens Turbosmart een directe vervanger voor de originele recirculatie klep. De Turbosmart TS-0203-1265 recirculatie klep heeft echter geen aan veroudering/slijtage onderhevige membraam zoals de originele klep maar een messing zuiger in een aluminium behuizing en is hierdoor veel duurzamer.


    Gezien ik de prijs van de originele recirculatie klep exorbitant hoog vind en het principe en de duurzaamheid van de Turbosmart recirculatie klep me meer aanspreekt heb ik uit eindelijk de knoop doorgehakt en de Turbosmart TS-0203-1265 besteld.


    [​IMG]
    [​IMG]

    De Turbosmart recirculatieklep wordt geleverd met alle benodigdheden om deze te kunnen monteren.

    Ondanks dat de Turbosmart TS-0203-1265 recirculatie klep volgens de website zowel voor de Focus 3 als de Fiesta MK7.5 geschikt zou zijn is de handleiding puur en alleen gericht op de Fiesta. Dit terwijl de Focus 3 op een aantal punten anders is en niet overeenkomt met de handleiding.

    Derhalve heb ik deze Howto gemaakt.


    [​IMG]


    Verwijder als eerste de motor afdekkap (indien aanwezig). Om deze te kunnen verwijderen moet de olievuldop worden verwijderd. Vervolgens kan de afdekkap voorzichtig worden los getrokken (deze is op enkele punten geklikt).


    [​IMG]

    Maak vervolgens de hard kunststof bocht die op de turbo is bevestigd los door de slangklem en de (2-stuks) moeren los te draaien. Nu kan je de bocht verwijderen en heb je ruimte om bij de recirculatieklep te komen.


    [​IMG]

    De recirculatieklep is met 3 Torx (T25) boutjes op de behuizing van de turbo gemonteerd. Nadat deze boutjes zijn verwijderd kan de klep naar boven worden gehaald. Je hebt nu ruimte om de slangklep los te maken en de vacuüm slang los te maken van de klep.


    Vervolgens kan de turbosmart recirculatieklep worden gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb er voor gekozen om andere boutjes te gebruiken als dat door turbosmart worden bijgeleverd. de bijgeleverde boutjes hebben een 3 mm inbus kop welke vrij ondiep is. Tijdens het vastdraaien merkte ik dat mijn (goede kwaliteit) inbus dop hier niet al te best in pastte. Om de boel in de toekomst ook nog een keer fatsoenlijk los te kunnen krijgen wanneer dit nodig is heb ik ervoor gekozen om normale M5 x 16 mm inbus bouten te gebruiken en deze te borgen d.m.v. Nordlock borgringen.


    Volgens de Turbosmart handleiding moet vervolgens de originele vacuüm slang die naar de recirculatie klep gaat worden afgedopt en wordt er een T-stuk tussen een andere hard plastic vacuüm leiding geplaatst van waaruit een slang naar de Turbosmart recirculatie klep komt te lopen. Nadeel hiervan is dat er in de originele hard plastic vacuüm leiding moet worden gesneden. In mijn ogen niet zo'n hele nette oplossing.

    Om goed bij de betreffende hard plastic vacuüm leiding te kunnen komen heb ik de volledige leiding los gemaakt en verwijderd. Hierna bleek al snel dat de hard plastic vacuüm leiding die bij de Focus 3 is toegepast anders is als degene die bij de Fiesta is toegepast. Bij de Fiesta bestaat deze leiding uit voorgevormde hard plastic leiding welke over slangtules van de snelkoppelingen zijn geschoven. Turbosmart schrijft voor om (een klein deel van) de hard plastic leiding te verwijderen en te vervangen door de meegeleverde siliconenslang met hiertussen het T-stuk. Bij de Focus 3 daarentegen is de hard plastic leiding gevulkaniseerd/versmolten met de snelkoppelingen. Derhalve is het bij de Focus 3 niet mogelijk om de leiding zodanig te modificeren als in de handleiding staat beschreven.


    Als test heb ik de Turbosmart recirculatie klep aangesloten op de originele vacuüm leiding. Deze vacuüm leiding loopt vanaf een snelkoppeling op het inlaatspruitstuk over het kleppendeksel naar de recirculatieklep. Deze leiding bestaat (vanwege de hoge temperatuur) uit een gedeeltelijk afgeschermd hard plastic deel en siliconen slangen aan beide uiteinden. Na een korte testrit bleek de Turbosmart recirculatie klep in combinatie met de originele vacuüm leiding prima te functioneren. Echter schrijft Turbosmart niet voor niets voor om de bestaande vacuüm leiding af te doppen en een nieuwe vacuüm slang te plaatsen. Het hard plastic deel van de originele vacuüm leiding heeft inwendig een behoorlijk kleine diameter en behoorlijk wat bochten wat resulteert in behoorlijk wat weerstand wat niet optimaal is.


    Derhalve heb ik de originele vacuüm leiding verwijderd.

    [​IMG]

    De vacuüm leiding loopt over het kleppendeksel, tussen de bedrading en de overige slangen door naar het inlaatspruitstuk. De leiding is onderdeel van een samenstel vacuüm leidingen die op de motor zijn gemonteerd en is niet los verkrijgbaar. Echter is het een volledig op zichzelf staande leiding welke 2 stukjes tape, een rubbertje en een stukje krimpkous aan de overige leidingen vast zit.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na de tape, het rubber en de krimpkous voorzichtig te hebben verwijderd kon ik de vacuüm leiding eenvoudig verwijderen.

    Vervolgens heb ik de snelkoppeling van deze leiding verwijderd door de slangklem (knijpklem) te verwijderen. Deze snelkoppeling heeft een slangtule welke exact de juiste diameter heeft voor de door Turbosmart meegeleverde siliconenslang. Nadat ik de siliconenslang op de snelkoppeling had gemonteerd heb ik de meest optimale route voor de slang bepaald en de slang op de juiste lengte gesneden. Doordat de siliconenslang dezelfde buitendiameter heeft als de originele slang kon deze eenvoudig met de originele klem op de turbo worden gemonteerd en kon ook het beschermrubbertje eenvoudig worden overgezet.

    De aanpassingen die ik heb gedaan aan de originele vacuüm leiding zijn eventueel als ik dit zou willen ook weer relatief eenvoudig ongedaan te maken. Het is dus prima mogelijk om op een later tijdstip terug te gaan naar de originele setup.


    Vervolgens heb ik de nieuwe vacuüm slang gemonteerd en in de gewenste positie gelegd. Als extra bescherming heb ik de slang voorzien van spirap kabelbescherming.

    [​IMG]

    Snelkoppeling op het inlaatspruitstuk.


    [​IMG]

    De vacuüm slang is beschermd met Spirap en vastgezet met origineel linnentape.


    [​IMG]

    Tenslotte heb ik de motor afdekkap weer geplaatst. Hierbij bleek dat de afdekkap niet netjes aansloot vanwege de vacuüm slang. Dit heb ik opgelost door een strookje van circa 10 mm van de kap af te snijden. Hier zie je niets van en dit heeft als bijkomend voordeel dat de vacuüm slang nu netjes klem ligt tussen het kleppendeksel en de afdekkap.


    Na alle onderdelen weer te hebben gemonteerd heb ik wederom een testrit gemaakt. Met de dikkere vacuüm slang is duidelijk merkbaar dat de recirculatieklep iets sneller reageert als met de originele dunnere vacuüm leiding. Wat geluid betreft is de Turbosmart iets beter hoorbaar als de originele recirculatie klep maar dit is praktisch te verwaarlozen. Zelfs met het RS luchtfilterhuis en het K&N E9289 luchtfilter moet je de radio echt helemaal uit zetten om het intern afblazen van de Turbosmart recirculatie klep te kunnen horen. Feitelijk precies wat ik voor ogen had (Ik ben persoonlijk niet zo'n fan van een dumpvalve welke extern afblaast).

    Uiteindelijk ben ik zeer tevreden met het resultaat. De montage was zeker niet plug and play doordat de meegeleverde handleiding niet klopt en heeft hierdoor meer tijd gekost als ik vooraf had ingeschat. Het eindresultaat is echter naar mijn mening zeker de moeite waard.
     
    VinRS, firebolt, Martin123t en 9 anderen vinden dit leuk.
  2. Weer een mooi duidelijke uitleg [emoji108]

    Heb je de mensen van turbosmart je bevindingen van de verschillen nog laten weten?

    Misschien kunnen ze er wat mee, ze zullen niet zomaar iemand vinden die hun kan vertellen wat de verschillen zijn lijkt mij.

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  3. JW mooie how to:cool: deze ga ik zeker ook vervangen mischien heb je zin en tijd om mij te helpen :lol:...
     
  4. @JW, ontzettend bedankt voor het uitzoekwerk en deze uitgebreide en duidelijke handleiding!

    Ik heb net de Turbosmart-klep gemonteerd en dat ging erg vlotjes dankzij deze beschrijving. Ik merk ook duidelijk verschil tussen de oude en de nieuwe klep.
     
    Berrychello en Leon Focus vinden dit leuk.
  5. Wat voor verschil merk je dan ? daar ben ik wel benieuwd naar ?!
     
  6. Zou dit ook op een 1.6 ecoboost te monteren zijn?
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  7. Ikheb nog steeds het orginele luchtslangetje in gebruik:)
     
  8. Die hebben hun eigen ts
     
  9. Ik het slangetje van de TS, werkt ook prima, veel minder werk.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  10. Wat @JW zegt, het oppakken na schakelen is merkbaar "beter" in de zin dat het iets sneller lijkt te gaan dan met de standaard-klep. Helaas heb ik geen keiharde data, alleen een gevoel, en dan ook nog van iemand die net aan een auto heeft lopen sleutelen ;)

    Ben benieuwd of dit te meten is met een OBD2-datalogger.
     
    Leon Focus vindt dit leuk.
  11. #11 FAN, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2019
    vandaag is mijn bov geleverd bij Speedequipment binnenkort (laten) monteren,ik ben zeer benieuwd wat ik ervan ga merken.
     
    jeroenbreuer vindt dit leuk.
  12. #12 FAN, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2019

    heb jij ook de originele vacuumslang gebruikt ?
     
  13. Nee, ik heb de slang van Turbosmart gebruikt en hem precies volgens deze handleiding gemonteerd. De originele slang is redelijk makkelijk te verwijderen als je een slangklem eraf haalt.
     
  14. Ik weet niet waarom , maar ik vind m.lekkerder lopen met de orginele vacuum slang.
     
  15. Iemand link waar je hem kan aanschaffen?
     
  16. Magure vindt dit leuk.
  17. #17 FAN, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 jun 2019
    Sorry dat bedoel ik ook je bent dus niet aan de slag gegaan met t-verbindingen maar de originele slang aangepast zoals in de howto. Was je er lang mee bezig?
     
  18. Part-box.com zit in roermond
    Heb ik goede ervaring mee
     
    Magure vindt dit leuk.
  19. Ik had op eBay een Britse verkoper gevonden die hem goedkoop aanbood. Prijs is inmiddels weer omhoog zie ik.

    Ongeveer anderhalf uur.
     
    Magure vindt dit leuk.
  20. vandaag de turbosmart BOV geleverd en geplaatst door www.speedequipment.nl netjes gedaan zoals beschreven door JW, ik merk zelf niet echt verschil maar dat kan aan mijn rijgedrag liggen, turbo lijkt beter op te pakken maar is niet echt meetbaar he. iig nu een goede BOV die beter (solide) is dan de standaard.
     
    mrkb en jeroenbreuer vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina