1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

P2458 / auto moeite met regenereren

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Ravage, 15 jun 2019.

  1. #1 Ravage, 15 jun 2019
    Laatst bewerkt: 31 aug 2019
    kn
     
  2. Hier je foto:
    [​IMG]
    Ik kan je helaas niet helpen met je probleem.
     
  3. Goedkopere optie: roetfilter eruit halen. Dat is toegestaan bij auto's uit 2008/2009, al betaal je vanaf 2020 wel een iets hogere (15%) motorrijtuigenbelasting omdat je een 'vieze diesel' hebt. Controle gebeurt bij de APK, maar is vooralsnog alleen visueel. De hogere MRB wordt ruimschoots gecompenseerd doordat je geen roetfilteronderhoud hebt (om de 60.000 km additief bijvullen, om de 120-150.000 km nieuw roetfilter, plus alle tussendoorproblemen van vastgelopen EGRs, controlesystemen en andere ellende). En je mist natuurlijk ook de sores van je auto eindeloos in de garage moeten laten staan.
     
  4. wat zijn je normale ritten, hoe lang rij je in het algemeen
    verder ken ik deze motor vooral vanuit psa (peugeot/citroen) echter ford heeft toch paar dingen anders gedaan.
    deze motor heeft als ik het goed zeg geen brandstofadditief, ivm je over een verstuiver hebt. andere manier van regenereren van de roestfilter dan ik zelf ken.

    wat betreft het lucht is zo op plaatje niet te zeggen. turbo bouwt druk op maar dit voel je niet stationaair.
    langs de roetfilter uitlaatgas omhoog komen zal je ruiken dat het naar uitlaatgas stinkt onder de motorkap en ook in de auto. dus dat verwacht ik ook niet

    geen idee of dat bij de ford ook is. maar bij de peugeot moet je bij vervangen van de filter ook aangeven dat je nieuwe filter hebt gemonteerd. anders ging daar de auto in noodloop als je meer dan 240.000km hebt gereden (ja bij psa moet de filter pas na 240.000km vervangen te worden). echter dit werkt met additief en niet met een brander in de uitlaat
     
  5. is het additief ook weer gevuld na het vv van het roetfilter?
    ook moet het in de BCM aangegeven worden dat die vv is.

    turbo kapot, hoe erg kapot?
    als er alleen speling op de as zat is vv prima, als de schoepen al ijzerslijpsel hebben veroorzaakt is de kans groot dat de turbo nu weer kapot is.
    alleen uitgebreid spoelen van de motor om al het ijzerslijpsel te verwijderen is effectief maar geeft nog geen garantie dat de turbo het weer begeeft.

    waar baseert de garage de diagnose op om de verstuivers ten gloeistiften e controleren? te hoog oliepeil of de foutcode?
     
  6. Dat “kniestukje” op de foto is de slang van je
    carterventilatie, door de constructie kan er wel wat lucht langskomen.

    Wat betreft het niet regeneren, zijn de regeneratieslangen met het vervangen van t filter ook uitgeklopt of vervangen? Als die dichtzitten dan doet ie t ook niet. Uiteraard ook handig als t additief aangevuld is (mits aanwezig).

    Overigens zijn het de klassieke symptomen die je beschrijft. En vaak terug te leiden naar lekkende verstuivers.

    Mocht alles goed zijn en de auto regenereert nog steeds niet, de auto is er ook toe te “dwingen”, maar ga dan wel naar een bedrijf dat weet hoe t moet.
     
  7. Hoezeer ik ook mijn best doe, ik snap echt niet wat je wilt zeggen. Neem eens rustig de tijd om te lezen wat je wilt zeggen, alvorens je bericht te posten.

    Wat ik er dan wel uithaal, is dat je aangeeft dat bij PSA het roetfilter bij 240.000km vervangen moet worden. Ford heeft bij de laatste serie MK2 een zelfde soort filter geplaatst.
     
    Kees37 en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  8. Verstuivers laten controleren zou ik niet doen; de kosten van controleren zijn ws. de helft van nieuwe verstuivers. Als je nog verder wilt met deze auto zou ik op termijn de overige drie verstuivers ook laten vervangen; reken op een 1000 euro. Bougies: in de tijd dat ik roetfilter-issues had heb ik zoiets eens gevraagd aan de ford-garage waar ik het meeste onderhoud laat doen; antwoord van hun was die alleen vervangen hoeven te worden als je auto moeite heeft met starten. Overigens was hun mening ook dat het niet zinvol is om turbo's te vervangen; hun argument was dat er dan zoveel metaaldeeltjes door de rest van de motor heengegaan was dat dat ook EOL van de motor is.

    Het beeld wat ik ondertussen wel heb is dat het hele 'roetfilter'-gedeelte bij diesels rond 2008-2011 eigenlijk nog in het ontwikkelstadium zat, en dat sommige auto's onduidelijke klachten geven (waar de gemiddelde garage ook geen idee van heeft hoe ze dat op moeten lossen). Risico bestaat dat je in een moeras wordt gezogen van steeds terugkerende problemen die de garage op probeert te lossen door iedere keer dure onderdelen te vervangen wat dan 'even' helpt, tot je na een paar weken weer hetzelfde euvel hebt.
     
  9. Een turbo bij een 1.6 tdci kun je prima vervangen, mits het alleen speling betreft. Op het moment dat er slijpsel vrij is gekomen, wordt het vaak een lastig verhaal om de nieuwe turbo een lang leven te geven. Het is dan belangrijk dat je dan nauwgezet de instructies (TSB’s) van Ford volgt. Dan kan het goed gaan.

    Overigens het lekken van de verstuivers bij de 1.6 tdci is zelden tot nooit de verstuiver zelf, vaak zijn het de brandplaatjes en pakkingen. Dat kost nooit €1000,-

    @TS: lees mijn voorgaande post eens en stel die vragen aan de garage.
     
  10. #10 Ravage, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 sep 2019
    ac
     
  11. regeneratie-leidingen???
    bij additief systeem wordt er spul bij elke tankbeurt in je brandstoftank gepompt, lopen daarvoor geen slangen extra naar de motor
    bij de verstuiver loopt een extra slang van je aanvoer diesel naar de verstuiver. deze spuit diesel in die daar dan ook ontbrand in je uitlaat, (correct me if i am wrong whit it)

    als je gloeipluggen niet goed zijn, geven deze ook storing als het goed is. tenzij ford dit uitgezet heeft in de software.

    lekke brandplaatjes, geeft extra uitlaatgassen en tuffend geluid langs de verstuivers. tevens na tijdje krijg je soort van plastic afzetting om je verstuivers heen. dit levert geen storing op. aangezien je geen klachten hebt van uitlaatgassen zal dit dan ook wel meevallen.
    de verstuiver zou meer inspuiten ter compensatie van. maar echt slecht lopen dat niet. of hij moet zo los zitten dat je rookpluimen van uitlaatgas langs de verstuiver omhoog komen

    ben zelf ook nooit fan van roestfilter uitbouwen. liefst orgineel houden en software ook, dan bij problemen kunnen storingen je beter op weg helpen. ivm alle mileu dingen op en om de motor pak ik zelf geen diesel.
     
  12. Ja ik vroeg mij dat af vanwege de onderstaande vraag:

     
  13. Ja, regeneratieslangen:


    1F363A64-4E39-402C-B2A6-6A8A443221FE.png

    Het lijkt erop dat je de turbo voor jan met de korte achternaam hebt laten vervangen. Die uitlaatgassen in je auto is diesel wat langs je verstuiver lekt (brandplaatjes en pakkingen) en verdampt door de warmte vd blok.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. #14 Ravage, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 sep 2019
    xa
     
  15. sorry voor de lange tekst maar is zoveel wat ik er over kwijt kan/kon heb maar kopteksten neergezet.

    regeneratieslangen
    regeneratieslangen, zijn de twee drukslangen zie ik aan de hand van de tekening.
    deze twee slangen gaan naar een verschildruksensor.
    door hogere druk boven verstopte roetfilter dan onder wordt het systeem wakker en wil het gaan regeneren. als door foute montage of uiterst geval vuil de slang verstopt/beschadigd is. zal er ook een verschil gemeten worden en dus foutief worden geactiveerd, of vroegtijdig.

    turbo
    heb de turbo idd zelf ook keer vervangen ivm hij uitlaatgas lekte langs de huis zelf, was toen helemaal zwart en eronder schoon. dus kwam niet van de roetfilter.
    als de turbo vervangen moet worden ivm vastgelopen of de compressor wiel heeft overmatig spelling. dan wordt er idd geadviseerd om brandplaatjes te vervangen en komplete system flush toe te passen.
    als er geen spelling op zat en foutcode weg zijn. denk ik dat hij 1 van de vele problemen succesvol heeft opgelost.

    verstuivers testen
    ze vragen wel de flinke bedrag voor uit en inbouwen verstuivers. de rede is dat soms extra problemen bij komen kijken bij de werkzaamheden.
    vaak heb ik gehad dat we te horen kregen dat er 3 niet goed waren, na alle 4 vervangen was probleem nog aanwezig.
    of ze kwamen terug met dat ze wel goed waren. na 4 van andere auto te lenen was het probleem weg en dus wel te verwijten aan de verstuivers zelf.
    de rede is dat de verstuiver met een correctiecode werkt, deze code voer je in de computer en weet dan precies of hij iets meer of minder, korter of later moet inspuiten.
    bij testen van de verstuiver word druk op gezet om te checken op lekkages. en bij diverse drukken aangestuurd om hem te openen. (dit kort gezegd wat ze bij testen ervan doen)

    opties?
    je opties zullen lastig zijn van onze kant.
    ja je kan een ander naar laten kijken en hopen dat die de speld(oorzaak) vindt in alles. maar je kan ook pech hebben dat hij hem niet vindt.
    roetfilter leegmaken en uitschrijven is de makkelijkste optie
    additief tank gaat niet. deze wordt namelijk of via aparte computer of via de motor computer zelf aangestuurd. aangezien de software vanuit gaat aan een dieselverstuiver in de uitlaat zal de additiefpomp niks doen.
    wat ik niet weet bij ford is of je ook kan uitlezen hoe hij functioneert. weet dat ik altijd kon zien het gemiddelde regeneratie proces van de afgelopen 5x. wanneer hij laatst geregenereerd heeft en ook hoe vol de filter zit.
    wat ik nergens iets over lees maar me wel afvraag is er uberhaubt wel gekeken dat de extra verstuiver in de uitlaat wel werkt, deze wil soms defect raken en na vervangen dat het systeem wel weer reinigt

    eigen reiniging
    je zou wel dpf-reiniger in de brandstoftank zelf kunnen doen. wat we deden bij de eerste roetfilters die slecht regeneren en te hoge uitstoot (k-waarde) heeft bij apk. daar was bij warme motor doortrekken in zijn 2 even in de toerenbegrenzer rijden. daarna slaagde hij wel voor de test.
    zeg niet dat je laatste moet doen maar dpf reiniger en lange rit maken, waar je 50km hoog in de toeren zit. dan zal misschien iets helpen
    https://www.winparts.nl/filters-vlo...tie/c751/eurol-dpf-cleaner/p378833.html#video
    zie ook de review. dit spul doet precies hetzelfde als additief tank doet.
     

Deel Deze Pagina