1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Garage heeft distributieriem niet goed vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Bear, 13 jun 2019.

  1. Afgelopen dinsdag heeft een garage de distributieriem (en waterpomp) van mijn focus vervangen. Na de vervanging liep de motor echter niet goed. Starten lukte wel, maar het had te weinig vermogen en ging bij meer gas in de noodloop. Verklaring van de garage was dat de tijd waarschijnlijk een tandje verkeerd stond. Ik mocht (moest) de auto daar laten en de volgende dag zou men het oplossen.

    Omdat ik de volgende dag niet werd gebeld, heb ik zelf maar gebeld. Toen kreeg ik te horen dat ze de hele dag ermee bezig zijn geweest, de riem nogmaals vervangen hebben, en nu voor een originele Ford, en dat ze gereedschap hebben geleend van een bevriende Ford garage om de timing goed te krijgen. De timing zou goed zijn maar de motor moest was nog niet dicht, en ik zou de volgende dag een telefoontje krijgen na de proefrit.

    Dat telefoontje had ik vandaag moeten krijgen, maar ook dat is niet gebeurd.

    Naast de vervanging van de distributieriem is er ook een grote beurt uitgevoerd (en de banden vervangen), en het gaat om een First Edition uit 2011, met 1.6L Duratec Ti-VCT (123PS) Sigma motor.

    Ik heb hier op het forum gezien dat er opgelet moet worden bij de montage, bv. omdat bij verkeerde timing de kleppen beschadigd kunnen raken, en dat de krukasbout niet hergebruikt mag worden.

    Omdat ik vandaag ook niets heb gehoord, begin ik me echt zorgen te maken, en ik heb advies nodig over wat ik van de garage moet vragen/eisen:
    - In het algemeen: wat is het punt dat ik het vertrouwen op moet zeggen en een externe deskundig erbij moet halen? (En wie dan? Een officiële Ford monteur?) Ik krijg het gevoel dat er met onvoldoende kennis gerommeld wordt aan de auto, maar ik kan dat moeilijk hard maken.

    - Hoe weet ik dat de kleppen in orde zijn (of niet)? Gezien dit verhaal, is het nodig om de kleppen te checken? Is dat te checken?

    - Hoe weet ik dat de andere zaken goed zijn gedaan: krukasbout vervangen, distributieriem op juiste spanning, (en wat nog meer?) Ik kan het natuurlijk vragen, maar is er een officiële handleiding die ze moeten volgen?

    - Ik lees ook dat multiriem doorgaans tegelijk met de distributieriem wordt vervangen. Kan ik verwachten dat de garage dit meteen ook doet, of is dit een aparte klus? Ik heb hier van de garage niets over gehoord. In de Ford onderhoudscalculator zie ik wel de distributieriemenset, maar niet de multiriem verschijnen als ik de gegevens van mijn auto invoer. Op etis in het 8-jarige onderhoudsschema, zie ik ze wel apart.

    Nog ter info: ik heb niet veel verstand van de techniek van auto's, maar ben me wel aan het inlezen ...
     
  2. #2 StephenV, 13 jun 2019
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
    Kleppen zouden kunnen worden gecontroleerd door de bougies er uit te draaien en met een cameratje door het gat de cilinder in te gaan en dan de kleppen te bekijken.


    De ford garage zal vast de officieele handleiding/howto in hun systeem hebben staan.

    Krukasbout is denk ik lastig te controleren tenzij je weet dat de oude heel smerig was, maar daar ga ik niet vanuit. Of je kunt vragen welke distributie set de garage heeft genruikt met artikel nummer.
    Dan zou je kunnen uitzoeken of daar een krukabout bij in wordt geleverd of niet.

    Controler distributie spanning dan zal je al een andere garage moeten gaan zoeken, aangezien je dit niet wilt laten controleren door de garage die het er op heeft gelegd en er zal weer aardig wat aan de kant moeten om het te controleren denk ik.

    Multiriem wordt volgens mij ook, over het algemeen, direct vervangen.
    Die riem kost je een 10tje misschien iets meer en is geen extra uren die er bij komen want de oude zal er toch af moeten om de distributie te vervangen




    Persoonlijk zou ik morgen middag bij ze op de stoep staan, als ze nog niks van zich zouden hebben laten horen.
    Gewoon om te zien en te horen wat er nou aan hand is. Daar krijg je zelf ook al een betere indruk van, dan van alleen een telefoon gesprek.
    Mocht je idd voor een second opinion gaan zou mijn voorkeur uitgaan naar een ford services garage of een dealer.


    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. het allemaal heel moeilijk om er iets van te zeggen achter de pc.

    grootste verrassing is dat jij er al was om de auto op te halen. Dat de monteur niet checkt of de riem goed is vervangen en de wagen weer goed loopt.
    Het grootste probleem is de krukkaspoelie zelf. hier zit geen spiebaan op (de poelie kan vrij ronddraaien over de krukas heen) Deze wordt geklemd door de bout.
    Oude bout gebruiken is op zich geen gigantisch probleem. Deze wordt namelijk vaak hergebruikt. sterker nog meeste bouten worden hergebruikt. Zelfs rekbouten mag je hergebruiken, deze rek je op na 1x montage, bij 2de montage moet je checken of hij niet te lang is om opnieuw te gebruiken.
    Nieuwe bout is altijd handiger

    als de riem is vervangen en alles staat op tijd dan zou je door rijden al kunnen voelen of het lekker voelt of niet.
    anders is een cilinderlektest en compressietest een goeie test of de kleppen goed sluiten.
    keer gehad dat klep minimaal krom was door alleen maar de krukas te verdraaien.

    heb geen idee wat voor bedrijf is, maar als je zegt met gebrekkig kennis sleutelen aan de wagen. daar ben ik het mee eens.
    de 1.6ecoboost is als ik het goed zeg de opvolger van de 1.6 van jouw. daar heb ik gezien dat het niet makkelijk is om de krukas goed te vergrendelen. afstellen tussen de 2 nokkenassen durf ik zo wel aan. maar timing tussen nokkenas en krukas is heel stuk moeilijker als je geen goede gereedschap hebt
     
  4. En welkom ...
     
    henk 68 en gerardTDCI vinden dit leuk.
  5. Dank voor de suggesties, en de welkomstgroet. Ik ga er vandaag mee verder en laat jullie weten hoe het is gelopen.

    Overigens merkte ik gisteravond dat de garage had geprobeerd me te bereiken, maar ik had het niet gehoord. Verder, om een misverstand op te lossen, ik woon op ca. 30 minuten rijden van de garage en was daarom te plekke gebleven (dagje achter laptop gewerkt), dus dat de monteur het "pas" meldde dat er iets mis was, was okay. De garagehouder is min of meer een kennis, en ik heb wel vertrouwen in hun goodwill (en ervaring met ander merken), maar ik denk dat ze zich hebben verkeken op deze klus. Ik wilde dus vooral verdere "verkijken" voorkomen.
     
  6. Vandaag heb ik de auto opgehaald. Het klinkt, rijdt, voelt normaal.

    Ook een uitgebreid gesprek gehad met de garagehouder. We hebben eigenlijk beiden initiatief genomen tot het gesprek, dus het ging wel soepel. Ze hebben wel degelijk de officiële handleiding gebruikt, alleen omdat in vrijwel elke handleiding speciaal gereedschap wordt voorgeschreven terwijl dat lang niet altijd strikt nodig is, waren ze hier er van uitgegaan dat het ook niet nodig zal zijn ... gelukkig hebben ze nog op tijd hulp gevraagd van een Ford garage die het gereedschap wel had (en uitleende).

    Krukasbout is nieuw, en ook de multiriem en waterpomp zijn vervangen. Over de distributiespanning zeiden ze dat de spanrol met een veer wordt aangedrukt (ook vernieuwd), en dat dus goed moet zijn.

    Al met al, ben ik redelijk gerust gesteld, en zie nu niet direct reden om verder ergens anders de boel te laten checken. Mochten jullie vinden dat ik dat toch moet doen, dan hoor ik dat graag.

    Zijn er nog andere (typische, te verwachten) werkzaamheden die voor dit soort verrassingen kunnen zorgen, omdat ze echt speciaal gereedschap nodig hebben, of anders uitgevoerd moeten worden dan "gangbaar"?
     
    StephenV vindt dit leuk.
  7. In totaal zijn er 4 speciale gereedschap nodig.
    2 voor nokkenas en 2 voor de krukas.
    Meedraaiende krukaspoelie is makkelijk met het erop leggen en spannen. Maar dsn moet alles wel in de jyiste stand staan.

    Als er een spiebaan op alles zit heb je in 30min riem vervangen zonder speciaal gereedschap.


    Nee als hii goedloopt is er niks mis mee en kun je weer voor lange tijd voorruit
     
  8. Auto rijdt prima. Nogmaals dank voor de nuttige informatie.
     
  9. De mijne moet binnenkort ook een nieuwe distributieriem. Wat heeft bij jou gekost? Ik heb ook een 1.6 VCT
     
  10. Dit was de offerte:
    - Alleen de riem en spanrollen: 395 incl.
    - Riem, spanrollen en waterpomp, multiriem: 640 incl.
     

Deel Deze Pagina