1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus st MK3 xenon inbouwen

Discussie in 'Electronica' gestart door Rich, 11 jun 2019.

  1. Ik ben bezig me xenon inbouwen in me Ford focus st 2017. Ik heb orginele koplampen xenon. Schakelaar zonder hoogte verstelling. En sensoren op wiel ophanging geplaatst. Programmeren lukt niet via ids standaard van ford. Dus geprobeerd met forscan kan ik de optie halogen headlight wijzigen naar hid xenon. Nu werkt alleen op contact de xenon. Wanneer de motor wordt gestart flitst een paar keer xenon en dan stopt die er mee. Iemand een idee om dit goed werkend te krijgen?
     
  2. Het is "mijn xenon" en "mijn Ford", niet me......

    Heb je ook de koplamp bedrading aangepast, de xenon koplamp is electrisch nogal anders namelijk ! Is de koplamp module (De HCM) wel juist geprogrammeerd / gecalibreerd / gemonteerd ?
     
    Magure, PhoenixNLx en jeroenbreuer vinden dit leuk.
  3. Zo, jij hebt er een hoop tijd en geld in gestoken. Waarom heb je ervoor gekozen om de originele Ford xenon-koplampen te monteren?
     

  4. Het elektrisch schema is het zelfde bij de koplamp. Welke bedrading moet ik aanpassen?
    Ik heb de HCM nog nodig volgens mij. Is deze stekker ook voorbereid? De stekker van de hoogte verstelling op de ophanging namelijk wel.
     
  5. Ik had 2 koplampen die gebarsten waren door schade. Vandaar dat ik de keus heb gemaakt iets meer uit te geven en voor originelen xenon te gaan. Vind origineel xenon toch echt het mooiste staan.
     
  6. Je had ook imitatie units die een oem-look hebben kunnen kopen. Had je al die modificaties niet hoeven doen. Netjes hoor, dat je het oem houdt.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  7. Bedrading naar de koplampen is anders; Bij halogeen gebeurt de hoogte regeling over pin 1(plus), 5 (signaal) en 11 (massa), bij xenon is dit pin 13 (plus), 14 (LIN bus, apart naar de HCM) en 11 (massa). Verders heeft de xenon koplamp een extra massa aansluiting op pin 9 en de bocht verlichting op pin 6. Het kan zijn dat de connector op de koplamp volledig is uitbedraad maar dat dit bij de eerste connector niet verder loopt, behalve de draden dan die nodig zijn voor de halogeen versie.
    De bedrading voor de HCM kan voorbereid zijn, maar dat is niet zeker te zeggen.... zonder deze module werkt de hoogte verstelling en bocht verlichting niet en zou het zomaar kunnen dat daardoor de koplamp niet werkt ?!
     

  8. De bedrading bij de connector zit er allemaal op. Voor hoogte verstelling +, -, linbus en de extra massa voor de bocht verlichting, drl en richtingaanwijzer. Ik denk dat de HCM die ik nog mis het probleem levert dat mijn xenon lampen allebei na ongeveer 15 sec gaan flitsen en uitvallen. Weet jij de HCM te vinden? Hoe je erbij komt? Ik heb gelezen dat de HCM ongeveer links naast de apim module moet zitten
     
  9. #9 pd3jcw, 12 jun 2019
    Laatst bewerkt: 12 jun 2019
    Helemaal rechts in je dashboard
    Edit; links bedoel ik idd....

    [​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
     
  10. Linkerzijde bedoel je denk ik. Ik ga morgen kijken of er een voorbereiding ligt en anders eventueel uitwisselen met een rs die wel bi xenon heeft om te kijken of hij ook werkt.
     
    pd3jcw vindt dit leuk.
  11. Alle stekker liggen bij mijn st voorbereid. Ik ben even bezig geweest maar alles werkt zoals het moet. HCM module toegevoegd en voor/achteras sensoren. Het probleem zat hem in de programmering. Ik had het type koplamp op hid gezet, maar dan werken ze niet. Worden de koplampen op een andere manier aangestuurd vanuit de bcmi. Na instelling gewijzigd te hebben naar GDL advanced front lightning system werken de koplampen goed. Nu alleen nog de koplamp sproeiers aansluiten.
     
    Chris1508 en Leon Focus vinden dit leuk.
  12. Hey Rich,

    Ik ben ook van plan om OEM xenon in te bouwen, heb jij zo een lijstje met wat je nodig bent geweest qua onderdelen / programmeren?
     
  13. Ik weet zo niet de onderdeel nummer maar een dealer heeft dat zo gevonden. Het is wel een kostbaar grapje. Je kan beter aftermarket koplampen met xenon kopen. Alleen draaien ze dan niet mee in de bochten.
    Je hebt nodig
    Koplampen nieuwprijs +-1200 per stuk
    Koplampsproeiers + leidingen
    Ruitensproeier tank met kopsproeier
    Koplamp sproeiers relais/zekering
    Kapjes koplamp sproeier
    HCM module
    Hoogte sensor voor
    Hoogte sensor achter
    Dan programmering heb ik software van andere auto met hcm geprogrammeerd. En de koplamp type in bcmi wijzigen naar Gdl advanced
     
    Magure vindt dit leuk.
  14. Je vergeet dat ook de kabelboom voor diverse dingen zoals hoogtesensor en HCM module aanwezig moeten zijn.

    Voor after-market koplamp ben je idd goedkoper uit 300euro per unit.
    Eerst moest na 2012 voor apk koplampsproeier en automatische hoogteregeling aanwezig zijn.
    Vanaf 2019 zijn deze regels vervallen.
    Ter voorkoming van verblindend verlichting worden de koplampapparaten juist aangepakt.
    Verblindend licht voorkom je met reflector koplamp niet maar wel met projector. Bij reflector zie je de lamp nog te zitten en bij projector zit het achter een glazen oog gemonteerd
     
  15. Mhmm hier zitten dus meer haken en ogen aan. Bij de MK3 die ik hiervoor had was het alleen de bedrading aanpassen in de koplamp en programmeren. Bij de MK3.5 is dat dus even andere koek.. :/
     
  16. Bij mijn Focus 3.5 2015 is er al een keer een bi-xenon koplamp vervangen en ik zou net zo lief een after-market set erin zetten als er weer een kapot gaat.
    Maar ik vind het maar ingewikkeld de juiste koplampen te vinden. Twee keer 300 klinkt beter dan 1 x 1200 ex inbouwen
     
  17. @focusonben
    voor de focus mk3.5 heb je ze wel.
    https://www.carstyle.nl/verlichting/koplampen/ford-ford-focus-2014-2018-5d-hatchback.html
    echter let wel op dat je automatische hoogteregeling hebt. Dit zijn andere motoren als van normale handmatig koplampverstelling.
    tevens bij de prijs moet je ook nog een xenon set vinden en unit aanpassen zodat de lamp er ook daadwerkelijk in past.
    dimlicht is bij 1 h9 en ander h1. officieel dus niet voor xenon bedoelt al zijn er wel setjes die er gewoon in kunnen.
    normale xenon lamp is d1, d2,d3 etc. tot d8 kun je hebben. met een s of r zelfs erachter.
    daarnaast verlies je wel bochtverlichting en zal je de computer anders moeten programmeren ter voorkoming van storing.

    dus plug en play kun je het niet zomaar noemen
     
  18. Bedankt voor de info ziet er uit als een klus die niet geschikt is voor mij [emoji848]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  19. Bij xenon is het toch niet meer verplicht om koplamp sproeiers te hebben?
    Dacht ik ergens te hebben gelezen.
     

Deel Deze Pagina