1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

BREXIT: Ford sluit fabriek Bridgend

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Harold1, 6 jun 2019.

  1. Ford sluit in 2020 een grote motorenfabriek in de stad Bridgend in Wales. Het is de zoveelste autofabrikant die de productie in het Verenigd Koninkrijk terugschroeft in een periode van groeiende Brexit-onzekerheid.

    Het bedrijf heeft dat inmiddels bekendgemaakt aan het personeel, zo melden Britse vakbonden. Het bedrijf komt later vandaag met een officiƫle verklaring. Er werken zo'n 1.700 mensen in de fabriek. Het is nog niet duidelijk hoeveel banen het sluiten van de fabriek zal kosten. In de fabriek in Bridgend werd vorig jaar nog zo'n 20 procent van de 2,7 miljoen automotoren in het VK geproduceerd. Het contract met Jaguar Land Rover eindigt echter in 2020.

    Het Verenigd Koninkrijk is niet de enige markt waar Ford banen moet schrappen, maar de autofabrikant heeft ook meerdere malen gewaarschuwd voor een harde Brexit, omdat het de vrijhandel met de Europese Unie nodig heeft. De Britse autosector wordt met name hard geraakt door de groeiende onzekerheid rond het Britse vertrek uit de Europese Unie.
    Ford heeft herhaaldelijk gewaarschuwd voor de gevolgen van een chaotische Brexit zonder goede afspraken over vrijhandel met de EU. Eerder kondigde Honda al aan een fabriek te sluiten in het Engelse Swindon.

    Jaguar Land Rover kondigde in januari aan 4.500 banen te schrappen, Nissan stopt met de productie van de X-Trail-SUV in het Verenigd Koninkrijk en ook Rolls-Royce kondigde eerder aan dat het in 2020 zo'n 4.600 banen zal schrappen. Toyota heeft nog geen aantallen genoemd, maar wel gewaarschuwd dat een 'no deal-Brexit' waarschijnlijk banen zal gaan kosten.

    In april zag de Britse autosector de productiecijfers maar liefst halveren. Dat kwam doordat de fabrieken de deuren sloten om chaos te voorkomen na 29 maart, de oorspronkelijke datum waarop het Verenigd Koninkrijk uit de EU zou treden. Die deadline werd uiteindelijk verschoven naar 31 oktober, maar dat uitstel kwam te laat om de plannen van de autofabrieken aan te passen.
     
  2. Zag het nieuws toevallig op de BBC.
     
  3. Harde brexit is het enige dat moey gebeuren.
    Ze kunnen niet uit de eu stappen en dan nog de voordelen van de eu houden.
    Dus grenzen dicht en invoerkosten op de producten. Zo hard geroepen voor brexit, maar ze vergaten de voordelen ervan mee te wegen.

    Ach voordeel bij harde brexit hebben ze meer mensen aan de grens nodig die mensen contrioleren. Dus werk komt er wel. Allen de manier zo als het gast is vervellend
     
  4. Een harde brexit is niet nodig. Een harde brexit houdt in dat er geen afspraken gemaakt worden over de grenzen (handel en personen). Geen afspraken zal onder andere gaan betekenen dat als je naar de GB wil je een visum nodig hebt...
    Als ze daar gewoon afspraken over maken dan is er weinig aan de hand.
     
  5. Nee ik snap dat wel. Alleen hun willen uit de eu, maar wel de voordelen hebben van de eu.
    Dat gaat niet.
    Misschien zeggen ze doen in 5jaar een overschakeling met de regels.

    Alleen eu is dom als ze hun wel speciale regels geven.
    Dus ja wij krijgen dan te maken met invoerkosten, met het regelen van visum.
    Of je nu handel verdrijft met amerika of engeland de regels zullen hetzelfde zijn

    Eerlijk is eerlijk weet niks van de gegeven voorstellen, dat elke keer helemaal doorspitten is meer aan de gene die er mee akkoord moeten gaan
     

Deel Deze Pagina