1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verlichting doet raar na monteren Brink trekhaak (F2F2 2008)

Discussie in 'Electronica' gestart door FlorisH, 1 jun 2019.

  1. Goedenavond,

    Ik heb gisteren een Brink trekhaak op mijn focus 1.6 Trend uit 2008 gemonteerd (fase 2 dus) inclusief 13 polige stekker en constante plus (caravan)

    Ik heb daar bij onderstaande besteld en gemonteerd:

    De haak:

    https://www.winparts.nl/bagage-transport/trekhaak/c91/vaste-trekhaak-538600-brink/p305115.html

    De bedrading :
    https://www.winparts.nl/bagage-tran...elset-711984-brink/p305460.html#specificaties

    https://www.winparts.nl/bagage-tran...b-v-constante-stroom-voorziening/p360700.html

    Het is allemaal plug en play dus dat was geen probleem, maar:

    - Als ik de verlichting van de auto aan doe met draaiende motor, dan gaat het mistachterlicht niet aan --> ik denk dus dat hij die uitschakelt (13 polige set en volgens mij doet hij dat dan automatisch als er een aanhanger aan zit)
    - als ik met verlichting aan de knipperlichten aan doe, dan gaat de module in de kofferbak (zat bij de kabelset) snel tikken en dan brand het achterknipperlicht van de auto heel zwak.
    - als ik knipperlicht met verlichting uit aan doe, knippert deze normaal.

    dit alles ZONDER een aanhanger erachter.

    De vraag is nu dus... hoe zou dit kunnen komen ? als ik de knippermodule in de kofferbak los koppel dan gaan de knipperlichten uberhaupt niet aan. Ik denk dus dat de kabelboom op de 1 of andere manier denkt dat er een aanhanger aan zit ? zou dat kunnen ?

    De kabelboom is allemaal plug en play en zit dus 100% goed aangesloten, kwam ook niets raars tegen met moneren. De constante plus heb ik een losse draad voor naar de koffer getrokken vanaf de accu, en aangesloten op de vrije stekker in de kabelboom (die daar ook voor is, dikkere rode en massa draad), massa bij het massapunt waar de rest ook zit op aangesloten.

    Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen! (heb even geen aanhanger nu direct om te testen wat er dan gebeurd, caravan moet ik over 2 weken halen)

    Groeten,

    Floris
     
  2. Update: met motor uit doet alles het normaal (dus lampen aan en knipperlicht links aan, mist achter gaat alleen niet aan) , met motor aan gaat dat relais snel knipperen en brqnd knipperlicht heel zwak.... zou dat massa kunnen zijn ? (Heb overigens het standaard massapunt schoongeschuurt voor meer contact)
     
  3. Met motor aan zou de geschakelde plus ook aan moeten zijn. Als je daar de massa eens van losmaakt (ik dacht dat die ook zijn eigen massa heeft), is het probleem er dan nog?
     
  4. Er zit maar 1 (dubbele) massa draad in de nieuwe kabelboom.

    Zodra ik die eraf haal (en dus alleen de standaard massa laat zitten) dan brand en mijn mist achterlicht weer en knippert alles normaal. Zowel met motor aan als uit.

    Als ik motor uit heb, verlichting knipper en mistlamp aan doe en dan de massa van de nieuwe kabelboom er weer op doe, gaat het moduletje weer tikken en mistlamp gaat uit. (Lampen branden wel gewoon)

    Doe ik motor aan met de genoemde lampen aan , en doe dan de massa van de nieuwe kabelboom erop, dan tikt hij 1x en verder niks, mistlamp uit maar hij gaat niet tikken op de knipperlichten, die blijven branden.

    Apart dus, iets gebeurd er met massa van de nieuwe kabelboom eraf en erop..
     
  5. Oke update:

    Op de connector die rechts in de kofferbak nu ligt van de nieiwe kabelboom, zitten 2 aansluitingen. Een rode en een rood gele.

    Op de rood gele zit de oranje draad uit de kofferbak, op de andere niks, aan de kofferbak bedrading zit ook niks extra in die stekker van de oranje draad. Als ik +30 op die andere (rode) draad zet dan werkt alles denk ik naar behoren, mistlamp doet het , alles knippert normaal en de module in de koffer tikt niet. Haal ik die draad weer los dan begint het riedeltje weer.

    Om gok dus dat die rode draad die nu leeg is op se kabelboom, voor de module is. Vraag is alleen: moet daar 30 constant op of geschakelt 15 ? En waar haal ik die vandaan (ik heb al een extra draad 30 vanaf de accu getrokken voor de constante stroom vd caravan)


    Overigens wel raar dat het nergens in de handleiding vermeld staat die aansluiting...
     
  6. #6 rfocus, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    Ik heb even naar het volgende filmpje gekeken.



    En er komen bij mij een paar dingen naar voren,

    1 :
    Heb je tijdens de montage
    Je - pool van de accu los gekoppeld ?
    Als je dat niet hebt gedaan.
    Dan zou je onbedoelt kortsluiting kunnen hebben veroorzaakt in de Focus

    2:
    Zit je + pool van de Accuook weer goed vast?

    3:
    Heb je de canbus draden goed aangesloten ( dat zijn de in elkaar gekrulde draden )
    Deze draden zou ik zelf solderen en niet monteren met scotch blokjes zoals in het filmpje.

    PS:
    In onderstaand schema valt mij op dat er twee punten zijn namelijk met constante stroom.

    9 * 54G constante stroomdraad (tbv verlichting, laden accu) 2,5

    10 const.stroom geschakeld via contact (tbv koelkast) 2,5


    [​IMG]

    Aansluiting stekker en stekkerdoos 13-polig (DIN ISO 11446)

    Poolnummer DIN-nummer aangesloten verbruiker draaddiameter
    1 L richtingaanwijzer links 1,5
    2
    mistachterlicht 1,5
    3 31 massa van pool 1-8 2,5
    4 R richtingaanwijzer rechts 1,5
    5 58R achterlicht rechts 1,5
    6 54 stoplichten links en rechts 1,5
    7 58L achterlicht links 1,5
    8 achteruitrijlamp 1,5
    9 * 54G constante stroomdraad (tbv verlichting, laden accu) 2,5
    10 const.stroom geschakeld via contact (tbv koelkast) 2,5
    11 massa voor pool 10 2,5
    12 tbv herkenning aanhangwagen 1,5
    13 31 massa voor pool 9 2,5
     

  7. Het gaat hier om een Focus 2. Bij de Focus 2 communiceert de trekhaakmodule helemaal niet met de in de auto aanwezige modules. Sterker nog, in de Focus 2 is de trekhaak module feitelijk een veredelde relaismodule welke voorzien is van een schakeling welke detecteert wanneer er een aanhanger is aangekoppeld.

    Canbus communicatie is hierbij dus helemaal niet van toepassing.
     
  8. Okè dat wist ik niet.
     
  9. Als je zeker weet dat alles goed is aangesloten, zou het kunnen dat er een fout in de kabelboom van je trekhaak zit of in de stekkerdoos zelf.

    Iemand zet die dingen in elkaar en kan een foutje gemaakt hebben.
     
  10. Meest mooie is als je zegt dat zonder lopende motor alles goed werkt maar met lopende motor dus niet. Als de motor niet loopt neem ik aan dat contact wel aan staat

    Dus met 12volt werkt het goed maar met 14volt niet. Dan zou ik de fabrikant even bellen en navragen. Klinkt voor mij als een fout in de module. Of je hebt pwm aangestuurde verlichting

    Het kan zijn dat complete kabelboom ook niet goed is voor je auto.
    Dat dit niet tegen de pwm aangestuurde verlichting tegen kan.
    @JW weet het misschien zeker.
    Maar moderne auto zet geen 14volt meer op de lamp maar een pwm gestuurde voeding. Zodat je lampen het langer volhouden. Gemiddeld heb je dan 12volt.
    Als de focus mk2.2 dit heeft zou je ook hierdoor een probleem kunnen krijgen met de modules

    Kort gezegt pwm is het zeer snel aannen uit zetten van de lamp 10.000x per seconden.
    Echter de tijd dat hij aan staat of uit staat kan je verschillend instellen. Vandaar dutycycle.
    50% zou je 14 volt vergelijkbaar worden met 7volt.
     
  11. Ik krijg het gevoel dat de aansluiting voor de geschakelde en constante stroom niet goed is aangesloten. Geschakelde stroom kun je met een relais maken. In mijn Focus 2 heb ik dat van een draad gedaan waar ik stroom op gemeten heb terwijl de motor liep, nu zou ik daar toch een andere plek voor zoeken. In de zekeringkast zijn genoeg punten te vinden waar spanning op staat als de motor loopt en geen spanning als de motor uit is. Die kun je gebruiken als stuurdraad voor het relais en dan het schakelende gedeelte van het relais zet je tussen de draad voor de geschakelde stroom. Die draad leg je net zo aan als de constante stroom.
    Terwijl ik dit typ zit ik me af te vragen of Brink niet zelf een uitbreidingssetje heeft om constante en geschakelde stroom aan te leggen.
     
  12. Tja, begin met alle stekkers die van de trekhaak zijn los te gooien en kijk of de alles weer correct werkt, daarna alleen de verlichting koppelen en weer controleren en zo verder zeker de constante en geschakelde spanning apart aansluiten
    Geschakelde spanning zou je via een relais kunnen laten lopen die bekrachtigd alleen als de dynamo ook daadwerkelijk stroom levert ,
     
  13. Thanks voor alle antwoorden!

    Inmiddels werkt alles (getest met testkast)

    Er was dus 1 aansluiting (het kastje gok ik) die geen stroom had. Dit stond niet in de handleiding maar het punt was nog "leeg" . De oranje draad zat aangesloten op het ene stroompunt, de andere was nog leeg in de kabelboom van de trekhaak. Aangezien die draad rood was, heb ik daar de constante plus op aangesloten. Nu werkt alles zoals het moet (ook automatische uitschakeling mist achterlicht etc. en het kastje klikt op het moment dat ik een kapot licht op de aanhanger heb dus dat klopt ook)

    allen bedankt, want door jullie opmerkingen ben ik blijven zoeken (zeker het genoemde punt over de massa zette mij aan het denken)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina