1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ford Focus MK3 1.6T Turbosmart Boost Reference Adapter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door kevinnns, 1 jun 2019.

  1. #1 kevinnns, 1 jun 2019
    Laatst bewerkt: 1 jun 2019
    Heren en/of dames,

    Ik heb van de week mijn Turbosmart Plumb back en (blijkbaar) BRA binnen gekregen.
    Een recirculatieklep vervangen is geen spannend werkje, bij de Focus MK3 1.6T zit die relatief laag aan de rechterkant van het blok. Deze is te vervangen door je wiel er even af te halen (indien je geen brug hebt), slangetje los, 3 boutjes los en in omgekeerde volgorde weer erin te zetten. Geen handleiding voor nodig.

    Maar, waar ik wel moeite mee heb is erachter komen wat ik met die BRA moet doen, deze schijnt erbij te zitten (en nodig te zijn) omdat anders de klep ook tijdens cruisen op de snelweg (deels) open blijft staan wat niet bepaald handig is.

    Helaas heeft Turbosmart dus geen handleiding voor de 1.6T en zijn de motoren die ik wel kan vinden (1.0 & 2.3 RS) dermate anders dat ik niet zo goed weet waar ik in de vacuüm slangen moet gaan zitten poeren, de RS 2.3 lijkt er nog het meeste op maar ook dan weet ik niet waar ik bepaalde dingen moet zoeken. Uiteraard heb ik contact gezocht met de verkopende partij, maar deze heeft ook niet echt een antwoord waar ik iets aan heb.

    Omdat een RS kopen om deze upgrade werkend te krijgen niet goedgekeurd is door de financiële afdeling hoop ik eigenlijk dat er hier iemand is die me kan aangeven hoe ik dit dan toch kan toepassen op mijn huidige wagen.

    Hierbij wat foto's voor het idee:

    Dit is een BRA:
    turbosmart-boost-reference-adapter_1024x1024.jpg

    Wat er in het pakket zat:
    20190601_143319.jpg

    Foto van motorruim (nee, niet schoon):
    20190601_172011.jpg
    Waar ik nu -gok- dat de BRA aangesloten moet worden:
    20190601_172016.jpg

    Op z'n hollands gezegd snap ik er dus nu even geen zak meer van, ik heb me de middag suf gezocht, meerdere handleidingen gelzen maar dat heeft allemaal niet geholpen. Soms denk ik: oohhhh dan zal het wel zo en zo moetuh uh uhhhhhh, nee... nee.... dat is het ook niet. :')

    De conclusie kan natuurlijk ook nog zijn, ik heb dat ding eigenlijk helemaal niet nodig.

    Ik hoop dat jullie me wel kunnen helpen! Alvast bedankt :)
     
  2. Ik denk dat je toch nog maar eens om tafel moet met de financiële afdeling :P:mrgreen: is veel makkelijker
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  3. Conclusie is idd dat je heel die bra niet nodig hebt.
    Heb zelf die turbosmart er ook op zitten en het rijdt verder normaal.

    Dit is een klep die alleen open gaat als je gas loslaat. Zodat je turbo blijft doordraaien zonder druk op te bouwen.

    http://www.turbosmartdirect.com/Pro...-Reference-Adapter-Ford-Mustang-EcoBoost.html

    Bra is dus kennelijk alleen voor een sensor of meter erop aan te kunnen sluiten, is dus totaal niet nodig
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  4. De meegeleverde BRA heb je inderdaad niet altijd nodig.

    Wanneer je alleen de originele recirculatieklep vervangt door de Turbosmart volstaat het om de originele snelkoppeling te gebruiken. Wel is het aan te raden om de originele vacuümleiding te vervangen door de meegeleverde vacuümslang. Dit vanwege de grotere diameter waardoor de response van de Turbosmart recirculatieklep aanzienlijk verbeterd.


    Wanneer je naast de Turbosmart recirculatieklep ook andere "accessoires" die een vacuüm aansluiting vereisen wil aansluiten (zoals bijvoorbeeld een boostgauge) dient de originele snelkoppeling te worden vervangen door de BRA.

    Hetzelfde geld wanneer de originele vacuümleiding is voorzien van een T-stuk en naast de recirculatieklep nog een "andere" functie heeft. zowel de Turbosmart recirculatieklep als de "andere" functie kunnen dan beiden afzonderlijk op de BRA worden aangesloten. De Turbosmart TS-0203-1059 / TS-0203-1259 sets zijn geschikt voor verschillende toepassingen van de 1.6 ECOboost(Focus/C-max/Mondeo/S-max/Galaxy) en een enkele toepassing van de 2.0 ECOboost (Kuga). Persoonlijk acht ik de kans vrij groot dat alleen bij een of enkele van de mogelijke toepassingen de BRA benodigd is.
     
    kevinnns vindt dit leuk.
  5. Super bedankt @trucker0werner & @JW de BRA niet gebruiken leek me inderdaad een van de weinige logische conclusies na alles meerdere malen bekeken te hebben. Echter wordt verificatie erg gewaardeerd ;-).

    Ik ga inderdaad even kijken om die originele slang vanaf de BOV te vervangen door de nieuwe meegeleverde versie. Ik had inderdaad in je topic voor de 1.0 gelezen dat die diameter positief verschilde. @JW Thanks voor de tip.

    @rfknol Geloof me, ik heb het geprobeerd maar er zat geen beweging in. Ik nog proberen de financial controller met een kluitje het riet in te sturen door enkel de EBIT resultaten te geven, maar die werden helaas toch omgerekend naar NET Income :nocheer:. At least I tried.
     
    rfknol vindt dit leuk.
  6. volgens mij is een andere slang voor de 1.6 niet nodig als ik me niet vergis. de lengte van de slang is namelijk kort.
    zover ik me turbosmart installeerde zag ik dat de klep bij distributiekap zit. of was deze voor de variable geometrie af te stellen, daar twijfel ik nu tussen.

    bij de 1.0 zit turbo aan de andere kant van het blok en is de lengte van de slang wel groot. geen idee of de ecoboost een extra tank heeft waar de vacuum opgeslagen kan worden.
    Dus grotere volume zodat bij aansturing niet de vacuum te snel lager wordt.
    Als dit wel een positieve invloed heeft bij de 1.6 hoor ik natuurlijk het ook graag
     
  7. Dat zou zomaar kunnen ja, als ik zonder de auto op een brug te hebben de leiding volg krijg ik ook het idee dat de meegeleverde slang niet lang genoeg gaat zijn. Maar kan dat pas beter zien als ik eronder lig denk ik.

    Uiteraard!

    @trucker0werner Weet jij nog hoe vast je de BOV hebt gezet? Ik zie hier en daar wat voorbij komen over 6 nm, oftewel gewoon vast + misschien een heeeel klein beetje extra.

    Overigens dacht ik net "ik ga het avonturen, ik zet het ding eronder" maar bij de 1e stap buiten kwam ik toch wel tot het besef dat het niet helemaal uit de duim gezogen is dat het vandaag tropisch is. Dus het wordt een andere keer, ik denk over een paar weekjes gezien we van de week eerst eens lekker op vakantie gaan.

    Ik heb trouwens ook turbosmart een berichtje gestuurd met waar ik tegenaan loop, hopelijk geven ze nog extra uitsluitsel. Dat antwoord zal ik hier uiteraard delen :).

    Als het allemaal qua monteren en werk de moeite waard is dan maak ik er een how-to van voor hier op het forum.
     
  8. vast hahah. nee voor zulke dingen gebruik ik nooit een moment sleutel. Die gebruik ik meer als je naar de 40nm of hoger gaat. Dan ook alleen als het om veiligheid of juiste spanning gaat.
    Vaak is het gewoon goed vast zetten.
    in dit geval heb je het over een m5/m6 boutje. dat is vaak tot max10nm veel hoger zie je het het gaan.
    zo vast zetten als het al zat is dus goed te doen. de o-ring dicht af en de metalen komen tegen elkaar.
    gebruik een vuistschroevendraaier, dan kun je hem goed genoeg vast zetten, een ratel kun je hem anders overtorqueen. tenzij je er goed weet hoe strak je hem ongeveer draait.

    ik heb gekeken en vindt het gek dat je zoveel extra hebt gekregen. had zelf het volgende besteld
    https://www.ebay.nl/itm/Turbosmart-...pact-Shortie-Valve-Corsa-D-E-VXR/173103244566
    3nieuwe bouten en rechte aansluiting nippel zaten er extra bij. Rest heb ik niet gehad.
    instalatie kwam dus overheen als in het volgende youtube filmpje, niks meer dan dat heb ik gedaan
     
  9. Inmiddels al aardig wat mails met turbosmart verder (gaat niet heel vlot trouwens, beetje trekken aan een bijna dood paard) maar eigenlijk weten ze het zelf ook niet waarom ze vinden dat deze kit bij de 1.6T hoort, hoe de BRA bij deze motor dan aangesloten moet worden en vooral waarom (in de standaard opstelling). Ook zijn ze er nog niet over uit of je een rechte of 90 graden nippel nodig hebt op de BOV zelf wat betreft ruimte, maar dat ga ik ze binnenkort vertellen denk ik.

    Ze zeggen geprobeerd te hebben een 1.6T in de garage te krijgen om het uit te zoeken maar die hebben ze tot op heden "niet kunnen vinden".

    Dus nu is het een gevalletje foto's mailen en wachten waarmee ze komen :').

    Wordt vervolgd!


    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
  10. zoals in YouTube filmpje zit het bij mij en werkt zoals het moet. gaslos blaast hij de turbodruk direct terug naar de aanzuigzijde van de turbo.
    die extra slangen niet gebruiken en of je nu de rechte aansluiting of de 90graden pakt maakt niet uit.
    die van 90graden kan vrij draaien na installatie dus die vindt zijn eigen weg als de slang erop zit.

    denk dat ze de klep voor de betreffende turbo hebben gemaakt die extra's zou voor een andere type zijn maar aangezien de klep overeen komt hebben ze hem ook gekoppeld aan de 1.6t
     

Deel Deze Pagina