1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Display boordcomputer vertoond strepen

Discussie in 'Electronica' gestart door Rolo644u, 7 sep 2018.

  1. Hallo, tijdje niet zo actief op het forum, gewoon probleemloos met de Focus gereden. Maar gisteren zag ik een rode streep boven in de display van de boordcomputer, en toen ik dichtbij keek ook strepen van links naar rechts. Ook als er een verkeersbord getoond wordt zie je dat er stukjes missen. Zie foto, die is van de eerste keer dat ik het zag, inmiddels zijn er meer gekleurde strepen bijgekomen. Lijkt dus vrij snel erger te worden.
    Kent iemand dit verschijnsel en wat is er aan te doen? Ben bij de dealer geweest, nog nooit gezien, Ford levert alleen een nieuwe klokkenkast, zo'n 900 euro ex btw. Wel doen ze ook zaken met een bedrijf wat klokkenkasten reviseert, dat zou dat 175 ex btw kosten, maar dan moet hij uitgebouwd en opgestuurd worden.
    Voor nu is alles nog te lezen maar het irriteert mij mateloos.

    IMG_20180906_071226__01.jpg
     
  2. Als ik het zo zie denk ik dat het display kapot gaat. Het kan ook aan de aansturing liggen.
     
  3. Het is al erger geworden. Nu meerdere strepen boven in het display. [​IMG]
     
  4. Wanneer je handig bent kan je om te beginnen de teller eens demonteren en controleren of de flatcable tussen de printplaat en het display nog goed vast zit/goed contact maakt.

    Wanneer dit het probleem niet oplost is het display defect of de aansturing van het display vanuit de printplaat. Deze displays zijn niet los verkrijgbaar (ik ben ze in ieder geval nog nooit tegengekomen).


    De goedkoopste oplossing is een gebruikte teller aanschaffen en deze te plaatsen en correct te configureren. Hierbij is het wel belangrijk dat je het juiste type teller aanschaft (er zit verschil in Benzine/Diesel en Focus 3 fase 1 en Focus 3 fase 2). Mijn ervaring is dat nette gebruikte tellers voor relatief weinig geld al te vinden zijn. Vaak is dit goedkoper als reparatie van de huidige teller. Vooral in de UK is het aanbod relatief groot en liggen de prijzen relatief laag. Een UK teller heeft een dubbele schaalverdeling (Mijlen/Kilometers) maar dit is eenvoudig op te lossen door de tellerplaat van de huidige defecte teller over te plaatsen.

    Ik heb zelf in de loop der jaren al enkele nette (in nieuwstaat verkerende) tellers met lage kilometerstand uit de UK en USA gehaald. De teller die in mijn eigen auto heb geplaatst heeft me nog geen €110,- inclusief verzendkosten en importkosten vanuit de USA gekost. Dit is vrijwel altijd goedkoper als het laten repareren van een teller.
     
  5. Bedankt voor je reactie. Ik ben redelijk handig, heb al een filmpje gevonden hoe de klokkenkast er uit moet. Had alleen gehoopt dat het klussen aan de auto niet meer nodig was. Toch geen oud barrel. Heb je zelf de kast open gehad? Is die display goed bereikbaar?
    Foto van net, al dat zo doorgaat hou ik geen beeld meer over.
    [​IMG]
     
  6. Ik heb zelf al diverse Focus 3 tellers open gehad en mee geëxperimenteerd.

    Bij mijn eigen auto heb ik de originele teller met klein monochroom display vervangen door een omgebouwde USA teller met groot full color display. Hierbij heb ik de USA teller volledig omgebouwd naar Europese specificaties.

    Daarnaast heb ik ook enkele defecte tellers hersteld en gebrickte tellers (tijdens het updaten van de software) weer tot leven gewekt.


    Om bij de flatcable van het display te kunnen komen is het noodzakelijk om de teller vrijwel volledig te demonteren. Het demonteren van de teller is niet heel lastig. De teller is grotendeels geklikt en wanneer je eenmaal bezig bent wijst het zich vanzelf. Het enige dat een beetje tricky is is het terugplaatsen van de tellernaalden op de juiste positie. Om te beginnen kan je de teller van spanning voorzien zodat de stelmotoren naar de nulpositie gaan. Vervolgens kan je de naalden plaatsen. Hierna is het echter vrijwel altijd noodzakelijk om rijdend nog wat aanpassingen te doen.
     
  7. Dat openmaken van die teller ga ik denk ik niet aan beginnen, als ik lees over naalden terug plaatsen en aanpassingen daarna doen zie ik niet zo zitten. Een vervangende kast kopen klinkt dan aantrekkelijker. Wat ik mij afvraag, stel ik vervang de tellerkast, dan neem ik aan dat de dealer deze nog moet programmeren voor mijn auto? En als ik een Engelse koop, is die ook te programmeren? Ik snap dat er dan een mijl schaal op de snelheidsmeter zit maar is de electronica verder hetzelfde?
     
  8. Een teller uit de UK is technisch gezien identiek aan de Europese versie. Deze kan probleemloos worden geplaatst en geconfigureerd. De tellerstand kan officieel alleen omhoog worden aangepast (al zijn er ook wel mogelijkheden om de tellerstand omlaag te wijzigen). Het is dan ook het eenvoudigste om een teller aan te schaffen waarvan de tellerstand lager is als van je huidige teller en deze vervolgens omhoog aan te passen.

    Het configureren is eventueel zelf te doen met een (aangepaste) ELM327 interface en het gratis FoCCCus of ForScan programma.


    Een USA teller is technisch gezien ook identiek aan de Europese tellers maar heeft andere hardware nummers. Hierdoor wordt een USA teller door de Ford diagnose programma's niet herkend als een geschikt onderdeel voor de Europese Focus 3. Derhalve is het op de normale manier niet mogelijk om de software te updaten of de teller te configureren. Dit is echter op te lossen door de teller handmatig te configureren en te programmeren. Dit is echter niet aan te raden wanneer je hier niet de kennis of ervaring van hebt.


    Afgaande op de foto's betreft het hier een Focus 3 fase 1 met Diesel motor. Wanneer je een andere teller aanschaft is het belangrijk dat je het juiste type teller aanschaft. in dit geval moet de teller dus afkomstig zijn uit een Focus 3 fase 1 met Diesel motor. Een teller voor een benzine motor heeft een andere schaalverdeling van de toerenteller. Een teller van een fase 2 heeft andere software en is hierdoor ook niet volledig compatible met de fase 1.
     
  9. Bedankt voor de reactie, daar kan ik wel wat mee. Ik ben net bij de dealer geweest en zij hebben mij info gegeven over de partnumbers die ik moet weten. Blijkt dat dit onderdeel 11x omgenummerd is, dat wil zeggen dat er veel wijzigingen zijn geweest. Zij zijn ook bereid de programmering te doen. Ook vermelden zij terecht dat ze de KM stand niet omlaag kunnen zetten. Dat wordt nog wel lastig want mijn auto heeft pas ~111000 km op de teller. Ik ga eens rustig rondkijken, heb geen haast want alles werkt nog in de auto maar irritant is het wel.
    Ik heb inderdaad een Focus 3 fase 1 diesel, bj 2013. Ik kreeg als onderdeelnummer op : BM5T-10849-BLK, waarbij de laatste letter de revisie aangeeft. Ze zijn begonnen met de A en zo verder.
    Dus het mooiste is een zo hoog mogelijke letter te vinden.
     
  10. Dat het nummer 11 keer gewijzigd is komt doordat er diverse keren nieuwe software beschikbaar is gekomen. Telkens wanneer er nieuwe software beschikbaar komt wijzigt ook het onderdeelnummer van de teller.

    Doordat het verschil vrijwel uitsluitend in de software zit maak het dus feitelijk weinig uit of je een ouder of nieuwer onderdeelnummer hebt. Wanneer de software wordt geupdate naar de laatste versie zit er (buiten het hardware versienummer) geen enkel verschil tussen een ouder of nieuwer onderdeelnummer.
     
  11. Even een update over dit onderwerp. Inmiddels is mijn middenconsole navigatie display ook lichtblauw geworden, die is dus ook defect. De kleuren zien er niet uit als je de navigatie gebruikt. Ik heb echt pech met dit spul, slechte beurt voor Ford. Dit stoort mij iets minder dan de defecte display in de klokkenkast want ik gebruik navigatie op mijn telefoon. Voor die klokkenkast display ben ik wat gaan zoeken op internet en kwam dit tegen:
    blijkt dat het in Amerika toch meer voorkomt. Hier vervangen ze de display en blijft alles verder hetzelfde, geen nieuwe klokkenkast, geen programmeer werk.
    Ik heb besloten de gok te wagen, ik heb een display besteld in Amerika en die is nu onderweg. Als er interesse is wil ik wel posten hoe het afloopt.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  12. Waarom is dit een slechte beurt voor Ford? Het is techniek en dat kan een keer defect gaan. Ik zie dat je auto uit 2013 is dus het is inmiddels al 6 jaar oud.
     
  13. Natuurlijk kunnen dingen defect gaan maar beide display's? En Ford levert ook geen onderdelen, dat vind ik ook kwalijk, ja een nieuwe klokkenkast voor 1400 euro. Ik vind 6 jaar toch geen oude auto, kwaliteit valt mij gewoon tegen.
     
  14. Ford levert wel onderdelen alleen niet dat onderdeel los. Daarin is ooit een keuze gemaakt door Ford.
    6 jaar is niet oud maar al wel op leeftijd, het is een diesel zag ik. Hoeveel km's heeft hij gereden? En reken dan eens uit hoeveel uren dat zijn. En nogmaals het is techniek en dan kan kapot gaan. Het is met de huidige elektronica zo dat je blij mag zijn dat het 5 jaar of meer meegaat. Neem bijvoorbeeld de smartphones.........
     
  15. 123600 KM vandaag op de teller. Niet veel naar mijn idee. Maar we raken off-topic en kunnen van mening verschillen.
     
  16. Nee dat vind ik niet, want jij verwijt Ford iets waarop ik reageer. Dus zo off-topic is het niet
     
  17. Als u bereid bent dat te doen, heel graag. Eventuele andere met dit probleem weten dan ook of dit een oplossing is. Alvast bedankt
     
  18. Een update over hoe het vervangen gegaan is zou ik ook graag lezen.

    Ik ben overigens ook wel van mening dat een display als dit ook wel wat langer mee mag gaan. Nou weten we niet de oorzaak van het defect van beide displays maar normaal gezien verwacht je toch een langere levensduur.
     
  19. Vanmorgen de display vervangen, het ging exact zoals in het filmpje getoond wordt. Ik schat dat ik een half uurtje bezig ben geweest. En het goede nieuwe is: hij werkt!
    Ben er echt blij mee. Deze display heeft mij totaal €130,90 euro gekost, dat is €92,73 voor de display en €38,17 voor verzenden en invoerbelasting. De verzender handelde de invoerkosten af, dat was wel goed geregeld. Voor wie het ook ooit gaat doen nog wat tips: zet je stuur in de onderste positie en zo ver mogelijk af van het dashboard, dat geeft wat meer ruimte. Draag latex handschoenen, dan krijg je geen vingerafdrukken. Ik heb nog wat foto's gemaakt voor de liefhebber.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Henk861, gerardTDCI, Thieske en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Goed bezig!!

    Voorlopig kan je weer vooruit. Wellicht kan je display die je over hebt laten maken en verkopen via eBay ? ( geen interesse [emoji51])


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     

Deel Deze Pagina