1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Berrychello - Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost 125pk Titanium

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Berrychello, 10 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Netjes Berry!

    Ik ben momenteel ook in de markt voor een dikke MK3.1 Wagon, maar dan eentje die op satansap rijdt.....
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  2. Dit geval is apk proof, het lichtbeeld heeft een duidelijke scheidingslijn tussen licht en donker en de schuine lijn naar rechts is ook goed zichtbaar.
    De linker koplamp hoeft niet verder naar rechts te schijnen, zolang de diagonale lijn maar rechts van het middelpunt in het koplamp stelapparaat staat.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  3. Dank voor de complimenten op de Kever. In 2013 heb ik 'm uit elkaar gehad om opnieuw te spuiten, maar de roestplekjes komen al weer, ondanks dat ie altijd binnen staat en nooit regen ziet...

    @Mike toch weer terug naar dit mooie merk? Er staan genoeg mooie diesels te koop hoor! Wel de Econetic dan, dus niet voor de sleurhut. Maar zou je niet toch voor benzine gaan?

    Basscania, dank voor de toelichting!
     
  4. Sowieso niet voor de sleurhut, want we hebben een andere caravan, eentje van 7,5 meter en 1650 kilo zwaar. Te veel voor elke Focus 3 om te trekken. Maar hij hoeft maar 1x naar Spanje, dan blijft de caravan daar in de stalling. En voor die ene rit met caravan naar Spanje heb ik een Audi Q7 e-Tron ter beschikking.

    Een diesel omdat ik toch nog aardig wat kilometers rij, en ik een paar leuke gezien heb met voldoende opties. Vergelijkbare op benzine kosten me zo 4000 euro meer. Kan ik een hoop wegenbelasting en diesel van betalen.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  5. Tijd voor een update in dit topic. Aan de Focus is weinig gebeurd: zoals ie nu is, bevalt ie mij uitstekend! Wel heb ik de onderdelen voor een DAB+ upgrade al liggen.
    Dit weekend heb ik de zomerbanden er weer onder gedaan, dat doet wel wat voor de looks:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Bij de foto-host zijn heel wat foto's verdwenen helaas, dus dit is weer een mooie aanvulling :)
     
    M.Blaak, Magure, jeroenbreuer en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Tikkie omhoog. Inmiddels de 100.000km voorbij zien komen:
    [​IMG]

    En nog een update, een iets minder leuke...
    Op mijn woon-werk-route werd mijn voorligger verrast door een fietser die op een rotonde tegen de richting in fietste. Ze was juist gefocust op de twee fietsers die wel juist fietsten, maar vrij langzaam. Op het moment dat ik daar op focuste trapte mijn voorligger vol op de rem omdat de fietser vanaf links haar verraste. sja, dat kan ik niet meer bij remmen. Een doffe klap was het gevolg. De trekhaak zat in mijn grille. Door die trekhaak had zij geen schade, maar bij mij lag de kentekenplaat eraf, de grille in kreukels en een paar kleine scheurtjes in de bumper.
    [​IMG]
    Vervelende schade, maar achteraf valt het me nog mee. Ben ook blij dat de tegenpartij geen schade heeft.
    Op weg naar kantoor heb ik direct de kentekenplaat omgewisseld voor een nieuwe en 's avonds heb ik de oude, originele, grille weer gemonteerd. Een nieuw honingraat exemplaar is weer onderweg.
    [​IMG]

    Verder vandaag de Kever laten taxeren. Wat lager dan de laatste keer (3 jaar terug), maar die taxatie was ook érg hoog.
     
  7. Precies nette schade, maar je hebt er weer niks aan. Fijn dat alles zo snel oplosbaar is.
     
  8. jammer van de schade.

    hoe kunnen die taxaties zo verschillen in 3 jaar?
     
  9. Andere taxateur. Vorige keer was ie wel erg hoog (9k). Nu wat realistischer: 7,5k.
    Bij zulke auto's zie je dat de waarde steeds wat omhoog gaat, maar die 9k was gewoon te hoog. Denk dat ie daar over een jaar of 3 wel aan zit hoor.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  10. Damn jammer zeg, succes met de afhandeling:thumbup:
    Gellukkig heb je nogeen grill liggen.
     
  11. #331 Berrychello, 26 mei 2019
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
    Inmiddels de honingraat grille ontvangen, dus die vandaag gemonteerd. Nu is er (bijna) niks meer van te zien.
    [​IMG]
    De kat is het er mee eens :)
     
  12. Hij staat er weer mooi bij :thumbup:
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  13. Ik denk dat er binnenkort een nieuwe accu in moet. Start/stop werkte al niet vaak, maar nu echt nooit meer. Viel me op nadat ik pas met een Golf reed en start/stop steeds werkte.

    Daarnaast heb ik al tijden een DAB radio en antenne liggen, die moeten er maar eens in maar ik zie er een beetje tegen op. Ook wil ik wat dingen aanpassen: autolock aan, en de koplampen laten weten dat er LED in zit (heb het idee dat ie heel licht knippert nu).

    En ik las over de Turbosmart recirculatie klep, dat lijkt me ook een fijne upgrade.
     
  14. Even een vraagje: eens in het jaar moet ik wat koelvloeistof bijvullen, dat lijkt me niet goed. Wat vinden jullie van dit reservoir:
    [​IMG]
    Zit er al even op, want er staat een notitie op uit 2016.

    En een tweedehands fietsendrager gekocht:
    [​IMG]
     
  15. Koelvloeistof lekkage repareren is meestal een prijzige opdacht door het aantal uren.
    Je kan er mee doorrijden als je het reservoir in de gaten houdt (neem aan dat er wel een MIN en MAX streepje te vinden zijn?)
    Een lekkage wordt echter meestal alleen maar erger en lost zich niet vanzelf op..
     
  16. Gezien op bovenstaande foto al te zien is dat het reservoir aan de zijkant reeds haarscheuren vertoond zou ik deze persoonlijk binnen afzienbare tijd vervangen. Hierbij is mijn advies om ook meteen de dop van het reservoir mee te vervangen.

    Wat betreft de minimale koelvloeistof lekkage zou ik beginnen met het inspecteren van bekende zwakke punten van het koelsysteem van de 1.0 ECOboost:

    * Waterpomp (lekkage van de seal komt vrij regelmatig voor).
    * Koelvloeistof retourslang (ook het nieuwe gemodificeerde type slang gaat nog weleens kapot).
    * O-ring tussen motorblok en distributiedeksel.


    Mijn ervaring is dat vooral een lekkage van de seal van de waterpomp met een druktest van het koelsysteem vaak niet wordt ontdekt omdat de seal in de meeste gevallen pas begint te lekken wanneer de motor draait. Overigens is een minimale lekkage van de seal normaal omdat dit type (mechanical) seal wordt gekoeld/gesmeerd door de koelvloeistof. Het is echter enorm lastig om wanneer een minimale lekkage van de waterpomp seal wordt ontdekt om te bepalen of dit normaal is of dat de lekkage te groot is en de pomp vervangen dient te worden.


    Bij mijn 1.0 ECOboost heb ik ook een minimale koelvloeistof lekkage gehad. Elk jaar moest er circa 0,2 Liter worden bijgevuld. Ik heb destijds diverse keren een druk en vacuüm test uitgevoerd maar hiermee was geen enkele lekkage te detecteren. Uiteindelijk heb ik puur op basis van minimale sporen van opgedroogde koelvloeistof ter plaatse van de waterpomp seal de waterpomp vervangen en hiermee was de lekkage volledig opgelost.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  17. Dank voor je uitgebreide reactie @JW! Ik ga binnenkort eens kijken of ik ergens wat minimale lekkage sporen zie. Heb ze namelijk nog niet gezien.
     
  18. @JW: jij raadt dus aan het reservoir en de dop te vervangen. Weet jij misschien de onderdeelnummers daarvan? Ik ga ook de terugslagklepjes voor de ruitensproeiers bestellen, dan bestel ik even alles tegelijk.
     
  19. Zijn de sporen van de koelvloeistof ook echt rood? Of hoe is dat te herkennen?

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
    Focushansje vindt dit leuk.
  20. Heeft iemand de onderdeelnummer van het koelvloeistofreservoir en de dop? Dan ga ik deze week de onderdelen bestellen, samen met de anti-terugloopklepjes voor de ruitensproeiers. Dan gelijk een beurtje doen en de APK.

    Vorig weekend naar Trier geweest; bij Verviers de snelweg verlaten en de dag erna op de terugweg pas bij Aken de snelweg weer opgedraaid. Heerlijk sturen daar! Ik merk wel dat de 1.0 Ecoboost nauwelijks op de motor remt, dus de remmen zullen wel wat gesleten zijn.
    Verder bevalt de Focus nog steeds uitstekend. De twee dagen ervoor was ik met de poolauto van het werk, een Golf GTE, naar Frankfurt. Ook een fijne auto, maar ik ben weer blij als ik weer in de Focus stap. Inmiddels heb ik 'm twee jaar, normaliter gaat het dan wel kriebelen bij mij. Nu inruilen is echter nogal kapitaalvernietiging lijkt me: de afschrijving zal de komende jaren lager zijn dan deze twee jaren.
    Maar dit is toch wel erg mooi: klik

    Toch zal ik er met zo'n facelifter met deze specs weinig op vooruit gaan. Het liefst heb ik dan toch xenon, active city stop en een achteruitrijcamera.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina