1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.0 Ecoboost 250pk Blow off valve / recirculation valve

Discussie in 'Performance' gestart door petjekel, 20 apr 2019.

  1. Zit er mogelijk aan te denken om een blow off valve aan te schaffen, maar nu begreep ik op facebook van iemand dat je daarmee op moet letten.
    Er werd aangegeven dat de ST is afgesteld op recirculatie.
    Na Googlen las ik ook iets over een recirculation valve, alleen nu ben ik benieuwd wat precies het verschil dan is.
    Heb je na het plaatsen van een recirculation valve ook duidelijker het turbo geluid?
    Wat zou voor de ST een betere optie zijn?
    Heeft iemand toevallig een van beide gemonteerd?

    Hoor het graag :)
     
  2. Recirculation valve geplaatst :)
    Gewoon rechtstreekse vervanger voor de standaard klep die gemonteerd is, hier ga je de turbo niet veel beter door horen dan je nu al hoort.
    BOV (of 50/50) blaast overtollige turbodruk naar buiten dus hoor je veel meer.

    Voor zover ik begrepen heb, aanvulling/verbetering welkom:
    De ST is standaard geprogrammeerd om lucht terug te krijgen in de inlaat vanaf de recirculation valve en past daarop het brandstofmengsel aan. Bij het plaatsen van bov of 50/50 krijgt de auto niet de hoeveelheid lucht bij schakelen/gas los waar de ecu van uit gaat, de druk/lucht gaat immers naar buiten. Hierdoor krijgt de motor tijdens schakelen/gas los een kort moment een incorrect mengsel.
    Bij het tunen van de ecu (mappen) kan dit worden aangepast zodat de auto weet dat deze een andere hoeveelheid lucht krijgt. De lucht gaat immers niet meer de inlaat in maar naar buiten
     
  3. Het is eigenlijk heel simpel.

    De hoeveelheid lucht die door de motor wordt aangezogen wordt gemeten door de luchtmassameter. Hierop past de PCM het lucht/brandstof mengsel aan. Wanneer de gasklep sluit doordat het gaspedaal wordt losgelaten opent de recirculation valve (recirculatieklep) en circuleert de overtollige turbodruk terug de inlaatzijde van de turbo in. Gezien er hierbij geen lucht verloren gaat komt de hoeveelheid lucht die door de motor is aangezogen nog steeds overeen met hetgeen door de luchtmassameter is gemeten.

    Bij een dumpvalve plaatst welke geheel of gedeeltelijk naar buiten afblaast ligt dit anders. Wanneer de gasklep sluit doordat het gaspedaal wordt losgelaten opent de dumpvalve en blaast de overtollige turbodruk geheel of gedeeltelijk naar buiten. Deze hoeveelheid lucht is al door de luchtmassameter gemeten en hierop wordt dus door de PCM het lucht/brandstof mengsel aangepast. Echter doordat er aangezogen lucht uit het systeem verdwijnt door de dumpvalve terwijl de PCM dit niet herkent wordt het lucht/brandstofmengsel tijdelijk te rijk. Er is immers lucht uit het syseem verdwenen terwijl dit wel is gemeten en voor deze hoeveelheid lucht wel brandstof wordt ingespoten.

    In feite is een dumpvalve welke extern afblaast een luchtlek in het systeem. In de praktijk zal het plaatsen van een dumpvalve welke volledig extern afblaast onherroepelijk resulteren in een motorstoring. Als oplossing hiervoor zijn er aftermarket dumpvalves welke 50% intern/50% extern afblazen. Echter ook hierbij is de kans op een motorstoring relatief groot.


    Wat betreft performance is er praktisch geen verschil tussen een goede recirculation valve en een dumpvalve, Het enige verschil is eigenlijk het geluid van het afblazen naar buiten. Het is natuurlijk heel persoonlijk maar zelf vind ik het geluid van een dumpvalve even leuk maar daarna wordt het al snel hinderlijk. Persoonlijk gaat mijn voorkeur dan ook naar een goede kwaliteit recircultation valve ter vervanging van het originele exemplaar.
     
    Rob Holthuijsen en Thieske vinden dit leuk.
  4. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dan ga ik het risico niet nemen met een blow off valve.

    @Thieske mag ik vragen wat de rede is geweest voor het wijzigen van de recirculation valve?
    Wordt het turbo gat dan ook kleiner waardoor die sneller oppakt?
     
  5. Heb mijn recirculation valve vervangen omdat de standaard geleverde klep van matige kwaliteit is, 2 stukjes plastic met een veertje ertussen :think: (voorbeeld plaatje)
    [​IMG]
    Voor mijn eigen gemoedsrust heb ik deze laten vervangen voor 1 van turbosmart omdat deze van betere kwaliteit is en eventueel ook hogere turbodruk aan kan :D

    De meer geleerde forum gebruikers zullen vast wel kunnen vertellen of het effect heeft op turbo lag
     
  6. Het is inderdaad bekend dat de standaard recirculation valves die door Ford (en veel andere autofabrikanten) worden toegepast nou niet bepaald hoogwaardig van kwaliteit zijn. Daarbij is ook de afstelling van de klep in de meeste gevallen niet optimaal.

    Neem bijvoorbeeld een TurboSmart recirculation valve. In tegenstelling tot de originele recirculation valves zijn de TurboSmart recirculation valves zeer nauwkeurig geproduceerd van aluminium en messing. Hierdoor is de klep zelf al veel hoogwaardiger als het originele exemplaar. Daarnaast is ook de veerdruk dusdanig dat de klep hiermee (op een standaard motor) optimaal functioneert. Daarnaast is het bij sommige TurboSmart kleppen mogelijk om de veerdruk te wijzigen door de klep vaster of losser te draaien.


    Zelf heb ik een TurboSmart recirculation valve op mijn 1.0 ECOboost. Ten opzichte van de originele recirculation valve is dit een behoorlijke verbetering. Vooral merkbaar is dat de TurboSmart klep veel sneller opent en sluit. Het resultaat hiervan is dat de motor na het schakelen naar een andere versnelling veel beter/sneller oppakt.
     
    Thieske vindt dit leuk.
  7. Bedankt weer voor de info :)
     
  8. @Thieske heb je toevallig een linkje van de Turbosmart?
     
  9. #10 kevinnns, 24 apr 2019
    Laatst bewerkt: 24 apr 2019
    Fineline-imports verkoopt ze ook.

    De prijs die ik zag voor de turbosmart die ik nodig heb is geloof ik 2 tientjes goedkoper dan bij mebu. Maar geen idee of dat bij de andere onderdelen ook zo is.
     
  10. Heb de recirculation valve van Mountune geplaatst simpel karweitje.
     
  11. Ja die van Mountune heb ik ook gezien, zie dat het ook niet veel qua prijs verschilt.
     
  12. Ik heb zelf deze verstelbare van GFB:
    http://www.pumaspeed.co.uk/product-GFB-DVX-Focus-ST250_17356.jsp

    https://gfb.com.au/products/blow-of...-volvo-porsche-borg-warner-efr-turbos-detail/

    Kan volledig opengedraaid worden (naar atmosfeer) of volledig dichtgezet (recirculeren). Bij mij staat ie helemaal open natuurlijk, kan me niet voorstellen dat ik er genoeg van ga krijgen :cool:.

    Ik merk geen vermogensverlies, hij blaast alleen nog te snel/makkelijk af bij licht gas loslaten. Dit is af te stellen door met een inbussleutel de preload af te stellen. Vervelende is wel dat je er, in ingebouwde toestand, moeilijk bij komt want er zit precies een beugel voor het inbusgaatje. De volumeknop :twisted: oftewel de atmosfeer/recirculatie schuif is wel makkelijk te verstellen.

    Gekocht vorig jaar Black Friday bij Pumaspeed voor 125 pond (ex bezorgkosten).
     
    Rob Holthuijsen en petjekel vinden dit leuk.
  13. Filmpje? :kwijl:
     
  14. Ik zal eens kijken of ik wat ik kan doen. Het is wel weer tijd om wat stof van de GoPro af te blazen...
     
    PinaFocus, PhoenixNLx en Rob Holthuijsen vinden dit leuk.
  15. Merkte je hier iets van?
     
  16. Ik had nog geen problemen met de origineel geleverde stukjes plastic. Heb deze vervangen om problemen in de toekomst te voorkomen. Merkte er dus niets van kort door de bocht gezegd. Heb deze tegelijk met een revo inlaat gemonteerd, dat is wel heel erg te merken... wat een geluid :hearts:
     

Deel Deze Pagina