1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Zuiniger in 5 dan in 6

Discussie in 'Performance' gestart door Basscania, 18 apr 2019.

  1. Ik weet dat het raar klinkt en ik sta er zelf ook even raar van te kijken, maar als ik 120 in de 5e versnelling rijd is mn auto 2-3 km/l zuiniger dan in de 6e versnelling.
    Ik heb het een aantal keren geprobeerd nu (zelfde omstandig heden in 1 en dezelfde rit) en het blijft hetzelfde.
    Is er iemand die deze ervaring deelt of wellicht weet waar dit door kan komen?
    Het gaat om een 3.1 wagon 1.6tdci 115pk.

    Je zou toch zeggen dat 120 in z'n 6 de zuinigste optie moet zijn. [emoji848]

    Roetfilter gister nog uitgelezen, zit voor 39% vol en sootload was 68%

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  2. Hoeveel toeren draai je in zijn 5 en in de 6de versnelling.
    Het kan zijn dat je met andere versnelling je jn een beter gebied zit van de motor waardoor je hogere efficientie hebt.
     
  3. In zn 5 rond de 2600 toeren en in zn 6 rond de 2250.
    Maar de 6e versnelling is ooit bedacht om de motor rustiger en zuiniger te laten lopen op de snelweg.
    Als ik tussen de 140 en 150 rijd in zn 6 draait hij ook rond de 2600rpm, maar dan wordt hij niet zuiniger zeg maar.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    hoomer vindt dit leuk.
  4. zo ongeveer heeft het idd hetzelfde koppel.
    wat betreft het vermogen heeft hij bij 2600rpm ongeveer 15-20pk meer
    vermogen staat altijd in verhouding van koppel en toerental.

    geen idee wat de ecoboost doet met hetzelfde soort koppel alleen hoger vermogen.
    wat ik wel weet is dat ik bij 120 1op15/16 rij en bij 130-140 al naar 1op10/11 ga.

    hoe dan ook het is gek en wel fijn/handig om te kijken hoe andere het hebben.
    als ik er aan denk zal ik naar huis keer kijken wat hij doet
     
  5. Maar dan heb je ook last van de extra luchtweerstand. Die wordt exponentieel hoger als je hogere snelheden gaat rijden
     
  6. Klopt dat is idd een logisch gevolg van harder rijden.
    Maar ik vind het toch raar...de 6 is bedoeld om ruatiger en ziiniger te rijden en dat doet hij dus niet.
    Ik heb ook een tijdje(aantal weken) 110 gereden en dan is hij natuurlijk ook een stuk zuiniger.
    Ik heb het idee dat er iets anders aan de hand is.
    Toen ik de auto 2,5 jaar geleden kocht had hij 65.000 minder gelopen en liep zo rond de 1:17.5 gemiddeld, waarbij ik het huidige verbruik destijds steeds zag schommelen tussen 1:17 en 1:20.
    Nu is dat laatste steeds tussen de 1:16.2 en 1:17.5
    Verder zitten er geen fouten in en loopt hij als een trein.
    Ik voeg elk half jaar ongeveer (12-15000km)een fles dpf cleaner en injector treatment toe om de boel schoon te houden.
    Egr problemen ben ik voor dit type motor ook nog niet tegen gekomen online.
    En bij de dealer kennen ze eigenlijk helemaal geen problemen bij deze type's.
    Een update van de pcm zou mss kunnen helpen, maar is uuteraard op eigen risico zegt de dealer.
    Er staat nu nog de 1e pcm software (versie 2011) op dacht ik gezien te hebben in Forscan.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  7. pfoe dat is bij mij bijna stationair :P
     
    gerardTDCI, Patman en Basscania vinden dit leuk.
  8. Heb dit zelf ook tussen de 7 en 8 (andere auto), maar op een bepaald moment wordt het hoogste verzet zuiniger dan een lager. Zou zo moeten zijn.
    Of is je auto altijd zwaar beladen?
     
  9. Nee, ik rijdt 90% van de tijd woon werk met een lege station.
    Bandenspanning staat al redelijk hoog, rondom op 2.6 bar.
    Banden zijn allemaal rolweerstand klasse A of B.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
  10. Dan heb ik meteen een andere vraag aan jullie

    Zaterdag vertrek ik met de C-Max met mijn nieuwe caravan (1500 KG) naar Parijs.... wat is dan wijsheid.... 5 of 6... op caravantrekker.nl adviseren ze de 6 .
     
  11. Dat is geheel afhankelijk en doe je eigenlijk op gevoel. Ondertoeren kan schadelijk zijn voor je motor. Zelf rij ik met aanhanger liever in wat meer toeren. Zeker met ene turbo aangedreven motor wil ik eigenlijk aan het begin van het turbo gebied zitten, beetje afhankelijk van de motor.
     
  12. Dat is aanvoelen. Onze C-Max 1.5 Ecoboost 150pk met automaat blijft met de caravan in 5 als ik de bak in de S stand zet. In D wil hij bij 80 naar 6 en dat is mij te gortig met 1500tpm een caravan aan de haak (ongeveer 1150kg).
    Bij 90 in 5 draait de motor tussen de 2000 en 2500 tpm en daar loopt de motor best fijn zonder tegenstribbelen.

    Ik zou het gewoon proberen, lange stukken vlakke weg zal wel gaan in 6 maar mijn gevoel zegt blijf in 5 rijden.
     
  13. zoals hierboven het eigenlijk al aangegeven is.
    kies eerder voor de 5 dan de 6 vooral omdat pk wat lager ligt van een diesel. koppel is wel hoger maar dat is alleen fijn als je optrekt. constant rijden is wat meer pk fijner.
     
  14. #14 McGyver, 24 apr 2019
    Laatst bewerkt: 25 apr 2019
    Er zijn een heleboel mogelijke oorzaken voor het hoge verbruik:

    Rijstijl
    Trek je hard op;
    Rij je veel korte afstanden;

    Brandstof

    Wat is de kwaliteit van de brandstof;

    Banden
    Wat is de staat van de banden;
    Welke maat zit er onder de auto;
    Zijn deze goed op druk?

    Remmen
    Hoe is het met de remmen; mogelijk lopen deze licht aan.

    Kijk ter vergelijk ook eens op Spritmonitor.de. Hier zijn vele automobilisten (vooral Duitsers) die het verbruik van hun auto bijhouden.

    @R.Obbink Dat is een advies op basis van een vlakke Nederlandse snelweg.
    Met de caravan (1250kg) achter mijn Mondeo (240pk) rijdt ik zelden in z'n 6. Enkel als ik geen wind tegen heb en de weg licht naar beneden gaat.
    Heuvel op niet te veel af gaan op de trekkracht van de turbo motor, maar vooral toeren maken om op vermogen naar boven te rijden, onder het motto "toeren maken = koeling".
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. We gaan het bekijken, iets meer toeren lijkt me voor de motor idd fijner.... zeker met de caravan erachter....

    zuinigheid interesseert me (zeker op vakantie) niet zo zeer....de C-Max krijgt wel 98 octaan te drinken want dat schijnt wel goed te zijn

    thnks voor jullie meningen!
     
  16. In Frankrijk zo-wie-zo proberen om euro 98 te tanken, omdat het ethanol gehalte n Euro 95 in Frankrijk hoger is! En voor het prijsverschil hoe je het niet te laten.
     
    R.Obbink vindt dit leuk.
  17. Ha die mannen

    Net terug van de week Parijs.... heb alleen maar 98 getankt (helaas één keer tussendoor die E10 bende maar dat kon niet anders)

    Caravan hangt er als een blok achter, heb voor het eerst van mijn (caravan) leven, en dat is inmiddels 30 jaar ervaring, 110 durven rijden met de combinatie.... gaf geen krimp... en doorstampen. verbruik was daardoor wel 1 op 7.... maar goed. wel constant in zijn 5 gereden

    combinatie ligt m.i. keurig met 80 KG aan kogeldruk

    [​IMG]
     
    meeder vindt dit leuk.
  18. 1 vraag, waarom?
     
  19. Het was een klein stukje en ik had het eigenlijk niet door... Om een of andere reden ligt deze caravan veel beter achter de auto dan de vorige, die een stuk kleiner was. Als ik daarmee boven de 95 / u kwam merkte ik dat de combi onrustig werd (en dan rij je gewoon niet meer ontspannen :roll:) Vraag me niet waardoor het komt; bij belading van beide caravans heb ik altijd goed opgelet dat de kogeldruk in orde was.

    Overigens over een kleine 2 maanden naar Italie met deze combi maar dan rijd ik rond de 95 KM/U :sturen:
     
  20. duidelijk verhaal, nu begrijp ik het beter :thumbup:
     

Deel Deze Pagina