1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo Actuator staat vast

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jenti01, 18 apr 2019.

  1. Beste Forum leden!
    Ik hoop dat er wellicht een aantal van jullie bekend zijn met dit probleem.
    Ik ben in het bezit van een Focus 1.0 Ecoboost uit 2012. Toen hij voor een Cat/ O2 sensor probleem bij de garage was, merkte de dealer op dat de auto aangaf een probleem te hebben met de turbo actuator.
    De auto geeft namelijk aan dat de actuator "vast" zou staan.
    Kan iemand mij vertellen wat dit inhoud en wat hier eventueel aan te doen is of wat er vervangen dient te worden.
    De dealer had dit probleem nog niet eerder gezien.
    Let me know!
     
  2. Een beetje dealer weet hier toch wel wat aan te doen?
    Ga er vanuit dat je bij een Ford dealer geweest bent.
     
  3. Ligt eraan op welke stand de actuator vast staat??
    Staat hij open, dan heb je een klap minder vermogen,
    staat hij dicht, dan kan de turbodruk te hoog oplopen,
    dat laatste is natuurlijk iets wat je nooit wilt hebben, dat
    kan gevolgschade opleveren.
    heb het gehad met de Passat, de as door het spruitstuk ging zo
    stroef, dat hij met grote regelmaat open bleef staan...zeer hinderlijk.
    De ene monteur zegt...ach, even smeren en het gaat wel weer, een ander
    adviseert vervangen...de complete turbo
     
  4. Voor ST en RS focussen zijn deze los te verkrijgen, geen idee of deze ook voor de 1.0 te koop zijn
     
  5. Ja hij had het nog nooit eerder gezien dus wist het zo niet. Heb er ook nog niet op doorgevraagd maar dat ga ik nog wel doen. Dacht even de briljante leden vragen.

    Hij staat af en toe open. Ik merk niet extreem vaak dat ik minder vermogen heb. Af en toe is dat het geval. De DTC codes blijven er alleen instaan. Ik zal de auto morgen even uitlezen met Forscan dan weet ik precies welke foutcodes er nu worden gegeven. Dat laatste hoop ik oprecht niet dat de complete turbo vervangen dient te worden. Dat is volgens mij extreem duur.

    Laten we hopen dat dat voor dit model ook los te verkrijgen is. Weet jij zo wat dat dan ongeveer kost?


    Tanks voor alle reacties tot zover!!
     
  6. @jenti01 Kan jij hier de foutcodes die je gevonden hebt vermelden?
     
  7. actuator is voor je variable turbo, echter voor je wastegate is vaak een klep, deze klep die onderop de turbo zit, die wil wel eens doorscheuren.
    beide kleppen worden door vacuum aangestuurt. als een actuator probleem geeft, dan zou je ook turbo druk storing hebben.

    Maar idd ff kijken wat de storing is
     
  8. Bedankt voor de reacties! Hieronder heb ik de foutcodes even opgesomd er zit er 1 van het mist achterlicht tussen en 1 vande catlysator bij de laatste weet ik niet of het in verband kan staan met de turbo problemen.

    Foutcodes
    PCM: P0420 - Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
    PCM: P132B - Turbocharger/Supercharger Boost Control A Performance
    ABS: U0140 - Lost Communication With Body Control Module
    BCMii: B1A79 - Rear Fog Lamp

    Ik hoop dat jullie met deze informatie mij meer kunnen vertellen!~
    Alvast bedankt!
     
  9. Lijkt wel of de 2 motorstoringen met elkaar iets te maken heeft.
    Heel veel gevallen is p0420 al direct katalysator vervangen, wanneer ik het tegenkwam.
    Als de uitlaat verstopt zit. Werkt deze nirt goed genoeg en kan de trubo vol aangestuurd worden. Maar door probleem met uitlaatgassen kan de turbo niet goed werken.

    Heeft de auto na wissen van de storingen wel voldoende vermogen. Komt de turbodruk snel omhoog.

    Maar ook defecte wastegate klep onder de turbo kan dit veroorzaken. Zou zeggen neem die even los en check dit
     
  10. Ik zit er inmiddels inderdaad aan te denken dat het 1 met het ander te maken heeft. Vandaag nog even contact gehad met Turbo Direct en die vertelde mij ook dat deze turbo eigenlijk nooit stuk gaat. Alleen soms met de waterkoeling. Vrijdag wordt de kat vervangen in ieder geval!
    Wat betreft de wastegate klep. Ik durf zelf zo niet te zeggen hoe en waar ik die los moet halen. Wil ik best doen of naar kijken maar weet niet of hier meer informatie over beschikbaar is?
    Bedankt voor alle moeite!
     
  11. als tip...en ik hoop echt dat je het niet nodig hebt........
    https://www.th-group.eu/nl/turbos
    heb ik toen een complete turbo gehaald voor de Passat en zelf geplaatst,
    is een hoop geld, maar zeker de helft minder als bij een dealer
     

Deel Deze Pagina