1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

langsdraagarm ?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Nofinger, 9 apr 2019.

  1. hoi
    ik moest voor mijn apk (ik noem het altijd maar mijn technische keuring) en daar kwam uit dat ik teveel speling op mijn langsdraagarm heb, nu ken ik wel gewone draagarmen maar van een langsdraagarm had ik nog niet gehoord kan iemand mij vertellen hoe die er uitziet het gaat om een focus tdci 1.6 uit 2006 en het zit aan de achterkant.
    alvast bedankt
    Rob
     
  2. Google is je beste vriend soms.
    [​IMG]
    Weet nog wel dat het even werk is om deze te vv.
    Dacht dat het inc rubber was. En nirt dat je rubber los had. Als dat wel zo is. Kun je die ook eruit persen en nieuwe erin zetten
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  3. ik had gegoogled maar daar kreeg ik de gewone draagarmen :) bedankt voor je antwoordt ik had al een beetje het vermoeden gekregen dat het die was.
    wordt dus het rubber er uit en een nieuwe er in persen.
     
  4. Ja dat is m idd en het is idd ff rubber er uit en er in persen.

    Maar de rest van de dag zal je waarschijnlijk bezig zijn om alle bouten los te krijgen/ door te slijpen.

    Grote kans dat je daarbij ook meteen alle draagarm steunen achter moet vv.


    Ik spreek uit ervaring heb het net zelf gedaan ook bij 1 uit begin 2006.

    En als je echt pech heb dan is je remslang sluiting aan de remleiding ook vast gerot, waarbij je die dus extreem moet gaan verhitten of afbreekt.

    Dus remvloeistof verversen is dan ook wel een goeie.


    Wil je niet bang maken maar, dan heb je meteen het plaatje duidelijk in het slechtste geval.
    Dan kan het alleen maar mee vallen.


    Oja en als je alle steunen moet varvangen zoals ik zij omdat alles door geslepen moet worden zul je de auto ook opnieuw moeten laten uitlijnen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  5. dus nog meer klussen met een beetje geluk :rock:
     
    StephenV vindt dit leuk.
  6. sta je iig niet voor verassingen en is alles wel weer lekker fris voor de komende jaren :thumbs:
     
  7. Volgens mij kan je bij de Focus II met de juiste tools (Wensink Zwolle heeft ze bijvoorbeeld laten maken) de as laten zitten en dan alleen de voorste bouten losdraaien. Zodra die los zijn, kun je de “lagers” eruit persen.
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  8. daar zit ik ook naar te kijken, het tooltje is nogal prijzig om zelf aan te schaffen dus misschien even (zelf) wat in elkaar zetten maar ik kijk nog even rond ik heb nog niet echt haast hoeft pas rond 6 mei klaar te zijn :)
     
  9. nou ik heb het tooltje gevonden voor een schappelijk prijsje, zal vast niet het zelfde kwaliteit zijn als zo'n dure maar hij hoeft in principe maar 2 x te werken dat is om de bussen erin te zetten maar hij zal het ook wel doen met het er uit halen.
    https://www.vidaxl.nl/e/87184759401...-gereedschapset-voor-ford-focus-mk1-1998-2004

    er staat dat deze voor een focus mk1 is maar zover ik gezien heb is de bus hetzelfde als voor een mk2 dus hij zal het wel doen, heeft iemand hier ervaring mee?

    ik heb trouwens ook de rest van de ophanging achter besteld dus wordt alles gewoon mee gepakt, maar mocht het wat moeilijk gaan, eerst klaar voor de apk en dan de rest eronder
     
  10. Er zijn vele wegen die naar Rome leiden maar niet alle zijn hoofdwegen zal ik maar zeggen! Er zijn diverse mogelijkheden om die bussen te vervangen! 1) Demonteren van de langs draagarm en dan de bus met het speciale gereedschap of een hydraulische per met bussen uitpersen of als je daar geen beschikking over hebt het rubber afzagen en de metalen bus op 1 plek van binnen uit doorzagen zodat deze ruimt e krijgt en dan er uit slaan / wringen! Het is wel zo dat sommige bouten erg vast kunnen zitten dus een paar dagen van te voren alles goed schoon maken / spuiten en in spuiten met WD40 of zo! 2) Los maken van de draagarm van de bodem (2 bouten) deze laten zakken zodat je er met het hier eerder genoemde speciale gereedschap er bij kunt! Oude bus er uit persen en de nieuwe er in persen! En de draagarm weer omhoog en weer vastzetten! Zie ook filmpje op YOU TUBE: ; is hier wel een Volvo, maar is het zelfde als een Focus! 3) Je kunt ook een draagarm op de sloop halen met goed bus (kost een paar tiendjes) en die gebruiken, heb je geen speciaal gereedschap nodig of zo! Of een nieuwe draagarm kopen, dan zit je wel vast aan een originele denk ik, heb nog nooit een imitatie daarvan gezien, kost wel wat dacht iets van 300,-+ euro of zoiets, kun je navragen bij de dealer!

    Ik heb nog een paar aandachtspuntjes, bij het toepassen van een andere complete draagarm er wel op letten of de andere / nieuwe van een zelfde type Focus komt dus van een hatchback voor een hatchback en van een station voor een station, want zijn anders let daar dus op! Tevens op letten bij het er uit persen de stand van de oude vast te leggen met markeer punten, zodat het nieuwe rubber er in dezelfde stand in komt te zitten anders heb je een probleem! En ten slotte nog een opmerking over dat speciale gereedschap ik ken het originele van Ford (kost ca. 1.500,- euro) en ook een alternatief van een goed merk (kost ca. 600,- tot 800,- euro), ken het imitatie gereedschap zelf niet maar heb wel gehoord dat je er mee moet op passen! Het is vaak na enkele keren gebruik al versleten, de draad op de spindel of het huis slijt heel snel weg (te slechte kwaliteit materiaal) en ik heb ook gehoord dat het voorkomt dat wel eens 1 van de beide draad / geleide einde wel eens wil breken bij te vast zitten van de bus, dus wees er voorzichtig mee!

    Is best een klus, maar wel goed te doen, afhankelijk van of het mee of tegen zit ben je er met een paar uurtjes tot een hele dag mee bezig! Heb het zelf een heel aantal keren gedaan, enkele malen vanwege de bus, maar meestal vanwege een schade, omdat bij een tik op het wiel (vooral aan de voorzijde) de draagarm al snel krom is, is eigenlijk maar een stuk dubbele plaat en heel slap voor zijdelings krachten!

    SUC6 met het vervangen zal wel lukken!
     
    Nofinger vindt dit leuk.
  11. Nog even een beter filmje van YOU TUBE:
     
  12. Gelukt met deze tool? Dan bestel ik hem ook even [emoji38]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
  13. ik ga hem eind van de week gebruiken, je hoort van het resultaat :)
    en ik wilde zeggen van als het goed gaat mag je hem wel lenen maar ik zag dat je uit zwolle kwam en ik zit in de randstad, dat gaat hem denk ik niet worden :)
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  14. Haha klasse ik hoor het wel en bedankt voor je aanbod [emoji6]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     
  15. ik heb hem gebruikt en hij werkt zoals het moet. ik moest alleen aan de linkerkant wat van de bus afslijpen om genoeg metaal te krijgen wat dik genoeg was om mee te werken (was erg verroest) tip: het schroefdraad goed invetten en een handje erbij kan makkelijk zijn maar is niet verplicht

    ik heb alle draagarmen achter vernieuwd en ook de stabilisatierubbers, verder worden de beide achter remklauwen nog vernieuwd beide bleken gebreken te hebben.
    het ging niet gemakkelijk veel was vast gerot dus veel slijpwerk en ook nog een foutje (in de haast) met het plaatsen van een van de bussen dus dat werd wat meer werk.
    maar ook met wat heftige woorden vond ik het een leuk klusje om te doen, nu nog even de 2 voor schokbrekers vervangen
     
  16. Thx voor je reactie. Klinkt dus als een pain in the ••• klus, mooi dat het gelukt is en het gereedschap zijn werk doet. Ik zal hem ook bestellen [emoji106]

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina