1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Mk4 met Lane Centring Assist, waar zit knopje CAN?

Discussie in 'Electronica' gestart door albertvanderiet, 9 mrt 2019.

  1. Als je Focus Lane Centring Assist heeft (onderdeel Technology Pack), dan zit het knopje daarvoor op de plek waar anders de CAN(cel) zit van de cruise control.

    Vraag: waar zit de CAN dan wel / hoe activeer je CAN?
     
  2. Knopje zit op je richting aanwijzer, ingedrukt houden en dan zie je op het display dat het uit gaat.

    Om het permanent uit te zetten ga je naar het menu setting en daar kun je het permanent uitzetten
     
  3. #3 albertvanderiet, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2019
    Hoi, volgens mij zit op de richtingaanwijzer het knopje van de Lane Departure Warning?
    Die kan je daarmee uit en aan zetten en in het menu uitschakelen inderdaad.

    Ik bedoel juist de CAN(cel) van de cruise control.

    Die zit niet op het stuur als je de extra Lane Centring Assist hebt.
    Want dan heb je daar dus het knopje met het stuurwiel tussen de lijntjes in plaats van de CAN.

    Zie ook de verschillen hieronder.

    Dus waar zit dan het CAN knopje dan, om cruise control tijdelijk te onderbreken?
    Of hoe doe je dat dan?


    [​IMG][​IMG]
     
  4. Aan de zijkant van je richtingaanwijzer, links. Knopje vasthouden en je schakelt het systeem uit voor de rit.
    In het settingsmenu (foto auto) en dan menu in kun je Lane Departure Warning ook helemaal uitzetten.
     
  5. Het gaat dus niet over Lane Departure Warning @Michel_limburg , het gaat over cruise control en het knopje can wat daarbij dus ontbreekt.

    Als het een auto met een handgeschakelde versnellingsbak is zou ik zelf het koppelingspedaal net voldoende aanraken zodat de cc uitspringt
     
  6. Dat werkt niet.. Dan moet je de koppeling meer als 5 sec ingedrukt houden.

    Als ik acc. Van 60 naar 80 met cc aan kan ik gewoon overschakelen van 5 naar 6 zonder dat de cc uitspringt
     
  7. De CC springt inderdaad niet uit bij schakelen, bleek tijdens de proefrit. Op zich mooi!

    Maar ik vraag me dus af hoe ik wel even de CC kan Cancellen (zonder uit te schakelen).
    Even de rem aanraken zal mogelijk werken? Maar dat is natuurlijk geen fijne methode.
    Kan me ook niet voorstellen dat Ford geen andere methode heeft bedacht.
    Het boekje geeft ook geen duidelijkheid.

    Wie is ervaringsdeskundige?

    Anders meld ik me wel weer zodra ik de Mk 4 heb. Duurt helaas nog even ;-(
     
  8. Ik heb trouwens ook technology pack en bij mij zit het knopje cancel gewoon op het stuur..
     
  9. Hé dat is weer raar. Ik dacht dat je:
    - Lane Departure Warning aan/uit zet met hengel
    - Lane Centring Assist aan/uit zet met het extra knopje op het stuur.

    Hoe zet jij Lane Centring Assist aan dan?
     
  10. Ligt eraan..
    Ik lees net op de ford site. Dat Lane centering assist alleen bij een automaat geleverd word.

    Dus vandaar dat ik dat niet heb denk
     
  11. Nou ik ben er uit door de handleiding.

    Handgeschakeld dus zonder lane centering assist:
    A531B10F-0571-470D-BD43-F2CDCB8372EB.jpeg
    Automaat met lane centering assist:
    0260C613-1525-4DB0-8002-84550C91A30F.jpeg
    Ik vind dat bij de automaat niet echt makkelijk.. Druk je perongeluk 2x op de knop word je ingestelde snelheid ook weer gewist.. Dus toch beter je rem gebruiken denk ik.
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  12. Ik vind net hetzelfde in de brochure/prijslijst inderdaad. Alleen bij automaat....
    Dat gaat dan bij mijn 6 bak ook niet vliegen....
    Wel raar dat Technology Pack altijd €450 kost, maar daar bij een automaat meer voor krijgt....

    Schrale troost is dat ik een CAN knopje krijg....
     
  13. En dan toch even over het verschil:

    - Lane Departure Warning -> zit er wel op
    - Lane Centering Assist -> zit er niet op want geen automaat.

    Maar Lane Departure Warning houdt de auto toch ook tussen de strepen door bij te sturen?
    Dus wat is dan eigenlijk het verschil?
     
  14. Volgens mij stuurt alleen een systeem met assist bij en geeft een departure warning alleen een signaal wanneer je een lijn op de weg overschrijdt.
     
  15. Jaa stuurt alleen bij. En het stuur trilt als je over de lijn heen rijd.
     
  16. Ja dus hij (Lane Departure Warning) stuurt al bij.
    (Dat zie ik ook op Youtube).

    Dus wat doet Lane Centering Assist (alleen op de automaat verkrijgbaar) dan nog extra?
     
  17. Ik denk dat ik er uit ben (uit de handleiding):

    Lane Centering Assist:
    Het systeem is ontworpen om uw auto in het midden van de rijstrook te houden door voortdurend hulp bij het stuurdraaimoment naar het midden van de rijstrook te bieden wanneer u op de autosnelweg rijdt.

    Lane Departure Warning:
    Het systeem is ontworpen om u te waarschuwen door tijdelijke stuurassistentie of een trilling van het stuurwiel te geven wanneer het detecteert dat u onopzettelijk afwijkt van uw rijstrook.

    De tweede is dus schoksgewijs bijsturen.
    Die eerste is dus autonome (à la Tesla) besturing van de auto.
    Alleen op de automaat dus helaas...
    Ik zie overigens niet waarom dat niet op de handbak zou kunnen.
     
  18. All,

    Kijk in de settings als je een handgeschakelde auto hebt, ook die kan automatisch bijsturen naast het trillen van het stuur.
    Ik heb dat uit gezet want ik hou graag zelf de controle over de auto.
     
  19. En werkt de RES knop niet? In oudere versies en ook bij ander merken staat RES voor zowel resume als reset. Een dubbel functie dus die afhankelijk is van de status van je cruise control.
     
  20. Klopt, ik geloof dat je kan kiezen tussen:

    Assistentie
    Waarschuwing (trillen van stuur)
    Of beide

    Ik heb hem ingesteld op beide. Het ingijpen van de Focus gebeurt toch bijna nooit. Heb het al wel een keer gehad dat ik iets liet vallen in de auto, heel even naar beneden keek en dat de auto zelf bij stuurde.
     

Deel Deze Pagina