1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

focus mk2 fase 2 1.8 duratec multiriem(en) vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mikeconcepts, 28 feb 2019.

  1. #1 mikeconcepts, 28 feb 2019
    Laatst bewerkt: 28 feb 2019
    Beste forummers,

    Van mijn pa zijn auto, Ford Focus MK2 fase 2 1.8 duratec 02-2010, wil ik die multiriemen vervangen. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat voor riemen dit zijn. Ook kan ik er geen goede how-to over vinden op youtube.

    Ik zie dat de onderste riem om de krukas gaat en om de airco compressor. Klopt het dat dit een stretch belt is zonder spanrol?

    Op de bovenste riem zie ik voor zover ik kan zien ook geen spanrol zitten. De bovenste rol is volgens mij een vaste unit of moet ik deze ontspannen met de centrale bout in de rol? Of is dit ook een stretch belt?

    Het gaat om de riemen 7M5Q-6C301-DA en 3M5Q-6C301-CB.

    Spanrol of omlooprol?
    [​IMG]

    Toch staat er in de technische tekening dat het een spanrol is (de rechter), hoe te ontspannen?
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Als het t zelfde is als bij de 1.6 zijn het beide stretchbelts.

    Ik heb ze vervangen door een setje van dayco.
    Die leverde bij mij het benodigde gereedschap er bij omde riem er op te draaien incl een uitleg

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  3. Ik heb een 2.0 van de eerste fase, maar deze motoren lijken op elkaar. De onderste riem is inderdaad een strechbelt zonder spanrol. De bovenste is ook een strech belt en de bovenste rol is wél een spanrol. Anderhalf jaar geleden vervangen en zowel de riemen als spanrol waren behoorlijk versleten. Er op leggen van de riemen is gedaan zonder speciaal gereedschap, maar dan is vooral voor de onderste kleine riem een kleine 'uitdaging'.
    Overigens was bij mij de trillingsdemper van de krukaspoelie ook aan vervanging toe. Veel droogtescheurtjes te zien. De hele krukaspoelie is dus ook vervangen, zeker een aanrader wanneer je alles er af hebt liggen.
     
  4. Goeie tip om die gelijk mee te pakken. Hoe ontspan je die bovenste spanrol? Voor zover ik kan zien is het een vaste unit of zit de rol zelf over een spanveer heen? Zoja dan is het maar een korte slag om te ontspannen (met de centrale bout??).
    Die onderste riem leg je erop onderlangs of door de wielkast begreep ik he.

    Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk
     
  5. Spanrol ontspannen met een steeksleutel via de centrale bout inderdaad. Stuk(je) draaien en de riem er af halen. Onderste riem doorsnijden.
    Krukaspoelie is wel vrij prijzig, dus check even de conditie van dit onderdeel, zowel de krukaspoelie als de onderste riem zijn bereikbaar via de wielkast.
     
  6. Let op, voor 01/2008 heb je een spanrol, daarna niet meer. Dus je advies klopt niet.

    Na 2008 moet je de rol die boven zit met 2 boutjes ontgrendelen, je kan hem dan richting het koelvloeistof reservoir buigen, de riem erom leggen, en dan met een stuk gereedschap in het gat bovenop kun je hem terugtrekken naar de juiste stand en de bouten weer aanbrengen.
     
  7. Raar systeem van spannen maar klinkt wel logisch als ik zo het onderdeel bekijk. Hij heeft 3 bouten, de 2 bouten HB1 (op de tekening) gaan los, moer HN1 blijft zitten en wordt het draaipunt om te kantelen?

    Sent from my Mi MIX 3 using Tapatalk
     
  8. Ah toch een verschil in bouwjaar dus. Het zal een goede reden hebben om een nieuw type spanrol te gebruiken, maar is de oude manier veel eenvoudiger en zonder speciaal gereedschap.

    Verstuurd vanaf mijn Pixel 2 met Tapatalk
     
  9. Het heeft een slechte reden, namelijk kostenbesparing. Ik vind die stretch riemen echt een drama.
     
  10. Vandaag ook beide stretchbelts en de looprol boven vervangen bij mijn 1.8 duratec uit 2009. Op zich goed te doen, maar ik heb wel voor een paar tientjes zo’n setje hulpgereedschap gekocht (Force fc-903G20) . Daarmee is de onderste riem heel simpel aan te brengen, bij de bovenste is het wel wat gedoe om hem over de gekantelde looprol te krijgen, al met al ca 1,5 uur werk.

    ... wat ik me afvroeg, de schroefdraad om een echte spanrol aan te brengen, zoals dat tot januari 2008 gebeurde, zit er nog gewoon en ik las dat Volvo later weer teruggegaan is naar de spanrol en normale riem ipv de stretchbelt en kantelende steun ...
    Een spanrol -2008 van het goede merk SKF is te koop voor ca 90€, dus het zou het overwegen waard zijn om ook bij de Focus terug te gaan naar dit systeem als dat ‘fysiek’ mogelijk is .. tenzij er ook andere wijzigingen zijn zoals bijv de diameter van de poelies van dynamo of waterpomp ...
    @antig01, weet jij of dat mogelijk is ?
     
  11. Nee kan gewoon is geen probleem, echter heb je dan ook een "normale" riem nodig.
     
  12. Dank ! ... mocht ik ze nog eens moeten vervangen ga ik weer voor een normale riem en spanrol
     

Deel Deze Pagina