1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel onverklaarbare problemen met mijn MK3

Discussie in 'Electronica' gestart door jvanderheide, 2 feb 2019.

  1. Hallo,

    Ik heb onderstaande even uit mijn voorstel draad gekopieerd.
    Ik hoop dat er hier iemand is die dit leest en een vermoeden (al is het meer het vaagste) heeft van wat er aan de hand zou kunnen zijn.

    - Na dat de dealer eerst de CC knop heeft vervangen omdat die het niet deed, en het nu nog niet doet, tenzij ik het stuur omhoog/omlaag beweeg, vermoed ik dat daar een kabelbreuk zit o.i.d.
    - Daarnaast doet de stop/start het niet (niet direct een probleem), heeft het slechts één keer (ca. een uur of 2). gedaan nadat de auto bij de dealer had gestaan.

    - De bediening en lampen in de deuren aan de bestuurders kant hebben een keer op een ritme geknipperd, is vanzelf over gegaan.

    - Vorige week een motorstoringslampje, was later weer uit.
    - Uitlaten lezen, volgens de dealer waren verkeerde signalen van de nokkenassolenoïden.
    - Ik mocht verder rijden en wachten tot het terug kwam en anders zat het wel goed.

    - Twee dagen geleden begon de auto te horten en stoten en dingen als hill-assist, traction control, cruise, etc. deden het ineens niet meer en de auto ging ook niet meer direct aan. Na even wachten ging hij weer aan maar in noodloop (?), weinig kracht in ieder geval. Weer bij de dealer neer gezet.
    - Stonden 23 fout meldingen in (niets over de nokkenassolenoïden). Vermoedelijk door stroom verlies volgens hen.
    - Toen hebben ze de fouten gewist en auto liep nog steeds raar, vervolgens zou er geen storing meer instaan, vervolgens hebben ze wel geconstateerd dat de brandstofdruk regeling sensor een dip in z'n voltage had. Dus advies was om die te laten vervangen a € 275.

    Voor mij was dit allemaal te willekeurig en konden ze mij ook geen zekerheid bieden wat betreft de aangedragen oplossingen.Nu heb ik de auto dus zelf weer opgehaald en alle schema's online opgezocht en opgeslagen en aantekeningen gemaakt bij dingen die een gemene deler hebben of eerder raar hebben gedaan. Maar moet eerlijk bekennen dat ik geen expert ben.

    Gek genoeg liep de auto bij de dealer op de parkeerplaats nogal rijk en ben ik door de diagnostische modus op het stuur heen gegaan en toen ging het motorstoringslampje weer uit (geen DTCs).
    De auto liep vervolgens nog heel even instabiel, maar reed al snel weer als van ouds, zonder meldingen.

    Uitlezen met een OBD2 unit die niet van de dealer was heeft in het verleden altijd de melding gegeven dat er met bepaalde modules geen contact gemaakt kon worden, maar mijn vermoeden was dat dit aan de apparatuur lag. Ik zou namelijk dan storingslampjes verwachten?

    Zoals jullie kunnen lezen, is het nog al een inconsistent gebeuren. Mochten er bij jullie nu juist lampjes gaan branden; ik hoor het heel graag.
     
  2. Als ik dat zo lees kom ik veel problemen met stroom tegen. Ik zou als eerste de accu verdenken, ook omdat startstop er al heel snel mee ophield.
     
  3. Bedankt voor je reactie, zou het kunnen dat de accu defect is ondanks dat deze bij een onafhankelijke garage en bij de dealer als goed getest is?
    De accu zou volgens de dealer niet helemaal vol zijn (t.a.v. start/stop), maar toen ik laatst naar Oostenrijk ben gereden en terug deed deze het als nog niet, lijkt mij dat de accu dan toch wel écht vol had gezeten?
    De auto start verder wel altijd zonder aarzelen.
     
  4. Ik heb al wel gemerkt dat als je net met de auto hebt gereden de accutest er positiever uitkomt dan als de auto even stil heeft gestaan.
    Maar er zijn verschillende eisen waaraan voldaan moet worden voordat startstop werkt. Denk aan de ventilatie die niet voluit aan het werk mag zijn, buitentemperatuur niet rond of onder het vriespunt, grote verbruikers uit en zo.
    Als ik het hele verhaal zo lees zou ik niet zomaar sensoren en dergelijke laten vervangen. De kans dat die allemaal tegelijk problemen geven is niet heel groot.
     
  5. Zojuist zelf met FORScan de foutcodes gewist. Het lampje van de start/stop was nu ook uit en de schakelaar schakelde dus ook daadwerkelijk. De cruise control werkte weer eens niet, door het stuur een keer te verplaatsen deed deze het weer maar trad er een foutcode op uit de stuurwiel module. Vervolgens ging het lampje van de start/stop ook weer branden en de schakelaar hield er mee op. Het lijkt er dus sterk op dat de defecte cruise control een foutcode zet en dat de start/stop niet werkt wanneer een foutcode in de stuurwielmodule zit.

    Nu kijk ik dus tegen een B112B aan (vermoedelijk dus in relatie tot de CC) en een U0111, die hebben we nog niet eerder gezien... wordt vervolgd.
     
  6. #7 JW, 2 feb 2019
    Laatst bewerkt: 2 feb 2019
    Persoonlijk zou ik beginnen met het vervangen van de clockspring/wikkelveer (de stuurwielmodule is hierin geïntegreerd). Gezien de symptomen m.b.t. de Cruise Control verwacht ik dat er een breuk of kortsluiting in het lint van de clockspring/wikkelveer zit .De clockspring/wikkelveer is een relatief goedkoop onderdeel (circa €120,-).

    De overige fouten kunnen prima worden veroorzaakt door een accu waarvan de capaciteit in de loop van de tijd is afgenomen. Mijn ervaring is dat wanneer de capaciteit van de accu na verloop van tijd is afgenomen de auto weliswaar nog prima kan starten maar er toch fouten/problemen kunnen ontstaan als gevolg van een accuspanning die te ver inzakt. Zelf rij ik relatief weinig en doordat mijn auto is voorzien van relatief veel stroomverbruikers gaat bij mij de accu slechts zo'n 2,5 tot 3 Jaar mee.
     
  7. #8 jvanderheide, 2 feb 2019
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    Nou, de hele dag met forscan en gereedschap in de weer geweest:
    - accu vervangen met een nieuwe
    - zo ver dat kon alle stekkertjes/kabel/slangen optisch geïnspecteerd
    - PCM gecontroleerd op oxidatie (brand schoon)
    - foutmeldingen gewist
    - komen direct weer terug

    En dan ineens... klinkt er iets heel bizars.
    Een geluid dat mijn vriendin eerder deze week toen de auto uit viel ook had gehoord maar een uitleg van een geluid zegt niet zo veel.
    Nu heb ik er dus een tweetal filmpjes van gemaakt, zie hier:




    Dit gebeurt bij het open van de deur, bij contact, of een test etc.
    Na een tijdje klinkt het echter niet meer zo luid maar hoor je in de auto nog wel een blazend/zuigend geluid bij het starten/lopen van de auto.

    Wij vermoeden nu dat het de brandstofpomp in de tank is (iemand enig idee of deze te vervangen is? onderdeel?), en dat er door te weinig/inconsistente aanvoer van benzine (de ene keer meer dan de ander) de sensoren op het blok op hol slaan.

    Iemand enig idee wat dit is, en of dit de andere problemen m.b.t. de PCM errors en het rare lopen kan veroorzaken? (dat van de CC is voor nu wat minder urgent, daar leek in ieder geval geen kabelbreuk te bespeuren )

    Vlak voordat dit geluid optrad kwamen alle PCM fouten weer terug.
     
  8. ontluchting bezine tank,lijkt op op de video.
    en massa verbinding,chassis,ivm rare signalen ??
     
  9. Vervelend al die problemen, helaas heb ik geen zinnige aanvullingen op eerder aangeven opties.

    Accu en stuurlint.

    Waar ik je je wel graag nog op wil attenderen:

    Heb je middels forscan wel aangegeven dat je een nieuwe accu hebt? Schijnt vrij essentieel te zijn.

    Ik hoop dat je het probleem snel gevonden/opgelost hebt, tot die tijd heel veel succes gewenst.
     
  10. Niet d.m.v. van forscan (dat kon niet via de app volgens mij) maar wel via lampen aan, 5x mist licht en 3x gevarenlichten. Dan knippert 't lampje van de accu even en forscan geeft vervolgens wel aan dat de accu er sinds vandaag in zit.

    De (nieuwe) accu lijkt mij inmiddels niet te maken te hebben met de PCM fouten, die zijn recenter ontstaan en ook veel vervelender.

    Ontluchting benzine tank doet mij denken aan de recente recall voor de "Evap Purge valve" die vast blijft zitten bij een aantal Amerikanen. Maar wat ik daar vindt klinkt toch nog iets anders. Zou dat ook iets kunnen zijn bij de Europese modellen? (Ik weet het, ik ben aan het gissen).

    Bedankt voor jullie reacties en succeswensen.
     
  11. Heb je de stuurkolom al eens open gemaakt en de stekkers en bedrading daarachter gekontroleerd ook eventuele massapunten controleren
    1 slecht massapunt of los zittende stekker kan de meest vreemde storingen veroorzaken
     
  12. Heb je ook de laadstroom van de dynamo gemeten dat deze niet te hoog is kan ook problemen op de canbus geven
     
  13. Heb je alle massapunten gecontroleerd/schoon gemaakt?
    Slechte massa kan heel goed allerlei wazige storingen geven.
     
  14. De stroom of de spanning? De laadspanning kan bij de Focus 3 extreem variëren vanwege de intelligente laadregeling. Ik heb spanningen tot 15V gezien.
     
  15. Ik bedoel de stroom hoeveel amp hij lasd en hoe stabiel het is en bijvoorbeeld frequntie hz
    Ik zit zelf in de botenbouw/reparatie en werken ook met canbus en modules en merken dat een dynamo heel veel invloed kan hebben op het elektrisch systeem
     
  16. Aangezien het een intelligent laadsysteem is kun je de dynamo niet beoordelen op zijn laadstroom/spanning. Deze varieert naar wat het systeem nodig vind. en dat kan inderdaad tussen de 12v en de 15v zitten.
    Als de storingen terugkomen als je het stuur versteld zou ik de bedrading gaan nakijken.
     
  17. #18 jvanderheide, 3 feb 2019
    Laatst bewerkt: 3 feb 2019
    De bedrading heb ik zo ver mogelijk na gekeken (dashboard los gehaald onder stuur etc.), lijkt ok.

    Ik vermoed sterk dat ik twee problemen heb, de Cruise control (dit speelt al maanden).

    En nu de motorstoringscodes sinds een week (en het vreemde geluid af en toe, zoals hierboven gefilmd, veel luider dan het normale voorbereidende geluid). Ik vermoed niet dat deze twee in relatie staan tot elkaar.
    Deze laatste zijn natuurlijk veel urgenter. Alle vermoedens zijn welkom.
     
  18. ik zou ook in de massa gaan zoeken
    een startkabel op de min van de accu en ergens op het blok erbij zetten
     
  19. ik weet pressies in wat voor schoutje je zit.
    je ben naar een probleem op zoek maar wil geen onnodige ding vervangen
    wat betreft dat geluid moet je is even kijken of je bij iemand in de buurt relais kan wisselen
    zit rechts onder de bank
    dit stuurt de brandstofpomp aan en was bij mijn het probleem en makte dat zelfde gelijd
    focus 1.0/1.6 ecoboost zijn het zelfden
    succes
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina