1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Automatische grootlichtregeling C-Max uit 2014

Discussie in 'Exterieur' gestart door Helmar, 16 dec 2018.

  1. Ik rij sinds kort in een C-Max uit december 2014 in Titanium uitvoering. Hier zit een automatisch in- en uitschakelende verlichting op met volgens mij ook een automatische grootlichtregeling.

    En dat laatste lijkt bij mij niet te werken. Als ik de lichtschakelaar op stand A zet (dat lampje met de 'a' erin), dan zou er op het dashboard een symbool moeten gaan branden (grootlicht-symbool met een 'a' erin) dat het systeem geactiveerd is.
    Het werk alleen als het donker genoeg is zonder lantaarnpalen e.d. die de sensor zou kunnen zien. Maar ook op een pikdonkere polderweg lijkt het niet te werken.

    Nu moet ik er wel bij vermelden dat de auto is geïmporteerd vanuit Denemarken en dat mijn verlichting ook in de nul-stand altijd brandt zodra het contact aan staat (en ook weer uitgaat bij afzetten contact). Daar ben ik op zich erg blij mee, want ik rij altijd met licht aan en nu hoef ik er zelf niet meer over na te denken.
    Zou het te maken kunnen hebben dat de auto is geprogrammeerd in een 'scandinavische' stand en dat daardoor ook de groot-lichtregeling dus niet meer werkt?

    Want in het info-display het ik onder Instellingen - Verlichting alleen de keuzes Auto regenverlichting, Sfeerverlichting, Dimmen en Uitstapverlichting. Maar de optie Auto Grootlicht ontbreekt bij mij in het rijtje

    Op zich vind ik het al mooi dat zelfs in de nul-stand de verlichting altijd brand, dus ook als het b.v. wat mistig is en de lichtsensor de verlichting dan wellicht niet meteen inschakelt omdat het nog 'te licht' buiten is, maar de grootlicht-regeling lijkt mij ook erg handig.

    Wellicht kan iemand hier z'n licht over laten schijnen...
     
  2. Automatisch grootlicht is onderdeel van het drivers Assistance pack. Dit optiepakket omvat de volgende opties:

    Automatisch groot licht
    Verkeersbordherkenning
    rijbaan assistent (Lane Keeping Aid)
    Vermoeidheidswaarschuwing

    Deze opties zijn alleen gezamelijk verkrijgbaar in het Drivers Assistance Pack en zijn dus niet afzonderlijk van elkaar verkrijgbaar. Al deze opties maken gebruik van dezelfde camera achter de voorruit.

    Wanneer de auto is voorzien van automatisch grootlicht moeten dus ook de overige bovengenoemde opties aanwezig zijn.
     
  3. @JW Nu begrijp ik het. Er zit inderdaad geen Lane Keeping aid en verkeersbord-herkenning op (tenminste, ik heb er niets van gemerkt). Dan is het ook logisch dat de automatisch grootlicht dus ook niet werkt.
    Dan maakt het dus niet uit of de lichtschakelaar op "0" of "a" staat; de lichten branden bij mij altijd.

    Dank je wel voor de snelle en duidelijke reactie.

    Zou er nog wel verschil zitten tussen "0" en "a"? Ik las ergens dat de ene stand op 80% zou branden en de andere gewoon op 100%? Of is het gewoon alles of niets?
     
  4. 0 stand is normaalgesproken de stand waarin alle verlichting uit staat.
    En stand a zal wel voor automatische verlichting zijn denk ik.

    Maar gezien dat jou auto is ingesteld op verlichting aan op contac zal er ook geen verschil wezen in die 2 standen

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     
  5. Ik heb in mijn Focus ook de "Scandinavische" modus ingesteld.

    Er zit wel verschil tussen 0 en A. Op stand 0 is het bijvoorbeeld niet mogelijk om het grootlicht of de mistlichten in te schakelen, op stand A wel (maar ook alleen maar als het volgens de lichtsensor donker is). Oftewel: het dimlicht brandt dan wel met de lichtschakelaar op 0 of overdag met de schakelaar op A, de rest van de knopjes reageert alsof het uit staat.

    In stand A schakelt daarnaast ook de sfeerverlichting in het interieur in als het donker wordt.
     
  6. Mijn ervaring; dat automatische groot licht is zeer irritant. Ik heb alle gevoeligheidsstanden geprobeerd en toen heb ik het uitgezet en is deze stand nooit weer aan gegaan. Dus je mist er niets aan.
     

Deel Deze Pagina