1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Waterlekkage in de bagageruimte

Discussie in 'Interieur' gestart door Fiesta2000, 8 dec 2008.

  1. Hoe ondekte je dat het airco systeem lekte?
     
  2. Ik merkte op een gegeven moment dat de airco niet meer koelde en ben toen naar de garage gegaan. Daar bleek dat het aircosysteem droog stond. Ze hebben het opnieuw gevuld en voorzien van een fluoriserend goedje waardoor een lekkage gemakkelijker getraceerd kon worden. Uiteindelijk bleek een retourslang lek te zijn.
     
  3. Bij mijn Ford Focus Station uit 2005 had ik exact hetzelfde. Zojuist de oorzaak gevonden: de afdichting van de kabeldoorvoer rechtsachter van het achterlicht was ingedrukt en liet hier water door. Bij het vervangen van de verlichting is kennelijk de bekabeling niet goed naar binnen gestopt. De laatste keer lampje vervangen was 4-5 maanden terug. Foutje van de garage.
     
  4. Ik heb vorige week een focus II aangeschaft uit 2006. Na een week ben ik erachter gekomen dat ik last heb van flinke lekkages in de kofferbak en achter de passagiersstoel.
    Ik heb voordat ik de auto kocht me niet ingelezen, maar als ik hier op het forum lees, dan blijkt het een veel voorkomend probleem te zijn.

    Waar kan ik het beste beginnen? Bij dit topic staan bv bij de scharnieren, maar de foto is niet meer zichtbaar. Heb ook dingen gelezen over de wielkasten en de afwatergaten bij de bumper ?

    Beetje semi off topic, zie bijlage voor mijn foto. Zijn deze dingen uit de kofferbak aan de zijkant wasbaar ?


    mvg
    Bas[​IMG]
     
  5. #25 StephenV, 23 okt 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2016
    Bij mij waren het de bevestigingspunten van de achter spoiler die lekte, de rubberen afdicht ringen die er op zitten waren door.
    Deze kun je helaas niet los bestellen dat heb ik toen al nagevraagd.

    De lekkage zag ik ook alleen bij slecht weer of waarneer het net had geregend en dan drupte het presies op de achterste hoofdsteun en in de kofferbak ruimte.

    Je kunt de bevestigingspunten van de spoiler kitten ( iets waar ik geen fan van ben want vast is vast )

    Dus heb ik het volgende opgehaald en op/rondom de bevestigingspunten geplakt en vervolgens de spoiler er op aangespannen doormiddel van de bevestigings schroeven van de spoiler.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Dat spul is kneedbare carrosseriekit hard niet uit waardoor je de spoiler als het ooit nodig is nog kunt afnemen.

    Is te koop bij brezan voor een €10 dacht ik

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  6. Hallo StephanV,

    bedankt voor je antwoord, alleen ik heb er geen spoiler op. Dus dat zal bij mij het probleem niet zijn.
    Ik zoek nog even verder ;)

    gr
    Bas
     
  7. Waterlek opgedoken bij mijn focus MK3 van 2012.
    Gisteren een ontdekking gedaan bij het poetsen van het koffer. Er was wat schimmelvorming op een mat in het koffer en heb zo ontdekt dat ze nat waren. De bak waar de bandenherstelkit in ligt eruit gehaald en toen ontdekte ik het zwembad. Geen idee waar het vandaan komt. Dit is iets nieuws want voorheen geen water gehad in koffer.[​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. #28 JW, 2 feb 2017
    Laatst bewerkt: 12 jan 2019
    Bij de Focus 3 komt lekkage in de kofferruimte wel vaker voor.

    In verreweg de meeste gevallen wordt de lekkage veroorzaakt door de beluchting roosters die achter de achterbumper zijn gemonteerd. De beluchting roosters zijn in de carrosserie geklikt en dichten af met een rubber/kunststof afdichting seal. In de praktijk dicht dit echter niet goed af waardoor er regenwater tussen de beluchting roosters en de carrosserie naar binnen loopt.

    Het water verzamelt zich vervolgens in de compartimenten waar de beluchting roosters in zijn gemonteerd. Het water kan hier niet meer weg en de hoeveelheid water in de compartimenten zal dus na verloop van tijd steeds groter worden totdat de compartimenten vol zijn en naar buiten overlopen via de roosters. Wanneer dit gebeurd staat er zo'n 10 liter water in elk compartiment.

    De lekkage wordt pas zichtbaar wanneer de compartimenten gevuld zijn met water en tijdens het rijden in de kofferruimte terecht komt. De compartimenten staan aan de bovenzijde in verbinding met het interieur en de kofferruimte. Tijdens het rijden wordt het water opgestuwd en komt via hoger gelegen gaten achter de kofferruimte bekleding/isolatie terecht. Na verloop van tijd is de isolatie/bekleding verzadigt en loopt het water verder naar beneden. In veel gevallen komt het water uiteindelijk in de reservewielbak terecht. Het is niet ongewoon dat deze na verloop van tijd helemaal vol staat.


    Aan de onderzijde van elk compartiment zit een rubber afdichtingsdop. Door deze te verwijderen is eenvoudig te controleren of er water in de compartimenten staat of dat de geluidsisolatie in de compartimenten nat is.



    De oplossing voor dit probleem is vrij simpel. Ik heb hier zelf ook last van gehad en heb dit op de volgende manier opgelost:

    Om te beginnen moet de achterbumper worden verwijderd om bij de roosters te kunnen komen. Vervolgens kunnen de beluchting roosters worden verwijderd. Hierna kan de geluidsisolatie uit de compartimenten worden verwijderd.

    Wanneer er eenmaal water in de compartimenten heeft gestaan is de geluidsisolatie verzadigd met water. Het is dus zaak om de geluidsisolatie te verwijderen en goed te drogen. Wanneer de geluidsisolatie is verwijderd kan je tevens de compartimenten goed schoon en droog maken.

    Na alles goed schoon en droog te hebben gemaakt ziet het er zo uit:


    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan beide zijden van de auto zitten 2 beluchting roosters. 1 grote aan de zijkant en een kleinere aan de achterkant. Verder zit er vlak voor het rooster aan de zijkant nog een rubber dop.

    Bij zowel de zij roosters als de rubber doppen naast de roosters waren sporen van lekkage zichtbaar (vuil en vocht tussen het plaatwerk en de afdichting). Bij de achterste roosters was alles mooi schoon en droog.

    [​IMG]

    Wanneer je in de holle ruimte kijkt is goed te zien dat er behoorlijk wat openingen zijn die in directe verbinding staan met de kofferruimte. Sommige openingen zijn afgedicht met (schuim)tape. Andere openingen zijn gewoon open.

    Wanneer alles goed droog en schoon is kunnen de beluchting roosters weer worden gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelf dicht ik de roosters af met een niet uithardende vloeibare pakking. Op deze manier zijn de roosters nog relatief eenvoudig te verwijderen als dat ooit nodig mocht zijn. Vervolgens kit ik de buitenzijde van de roosters netjes af met een goede carrosseriekit. Door de roosters vanaf de buitenzijde af te kitten voorkom je dat de roosters wederom kunnen gaan lekken en voorkomt tevens het ophopen van vuil tussen de afdichting seals van de roosters. Om de roosters netjes af te kunnen kitten is het aan te bevelen om de bumpersteunen te verwijderen. Deze zijn met popnagels op de carrosserie bevestigd.
     
  9. Bedankt voor de snelle reactie. Had het ook al gevonden op het forum. Heb de link ook doorgestuurd naar mijn dealer. Woensdag moet ik er heen. Hopelijk is dit het probleem en kan het snel opgelost worden.
    Dit is mijn derde focus met een waterprobleem

    Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
     
  10. @JW is het nog mogelijk om de foto's weer eens terug te halen
    Verwacht dat ik hier ook last van heb , zwembad in de reservewielbak en aardig wat schimmel op de vloer en zijpanelen
     
  11. Als je op de foto’s klik krijg je ze via een omweg te zien
    Tenminste ik dan
     

  12. zelfde lekkage maar dan met engels uitleg

    in mijn geval was de doorvoerrubber waar 1x 25mm2 voedingskabel binnenkwam en trekhaak bekabeling niet goed zat.
    de rest heb ik zelf nog geen last van, anders bumper eraf halen en de 4roosters ff afkitten ben je denk ik al ver mee
     
  13. Dank voor het filmpje.
    Vanmiddag de kofferbak leeg gemaakt en droog. Na een ritje van 15 min heen en terug weer nattigheid onder de zekeringkast terwijl het niet geregend heeft dus morgen de bumper er maar eens af halen en de zaken gaan bekijken.
     
  14. belangrijkste ik heb jw foto gevonden
    https://www.fordownersclub.com/forums/topic/95102-focus-mk3-boot-leak/
    hier heeft hij het in het engels uitgelegt

    zoals je ziet op de eerste foto in die topic, zie je dat er boven 2 open gaten zitten, hier kan dus ook water naar binnen komen ivm deze in verbinding staat met de aparte ruimte waar de flappen zitten
     
  15. Inmiddels zijn de foto's in dit topic ook weer zichtbaar.


    Overigens is het raadzaam om wanneer de achterbumper er toch af ligt ook de bumpersteunen te verwijderen. Ten eerste omdat je dan de beluchting roosters aanzienlijk gemakkelijker netjes af kan dichten en ten tweede omdat de popnagels waar de bumpersteunen mee vast zitten ook niet zijn afgedicht en dus ook (een geringe hoeveelheid) water door kunnen laten.

    De bumpersteunen kunnen worden verwijderd door de popnagels uit te boren. Vervolgens kan je de bumpersteunen en de carrosserie goed reinigen (hier tussen kan na verloop van tijd behoorlijk wat vuil ophopen) en tenslotte afdichten en weer monteren. Zelf gebruik ik voor het afdichten van de bumpersteunen een niet uithardende vloeibare pakking. De popnagels waar de bumpersteunen mee vast zitten hebben een diameter van 4,8 mm maar in de praktijk passen popnagels met een diameter van 5 mm ook prima.
     
  16. Dank. Bij mij zit er een trekhaak onder zitten de orginele bumper steunen er dan nog. Jammer genoeg regent het hier nu. En ik henb een hekel aan nat worden.
     
  17. Of er wel of geen trekhaak op de auto zit maakt niet uit. De bumpersteunen zitten er altijd.


    [​IMG]


    De bumpersteunen zijn de witte kunststof steunen (op bovenstaande foto rood gemarkeerd) waar de achterbumper op wordt vastgeklikt. Deze zijn direct op de carrosserie bevestigd d.m.v. popnagels.
     
  18. Oke die steunen, zat nog bij de zwarte delen te kijken die achterop zitten met die tussenbalk.

    Als ik het goed zie moeten de achterlichten er ook uit voor de bumper araf gaat, meteen die schroefgaatjes ook maar wat tussen doen.

    Heb hier nog een patroon dekaseal liggen , van de zomer een dakluik opnieuw in de caravan geplaatst nadat die begon te lekken deze blijft zacht en zal dus goed afdichten en dan kan het ook nog ooit los als het moet..
     
  19. Ik heb afgelopen winter JW zijn instructie gevolgd. Helaas onlangs weer vocht in de kofferbak. Nu heb ik alles weer los gehaald en de instructies uit het filmpje gevolgd. Ook heb ik de flappen op de roosters gemaakt Hopen dat je nu wel helpt Ik heb alleen het idee dat de auto sneller beslaat van binnen Kan dat met die flappen te maken hebben?
     
  20. Het sneller beslaan kan momenteel ook komen door het hoge vochtgehalte binnen in de auto

    Verstuurd vanaf mijn HTC U12 life met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina