1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aankoopavies 1.0 Ecoboost 125pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Stefanc81, 25 okt 2018.

  1. Hoi, ik ben nieuw hier op het forum. Graag zou ik i.v.m. gezinsuitbreiding jullie advies willen hebben over een mogelijke aanschaf van een tweedehands Ford Focus Estate.

    Na een hoop zoekwerk en proefrijden zijn we er over uit dat we graag een derde generatie Ford Focus willen aanschaffen. De auto heeft me altijd gefascineerd door de goede verhalen over het weggedrag maar tot op heden was voor ons een auto in het C segment niet noodzakelijk.

    Door de komt van ons zoontje twee maanden geleden ben ik dus gestart met de zoektocht naar een grotere auto. Ik kwam al snel uit op de bekende 4: Renault Megane, VW Golf, Opel Astra en de Ford Focus. De Golf viel door de prijzen die ze nog steeds vragen voor tweedehands modellen al snel af. De Megane en Astra vielen ook af omdat de ruimte op de achterbank eerder deed lijken dat je in een B segment auto zat. De Ford bleef dus over, deze auto heeft voldoende ruimte achterin, meer dan genoeg opbergruimte in de kofferbak en ook de 1 liter motoren staan me wel aan. Ze zijn stil, krachtig en lekker zuinig. Dit samen met het fijne weggedrag deed ons besluiten om met onze zoektocht ons volledig te richten op de Focus.

    Het enige wat ik me afvraag is hoe deze motoren over de lange termijn presteren. Ik snap dat het koffiedik kijken is omdat de motoren nog niet zo heel oud zijn maar je komt veel tweedehands exemplaren tegen met een kilometer stand tussen de 100.000 en 140.000 (waarschijnlijk ex lease). We zijn van plan om de auto een jaar of 6 te houden en verwachten ieder jaar max 14.000km te rijden. Is het dan wel verstandig om een auto te kopen met zoveel kilometers op de teller? Kan zo’n 1.0 motor bijvoorbeeld gewoon 2,5 ton aan wanneer hij netjes zijn beurtjes heeft gekregen en gaat krijgen in de toekomst?

    Her en der kom ik wel wat verhalen tegen over de betrouwbaarheid maar 9 va de 10 keer zijn dit onderbuikgevoelens. Nergens harde feiten of ervaringen van gebruikers. Ik zou daarom eens graag jullie visie over horen. Alvast bedankt!
     
  2. Probeer eens kinderzitjes in een focus 3 of megane 3. Je zult zien dat de megane beter bruikbaar is..
    Tevens is de megane ruimer met de banken plat.

    Focus rijdt wel veel beter maar qua ruimte is een focus 3 geen wonder..
     
  3. Dat hebben we toevallig vorig weekend geprobeerd maar ons leek de Focus toch echt ruimer achterin. Mijn vrouw nam plaats in beide auto's en hebben toen achter haar het kinderstoeltje geplaatst. In de Megane zat de kinderstoel strak tegen de achterkant aan van de bijrijdersstoel. Eigenlijk identiek aan de situatie als we nu hebben met de Suzuki Swift. Bij de Focus was er zeker nog 5 a 10 cm extra ruimte.
     
  4. Waar je bij de 1.0 rekening mee moet houden is dat het vervangen van de distributieriem relatief duur is omdat deze riem -plat gezegd- in de motor zelf zit en dus meer tijd kost om te vervangen.
     
  5. @nctnico maar dat is wel pas pas na 10 jaar of 240.000 kilometer.
    Maar eerlijk is eerlijk, daarom gaat mijn Focus ook weg als ie 9 jaar oud is.
     
  6. zoals je zelf al aangeeft het is koffiedik kijken. Een heeft pech ander heeft geluk ligt heel veel aan hoe de vorige eigenaar mee om ging.
    maar met 14.000km per jaar en elk jaar een onderhoudsbeurt zou je met gemak de 2ton moeten halen.
    Heb namelijk verhalen gehoord/gelezen dat hij netjes zonder probleem 2ton haalt.
    Motoren die 5 a 6ton mee gaan zijn er niet meer in benzine. degene die er wel zijn moeten toch bij 2.5 a 3ton nodige aan gebeuren.

    enige waar je bij alle direct ingespoten benzine motoren (thp, tfsi, ecoboost, hpi, etc.) hebben allemaal zelfde probleem. thermische belasting ligt hoger dus onderhoud wordt belangrijker en vooral koelvloeistof niveau moet goed zijn. motor is sneller op temperatuur en wordt ook warmer als bedrijfstemperatuur.
    voordeel van de ecoboost 1.0 is dat de bekende klacht van kleppenvervuiling niet in der mate aanwezig is (tfsi en thp staan er wel om bekend)
    als automonteur durf ik te zeggen dat ecoboost een van de beste direct ingespoten motoren zijn. rest hoor ik vaak dezelfde klachten terug komen (kettingrek, vervuilde kleppen)

    voor mij was het dat ik benzine en maximaal trekgewicht wou. anders had ik zeker voor 1.0 gegaan
     
  7. Bedankt voor de reacties! Dat de riem na 10 jaar of 240k vervangen moet worden is me bekend. Daarom zou ik er het liefst een kopen van 2013 ( jonger) met max 125k op de teller. Met een beetje mazzel ontloop ik dan net die kosten.

    Ik ben van plan om volgende week bij Ardea naar een gebruikte Focus te gaan kijken. Hij is van 2013, heeft 122k gelopen en wordt geleverd met 2 jaar garantie.
     
  8. hoewel zwart mijn voorkeur heeft, zou ik voor de 125 pk versie gaan.
    wellicht kun je tijdens het proefrijden daar een aankoopkeuring laten doen bij Wensveen in Alblasserdam.
    wel even een afspraak maken (bij Anton @antig01 ?)
     
  9. Persoonlijk zou ik altijd voor de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost gaan wanneer je de keuze hebt en niet voor de 100 PK versie.


    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een vast vliegwiel in combinatie met de oude IB5 versnellingsbak met 5 versnellingen (deze versnellingsbak wordt sinds begin jaren 90 door Ford toegepast). Een product eigenschap van deze versnellingsbak is dat de achteruit versnelling niet is gesynchroniseerd en de versnellingsbak soms lastig in de achteruit versnelling is te krijgen.

    De 100 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft 170 Nm koppel. Het maximaal toelaatbare koppel van de IB5 versnellingsbak is ook 170 Nm. Dit is dus meteen het zwakke punt van deze motor/versnellingsbak combinatie. Doordat de motor hetzelfde koppel (en in de praktijk zelfs vaak meer) levert dan de versnelllingbak aan kan is er vrijwel geen marge. in de praktijk komt schade aan de versnellingsbak dan ook nog weleens voor.


    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een dubbelmassa vliegwiel in combinatie met de veel fijnere B6 versnellingsbak met 6 versnellingen. Deze versnellingsbak schakelt veel soepeler als de oude IB5 versnellingsbak. De B6 versnellingsbak is ook toegepast in combinatie met de 1.5 en 1.6 ECOboost en kan dan ook een veel hoger koppel aan als de IB5 versnellingsbak.

    De 125 PK versie van de 1.0 ECOboost heeft een koppel van 170 Nm en 200 Nm in overboost. De overboost functie is tijdens accelereren kortstondig (30 seconden) beschikbaar. Wanneer het gaspedaal even los wordt gelaten (bijvoorbeeld tijdens schakelen) is de overboost functie direct weer beschikbaar.

    Vanwege het dubbelmassa vliegwiel loopt de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost wat rustiger als de 100 PK versie en heeft iets minder last van trillingen.


    Tevens is de 100 PK versie van de 1.0 ECOboost niet zomaar een geknepen versie van de 125 PK versie. Alles bij elkaar zitten er aanzienlijke verschillen tussen beide motoren. Zo zijn motorisch gezien onder meer de cilinderkop en de turbo verschillend. Door de technische verschillen en de versnellingsbak is de 125 PK versie van de 1.0 ECOboost veel geschikter om te chiptunen als de 100 PK versie.
     
  10. Dat gedoe met de achteruit had ik ook op mijn Fiesta, dat wil je echt niet als je de keuze hebt. Ik moest dan heel vaak eerst een stukje vooruit rijden om hem vervolgens in de achteruit te krijgen. Iedere keer was ik bang dat ik te dicht op een hek/muur o.i.d. zou staan en hem niet meer in de achteruit zou kunnen krijgen.
     
  11. Klopt, wij hebben een 100pk met IB5 bak en het inleggen van de achteruit is niet altijd even lekker. Even de koppeling op laten komen indien het niet in 1 keer goed gaat helpt. Verder ben ik zeer tevreden over de 100pk versie maar zou volgende keer ook voor de 125 pk gaan.
     
  12. Bedankt voor de tips! Ik dacht eigenlijk dat de 100pk versie gewoon een geknepen versie was maar er zijn dus zeker wel verschillen.

    Zijn er nog dingen waar ik eventueel extra op moet letten tijdens de proefrit?
     
  13. Vandaag een testrit gemaakt in de zilveren Focus. Hij rijdt fantastisch en voelde me er direct in thuis. Ook mijn vrouw die liever een Megane wilde vond de Ford beter en luxer aanvoelen. De auto had ook netjes zijn beurten gehad tot en met eind 2017.

    Het enige wat me een beetje teleurstelde was de staat onder de motorkap dit bracht me aan het twijfelen waardoor ik er eerst nog eens goed over na wilde demken. Het zag er daar allemaal toch wel erg vies uit. Nu ben ik zeker geen techneut maar bij onze auto's nu ziet er toch beter uit.
    Er zat een hoop rommel/vet aan de voorkant.

    Wat is jullie mening als je de volgende foto's zien?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. Een beetje vuil zou ik me persoonlijk niet zo druk om maken. De meeste mensen besteden nu eenmaal nauwelijks aandacht aan het reinigen van de motorruimte. Persoonlijk zou ik meer argwaan hebben wanneer de motorruimte er brandschoon uitziet. Over het algemeen is dit een teken dat de motor d.m.v. hogedruk is schoongespoten.

    Een goede (handmatige) schoonmaak/detail beurt van de motorruimte en het ziet er weer netjes en schoon uit.
     
  15. Mee eens. Met een beetje vuil is niets mis. Zolang de olie er maar niet vanaf drupt. Een auto met een brandschone motor laat ik staan want met een hogedrukspuit spuit je water op allerlei plaatsen waar het niet hoort met nare storingen als gevolg.
     
  16. Inderdaad, liever vies dan zwart glimmend schoon !

    Trouwens zo zag mijn motorruimte er ook ongeveer uit toen ik de auto kocht.

    60k gelopen in 24 maanden tijd dus flink gebruikt.. Doekje, borstel, beetje ontvetter en eventueel nog wat natural look dressing erop en het ziet er weer top uit zonder die vette blinkende look
     
  17. Het is even stil geweest maar gisteren hebben we dan eindelijk onze "nieuwe" auto gekocht. Uiteindelijk is het een Titanium geworden in candy red metallic. Een kleur die je volgens mij niet zo heel vaak ziet. Wel met een 1.6 motor/125pk maar moet bekennen dat ik het verschil met de 1,0 niet zo heer erg goed merkte. En goed is op een gegeven moment ook goed.

    De auto is voorzien van het driver Assistant en business twee pack dus voldoende gadgets waar ik over twee weken mee kan spelen. :)
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  18. gefeliciteerd :thumbup:
    candy red is best wel vaak gekozen als kleur dacht ik.
    je hebt nu een 1.6 gekocht, maar geen EcoBoost begrijp ik?
     
    Leon Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina