1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motorstoring direct OH noodzakelijk + foto's

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door euroide, 4 mrt 2018.

  1. Beste mede Ford rijders,

    Vanochtend erg vroeg zijn wij terug gekomen van een tripje Noorwegen met onze Focus station 1.6 diesel uit 2013 met 229k op de teller. De hele reis heeft hij zich kranig gedragen, zelfs temperaturen tot -31 waren geen probleem.

    Echter op de terugweg in Duitsland, na 6 uur ongeveer 135 km/h te hebben gereden, ging net na een koffie stop een melding( inclusief enorm gepiep) aan. Deze hield in: Motor storing, direct onderhoud noodzakelijk, direct de afslag gepakt welke erg dichtbij was en op de parkeerplaats gezocht in de boordcomputer, deze gaf dezelfde melding aan zonder toelichting. Na 5 minuten uit te hebben gestaan was de melding weg, vervolgens een stukje proef gereden, wederom geen melding. Hierna hebben we de gok gewaagt de laatste 180 km door te rijden, dit is allemaal goed gegaan zonder meldingen, vermogensverlies of calamiteiten.

    Vanmiddag toch even het blok bekeken, hier vielen me een aantal zaken op.
    1. De vettigheid op de slang/leiding links op het blok, dit heeft ook een afdruk gemaakt op de beschermkap.
    2. De verschrompelde leiding rechts op het blok, zie de detailfoto's

    Iemand van jullie experts enig idee wat de storing heeft kunnen zijn? Eventueel in relatie tot de foto's? Zelf denk ik aan een defecte EGR koeler, als ik de verschrompelde slang zie. Zien jullie verder nog bijzonderheden?

    20180304_154452.jpg 20180304_154459.jpg 20180304_154508.jpg

    20180304_154432.jpg
     
  2. Ik had laatst zo'n zelfde melding. Bij mij zit het in de katalysator (denken ze). Gewoon even laten uitlezen bij de dealer die kunnen je meer duidelijkheid verschaffen.

    Dat de melding verdwijnt klopt. De auto reset zichzelf
     
  3. Die verschrompelde slang lijkt wel DIY klusje... bij onze MKII 1.6 TDCi zit er een andere slang op iig.
     
  4. #4 bjauto, 4 mrt 2018
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2018
    Bij mijn 105 PK TDCI Econetic uit 2012 met 100.000 km op de klok zien zowel de slangen als de binnenzijde van de afdekkap er exact hetzelfde uit. Die van mij loopt als een zonnetje zonder storingen. Slangen zelf of locaties bij de tiewraps vertonen geen lekkage.
     
  5. Vandaag even langs de garage om te overleggen en uit te laten lezen, ben benieuwd wat eruit gaat komen. Ik houd jullie op de hoogte.
     
  6. Even uit laten lezen, de motorstoring was dat de roetfilter niet warm genoeg werd om te regenereren. Enkele momenten hierna is dit gewoon gelukt, waarschijnlijk door een korte koffiestop icm het koude weer in Duitsland.

    Geen bijzonderheden dus verder :)
     
  7. Zoals ik eerder uit aangaf had ik hetzelfde probleem. De storing kwam binnen 2 weken terug (~1000km). Dus houdt hem in de gaten. Het is bijna op een briefje te geven dat er een vervolg aan komt te zitten welke, naar wat ik begrijp, best lastig en prijzig kan zijn.
     
  8. Hoi allemaal ik ben Rick ben vrij nieuw hier (monteur in opleiding)

    Zoals je kan zien heb ik hier ook een focus met de zelfde 'verschrompelde' slang en vettigheid ik kan je vertellen dat de slang een hoes is voor een andere slang die er onder zit en kan dus geen kwaad. De vettigheid is een klein beetje olie ook dit kan geen kwaad
    Gr. Rick[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn Lenovo P2a42 met Tapatalk
     
  9. Melding is een hele tijd weg geweest. Ging een aantal duizend km goed, maar het lampje is toch weer gaan branden.

    De garage heeft de filter statisch geregenereerd, en vervolgens is de auto apk gekeurd. Niks aan het handje lijkt het zo.

    Her en der lees ik dat de roetfilters op deze modellen onderhoudsvrij zijn, zou de oorzaak kunnen liggen in een kapotte verdamper/ brandstofinjectie?
     
  10. Dit type roetfilter is inderdaad onderhoudsvrij en heeft dus geen vaste vervangingsinterval meer zoals bij het oudere type roetfilter. Dit betekent echter niet dat het roetfilter eeuwig meegaat. Ook bij dit type roetfilter raakt het filter op een gegeven moment verzadigd. Het roet in het filter wordt immers omgezet in as wat vervolgens in het filter achterblijft. Wanneer het roetfilter eenmaal verzadigd is zal deze dus toch gewoon vervangen moeten worden.
     
  11. En dat storing terug komt elke 1000km is eigeblijk omdat elke 500km de filter geregenereerd wordt
    Dit gebeurt over het algemeen in deellast boven de 60km/h. Enig waaraan je dit beetje kunt zien is het hoger brandstofverbruik
     
  12. Om welk type motor gaat dit?
    Om de econetic of om de "gewone" 1.6 tdci 115pk?
    Die laatste heb ik zelf en heb er ondertussen bijna 240k op staan, maar nog geen problemen met het roetfilter gehad.
    Alleen het verbruik wat de laatste tijd wat vaker wat hoog lijkt uit te komen op de snelweg (tussen de 1:16.4 en 1:17.5 bij 125km/h) doet me twijfelen aan het roetfilter.
    Overigens is het verbruik op de snelweg ook regelmatig rond de 1:20

    Ik gooi er nu elk half jaar een flesje dpf cleaner en dieseltreatment van Forté in.
    Dit zou je evt. Nog kunnen proberen om het evt. Vervangen of reinigen van je roetfilter uit te stellen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  13. zelfde storingsmelding, wat ik elders heb gelezen zou het de Turbo kunnen zijn ??
    Niet erg blij met dit soort grappen
    Ik heb een 2.0 TDCI automaat van eind 2011, alle info is welkom :-) RxfjHWwmQwKtUFQwIVSZag.jpg
     
  14. Misschien nog een keer door iemand uit laten lezen en even verder zoeken indien nodig.
    Ik zie dat je in Veldhoven woont.
    Ik woon zelf in Best en heb evt. Forscan om hem mee uit te lezen.
    Als je wilt kan ik dat wel een x doen voor je, stuur me dan maar een pb.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
    ericb1960 vindt dit leuk.
  15. Hoe is het gegaan tot nu toe? Probleem ondertussen al weer gehad?
     

Deel Deze Pagina