1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kent iemand dit nieuwe type koudemiddel?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Fordspeed, 16 jul 2018.

  1. Op ebay aan het zoeken geweest en zag dat er een nieuw type koudemiddel te koop is.
    Het heet Duracool 12a en vervangt (of kan ervoor in de plaats) R12 en R134a - inhoud is 6oz
    Het is natuurlijk organisch en is niet schadelijk voor het milieu (geen broeikas gassen).

    Er is ook een nieuw type airco cleaner (nee ik heb geen aandelen erin) :

    NEW!! Bilt Hamber Air Con Bomb **CITRUS SCENT** Car Air Con Cleaner / Freshener

    Heeft iemand ervaring met deze 2 ?? Je kan het vullen zelf doen wordt gezegd
     
  2. Vullen van de airco gaat onde vacuum toch? Dan lijkt mij een apparaat daarvoor wel praktisch.
     
  3. #3 Sjaak92, 16 jul 2018
    Laatst bewerkt: 16 jul 2018
    Voor zover mij bekend is er door de EU nog altijd geen goedkeuring gegeven om bestaande airco systemen in auto's om te zetten van gas. Er wordt namelijk een typegoedkeuring afgegeven voor de auto en zodra het gas zou worden vervangen door bijvoorbeeld de genoemde 12a of de nieuwste hype in auto airco's R1234yf dan vervalt deze goedkeuring en mag de auto dus niet meer rondrijden.

    Een hele kromme regel, zeker omdat R134a uitgefaseerd wordt momenteel maar ja... dat is de EU nou eenmaal.

    R12 is al heeeeeel wat jaren verboden dus waarom dit nog vermeld wordt bij de 12a is mij een raadsel :rofl:

    Tenzij je weet waar je mee bezig bent, en koudetechniek is vrij ingewikkeld op sommige vlakken, zou ik afraden hier zelf mee te gaan klootvioolen. Een klein beetje lucht (zuurstof) kan al genoeg zijn om je systeem om zeep te helpen.

    Edit: Na nog wat verder te hebben gezocht kwam ik er achter dat dit gas in Frankrijk toegestaan is maar door geen enkele autofabrikant wordt goedgekeurd. Je verliest dus je garantie als je dit in je systeem gooit. En ja, daar komen ze achter aangezien de apparatuur die de garage voor je airco systeem gebruikt uitgerust moet zijn tegenwoordig met een "gas snuffelaar" welke dus bepaalt welk gas er uit de auto komt!
     
  4. http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=224597
    Als het spul goed zou zijn, werd het al toegepast door iedereen. Maar spul werkt nooit echt goed. Zie de link.

    Systeem vullen moet idd onder vacuum gebeuren. Geen idee hoe dit spul werkt. Maar heb er direct geen vertrouwen in.
    Het klopt dat ook r134a systeem omgebouwd kan worden naar r1234yf, wettelijk zou het eigenlijk niet mogen. Kort gezegd te krom van woorden.

    Dacht r134a 1400jaar duurt voor het weg is. En r1234yf 500jaar. Als ik me niet in vergis. Enige wat wel goed werkt en sneller afbreekt is co2. De koudemiddel nummer weet ik zo niet uit me hoofd maar dat is na een jaar afgebroken. We gebruiken dit al in onze deo spuitbussen. Alleen voor de auto zou je het tot 100bar moeten samendrukken en door de kachelhuis gaan. Dit wordt als iets te gevaarlijk geacht vandaar dat we r1234yf hebben
     
  5. R744 = CO2 :thumbup:
     
  6. Het is propaan met dezelfde geurstof als in aardgas zit. Brandbaar gas in je aircosysteem wat daar niet voor gemaakt is? Ik weet niet of ik daar op zit te wachten.
     
  7. Nee ik was niet van plan om zelf aan de airco te gaan rommelen.Ik wou alleen weten
    of iemand van dit product wist.
    Volgens de link van truckowner schijnt het middel al sinds 2008 te koop te zijn.
    Dus een kleine 10 jaar.
    Als iets dermate slecht is , zal het toch niet 10 jaar te koop zijn ??
    Of draait deze fabriek alleen maar op overheids steun ?
     
  8. Er wordt wel meer slecht spul verkocht ;)
    In Amerika wordt het wel gebruikt in systemen die voor R12 gemaakt zijn waarbij je dus eigenlijk geen andere keuze hebt.
     
  9. Propaan is al een mooi tijdje als koudemiddel in gebruik, butaan ook, en, omdat het natuurlijke koudemiddelen zijn mag iedereen ermee werken, gwp is 0 of rond de 0 en omdat t geen hfk is maakt het allemaal erg weinig uit.

    De 12a koudemiddel kun je prima in je r12 airco mikken, de garantie is er toch al lang vanaf, r12 is al zeker 15 jaar 'verboden' en r 134a? Dat kan nog wel even, gwp is redelijk laag en vanwege de kleine hoeveelheid koudemiddel die er in je airco gaat heb je ook geen logboek nodig. Voor r 12 installaties die nog draaien zijn ook wel andere alternatieven, maar geen die op minerale olie draaien.
     
  10. Niet helemaal waar, in nederland wordt Propaan als R290 omschreven voor koudemiddelsystemen en butaan als R600 of R600a voor Iso-Butaan. Omdat er dus een R nummer aan gekoppeld is valt het in nederland in deze omstandigheid onder de F-Gassen wet en mag je er dus niet zomaar mee werken.
     
  11. als ik r12 systeem zou hebben werd die mooi omgebouwd naar r134a, kan nergens zien dat het strafbaar is het ombouwen ervan. het is strafbaar als je R12 hebt.
    zelfde geld als r134a niet meer leverbaar is, dan zullen veel mensen het toch ook gaan ombouwen naar r1234yf

    op de site van hun http://www.duracool.com/Duracool/refrigerants.html
    staat idd dat het r290 wordt gebruikt, echter hebben ze ook r502 vervanger.
    aan dit systeem zullen wel nadelen zitten anders was de EU wel slimmer geweest en hebben ze het verplicht in plaats van r1234yf. die helaas door 1 bedrijf gemaakt mag worden en toevallig ook grote hoeveelheid kwijt waren door de tsunamie die er toen daar was.
    denk dat het niet mag ivm het brandgevaar brengt.

    maar ja lpg kan je ook als koudmiddel gebruiken maar is ook net zo brandbaar.

    het klopt dat je officieel een stek-diploma moet hebben voor te werken aan airco systeem.
    tenzij het leeg is dan mag iedereen aan werken.
    echter zijn wij of de regels voor autobedrijven anders. want er zijn veel mensen die met de airco systeem werkt die niet eens een stek-diploma hebben.
    sterker nog denk veel bedrijven niemand heeft werken met een diploma, van iedereen die ik ken zijn er maar 2 of 3 die diploma hebben.
    nu op werk word er r1234yf gebruikt door denk wel 20-30man(als het niet meer is) en kan er vanuit gaan dat geen een stek-diploma heeft
     
  12. Elke garage is verplicht 1 persoon in dienst te hebben met een F-Gassen diploma, deze zijn te behalen in 4 categorieƫn. Cat1 is het grootst en deze persoon mag dus een systeem ongeacht hoeveel gas er in zit en hoeveel CO2 equivalent het heeft onderhouden. Mits dit geen R744 (CO2) of R717 (ammonia) systeem is.

    Een automonteur zal in de F-Gassen regeling genoeg hebben aan een categorie 3 certificaat. Welke te behalen is met een 2 daagse cursus.

    Vanwaar deze kennis? Ik ben zelf namelijk Categorie 1 gecertificeerd :thumbup:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  13. ben automonteur en ja ik weet wel iets van stek-diploma af en ja ik weet dat ik 10jaar geleden werd gezegd dat ik het eerst leeg moest laten halen door iemand met een stek-diploma.
    echter zelfs hij maakt ook fouten, tegen mij zeggen dat het systeem leeg is.
    echter bij de eerste slang was hij daarna idd leeg, motor was wel is waar compleet groen van de uv lek zoeker.
    en pas geleden keer gezien met r134yf dacht dat hij de filter/droger zo kon vervangen en vergat ook systeem leeg te halen.

    geen idee wat je voor r1234yf moet hebben systeem is wel 950gram op zijn grootst.
    maar iedereen werkt er mee en is niet echt iemand die naar mijn mening een stek-diploma is.
    vandaar dat ik ook zeg in de autobranch is dat verwaterd en wordt er niet echt naar gekeken.
    of moet net die bedrijven hebben gehad die zeggen dat ze de kast iedereen kan bedienen. dat het elders wel beter op de regels wordt gelet, geen idee eerlijk gezegd.

    ik weet hoe ik over weg moet onofficieel, weet hoe ik r134a en r1234yf leeg moet halen en opnieuw vullen. tevens ook diagnose gedaan, maar dat is meer een lek zoeken. of elektrische storing eraan. geen idee waarom officieel je stek moet hebben. want als je het goed doet en weet hoe de apparaat werkt zie ik de nut van de stek-monteur niet echt zitten, en/of de meerwaarde ervan.

    voor mij is het ook hetzelfde als high voltage. heb cursus/diploma (nen9140) daarvoor, en enige wat je doet of leert is de gevaren, stom gezegd is het leet van andere zien. zien wat er gebeurt als je top lijn vastpakt van de trein terwijl je op de trein staat. 15.000volt maakt korte metten met je.
    alleen waar het omgaat is hoe maak je deze type correct spanningsloos en werk je er veilig aan.
    geweldige man die cursus gaf heeft al van het begin af aan met de honda gewerkt. en zegt zelf al op cursus, in het begin doe je het nog met handschoen maar later werk je zo snel dan doe je het zonder want in principe kan er toch niet veel gebeuren. dus ja geweldig info voor de cursus.
    dingen zoals met hv handscheon en leren over handschoen om de accuspanning te meten of hij niet boven de 12-14volt is. ja als daar 300volt op staat dan zal die 12volt accu wel anders eruit zien.
    wat ik eigenlijk kort wou zeggen is, je legt het zo makkelijk uit aan andere hoe je de auto spanningsloos maakt dat het vroeg of laat iedereen kan en doet. echter je moet cursus hebben gehad anders ben je niet verzekerd ervoor. ja ik moest als enige in een bedrijf zeggen ik haal high voltage eraf en dan kun jij er aan werken. maar eerste periode heb ik al die klussen toegeƫigend.
     
  14. Hoe zit dat dan met R718? Dat zal je een in auto niet tegen komen maar het is een koudemiddel met een R nummer.
     
  15. R718 is water :rofl: dit zal net als CO2 en ammonia onder specifieke regels vallen
     
  16. Dat bedoel ik ;-)
     
  17. Ammonia wordt toch gebruikt voor ijsvloer te maken. Als ik me niet vergis.

    Dat er verschillende regels zijn voor verschillende dingen is te begrijpen.
    Mogelijk dat elke koudmiddel dat bestaat een r-nummer moet hebben. Vandaar dat water een r718 nummer mogelijk heeft.
    Al moet ik wel zeggen geen idee waar ze de 718 verzinnen. Valt daar iets van af te lezen, of moet je eerst opzoeken en dan weet je wat het is.

    Maar 1 ding is dus wel zeker duracool 12a is geen echt super koudmiddel anders hadden we het in de auto allang af-fabriek zitten. Als co2 veilig genoeg was hadden we dat allang in de auto. Alleen zoals gezegd 100bar in je interieur is niet echt veilig
     
  18. Ammonia is inderdaad een geweldig vries middel. Snowworld hier in Zoetermeer is jaren terug van R22 omgegaan naar Ammonia, qua vulling scheelt dat alleen al dik 60%! Het is echter wel heel duur om je systeem naar Ammonia om te bouwen omdat je geen koper kan gebruiken maar RVS. En de volledig technische staf moet omgeschoold worden.

    Maar inderdaad, zoals @trucker0werner al zegt. Als 12A echt zo'n fantastisch middel was geweest reden er al zat auto's rond met dat spul. Maar het feit dat er niet eens een Mollier Diagram te vinden is van dit middel maakt mij al wantrouwend.

    CO2 wordt overigens al veel in de retail gebruikt bij supermarkten etc. Dus het komt er vanzelf aan. Echter zal er tzt geen flexibele leiding meer gebruikt kunnen worden in auto's en ik dank dat daar een beetje het dilemma ligt... alles moet met vaste leidingen en dat kan in een auto wel is problemen geven.
     
  19. Ammoniak wordt ook al "eeuwen" als koudemiddel gebruikt. Absorptiekoelers voor onder andere caravans gebruiken allemaal ammoniak.

    Ook in de voedingsmiddelen industrie is ammoniak het "go-to" koudemiddel, daar zie je overal ammoniak installaties staan.
     
  20. Qus druk is flexibele slang geen probleem toch. Want we hebben ook hydrauliek slangen. Zoals stuurbekrachtiging, die slangen staan ook druk van 140bar op en systeem met 250bar is er ook.

    Maar goed het is afwachten wat de eu beslist. Die wouden r1234yf hebben en niet co2. Misschien dat de rede is dat r1234yf zelfde ststeem gebruikt kan worden en dus geen grote ontwikkelingskosten meelevert. Naar nog beter koudmiddel zal namelijk compleet systeem anders moeten worden.
    Wie weet kunnen ze co2 geen geschikte condensor voor maken in de auto.
     

Deel Deze Pagina