1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

10W40 ipv 5W30

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door appie, 18 mei 2018.

  1. Hallo Ford vrienden.

    Ik heb een C-Max 1.8 120pk bj2004, helaas heeft deze last van olie verbruik, kan ik een wat dikkere olie variant hier in doen om dit een beetje tegen te gaan ?

    mvg.Albert
     
  2. Dat kan zeker. Moet wel de specificatie in de gaten houden Je brandatofverbruik gaat wel iets omhoog. Of het gewenste effect heeft ligt er aan waar hij precies lekt.
    Wat is je brandstofverbruik momenteel.
    Op tijd olie verversen is net zo belangrijk.

    Was laatste op facebook van amt autotechniek mooi voorbeeld. 2 motoren elk 250.000km gelopen
    Ene zag nieuw uit en ander was diverse olie vervuiling aan de onderdelen vastgekoekt.
    Je ziet precies wie op tijd olie ververste en wie te laat was
     
  3. Wat is op tijd ? de tijd/km die in het boekje staan ?

    Vervuiling is sterk afhankelijk de bedrijfsomstandigheden, ik durf te beweren dat dat de grootste inpakt heeft.
    Goede omstandigheden zijn bv veel snelweg km altijd lekker op temp, constant tempo
    Daar kan de olie veel langer blijven zitten tot wel 100.000 km
    Korte stukje met koude motor en condens vorming, brandstof verdunning veel blow true door slecht afdichtende zuigerveren. die zorgen voor een snel vervuilen van de motor, daar kan geen olie tegen op en vaker verversen is dan gewenst.
    Maar de doorsnee bestuurder rijd alleen en ververst en peilt liefst nooit, tot de motor kapot loopt.

    Maar ik mag niets zeggen, mijn motoren worden altijd warm en toch gaat er elke 7500 km nieuwe Castrol 5w30 olie op. zit tussen mijn oren ;-)
    Vervangen voor de winter en na de winter, bij alle auto's.
     
  4. Het klopt ligt veel aan de bedrijfsomstandigheden.
    Een bedrijfswagen heeft vaak groter carter en hoog interval.
    Waar een bootschapwagen klein farter heeft en vaak ververst moet worden.
    1x in jaar olie verversen is niet verkeerd. Maar als je 2000km per jaar rijdt dan zou je het zonder probleem idd een jaar kunnen overslaan.

    Tevens benzinemotor is goed voor je olie dat vervuilt niet zo snel. Bij diesel is het al vervuild als je hebt ververst en daar is wel jaarlijks raadzaam. Als je km interval niet haalt.
     
  5. Hoi

    Ik weet niet waar de olie blijft, motor lekt niet en ik zie ook geen blauwe walm (koud of warm)achter de auto op welke manier van rijden en schakelen ook.
     
  6. als je blauwe rook zou hebben dan is het wel heel erg.
    lage olieverbruik zie je niet. verbruik je 0.5l/1000km zie je ook nergens alleen op de peilstok.
    vandaar ook de vraag wat is je olieverbruik.

    het is ook niet zomaar te achterhalen waar de olieverbruik doorkomt.
    meest voorkomende zijn de olieschraapveren op de zuiger of de klepseals.
    voor de schraapveren wil een motorflush wel eens helpen, voor klepseals alleen nieuwe wil het helpen.
    maar een goeie manier om ook te doen is dikkere olie te gebruiken
     
  7. Ik ben in de vakantie naar Winterberg geweest, op en neer is in totaal 435km en een beetje rond rijden zeg ik totaal 500km.
    Ik moest bij thuis komst ruim 2l olie bij vullen het blijft een raadsel.
    Bougies hebben geen olie aanslag, carterventilatie is open, laten controleren bij garage.
    Ik merk wel met warm weer minder trek kracht bij optrekken of doortrekken.
    Hopelijk heeft iemand nog een idee ?

    Mvg.Albert
     
  8. Begrijp ik het goed dat er 2 liter over 500 km is verbruikt? Volgens mij is dit ongeveer de halve oliehoeveelheid.

    - Meten van het oliepeil na ongeveer 5 minuten nadat de motor is afgezet.
    - Als je veel kleine stukjes rijdt (en de motor vaak niet goed warm wordt gereden) dan is koolafzetting op de zuigers mogelijk een issue.

    - Is je uitlaat (meer dan normaal) zwart of zie je oliespetters op je achterbumper?
    - Blijft bij starten je oliedruklampje lang branden?
    - Start de auto normaal (zonder lang te aarzelen)?

    Probeer eens een aantal keren (3x) een tank met Forté (of ander additief) in de brandstof te rijden.
     
  9. Hoi

    Het probleem was er al op het moment van aankoop van de auto vorig jaar, alleen de verkopende persoon, ook nog een ANWB automonteur werkend in de regio Utrecht op een mobiel ANWB (bak)fiets met de naam Pim (uit Houten) heeft mij toen voorgelogen door te zeggen dat de auto technisch 100% was (ik had gevraagd naar de technische staat van de auto).

    On topic even weer, ik denk dat cool afzetting of de rek uit de zuigerveren zijn.
    Motor flush is al gedaan en geen resultaat, alle simpele onderdelen die invloed kunnen hebben op olie verbruik zal nagekeken en eventueel vervangen.
    Uiteinde van de uitlaat is aan de buitenkant (1cm) wel zwart ook binnenin de uitlaat.
    Ik heb wel een additief toegevoegd aan de olie maar heeft nog geen gewenst resultaat gehad.

    Kan ik er een 2.0 Duratec in zetten ? of moet er dan teveel worden aangepast het zei electronica
     
  10. De 2.0 Duratec HE is technisch gezien gelijk aan de 1.8 Duratec HE. Echter is de 2.0 (MTX75) voorzien van een andere versnellingsbak dan de 1.8 (IB5). Vanwege de andere versnellingsbak zit er dus ook verschil in de aandrijfassen. Tevens heeft de 2.0 groetere remmen.

    Het is dus prima mogelijk om een 2.0 Duratec HE in te bouwen maar dan moet dus ook de versnellingsbak, schakelmechanisme, aandrijfassen en de remmen worden aangepast. Wanneer je bijvoorbeeld een donor auto kunt vinden welke voorzien is van de juiste onderdelen is het niet zo'n probleem om deze ombouw te doen.
     
  11. Helaas heb ik hier niet de kennis voor en ook plek en ruimte niet voorhanden.
    Dan gaat de auto de deur uit.

    Dank voor jullie tijd en info
     
  12. Dat is idd zeer vervellend dat dit zo is gegaan. 2liter op 500km is wel heel veel, dat zou je met 10w40 met geluk naar 1liter op 500km brengen maar dan heb je heel veel geluk.
    jammer dat de gene niet eerlijk is geweest. en met zo'n verbruik moet je idd kijken of je andere motor of andere auto wordt.

    een beun manier wat ik aantal keer heb gedaan was remvloeitstof in de bougiegaten gedaan. dan een dag laten staan.
    alleen of dit voor koolaanslag ook werkt is moeilijk te zeggen.
    de 1.8duratec die ook last van dit probleem had. die had lage compressie en dus zuigerveren die niet meer goed waren. mogelijk dat dit dus het probleem is.

    hoe dan ook is het jammer
     
  13. eh, 2 ltr op 500 km zie je echt wel, ruiken trouwens ook als je er achter rijd.
    als hij niet rookt is er wat anders aan de hand,
     
  14. Bye,Bye Focus c-max en Ford.

    Helaas heb ik het vertrouwen in Ford Duratec opgegeven en de Auto weg gedaan naar de export.
    1 L olie per 500km met normaal gebruik is mij te gortig,met autobaan gebruik laat ik maar niet uit gaan rekenen.

    Ik wens iedereen hier veel reis plezier met de ford.
     
  15. Doei[emoji112]
    Veel geluk met de volgende auto

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  16. #16 Basscania, 24 jun 2018
    Laatst bewerkt: 24 jun 2018
    Ben eigenlijk benieuwd wat het kenteken van de auto is.
    Heb namelijk vorig jaar de c-max van mijn zwager uit 2004 verkocht aan een handelaar in de buurt van Utrecht.
    Was ook een 1.8 met hetzelfde probleem..olieboot.
    Misschien was het wel deze auto[emoji848]
    Was een zilvergrijze met ik dacht ergens tegen de 155.000 op de klok.
    Had toen schade op de rechter dorpel achter, de armsteun van de bestuurdersstoel miste en ik had er een setje aftermarket parkeersensoren ingebouwd.
    Dacht dat het kenteken begon met 12-NN-

    Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
     
  17. Kenteken is 59-pb-zn, auto komt uit Houten overgenomen van een ANWB automonteur die mij voor gelogen heeft, hij zei dat auto technisch 100% was, dus niet en hij heeft dit geweten.
    De auto heeft nieuwe koppelingsplaten en drukgroep gekregen bij de garage in Houten, toen ik bij deze garage info vroeg omtrend de auto, vond de eigenaar van de auto (Pim uit Houten) dit niet leuk en heeft op een beetje agressieve manier telefonisch contact me gezocht.
    Volgens mij heeft het garage bedrijf hier ook vanaf geweten.
    Toen ook maar het ANWB abonnement op gezegd en alle gegevens van "Pim de ANWB automonteur" maar doorgegeven.
    We mogen hopen dat deze automonteur niet bij je auto hebt staan en je gaat voorliegen omtrend het mankement van de auto.
     
  18. @appie,

    Ik begrijp jouw frustratie , maar is het niet een beetje kort door de bocht , om jouw ANWB abonnement op te zeggen , hierom ?
    Misschien was je het toch al van plan en is dit voor jou een goed moment geweest.

    Om een organisatie met honderden werknemers , verantwoordelijk te stellen , voor het gedrag van 1 medewerker , is vlgs mij , niet juist.
    Maar hopelijk kan je nog iets aan het olie verbruik doen.

    Ik heb ook een Focus die wat olie verbruikt , maar tot nu toe , heeft ie me nog niet in de steek gelaten.
    Moet wat motor flushes proberen of met ATF in de weer gaan , zoals Don aan beveelt.

    Succes
     
  19. Motor flush is al gedaan en heeft helaas geen effect gehad.
    Ik heb een hekel aan mensen die liegen, ik vroeg aan hem of de auto technisch 100% was dan had hij eerlijk antwoord kunnen geven en zeggen dat de auto iets olie verbruikt en had ik zelf de keus kunnen maken , lijkt mij niet moeilijk.
    Maar gewoon glashard liegen, helaas niet tegen mij.
    Ze zeggen wel eens, 1 persoon heeft het kapot gemaakt voor de rest.
    Helaas kun je als particuliere koper niet veel doen het is mijn woord tegen de zijne anders had ik de auto terug gebracht naar hem en geld terug geeist alleen moet je dan lange adem hebben en als je geen bewijs hebt heb je niks.
    Ik was al 25 jaar lang lid van de anwb en geen animo om het stop te zetten.
    Na deze voorval wel.
    Auto gaat over 2 weken weg op de export.
    Ik had de auto ook kunnen verkopen via Marktplaats en net doen of ik nergens vanaf weet, maar zo ben ik niet ik neem helaas het verlies (€2500) voor eigen rekening, zou er niet aan moeten denken dat ik iemand met grote problemen op zadel waar ik vanaf wist.
    Helaas komt na 24 jaar ford rijden hier nu een eind aan.
    Heb het vertrouwen in Duratec motoren verloren.
    We gaan lekker op de fiets en zien het wel
     
  20. Omdat je één slechte ervaring hebt ben je meteen alle vertrouwen kwijt?
     

Deel Deze Pagina