1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verbazingwekkend olieverbruik

Discussie in 'Performance' gestart door Dwerg1987, 23 mei 2018.

  1. #1 Dwerg1987, 23 mei 2018
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    Hallo allemaal,

    Mijn Focus 1.8 flexifuel uit 2008 verbruikt de laatste tijd veel olie. Ik heb de afgelopen drie weken iedere week een liter olie bijgevuld en er is nu nog steeds geen druppel te zien op de peilstok. De auto lekt niet en er komen geen gitzwarte wolken uit de uitlaat tijdens het rijden, slechts een enkele keer wel wanneer het gaspedaal vol wordt ingetrapt. De wolk is dan iets zwart maar je kunt er nog wel doorheen kijken. Het baart me zorgen dat de peilstok droog blijft en ik vraag me af waar alle olie heen gaat die ik erin doe.

    Ik ben van plan om een dezer dagen de motor te laten flushen bij de garage in de hoop dat dit het olieverbruik zal minderen. Ik heb namelijk het vermoeden dat er vuil tussen de zuigerveren zit waardoor benzine mengt met olie. Ik weet niet zeker of dit de oorzaak is en ben dan ook erg benieuwd naar jullie mening. Is dit herkenbaar voor iemand? Wat kan ik zelf nog doen om verder te zoeken naar de oorzaak of om het probleem te verhelpen?

    Met vriendelijke groet,
    Dwerg1987
     
  2. #2 Koen_, 23 mei 2018
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    Om even zeker te zijn ... heb je op de juiste wijze gepeild ??
    Bij de 1.8 en 2.0 duratec motoren wijst de peilstok niets aan als je deze er voor de eerste keer uittrekt, pas nadat je de peilstok er voor de 2e keer instopt en weer ophaalt krijg je het goede oliepeil te zien ...
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  3. #3 Dwerg1987, 23 mei 2018
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    Ik haal de peilstok eruit, maak hem schoon, steek hem helemaal terug erin en haal hem er dan weer uit om te kijken tot waar er olie op staat. De peilstok blijft desondanks droog.
     
  4. #4 meeder, 23 mei 2018
    Laatst bewerkt: 23 mei 2018
    En als je er op dat moment een halve liter olie bij doet en dan weer kijkt? Als de peilstok dan droog blijft dan nog een halve liter. Als het overigens al zo laag staat heb je echt een probleem.
     
  5. Hoeveel km heb je er nu opzitten?
    Is er ooit E85 getankt dus bio-ethanol?
     
  6. Dan moet het peil wel erg laag staan idd :( , je moet bijvullen tot hij op max staat, langer doorrijden met het peil onder min kost je je motor !!
    Er zit trouwens maar ca 600cc tussen min en max bij deze duratec motoren

    By the way, olie PEIL je en het is dus een PEILSTOK ..., een PIJL wijst ergens heen of schiet je met een boog ... ;)
     
    Wichelroede vindt dit leuk.
  7. De vorige eigenaar heeft soms bio-ethanol getankt. Ik heb er bewust voor gekozen om dat niet te doen omdat ik heb gelezen dat het de materialen in de motor aantast. De kilometerstand is nu 161.000
     
  8. Ik ga nu naar de benzinepomp om olie in te slaan. Ik hou jullie op de hoogte.

    Foutje :shock:
     
  9. Bekend probleem, heb hetzelfde gehad. Kijk eens of er olie bij de bougies zit. Dit kun je doen door de plastic kap eraf te halen en de bobines los te halen. Ik had ook wel eens E85 getankt.
    Ik heb uiteindelijk nadat een 2e keer een bougie eruit gedrukt was, de motor vervangen. Daarna geen problemen meer gehad en olieverbruik nihil. 0.25 liter op 20000km.

    Deze motor heb ik overigens nog en is te koop.
     
    Dwerg1987 vindt dit leuk.
  10. Vanavond uitgevoerd wat je hebt geadviseerd. Na drie keer een halve liter te hebben bijgevuld ben ik maar even gestopt. Na in totaal 1,5 liter nog een volledig droge peilstok! dit is wel heel erg veel, samen met de 3 liter van de afgelopen drie weken. Ik vraag me werkelijk af waar alle olie naartoe gaat. Zou benzine dan toch worden gemengd met olie? Lijkt mij dat er dan gitzwarte pluimen uit de uitlaat komen... Of kan EGR deze zwarte rook verbergen door het terug de motor in te sturen? Morgen maar eens de bougies bekijken dan...
     
  11. Weet je zeker dat je de olie op de goede plaat er in giet?
     
    Dwerg1987 vindt dit leuk.
  12. Heb je ook al eens onder de auto gekeken of er geen lekkage of iets te zien is? Of eventueel een foto maken van de peilstok dan kan iemand hier vast wel vertellen of er wel de juiste peilstok in de auto zit. Jou olie verbruik is wel heel erg hoog, als er echt zo weinig olie in heeft gezeten dan was je motor volgens mij al lang kapotgelopen.
     
  13. Als je dan toch een foto maakt, meet gelijk de lengte van de stok even op. Van onder de dop tot aan de punt
     
  14. Dat is ongeveer 49 centimeter.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cinq-Power vindt dit leuk.
  15. Nu hopen dat iemand hetzelfde wilt doen of de juiste lengte weet [emoji106]
     
    Dwerg1987 vindt dit leuk.
  16. Aan je peilstok ligt het niet, het is het juiste type ..,
    ik heb de mijne even gemeten : exact 491 mm

    Al rond je bougies gekeken ?
     
  17. Thanks voor het nameten man. Bougies verder geen bijzonderheden :|

    Morgen ga ik een afspraak maken om de motor te laten flushen. Ben benieuwd als ze dan de olie eruit laten lopen hoeveel dit zal zijn! Bovendien zal de motorolie na het flushen op peil worden gebracht door de garage, als er vanaf dan iets op de peilstok zichtbaar is ga ik de dagteller op nul zetten om te kijken per hoeveel km’s ik weer moet bijvullen. Zo hoop ik te voorkomen dat de peilstok ooit weer droog komt te staan omdat ik dan beter weet wat het olieverbruik over een bepaalde afstand zal zijn.

    Bedankt voor de tips allemaal :cool:
     
  18. Wat weleens helpt bij de Duratec: peilstok eruithalen, schoonmaken dan terug doen en ronddraaien. Dan de stok er weer uithalen en peilen. Wel meten met een echt koude motor.
     
    Dwerg1987 vindt dit leuk.
  19. Even vragen of ze willen meten hoeveel olie eruit komt. Wordt standaard niet gedaan
     
    Dwerg1987 vindt dit leuk.
  20. Vrijdagavond is het motorstoringslampje aangegaan. Alle autogarages natuurlijk net gesloten en met het mooie weer uiteraard niet binnen gebleven. Ben met de Focus van Eindhoven naar Roermond gereden zonder problemen. ‘s Ochtends een liter olie bijgebuld en ‘s middags voordat we aanreden gepeild: op de punt van de peilstok is olie te zien! Nog maar een halve liter bijgevuld. Tijdens het rijden naar Roermond is het motorstoringslampje vanzelf uitgegaan. Wat ik nu wel merk is dat de auto erg hapert en stottert tijdens het rijden terwijl ik het gaspedaal ingedrukt blijf houden. Meer olie in de motor, dus meer olie gemengd in de verbrandingskamer...?
     

Deel Deze Pagina