1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

wegligging nerveus/zoekerig naar bandenwissel

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door sot, 11 apr 2018.

  1. Afgelopen week mijn originele ST velgen met 235/40/18 winterbanden omgewisseld voor mijn zomerset.
    OZ Ultraleggera titanium met 225/45/17 Michelin PS4 banden. (super lichte set)
    De banden voor de winter gemerkt waar ze op de auto zaten.
    Bij montage de banden van voor naar achter gelegd ivm slijtage, resultaat, een zoekerige auto bij slecht wegdek.
    De banden weer op de originele plaats terug gezet waar ze een heel seizoen en 20k km gezeten hebben.
    Resultaat, wat beter, maar zeker niet als voor de winter,
    - slijtage ziet er normaal uit
    - bandenspanning normaal 2,3 VA
    - niets geraakt dat de uitlijning kan verandert hebben.

    iemand een idee ?
     
  2. Ander rijgedrag als met je winterbanden dus misschien even weer wennen aan het zomerrubber
     
  3. geen idee welke merk band je als winterband hebt. michelin is op zich altijd goed. nooit problemen mee. ivm je andere velgen hebt. kijk even naar de et-waarde hiervan. verschilt dit dan is de kans groot dat je dit voelt. van 17 naar 18inch zou op zich mee moeten vallen
     
  4. De zomerbanden stuurde vorig jaar nog als spreekwoordelijk scheermes, en vertonen nu zoekerig gedrag
    Zomerbanden waren liggend opgeslagen met 2,6 bar druk, daarna voor montage op 2,3 gezet.
    Netjes aangetrokken.
    Op goed wegdek sturen ze goed, op slecht wegdek wordt het vervelend.
     
  5. het kan een vertekend beeld geven ivm de maat aanduiding anders is. bedoel je legt andere banden erop en weet dit. dus je verwacht deels al een verschil. je zoekt of het wel goed is. daardoor merk je pas goed het verschil met winter.

    qua omtrek zit er zowiezo verschil van bijna 1.8% wat neer kan komen op andere aanraakpunten op de weg.
    https://www.carbibles.com/tire-size-calculator/ als je dat hier kijkt
    is de 17inch et55 dan is er eigenlijk qua velg hetzelfde, is het 40 dan ga je dit zeker merken in het rijden.
    in die link zal je het even in moeten vullen en onder aan zie je resultaat
    enige wat ik kan vinden is de 17inch 8inch breed is et55 heeft
    en 7.5inch breed dan is het et40.
    normaal 18inch van mij is 8inch et55 of deze gelijk zijn aan de jouwe geen idee.

    dus buiten om je banden maat zou het ook fijn zijn je velgbreedte en et-waarde te weten.

    tevens rij ik met me 18inch eigenlijk altijd op 2.6bar rond. vindt ik lekkerder rijden dan 2.3bar.
    persoonlijk deed ik vaak standaard 2.5bar, niet kijken wat het moet hebben, want met 2.5bar zit je eigenlijk altijd goed.
    bij lichte auto 2.1bar en bij zwaardere auto 2.6bar. bijvoorbeeld tesla zit op 2.9-3.1bar
     
  6. Lees ff gewoon wat er staat, de banden waren vorig jaar voor ze eraf gingen perfect qua wegligging, nu zijn ze zoekerig, niets meer of minder.
    Ik zoek niet of de wegligging anders is, ik constateer dat.
    Deze set is nooit kritisch geweest op druk of omwisselen.van Voor naar achter, gebruik hem nu het derde jaar. banden zijn half/nog niet op,
    zaterdag tegen beter weten in, de uitlijning ff laten checken.
     
  7. Wat ik bedoelde is dat je tijdens de winter met een heel andere band gereden hebt en daaraan gewend bent geraakt. Nu heb je je zomerbanden er weer op die enkele maanden stil gelegen hebben. Dit voelt anders aan. Ik zou er eerst eens een weekje mee rijden
     
  8. Ik heb er ook 17 inch onder, heb alleen de spanning voor 2.5 en achter 2.7 , misschien moet je eens gaan spelen met je bandenspanning? Want ik heb gemerkt bij een lagere spanning dat de auto ook wat gaat zoeken, vooral op weg met ernstige spoorvorming... maar das logisch.. :D
     
  9. Moest er na de bandenwissel eigenlijk niet wat gereset worden? Kan er ff niet meer op komen , maar daardoor kan de auto zoekerig zijn.
     
  10. Bandspanning controle systeem? Neem aan dat dit bij DDS en TPMS allebei moet gebeuren.... doe ik sowieso standaard als ik banden omwissel en spanning heb aangepast/gecheckt. Maar kan je niet voorstellen dat dit systeem enkel invloed heeft op je rijgedrag...
     
  11. auto trekt niet, maar wordt zoekerig.
     
  12. Persoonlijk zou ik beginnen met het resetten van Pull Drift Compensation.

    Deze functie zorgt ervoor dat het elektrische stuurhuis krachten vanuit de aandrijving op de stuurinrichting compenseert door een kracht in tegengestelde richting uit te oefenen. Dit systeem past zich langzaam aan naar gelang de krachten die op de stuurinrichting worden uitgeoefend. Mijn ervaring is dat wanneer je vervolgens de wielen wisselt door exemplaren in een andere maat, breedte, ET waarde het nogal eens voorkomt dat de besturing wat vaag aanvoelt (vooral rond de middenstand). Het systeem past zich weliswaar weer aan aan de nieuwe situatie maar dit kan best wel even duren. Wanneer je Pull Drift Compensation reset zal het systeem zich sneller aanpassen aan de gewijzigde situatie.

    Mijn ervaring is dat na het resetten van Pull Drift Compensation de aandrijfkrachten tijdens accelereren goed voelbaar zijn in het stuur. Na verloop van tijd is dit grotendeels verdwenen
     
  13. Hoe kan je dit resetten? Als je dit al überhaupt zelf kan doen, of ben je op dealer aangewezen?
     
  14. ik gebruik zelf het Ford IDS diagnosesysteem maar bij mijn weten heeft ForScan ook de mogelijkheid om Pull drift Compensation te resetten.
     
  15. uitlijning was goed, lijkt er inderdaad op dat langzaam beter wordt....
     
  16. Pull Drift Compensatie gereset, eens kijken of dat wat doet..
     
  17. En @sot, is het al beter?
     
  18. Yep, vergeten terug te melden, zoekerige is geheel weg,
    Wel pas na het herstarten van de auto, dus even geheel uit en aan,
     
  19. Heb je het via forscan gereset? En is deze optie dat makkelijk te vinden.?
     

Deel Deze Pagina