1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Bij Topic tools staat Titel aanpassen
     
  2. nog wat te melden Koos? ;)
     
  3. Sorry Gerard, best wel het een en ander, maar door omstandigheden zul je nog even geduld moeten hebben. Ik zou wensen dat het anders was, neem dat maar van me aan.

    Maar de e21 323i is nog lang niet klaar. De e12 528i staat onveranderd te wachten op demontage en restauratie, de e30 325iA cabrio heb ik weer klaargemaakt na de revisie van de verstuivers. Die mag over een paar week de weg weer op, het wordt het laatste jaar met deze distributieriem, voorste krukaskeerring en diff, maar dat moet echt wachten tot de e21 klaar is.
     
  4. We wachten gewoon efkes [emoji4]

    Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
     
  5. ik geloof je Koos, geduld is een schone zaak tenslotte.
     
  6. Ik heb 11 maanden geen enkele foto gepost. Niks. Met de groeten van Photofukcet. Maar dat wil niet zeggen dat er niks is gebeurd. Ik zal in chronologische vorm dit topic de komende tijd weer up to date brengen.

    In juni 2017 was ik bezig met de deuren. Daar schreef ik het volgende over:

    Dan nu de plaatjes bij de praatjes. Oude spullen op de grond gelegd:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daardoor zag ik dit beugeltje:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een donordeur:

    [​IMG]

    Daar zag ik waar dat beugeltje voor is:

    [​IMG]

    De raamgeleider zit dus op dat beugeltje aan de deur. Dat is type 1 specifiek.

    [​IMG]

    Echter in mijn deuren zit dat beugeltje niet, en ik kan het er ook niet inlassen, nu de deuren zo strak gespoten zijnā€¦

    [​IMG]

    Omdat ik twee deuren heb, heb ik twee van die beugeltjes nodig. De ene zat dus op die raamgeleider, de andere kon ik uit de oude deur halen:

    [​IMG]

    Daarna ben ik aan de slag gegaan met de deurvangerspullen:

    [​IMG]

    Dit viel steeds uit elkaar en ik kon niet begrijpen hoe het moest werken, tot dat Jan me zei dat de mijne afgebroken was. Dat verklaarde wel veelā€¦

    [​IMG]

    De ene is duidelijk mooi rond gebogen, waar de andere een metalen strip meer heeft vanaf de bocht.

    [​IMG]
     
  7. Daarna heb ik de pennen van de wieltjes afgehaald en die bleken vergaand versleten te zijn. Op die manier zal het allemaal niet fantastisch werken.

    [​IMG]

    Dus wat onderdelen gereinigd en gespoten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nieuwe pennen gemaakt:

    [​IMG]

    En weer in elkaar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna was het tijd om de slotenset op te frissen. 1 slotje deed het niet goed, de andere was wat ruim geworden. Dus ik heb de slotjes uit elkaar gehaald.

    [​IMG]

    De ringen aan de buitenzijde waren ook kapot:

    [​IMG]

    Dit zijn de slotplaatjes. Maat 1 tot en met 4. Die hebben per slotje een unieke volgorde, er zitten uiteraard meer dan 4 in een slotje.

    [​IMG]

    Slotje uit elkaar gepeuterd

    [​IMG]

    [​IMG]

    En helemaal gereinigd en voorzien van niet uitgesleten slotplaatjes weer in elkaar.

    [​IMG]

    Uiteindelijk leek ik alle onderdelen op orde te hebben en kon ik deuren gaan opbouwen. Het rubber over de deur gekleefd:

    [​IMG]

    Mijn mooie driehoekjes met raamstijl gemonteerd. Deze komen in het zicht, omdat de spiegels bij een type 1 op de deur zitten en niet in het hoekje.

    [​IMG]

    Bekeken van binnenin de deur zie je het slotmechanisme en de raamstijl

    [​IMG]

    In die raamstijl hoort het raamrubber, maar uiteraard, dat zat onder de lak, van een oude spuitklus.

    [​IMG]

    Toen dat schoongemaakt en geplaatst was, kon ik de raamhevel plaatsen, nadat die schoongemaakt was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het bewuste beugeltje kon ik dus niet lassen, maar ik had nog wat originele schroefjes en boutjes liggen waarmee het probleem is opgelost:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook de bevestigingsplaat voor de chromespiegel geplaatst:

    [​IMG]

    Daarna was het de beurt aan de ontgrendeling van de deur van binnenuit. Ik had gezien dat ik twee verschillende lengtes stangen had voor in de deur, waarvan ik dacht dat dat kwam door het verschil tussen type 1 en 2 deuren. Het blijkt dat dat het verschil is tussen bestuurdersdeur en bijrijdersdeur. De handgrepen aan de binnenzijde zijn verschillend en daardoor varieert de plaats van het draaipunt. Daarom zitten er zoveel verschillende en geslotte gaten in. Dit zit dus verkeerd gemonteerd.


    [​IMG]
     
  8. De raamstijl aan de B-stijlzijde in de deur heeft kapjes over het slot en de slotstangen om makkelijke inbraak te voorkomen. Bij mij was dat niet goed mee, 1 kapjes was verdwenen in de tijd, gewoon afgerot. Hier zie je het verschil.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Goede exemplaren geplaatst en we hebben een goed gevulde deur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En de deurpanelen voorzien van NOS deurbakjes.

    [​IMG]

    Daarna gelijk ook de trims op de auto geplaatst.

    [​IMG]
     
  9. Ondertussen had ik een paar week eerder mijn dynamo en startmotor weggebracht voor revisie bij AutoElektra in Amersfoort.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zag het er allemaal slecht uit? Nee, maar met deze restauratie wil ik geen risico nemen, alles wordt gereviseerd of vernieuwd. Meer opties hebben we niet ;-)

    Maar na de revisie is het wel veel mooier geworden. En het was nodig ook, diodeplaat was kapot, koolstofborstels waren bijna gaar en er was het en der nog een lagertje dat wat vermoeid was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. Tot slot heb ik in juni de carterpan gestraald en gespoten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Ongelovelijk,wat een energie in die BMW,en onderdelen zoeken en bij maken,@uwbuurman :thumbs:
     
  12. Dank Willem!
     
  13. Blijf het mooi vinden zoals je bezig ben.
    Met een persoonlijke blog er bij [emoji12]
    Ziet er allemaal netjes uit

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  14. Leuk om te lezen hoor!!! Wanneer wil je dat hij klaar is of heb je geen deadline?
     
  15. Deze zomer hoop ik te rijden, Kees. Maar hij is vooral klaar als hij af is, dus helemaal geen haast. De enige druk is dat ik komend najaar met de volgende wil beginnen, dus moet deze klaar zijn hahaha
     
  16. Top hoor, ik heb heel veel bewondering voor hoe je dat allemaal voor elkaar krijgt :thumbup:
     
  17. Mooie hobby Koos waar veel tijd en vooral geduld in zit :respect:. Maar als die met de zomer klaar kan zijn dan heb je wel een (bijna) eigen gebouwde auto waar je trots op kan zijn :).
     
  18. Lekker bezig weer Koos.
    Hoe was de motor in deze auto ook alweer qua staat (ff te lui om 110 pagina's door te werken :) ).
     
  19. helemaal aan puin, Raymond.
     
  20. Heerlijk om weer de vorderingen te zien en te lezen Koos
    Ga vooral zo door :thumbs:
     

Deel Deze Pagina