Al enige tijd heb ik last van een probleem met mijn Focus II fase 1 1.8 TDCi uit 2007. Als ik flink doortrek (meestal in versnelling 3 of 4) krijg ik in het display regelmatig een "Motor systeemstoring" te zien. Als dit gebeurt reageert de motor nog gewoon normaal en houdt niet in. Als ik de motor uitzet en weer start is de storing weer weg. Wellicht nog wat relevante informatie: De kilometerstand is nu ongeveer 184.000. Het valt me ook op dat hij bij op zijn staart trappen wel wat roet, maar volgens mij niet extreem. Ik rijd regelmatig snelweg en houd dan vaak een constante snelheid aan van net onder de 120. Heel af en toe trek ik 'm wel even door, maar ik rijd eigenlijk bijna nooit lange afstanden sneller dan 120 en ik schakel over het algemeen vrij snel door. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn en wat hieraan te doen is? Alvast bedankt!
Het lijkt mij op een verstopte/niet goed werkende EGR klep. En als je pech hebt een verstopt (rakend) roetfilter.
Ok, en kan de EGR klep schoongemaakt worden o.i.d.? En anders is het vervangen? Deze motor heeft geen roetfilter, dus dat kan het niet zijn.
Wat je ook even na moet kijken, als je de auto niet uit kunt lezen, is de stekker die op je brandstofverdeler zit nakijken. Heb hier zelf ook problemen mee gehad door middel van een kabelbreuk. Dit genereerde ook dit soort klachten. De kabel is namelijk vrij kort die uit de kabelboom komt, heb deze zelf verlengd. Maar als je de mogelijkheid hebt, zou ik eerst de auto even uitlezen, er zou een foutcode in moeten staan.
Hij gaat binnenkort voor onderhoud naar de garage, dus dan zal ik hem uit laten lezen. Als iemand nog tips heeft, dan hoor ik het graag!
Als je erbij kan komen kan je hem er tussen uitvissen en schoonmaken. Echter als dat het probleem is is het meestal uitstel van executie dat was meestal bij Fiat het geval. Na het schoonmaken ging het weer even goed daarna was het toch echt over en uit
Gek genoeg staat in de officiƫle prijslijst van 08/2006 (modeljaar 2007) dat van de vier dieselmotoren alleen de 1.6 TDCi (80 kW/109 pk) en de 2.0 TDCi (100 kW/136 pk) een roetfilter hebben
Volgens mij is er op de 1.8 TDCi nooit een af-fabriek roetfilter geleverd. Ik zie echter op de RDW site bij mijn voertuiggegevens het volgende staan: Retrofit Roetfilter - Ja De uitleg hierbij is de volgende: Een roetfilter is een technische voorziening in een auto die een groot deel van de roetdeeltjes opvangt die dieselmotoren uitstoten. Die roetdeeltjes vervuilen de lucht en zijn schadelijk voor de gezondheid. Inbouwen van roetfilters levert dus een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Als een roetfilter achteraf (ook wel 'Retrofit' genoemd) is aangebracht in het uitlaatsysteem dan wordt dat in deze rubriek aangegeven. De RDW registreert de classificatie 'Retrofit' sinds medio 2006. Een roetfilter kan bij personen- of bedrijfsauto's met een dieselmotor ook al tijdens het fabricageproces (ook wel 'affabriek' genoemd) van de auto worden ingebouwd. Deze situatie wordt weergegeven in de rubriek 'Milieuclassificatie'. Dus ik denk dat er bij mijn auto (helaas) een aftermarket roetfilter in zit.
Hier oom een aftermarket geval eronder zitten. En die krengen kunnen wel degelijk verstopt zitten. Storing heb ik er nog nooit van gehad, maar ik kan aan de motor merken wanneer hij weer vol zit.
Mijn auto is vandaag voor onderhoud en voor het oplossen van de storing bij de garage geweest. Er bleek een turboslang gescheurd te zijn en deze is vervangen. Ik heb nog geen lange rit gemaakt, dus ik weet nog niet of het ECHT is opgelost, maar daar ga ik eigenlijk wel vanuit.