1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCI wordt niet warm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ml78, 13 aug 2013.

  1. Ik denk dat je in de war bent met de topicstarter. Excuses als ik dit topic misschien een beetje kaap, maar het lijkt me een vergelijkbaar probleem?
    Ik heb dit probleem pas sinds vanochtend. Het verbruik is (volgens de boordcomputer) niet hoog geweest tijdens mijn ritje vanochtend met de temperatuur op 60 graden. Het gemiddelde staat nog steeds op 4.7L/km.
    De motortemperatuur heb ik nog niet kunnen controleren, dat ga ik vanavond even doen.
    Kan het nog helpen om de boel even te resetten door de accupool even een tijdje los te halen?
    En kan iemand mij vertellen hoeveel kwaad het kan om op deze manier nog even door te rijden?
     
  2. Als je motor niet op temperatuur komt is meestal thermostaat de boosdoener. Om de thermostaat de testen en een kommetje water op het vuur zetten met een thermometer, thermostaat op laten drijven met de voeler in het water en kijken wanneer het open gaat. ER zit altijd een klein gaatje in voor de doorstroming.
     
  3. #23 HokusSpocus, 4 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2013
    Inderdaad, had niet gezien dat er een nieuwe vraag bijgekomen was. Antwoord blijft gelijk voor topicstarter, voor MTTHW: check via instrumentenpaneel de motortemp en check de termostaat. klinkt als een kapotte termostaat. Het gemiddeld verbruik wordt berekend vanaf de laatste reset, als dat even geleden is zal deze nog niet van 1 ritje omhoog schieten als daarvoor al honderden kilometers gereden is. Om deze te resetten houdt je de menu knop ingedrukt als het gemiddelde verbruik in het paneel weergegeven wordt. Doe dat ook voor de gemiddelde snelheid. Dan rekent hij weer opnieuw.
     
  4. Het (laten) vervangen van de thermostaat is niet echt een hele dure aangelegenheid toch?
    Gemiddeld verbruik reset ik bij iedere tankbeurt en afwijkingen zie ik snel genoeg ;)
     
  5. Kun je prima zelf doen, heb een How to hiervoor gemaakt. Is voor een 1.8TDCi.
    Heb de mijne zelf ook vervangen. Zorg wel dat je koelvloeistof bij de hand hebt want je moet hem na het vervangen wel weer even optoppen
     
  6. Gek genoeg gaf hij gisteren op weg naar huis wel weer de juiste temperatuur aan.
    Vanochtend echter weer hetzelfde probleem als gisterenochtend.
    Kan het met de buitentemperatuur te maken hebben?
    Kan het nog steeds zijn dat de thermostaat defect is of duidt dit op iets anders?
     
  7. Een thermostaat kost iets van 17,- euro geloof ik en een pakking iets van 3,- of 4,- euro en dan nog een litertje koelvloeistof. Ik zou die eerst zelf eens vervangen. Om de kosten hoef je het niet echt te laten.
     
  8. Ik meen me te herinneren dat ik voor het bovengenoemde zo'n 28 euro kwijt was, en een uurtje van mijn eigen tijd.
     
  9. #29 ml78, 8 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 sep 2013
     
  10. Zit inderdaad alleen een cilinderkoptemperatuursensor op. Ik durf alleen niet te zeggen waar hij zit. Als ik het goed heb begrepen is de sensor die aan de bestuurderskant in de zijkant zit de oliedruksensor.
     
  11. Dat houdt dus in dat de temp die het dashboard aangeeft afgeleid is van wat die temp sensor meet, bij mij 100 graden max.
    Er is dus niet een sensor die daadwerkelijk bv 80 graden meet en het 1 op 1 weergeeft op het dashboard.
    Misschien dat de meter bij veel mensen daarom zo fluctueert, omdat de sensor dicht bij de kop zit.
     
  12. Haal volgens mij ook de topics door elkaar ..maar...

    Heeft de TS al de verstuivers laten meten, werd als tip meegegeven en lees er niets over terug. Is weleens eerder een oorzaak geweest las ik.

    Gr
     
  13. Klopt helemaal. Het signaal vd sensor wordt door het motormanagement omgezet in een waarde die weergegeven wordt op het dashboard, dat is niet 1 op 1. Maar een verkeerd signaal geeft ook dan verkeerde uitkomsten. Ik zou eens naar de sensor laten kijken.
     
  14. Waar zit die temperatuur sensor eigenlijk? Heb het stekkertje bij de cilinderkop losgehaald maar hij geeft nog steeds de temp aan en gek genoeg loopt hij er niet anders om. ook geen storing.
    Zie op internet wel steeds stekkers met een stuk kabel er aan vast als ik ernaar zoek. Is dat 'm misschien? En waar zit die?
     
  15. HokusSpocus, De link werkt niet bij mij.
     
  16. Lijkt mij logisch.
    Op de hoofdsite vragen ze om inlog gegevens.
     
  17. Bijzonder. Heb nu al 2 dagen dat hij wel warm wordt (80 graden) terwijl het maar rond de 7 graden was.
     
  18. Denk dat het te maken kan hebben met je temperatuursensor van het blok, als de sensor aangeeft dat het blok te warm word gooit hij er koelvloeistof bij. Maar als ie constant aangeeft dat ie warm is blijft ie dus constant vloeistof in je blok gooien, waardoor de motor niet warm wordt. Kan ook misschien komen doordat de thermostaat misschien verkeerd is gemonteerd? Het gaatje op de thermostaat moet altijd naar boven staan. Logischere verklaring zou ik er niet voor kunnen bedenken. Zo'n sensor zal ik niet de hoofdprijs kosten, altijd een poging waard zou ik zeggen.
     
  19. Heeft een 1.8 TDCI een elektronische thermostaat?? Ik heb altijd geleerd dat een thermostaat de motortemperatuur regelt door meer open of dicht te gaan. Een sensor die geeft alleen een impuls af naar iets. Daarbij weet ik niet of een elektronische thermostaat bestaat meestal heb je het dan over een elektronische aangedreven waterpomp.
     

Deel Deze Pagina