1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.8 TDCI wordt niet warm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door ml78, 13 aug 2013.

  1. Hoi,
    Ik heb sinds anderhalf jaar een Focus 1.8TDCI en tot nog toe heeft de temp meter nog bijna nooit op 90 graden gestaan.
    Mijn eerste gedachte, thermostaat vervangen. Gedaan maar zonder succes.
    Heb de thermostaat nogmaals vervangen maar nog geen verandering.
    Heb de temp aan het blok gemeten met een infrarood thermometer en dan blijkt die temp precies te kloppen met de temp die de dashboard meter aangeeft. meestal 70 graden. Dus het blok wordt echt niet goed warm. Zelfs bij 32 graden met airco aan op de snelweg wordt hij max 75 graden. Alleen als ik 170-180 ga rijden wordt hij even 90 graden.
    Nu blijkt de slang achter de thermostaat na 1km rijden al warm te worden. Het lijkt er dus op dat de thermostaat direct open gaat. Maar toen ik 'm vervangen heb plakte hij vast op de pakking en kwam er geen druppel door. Dus hij sluit wel goed af.
    Nu bedacht ik mij, moet er misschien een speciale thermostaat in die bv pas bij 95 of 100 graden opengaat. De thermostaat zit volgens mij namelijk erg dicht tegen de cilinderwand aan gemonteerd waar de watertemp natuurlijk erg snel oploopt.
    Maar dat zou betekenen dat de internet winkels alleen maar verkeerde thermostaten voor dit blok verkopen. Dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
    Iemand ervaring met imitatie en originele thermostaten voor deze auto?

    M.v.gr. Michel
     
  2. #2 antig01, 13 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2013
    Als je al anderhalf jaar met een koude motor rond rijdt vind ik deze actie die je nu onderneemt rijkelijk laat. Een te koude motortemperatuur is namelijk zeer slecht voor de motor en voor het brandstofverbruik.

    De infrarood-thermometer truc vind ik niet erg accuraat. Koelwatertemperatuur en de temperatuur van de buitenkant van het blok zijn 2 verschillende dingen.
    Welke waarden stonden er op de thermostaat die eruit kwam?
    Als je de auto bij 32 graden stationair laat draaien moet hij altijd zo warm worden dat de ventilator aanslaat, zelfs zonder thermostaat erin! Je kunt ook de slang vanaf de thermostaat dichtknijpen met 2 blokjes hout en een lijmklem, om een en ander uit te proberen.

    Druk eens even het knopje van het resetten van de dagteller in tijdens het starten, hiermee kom je in het service menu van de teller, dan een aantal keer drukken tot je de juiste parameter hebt, namelijk de ingaande signalen van de temperatuursensor. (Bijv 90 graden).

    Zit er niet nog een thermostaat in de oliekoeler welke open blijft staan o.i.d? Dit is bij de mondeo wel eens het geval.
     
  3. De reden dat ik zolang zo rondgereden heb, is omdat ik dacht dat de temp meter in de auto niet goed was. Ik heb nu een OBD2 adapter waardoor ik 'm kan uitlezen en toen zag ik dat temp daarop ook niet hoger wordt. Mijn conclusie: hij meet dus daadwerkelijk die lage temp.
    Toen nogmaals thermostaat vervangen zonder succes en daarna kwam ik erachter dat de slang al na een km warm begint te worden. Ook als ik het temp.verloop log met mijn tablet blijkt dat hij direct begint op te lopen. Bijgevoegd een plaatje van dit verloop gemeten over 50km (als het lukt).
    Die slang dichtknijpen was ik al van plan binnenkort eens te doen.
    Zit er een oliekoeler op? En zit daar een thermostaat in?
    Deze thermostaat zou bij 88 graden open moeten gaan.
    Zit de temp.sensor trouwens aan de zijkant van de cilinderkop? Heb eens gelezen dat het niet op de radiateur gemeten wordt. Dat verklaart dan ook waarom hij gelijk begint op te lopen.
    [​IMG]
     
  4. Om het plaatje te laten zien zul je hem moeten uploaden naar een site als photobucket/mijnalbum/imageshack.
     
  5. In mijn Connect had ik ook een 1.8 Tdci (110pk) liggen. Deze kwam ook zelden op temperatuur.
    Hij is hier vanaf nieuw tig keer voor terug geweest naar de dealer maar volgens hun was het om dat deze motor erg efficiënt is.....
    In de winter moest ik zo'n 35 km rijden om hem een beetje warm te kunnen krijgen. In de zomer was hij na 20km "al" een beetje op temperatuur.

    Na een lange rit op de snelweg kwam de meter wel redelijk naar het midden maar echt de middenstand heeft hij nooit gehaald.

    Daarnaast was het verbruik ook erg hoog. 1:10 vind ik voor een dieseltje niet echt normaal.

    Na heeeeeeel erg lang zoeken en heeeeel veel bezoekjes aan de dealer heb ik hem op eigen initiatief naar een dieselspecialist gebracht. Daar kwam uit naar voren dat de retour waarde van de verstuivers niet goed was.

    Die zijn toen vervangen en het probleem was verholpen.
     
  6. De 1.8TDCi heeft inderdaad even wat tijd nodig om warm te worden. Maar in de zomer is hij bij mij binnen 10km op temperatuur (op de KVS temperatuurmeter dan). 's Winters heeft hij er inderdaad behoorlijk wat moeite mee.
     
  7. meten is weten.....maar met wat voor OBD uitleesapp. doe je dit? ik heb er ook
    1 liggen van een budget merk, en die geeft de verkeerde tempwaardes aan,
    pak ik mijn goede uitleesapp, dan krijg ik wel de juiste waardes....dus laat je
    niet zomaar foppen door die uitleesapp!!!
     
  8. De bodemplaat zit er wel onder?
     
  9. #9 HokusSpocus, 19 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 aug 2013
    Is het een focus 1 of 2? Ik weet dat bij de focus 2 de temp weergave door de ecu gedrukt wordt. Soms zakt de temp bij volgas. Dat is een producteigenschap... Overigens heb ik nu mijn 3e focus 1.8d en geen van alle heeft ooit de 90 graden aangetikt. Nooit meer dan 75-80℃. Bij elkaar toch bijna 250.000 km. Hoe koud is te koud?
     
  10. Ik ben inmiddels weer iets wijzer. Ik heb een test gedaan met de koelvloeistof doorstroming door de slang na de thermostaat af te knijpen.
    Zelfs met de slang volledig dicht werd de motor pas na dik 20 min stationair en soms flink gassen 90 graden. Maar goed hij werd dus wel warm.
    Vervolgens de klem iets losgedraaid en een paar ritten gemaakt 2x 50km en 2x 20km, binnenwegen en snelweg. De motor werd toen netjes 85 graden volgens het dashboard. Hij zakte soms terug naar 70-75 graden maar werd niet kouder. En werd ook nooit warmer dan 85 graden.
    Het lijkt er dus nog steeds op volgens mij dat de thermostaat te vroeg open gaat en/of de koelcapaciteit veel te groot is.
    Als de koelcap. te groot is, zou een doorlaatverkleining in de slang een eenvoudige effectieve oplossing zijn. Maar hij moet natuurlijk nog wel voldoende koelen bij zware belasting.
     
  11. #11 kolere, 20 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 aug 2013
    Bij de diesel die ik rijd (1.6tdci), schommelt de temperatuur tussen de 78-82 graden. De analoge temperatuurmeter heeft voor zover ik mij kan herinneren nog nooit in het midden gestaan. Dus dat die bij jou nooit 90 graden wordt is denk ik normaal. Een schommeling van 15 graden (70-85) tijdens rijden met een buitentemperatuur van boven de 10 graden is niet normaal. Als het onder de 0 graden is, heeft het blok in mijn auto moeite met de boel warm houden. Als ik in Zweden in de winter rijd met -20 hoef ik maar uit te rijden en de koelvloeistof meter loopt naar beneden.
     
  12. Nu een week verder en weer terug bij af. Ik snap er helemaal niks meer van. Heb de klem nog steeds op de slang zitten en nu wordt hij weer helemaal niet warm :confused:. Komt met moeite op 70 graden. Zelfs een stukje tegen de 200 gereden en toen werd hij nog niks warmer dan 75 graden.
    Volgens mij kan ik wel rijden zonder radiateur:lol:.

    De meter daalt ook gelijk bij gas geven net als "HokusSpokus" noemde.

    Heb nu een paar keer gehad dat hij dus wel goed warm wordt en het valt me op dat hij dan ook een stuk mooier loopt, stiller (zie mijn andere topic). Dus volgens mij houden die 2 verband met elkaar.
    Misschien zit er vervuiling (koolaanslag) in de cilinders, door het nooit op temp komen en verbrandt dat op het moment hij wel warm wordt.

    Wat ik vreemd blijf vinden. Als hij echt niet warm wordt door wat dan ook, waarom gaat de thermostaat dan wel al na 1km open. Die slang wordt namelijk dan al warm.

    Ter info:
    Het is een focus2 trouwens. Gem. verbruik 1:17.
    Bodemplaat zit eronder.
    Gebruik goedkoop OBD adaptertje.
     
  13. Is het niet gewoon dat je thermostaat open blijft staan? Of dat de thermostaat net niet goed zit waardoor hij niet echt afsluit.
     
  14. Hebt je deze al geprobeerd:
    Je geeft nl aan dat je een goedkope OBD-adapter gebruikt, misschien dat hier een kleine afwijking in zit....
     
  15. In dat geval moet de engine temperature ongeveer 120-125 graden worden, dan is hij op bedrijfstemperatuur.
     
  16. Dat heb ik ooit wel eens gedaan toen ik 'm pas had en die gaf inderdaad een temp van zo'n 120 graden aan. Ik schrok toen wel want dacht eerst dat dat de koelvloeistof temp was. Dat zou dus betekenen dat de meter gewoon niet goed is wat ik eerst ook steeds dacht.
    Maar waarom loopt hij dan wel naar 85 graden als ik de slang afknijp en gaat hij dan mooier lopen. Maar ik zou dat nog eens moeten bekijken wat hij nu aangeeft.
     
  17. Ik heb de 1.8 tdci focus 1 fase 2.

    De exacte temperatuur kan ik niet zien maar de meter in mijn dasboard staat altijd recht omhoog en exact in het midden tussen warm en koud.

    Ik ervaar dat als goed.
     
  18. Sinds vanochtend heb ik het probleem dat de temperatuur van de koelvloeistof bij 60 graden blijft hangen. Bij file kwam hij soms iets boven de 60 graden, maar eenmaal weer op snelheid daalde de meter weer.
    Aan de afstand kan het niet liggen. Na 90 km nog steeds hetzelfde.
    Enig idee wat het kan zijn?
     
  19. Blijft er niet gewoon een klep o.i.d. openstaan.
     
  20. #20 HokusSpocus, 4 sep 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2013

    Het verbaast me een beetje dat je met een te 'koude' motor toch zo'n mooi verbuik haalt. Als ik veel korte ritjes doe met koude motor (ook die mooie 'ouderwetse' gietijzeren 1.8 tdci) loopt het verbruik maar zo op tot 8l/100 km. Mede daarom denk ik dat er meer een softwarematig probleem of temperatuursensor probleem is dan dat er echt een koelprobleem is. Ook aangezien je motortemp van 120 graden wel goed is.
    Overigens merk ik wel dat een hij veel rustiger loopt als hij op bedrijfstemperatuur is dan wanneer hij nog koud is, maar dat is vrij normaal voor een diesel.
    Wellicht is de koelwatersensor defect en geeft daardoor een veel te lage waarde door. Daardoor krijgt de PCM ook verkeerde waarden binnen over de temp en past daarop de inpsuiting (verkeerd) aan.

    Er moet altijd wat koelwater ciculatie zijn met dichte termostaat want anders wordt de kachel nooit warm. Dat is een apart circuit. Ik heb in de winter ook wel eens teruglopende meter als de kachel volop gaat en ik voor het stoplicht stil sta bijvoorbeeld.

    Succes met de zoektocht
     

Deel Deze Pagina