1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

(op zoek naar) Focus 1

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door EFB, 30 jan 2013.

  1. #21 Michiel35, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Beide zien er zo op de foto netjes uit idd. Alleen die Ghia...volgens mij is dat geen Ghia en wordt er geadverteerd met opties die er niet op zitten ( de ad zegt bijv. electrische spiegels, maar ik zie het hendeltje voor een handmatige ;) ). Hoeft niets te zeggen over de verkoper natuurlijk, maar het valt me op ;)

    Van de tweede is de kmstand wel erg netjes....De mijne heeft meer op de teller ;)

    Achteraf een trekhaak monteren kan, maar je moet er wel een beetje handig voor zijn. De voorbereiding zal er qua kabelboom naar de trekhaak niet zitten, maar volgens mij zijn de kabelbomen naar achteren en stekkerblokken zelf achterin wel voorbereid voor een trekhaak ( correct me if i'm wrong...). Een trekhaak kan je van de sloop halen, zal met een klein gokje rond de 100-150 euro kosten. Moet je m nog wel zelf monteren of laten monteren....
     
  2. Haha, nu je het zegt..
    Niet dat elektrische spiegels een pre zijn, maar het is wellicht een mooi puntje om wat van de prijs af te praten ;)

    En die 2e bevalt me vooral omdat er al een aantal vrij kostbare dingen zijn vervangen. Scheelt weer..
     
  3. Alleen is wel de apk verlopen zie ik net.....;) Ik vraag me altijd af waarom een auto met verlopen apk verkocht of ingeruild wordt....;)
     
  4. oja...wellicht kijk je er overheen....Als je een trekhaak monteert, moet deze wel op het kenteken vermeld worden! Je kan er niet zo mee gaan rijden.
    Zitten dus kosten aan verbonden.
     
  5. #25 EFB, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
  6. Heeft te maken met het maximum trekgewicht. Dit moet op deel 1B vermeld staan als je een trekhaak hebt.
    Ik weet dat dit vroeger niet standaard vermeld stond en je toen je deel 1 op moest sturen om het erbij te laten zetten, kan zijn dat tegenwoordig de trekgewichten standaard vermeld worden en dit niet meer nodig is.
    Let er in ieder geval op dat de maximum trekgewichten dus op deel 1B moeten staan als er een trekhaak op de auto gemonteerd wordt ( of zit ).

    Haha, zelfs met skikoffer :p Ziet er op zich netjes uit ( al hou ik zelf niet van stalen velgen, maar da's persoonlijk :) ). Ook weer een nette kmstand en zo te zien ook de distributieriem en waterpomp vervangen ( helemaal top, want de waterpomp wordt ook door de distr. riem aangedreven bij de focus ).
    Laat je wel overtuigen door bewijs in de vorm van een factuur ofzo waar ook het kenteken van de auto op staat ;)

    Raamschakelaar vervangen is peanuts. Als dat het enige is, zou ik m niet laten staan.
     
  7. aha, vandaar.

    De stalen velgen icm met donkerblauw vind ik niet zo heel lelijk. Ik denk niet dat ik goedkoop ogende wieldoppen mooier vind.
    En mooie lichtmetalen velgen is weer een mooi puntje voor op een verlanglijstje ;)

    Ik ga hem maar eens een mailtje sturen met een paar vragen..
     
  8. Ben benieuwd :)

    Tip: Let er op dat het geen winterbanden zijn die er nu op zitten. Niet erg als er ook goede zomerbanden bij zitten, maar op winterbanden rijden tijdens de zomer is niet aan te raden ( hoge slijtage aan de banden en ik dacht ooit ergens gelezen te hebben ook niet toegestaan ivm beschadigen asfalt ). Zou je ineens 4 nieuwe banden kosten....
     
  9. #29 Marco Morello, 31 jan 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 jan 2013
    Michiel mooi relaas je eerste reactie, echter zorg wel dat de info correct is.

    Ford moet oranje/roze achtige koelvloeistof hebben. Absoluut niet blauw of groen. Verder is een koppakking eruit rijden bij een 1.6 16v erg moeilijk. Tenzij de auto helemaal geen koelvloeistof heeft gehad, anders zal het nagenoeg niet gebeuren. De 1.6 zit een beveiliging op dat de auto niet te warm kan lopen. Hij schakelt eerst 1 cilinder uit, rij je dan nog door dan schakelt hij een 2e uit etc.

    Edit: dat verhaal van die winterbanden is bullshit. Idd het is niet ideaal om met winterbanden in de zomer te rijden, echter is dit zeker niet verboden. En het asfalt gaat er ook echt niet kapot van.

    Anyway:

    Waarop letten focus 1 1.6 16v:
    - Idd roest in de deuren (ook achterklep en motorkap), onder de spiegels, onder de kofferbakgreep. Af en toe ook in de wielkassen.

    - Slecht stationair draaien (is vaak de carterventilatie). Maar kan ook de stationair regelklep zijn. Die laatste zou je kunnen proberen te reinigen. Loopt de auto niet op alle 4 de cilinders dan zijn vaak de bougies verrot (controleer of deze goed zijn), maar ook de bougiekabels als de bobine kunnen een probleem geven.

    - Spruitstuk: het flexibele deel gaat op den duur wel een stuk. Kijk hier wel na. Een 2e hands spruitstuk kost je tussen de 100 en 150 euro.
    (Van een 1.4 past ook op de 1.6). Tevens zijn die spruitstukken niet geschikt om echt af te rammelen. Bij veel hitte (misbruik) kunnen ze gaan scheuren. (Spreek uit ervaring).

    - Dashboard doet het niet goed: Snelheidsmeter valt af en toe uit: Snelheidssensor op de bak. Incl. montage iets van 100 euro.
    Wanneer het dasboardje af en toe helemaal uitvalt dan is de teller defect. Eventueel is dit te repareren.
    Wanneer de meters helemaal uitslaan bij de start, is de accu slecht

    - de juiste olie is erg belangrijk. 5w30!!!

    - Koelvloeistof: moet oranje/roze van kleur zijn. Is deze erg laag dan kan het zijn dat het thermostaathuis niet goed meer is. Kost iets 25 euro.

    - Airco indien aanwezig: condensor zakt bij auto`s op leeftijd vaak door.

    - Voorruitverwarming: indien 1 kant het maar doet is 9 van de 10 keer de ruit zelf kapot. Indien de juiste verzekering kost het je iets 70 euro eigen risico om de ruit te vervangen. Wel dient deze gebarsten te zijn.

    - Klapperend onderstel voorzijde: stabistangetjes verrot

    - Klapperend onderstel achterzijde: achteraslagers (pokkewerk om te vervangen)

    - Zoemend geluid achter: Vaak zijn de achterbanden dan gecupt. Het profiel gaat dan als het ware omkrullen. Heel soms zijn het de wiellagers die kapot zijn. Zeker bij modellen waar bij op de beun de haas manier de achterremmen zijn losgehaald en met name zijn teruggeplaatst kunnen de wiellagers verrot zijn. Beun de haas manier is: het alu dopje eruit tikken en dan de centrale moer losdraaien. Tot zover is er niks aan de hand. Maar als ze dan het oude dopje (en waarom? Die dopjes kosten een paar cent) weer gebruiken en afkitten is dus niet goed. Tevens vergeten ze de moer goed op moment te zetten. 235nm (uit mijn hoofd).

    - Olieverbruik kunnen de modellen met hoge(re) kilometerstanden last van hebben. Voordat je de auto start, peil dan het oliepeil. Is deze lager dan het minimum; Auto laten staan. Dan is het een olieboot.

    - Idd lekkende parafaanplaten

    - Distributieriem dient bij 160.000km of 10 jaar vervangen te worden.
    Indien je dit zelf kan of je hebt een goed adresje dan zijn het de kosten niet. Bijv. op mister-auto.nl kun je complete setjes van continental kopen voor iets van 80 euro. (Dit is OEM kwaliteit).

    - Piepende multiriem. Kan aan de riem liggen, goedkoopste is riem vervangen. Nog geen halfuurtje werk. Het piepen kan ook van de looprol afkomen. Deze kosten bij de dealer iets van 70 euro.

    - Stuurbekrachtigingspompen; over het algemeen kun je stellen dat
    deze zweten. Kunnen ze heel oud mee worden. Controleer voordat je gaat rijde het oliepeil van de stuurbekrachtiging. Staat ie erg laag dan is de pomp goed lek. Revisie kost 180 euro.


    Voor de rest het budget waar jij voor wil kijken heb je vaak meer kans bij een particulier om een geschikte wagen te vinden. Handelaren willen aan de auto verdienen, particulieren willen het ding kwijt.
    Nooit de auto gaan bekijken in het donker of wanneer het nat is.

    Doe een goeie proefrit. Zowel op de snelweg als op een klinkerweg.


    De focus I 1.6 16v is een hele betrouwbare auto. Ze kunnen een boel mishandeling weerstaan (spreek uit ervaring). Let wel op het olie gebruik (verbruik).

    Zelf heb ik mijn 1.6 16v omgebouwd naar een 1.8 16v. Daar mijn 1.6 bijna 290.000km had gedraaid. Aan het eind zoop hij behoorlijk olie. Zeker toen ik wist dat het blok eruit ging was ik er bepaald niet zuinig op.
     
  10. Thx Silver Baron, voor de aanvulling!

    Zo zie je maar, iemand die meer Ford minded is dan ik, heeft ook weer nuttige aanvullende info ;)

    Van die winterbanden dacht ik ergens gelezen te hebben, wist het niet zeker meer. blijkt volgens mij ook aan de manier waarop ik dat zei, maargoed. Dat dan direct als bullshit definieren had ik dan misschien weer niet gedaan ;)
     

  11. Michiel ik ben soms wat ongenuanceerd (politiek minder correct) met mijn opmerkingen. Niet altijd te serieus nemen. ;). Wat betreft dat Ford minded zijn; dat is al bepaald vanaf mijn geboorte. (Mijn ouwe heer is al ruim 40 jaar fordmonteur). Daarbij rij ik nu al bijna 6 jaar rond in mijn eigen Focus I (en al iets van 10 jaar ford) en kan zeggen dat ik `m van binnen en buiten door en door ken. Zeker na de motorombouw. :mrgreen:;)
     
  12. Haha, no offence taken hoor ;)

    Vind t top dat je ook zo uitgebreid gereageerd hebt met zeer bruikbare info die meer toegespitst is op de focus ;) Daar heeft EFB wat aan :)
     
  13. Daar heb ik zeker wat aan. Bedankt marco!

    Over die winterbanden had ik ook ff opgezocht. Het is idd niet verboden, echter slijten ze wel sneller in de zomer, en hebben ze een langere remweg...
     

  14. Rond de 1 op 12 is niet eens zo heel gek voor een 1.6 16v. Zeker bij gecombineerd gebruik is dat wel aardig correct.
     
  15. Volgens alle gegevens heeft de 1.6 een gecombineerd verbruik van ongeveer 1 op 14. 1 op 12 komt meer overeen met het gecombineerd verbruik van de 1.8.
    Hoe dan ook, ik heb hem gevraagd of het zijn eigen bevinding is of gewoon een typfoutje..
     
  16. Ik haalde met mijn 1.6 16V hatchback ('98) een verbruik van 1:15.
    Veel woon-werkverkeer (25km enkele reis) met ook zo af en toe file.
    In het weekend af en toe wat langere ritjes snelweg (100 km enkele reis)
    Tussendoor korte stukjes (boodschappen e.d.).

    1:12 (ook al is het een wagon) is dan ook wat mij betreft te hoog, tenzij je echt alleen maar korte stukjes rijdt.
     
  17. Da's een heel net verbruik matthw :)
    Zelf heb ik een 1.8 wagon en daarmee haal ik gemiddeld zo 1:11 - 1:12. Ik rij vrij veel door de stad ( woon-werk ) en wat minder snelweg.

    Het verbruik hangt natuurlijk ook heel sterk af van je rijstijl, maar daar zeg ik niets nieuws mee.
    Zaken als een te lage bandenspanning kunnen ook een rol spelen in hoger benzineverbruik.

    Mijn gevoel zegt ( ik haal dit dus niet uit keiharde feiten ) dat een wagon toch wat meer verbruikt dan een hatchback, door het iets hogere gewicht en naar mijn gevoel ook hogere luchtweerstand. Hij vangt bijv. ook meer wind van opzij dan een hatchback.

    Zelf zou ik ook zeggen dat een gemiddeld verbruik van 1:12 - 1:13 door de band genomen haalbaar moet zijn met een 1.6
     
  18. Mijn bevindingen;

    Bij normaal rijgedrag:
    Mijn auto was eerst een 1.6 16v. Op de stndrd wielen met goed weer deed ik iets van 1 op 13-15 op de lange baan. Korte stukjes/stadsgebruik (dus veel optrekken en stoppen) werd dit 1 op 12. Naderhand over gegaan op 16" toen steeg mijn verbruik gemiddeld naar 1 op 11/12/13 op de lange baan en 1 op 10/11 met alleen maar korte stukjes. De tellerafwijking met de 14" is groter dan die met 16" wielen. Waardoor het brandstofverbruik met 16" ook nauwkeuriger wordt.

    Bij doorstampen kun je met de 1.6 ook 1 op 9 halen.

    Nu mijn auto een 1.8 16v is (dus precies zelfde auto, alleen andere motor), zijn de verbruikscijfers als volgt: Gemiddeld zit ik nu op de lange baan op 1 op 11/12. (Max. snelheid is dan 130 km/u) Met alleen maar korte stukjes is dat 1 op 9-11.

    Let wel dit zijn cijfers met een normaal rijgedrag.

    Door de bank genomen is 1 op 12 voor gecombineerd gebruik niet slecht voor een 1.6 16v. Zeker als je nog een beetje wil meekomen in het verkeer. Je kan ook het "nwe rijden" toepassen. Echter is dit A) niet goed voor je motor en B) de 1.6 16v leent zich hier ook niet echt voor.

    Weet wel dat je niet moet uitgaan van de fabrieksopgaaf qua verbruikscijfers. Deze zijn altijd aan de positieve kant.
     
  19. Dat de fabrieksopgave met een klein korreltje zout genomen moeten worden snap ik wel. Ik heb voor mijn eigen kostenberekening 1/13 gehanteerd.

    Het viel mij gewoon op dat bij die advertentie een hoger verbruik staat aangegeven dan bij elke andere 1.6, dus vandaar..
     
  20. Belangrijkste vraag zal zijn hoe de eigenaar de auto gebruikt. En wat bij hem gecombineerd gebruik inhoudt. Veel kleine stukjes met af en toe een langer stuk zal dit verbruik prima kunnen verklaren.
     

Deel Deze Pagina