1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. #2101 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    De volgende klus betreft de leidingen op de auto. Zowel de brandstofleidingen als de remleidingen maak ik van koper. De originele stalen leidingen zijn behoorlijk aangetast door de roest en nieuwe stalen leidingen zullen vrij vlot het zelfde doen. Dus koper.

    De oude leidingen kan ik prima gebruiken als voorbeeld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stroomrichting aangeven

    [​IMG]

    Kraagjes er op perst

    [​IMG]

    Dit zijn de brandstofleidingen, 8mm.

    [​IMG]

    Ik snij de koper met dit kleine hand snijdertje. Werkt perfect en snijd altijd recht.

    [​IMG]

    Deze leiding is de afvoer van de ontluchting, voor het geval dat daar een paar druppen benzine in komen. Die leiding heeft een afwijkende diameter en was niet heel slecht, dus in de originele kleur gespoten, dan kan deze terug onder de auto. Leve de waslijn.

    [​IMG]

    Daarna was de remleiding aan de beurt. In de bak met oude leidingen trof ik deze twee remslangen aan. Ze zijn oud en vies en worden uiteraard vervangen door nieuwe, maar wat ik niet wist is dat het nog de originele remslangen van 1978 zijn. Die waren inmiddels wel aan vervanging toe, durf ik wel te stellen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. #2103 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    De nieuwe koperen remleiding, de dunne van 4,75mm, heb ik ook onder de auto geplaatst, maar wat ik niet begreep, was waarom deze te kort bleek. Ik kon de leiding niet aansluiten op de hoofdremcilinder, de HRC. Er miste ongeveer 30 cm, terwijl ik deze toch had nagemaakt aan de hand van het origineel.

    [​IMG]

    Het origineel erbij en nog eens kijken in de bak met de korte stukjes en al snel zag ik een koppelstukje… Dat deel hoorde dus op de rest, maar waarom?

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kijken op foto’s van andere e21’s leerde me dat daar een ding zat, waar mijn leiding ophield. Het blijkt dat BMW een jaar na de productie van de mijne gestart is met het plaatsen van een remdrukverdeler voor de leiding naar de achterzijde. Een al te bruuske remactie kon namelijk nog wel eens voor een inhalend kontje zorgen… Omdat ik de remmen aan de achterzijde aangepast heb, verwacht ik een stuk meer remkracht aan de achterzijde. Die verdeler is derhalve wel wenselijk, dus ik ben op zoek gegaan.

    Dit stuk komt uit een donor.

    [​IMG]

    De verdeler zelf zit gebout op een plaatje dat weer gepuntlast zit op het binnenscherm. Maar lassen gaan we niet meer doen aan deze 323i. Eerst maar eens gedemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna gestraald en twee vierkante gaten geboord. Daar passen twee slotboutjes in, van een bumper. Die vallen precies in twee gaten, waarvan ik niet weet waarvoor ze zijn, want ze zitten bijna onder het plaatje. Ik gebruik het nu in ieder geval om het plaatje vast te zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De bekrachtiger gestraald

    [​IMG]

    En in de zinkspray

    [​IMG]

    Daarna in de correcte kleuren van Até.

    [​IMG]

    En het plaatje uiteraard Polaris.

    [​IMG]

    Geplaatst

    [​IMG]

    En het laatste stukje leiding gemaakt, waardoor eea nu wel is aangesloten op de HRC.

    [​IMG]
     
  3. #2105 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    Mijn auto heeft een elektrische koelvin, in tegenstelling tot de type 2 e21’s, die een koelvin op de waterpomp hebben, die met een viscokoppeling werkt. De koelvin was niet goed, het laatste rapport van de beurt die de 323i heeft gehad vlak voor de motor plofte in 2010, geeft aan dat de tweede trap er niet in komt. De vin wordt gestuurd door een tweetal sensoren. De eerste geeft stroom op de draad via een weerstand, van 0,6, waardoor de vin op 60% draait. De tweede sensor geeft stroom op een draad die 12v afgeeft, dus draait de vin dan sneller. De mijne werkte dus niet goed. Ik heb de vin geprobeerd en de lagers klonken erg slecht. Uiteraard knapte de as door dat ik de luchtsleutel op losdraaien zette, ware het niet dat de moer linkse draad heeft, wat ik wel wist… Dus een andere koelvin geregeld, deze komt van een e23 745i, maar de vin is hetzelfde. Ik heb alleen de motor en de as gebruikt van deze vervanger. Het huis van mijn eigen vin had ik al gepoedercoat en de losse delen laten verzinken. Het lager moest echter gereinigd en gevet worden. Dan is het wel jammer wanneer het een half open lager betreft dat is opgesloten tussen twee platen die zijn geklonken. Dat wil niet meer uit elkaar. Uiteindelijk heb ik het lager uitgekookt, met perslucht uitgeblazen en uiteindelijk met tandenstokers en doekjes gereinigd. Nog een keer gespoeld met ontvetter en ik had een mooi maar droog lager. Er moest nieuw vet in en dat heb ik gedaan met een injectiespuitje, waarmee ik het vet echt in het lager kon persen. Dat heb ik een keer of 5 gedaan en toen was er geen vuil, geen oud vet maar alleen nieuw vet aanwezig in het lager. En ik kan zeggen: de operatie is geslaagd, de vin draait perfect en op twee snelheden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kon de koelvin op zijn plek. De keienvanger er weer af en schroeven maar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En vanuit de motorruimte bekeken. De radiator komt direct achter de vin.

    [​IMG]

    Met als kroon op het geheel, de moer bovenop het toplager.

    [​IMG]
     
  4. #2107 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    Met de brandstofleidingen op hun plek, is de volgende stap het plaatsen van de brandstofpompunit en de tanks. Die pompunit bestaat uit een pomp, een drukaccumulator en een filter. De accumulator vangt pieken en dips in de brandstofdruk, die kunnen ontstaan door bijvoorbeeld een hobbel in de weg, af en zorgt voor een redelijk constante brandstofdruk. De mijne was erg gaar, dus een nieuwe besteld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De pomp is redelijk nieuw, dus die heb ik gehandhaafd en het filter heb ik vervangen. De slangen en de leidingen zijn uiteraard nieuw. Bij het opbouwen van de unit met verse onderdelen bleek echter dat de nieuwe accumulator een klein leutertje mist… Zie het verschil.

    [​IMG]

    Navraag leerde me dat deze vanaf ‘82 of ’83 is gebruikt, dus niet de juiste is. En omdat ik ‘m al een half jaar op voorraad had liggen, nee helaas, konden ze ‘m niet terugnemen. Het juiste exemplaar was wel voorhanden voor slechts bijna 200 euro… Goed, besteld en geleverd gekregen, maar die was een stuk kleiner. Dat bleek wel te kloppen, dit is de vervanger. Het vervelende is dat de pompunit een star geheel met vaste leidingen is. Dat vergde nogal wat geknoei en aanpassen. De accumulator heeft ook een te kleine diameter, waardoor deze niet vast zit in de beugel. Ik heb een nylon ring laten draaien, die ik voorzien heb van twee inhammen waardoor hij vast klikt op de nokjes op de accumulator.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarmee heb ik het verschil in diameter opgevangen. Echter, de accumulator loopt ongeveer 1mm taps toe, waardoor het nog niet zat zoals ik zou wensen.

    [​IMG]

    Een nieuwe ring, met een taps lopende binnenzijde en een randje van 1 mm om het rubber tegen te houden was de oplossing. Nu past het en zit het vast. Maar het gaat wel moeizaam, zo’n proces.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. #2109 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    Nieuwe slangen en klemmetjes van BMW, ik word er blij van.

    [​IMG]

    Met dit beugeltje worden de slangen van en naar de pompunit tegen de bodem gehouden. Het schuimpje voorkomt slijtage door trilling en schuren.

    [​IMG]

    En de pomp hangt. 3 ophangrubbertjes m6, that’s it.

    [​IMG]

    Hier zie je de leidingen onder de auto, de koperleidingen zijn de brandstof toevoer en retour, de messing leiding is de overloop van de ontluchting. Hier komt straks de rechter tank te hangen.

    [​IMG]

    Dit is waar de linker tank komt te hangen, onder het luikje onder de achterbank. Je ziet de brandstofleidingen hier uitkomen en ook de overloop.

    [​IMG]

    De overloop is met de originele klemmetjes, opnieuw verzinkt uiteraard, en een nieuw stukje slang weer aan de ontluchting gezet. Geheel uitgevoerd zoals in 1978.

    [​IMG]
     
  6. #2111 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    De volgende stap is het klaarmaken van de tanks. Die zijn gepoedercoat, vorig jaar. Ik heb uit mijn magazijn de 2 mooiste genomen en de slangen eraan gezet en de antidreun en hittereflectie er weer opgezet. Zoals bij mij te doen gebruikelijk heb ik er net wat royaler dan origineel op los geplakt. Maar de tanks zijn nu heerlijk dof, qua geluid. Dat was het doel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De antidreun, zwart, hoort bovenop en de antidreun met folie hoort aan de zijkant. Tussen de twee tanks door loopt de uitlaat en die wil nog wel eens wat warm worden.

    De slangen lopen daar waar ze moeten lopen, maar zijn nog niet aangesloten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. #2113 uwbuurman, 7 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2017
    De tanks er onder

    [​IMG]

    En onder de achterbank is de opnemerunit in de tank geplaatst en de slangen zijn allemaal aangesloten.

    [​IMG]

    Van het lijstje zijn af:
    Koplampen
    SWRA
    Koelvin
    Brandstofleidingen
    Tanks
    Pompunit
    Remleidingen en drukverdeler

    In hoofdlijnen zijn de volgende klussen nog te doen (niet volgorde specifiek)
    Deuren opbouwen en inbouwen
    Voorspatborden
    Grille
    Bumpers voor en achter
    Vooras en achteras
    Motor en alle toebehoren en aanbouwdelen inclusief uitlaten

    Van deze projecten zijn deelprojecten te maken en dat gaat ook wel zeker gebeuren, maar daarvan lezen jullie het vanzelf…
     
  8. Goed bezig! Het trucje met steradent kende ik nog niet. Werkt goed zo te zien [emoji16]


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
     
  9. Dank. Ja, werkt prima.
     
  10. Wat een project zeg! Respect :D

    En hoe kom je op Steradent?
     
  11. Tja, das al een oude truc. Ken ik al.jaren, maar nu eens geprobeerd.
     
  12. Steradent doen wij ook wel eens met glazen die bijna niet meer schoon worden. Voor de koplampen had ik er dan weer niet aan gedacht. Maar toch nog een flinke update!

    Ziet er elke keer weer bizar goed uit. Vooral de kleine dingetjes zoals de nieuwe of opnieuw gegalvaniseerde klemmetjes en dat soort spul maakt het echt af.
     
  13. Heerlijk om weer verslagen te lezen. Mooi werk!
     
  14. Bijna niets gedaan schreef ie... maar wat een werk heb je toch weer verzet Koos.
    Weer lekker leesvoer met duidelijke foto's. Gaaf!

    Ga vooral zo door!
     

Deel Deze Pagina