1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dutchguy's Mondeo RS

Discussie in 'Mijn Ford' gestart door dutchguy, 21 nov 2013.

  1. Heeft even geduurd maar mooi dat het opgelost is en je weer van je snelle Mondeo kan genieten :thumbs:
     
  2. Top man, mooi dat het nu opgelost is.

    Verders nog plannen voor de Mondie? Of is ie nu wel een beetje zoals je hem hebben wilt.
     
  3. Ik ervaar ook altijd trillingen bij het rijden, ik vermoed dat het ook 1 of beide assen zijn bij mij.
    Het is goed dat jij het zelf kan vervangen, anders wordt het misschien alsnog een duur grapje.
    Goed bezig iig! Weer lekker rijden!
     
  4. Zo.. een nieuwe set schijven en blokken verder is het alleen maar beter geworden.
    Nog niet 100% , dus ben ik langs een bedrijf gegaan met een hunter gsp9700 balanceermachine om de wielen belast te balanceren en de auto uit te laten lijnen.

    Hieruit bleek dat ieder wiel wat nieuw plaklood mocht ontvangen (1 wiel zelfs 30gram!) en 1 band buiten tolerantie was met een hoogteslag/drukverschil van 130N (grens is 100N).
    Na draaien op de velg werd dat uiteindelijk 100N, precies de grens dus. Na proefrit was het duidelijk beter maar nog niet goed.
    Dus terug naar de leverancier en onder garantie een nieuwe band geregeld.
    Nu is de zaak trillingsvrij!

    Enige probleem wat er nu (weer) is dat de auto rechtsaf stuurt , hier had ik al eerder last van met de Apollo's op de vooras.
    Nog even de banden omdraaien om te kijken of dat voldoende helpt , anders kan ik daar ook nog weer nieuwe voor halen..... zucht......

    Tot overmaat van ramp heeft me vrijdagavond iemand de spiegel van de auto gereden door een uitwijkmanoeuvre icm laag hangende zon in haar gezicht.
    Ik 500 euro schade aan onderdelen alleen al, zij 35 euro schade voor een spiegelglas blijkt nu achteraf.
    Ter plaatse aangeboden om het er bij te laten en ieder eigen schade te nemen, maar dat wilde ze niet (en na telefonisch conssult bij manlief zeker niet meer).....
    Dus wij de formulieren invullen , mevrouw had het rijbewijs nee bij zich dus konden we eerst richting haar huis toeren (zucht).
    2 uur verder en een ingevuld formulier in de hand weer naar huis.

    Wordt ik de volgende ochtend gebeld door meneer: hij was bij de garage geweest en verzekering gebeld. Het kon voor hem niet uit en vroeg of we de papieren konden verscheuren en ieder eigen schade konden doen. Ik zeg: tja dat heb ik ter plaatse 2 maal duidelijk voorgesteld , maar u wilde het officieel maken. Sorry maar ik heb gisteravond meteen de papieren ingediend bij mijn verzekeraar, net zoals u hebt gedaan wacht ik eerst op advies om wat te doen. Duidelijk teleurgesteld hing hij op.
    Ik heb meteen de rechtsbijstand er achteraan gezet omdat ik van mening ben dat het niet mijn schuld was: mevrouw had lage zon in het gezicht, was nog niet gewend aan haar nieuwe auto en er stond een geparkeerde bus aan haar kant op een parkeerstrook (waarvoor ze zogenaamd uitweek). Als het in haar ogen te krap was had ze voldoende mogelijkheid om uit te wijken/ af te remmen of zelfs te stoppen. Ik reed op een normale afstand van de stoep zoals ik altijd doe en ben inmiddels na een paar jaar wel gewend aan de breedte van min voertuig.

    Ondertussen bij de dealer spullen besteld om zsm de reparatie te doen. Dit werd afgeraden door de verzekering, maar ga ik toch doen om verdere schade te voorkomen.
    Wordt vervolgt!
     
  5. Wat een gezeik heb je weer van ander zijn/haar rijkunsten...:(
    Suc6 met de afhandeling.
     
  6. schiet niet op....succes iig.
     
  7. Nou... nieuwe spiegel en chroomlijst zit er weer aan. Alleen het trottoirlampje is nog niet in orde, blijkt dat ze de fitting veranderd hebben ten opzichte van de oude spiegel.
    Ik bestel toch een spiegel op chassisnummer...?!
    Vanochtend dus ook nog maar een nieuw houdertje/glaasje besteld..... zucht....
     
  8. #1229 dutchguy, 4 okt 2018
    Laatst bewerkt: 4 okt 2018
    Na een mooie warme zomer en veel (warme) kilometers kwam ik er bij een oliebeurt achter dat er een schokdemper lek was.
    Omdat het elektronisch gestuurde dempers zijn, is dit keurig gemaskeerd omdat het systeem erg veel kan compenseren.
    Wel merkte ik de laatste tijd dat kleine kuiltjes en richeltjes in het wegdek wel vrij hard door kwamen.

    Dus... set nieuwe dempers besteld: Monroe/Tenneco C2504 , de originele fabrikant van de IVDC/CES dempers.
    Compleet met bumpstops,hoezen, lagers en rubber ringen. De bovenste taatspot wordt hergebruikt, die is nog goed genoeg.

    Afgelopen maandag avond druk geweest met montage, dit ging vrij lastig en duurde lang.
    Dit heeft alles te maken met de strakke/krappe montage van de onderdelen in de mondeo.
    Tijdens de werkzaamheden zagen we dat er een rubber van de draagarm al ver doorgescheurd was , een draagarm die slechts 1 jaar oud is!
    Helaas konden we wegens gebrek aan speciaal gereedschap niet verder op die avond (of was het nu nacht :mrgreen: )

    Volgende dag meteen een set nieuwe draagarmen besteld bij Volvo (vanwege de lagere prijs dan bij Ford en snelle levering)
    Na volledige demontage van de draagarmen bleek dat dit geen overbodige luxe was: een van de fuseekogels was compleet gaar.
    Samen met dat doorgescheurde rubber geen beste beurt van het merk Meyle.

    Enfin, nieuwe Volvo draagarmen er onder (leuk detail is dat er tegenwoordig geen FoMoCo meer op staat , maar gewoon Volvo.

    De oude lekke demper was net een fietspomp, die deed niet zo veel meer en de andere kant had ingaand een vrije slag van 10cm en uitgaand niet.
    Dat kan niet goed zijn voor de wegligging :mrgreen:

    Een week geleden had ik al een nieuwe module voor aansturing van de dempers gemonteerd.
    De software was in de loop der jaren flink geupdate, maar zit helaas vast in de module en kan dus niet geupdate worden (althans; het niet beschikbaar buiten de fabriek).

    Nog even uit laten lijnen , maar kan nu al concluderen dat het nog nooit zo goed is geweest.
    Na montage van de nieuwe module was er al een grote verandering merkbaar in het comfort.
    De correcties voelen niet meer zo draconisch aan, maar meer soepel zoals je het zou verwachten.
    De zaak is iets progressiever afgesteld.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Godtoh en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  9. mooi dat het weer verholpen is :thumbup:
    maar waren die draagarmen van Meyle zoveel goedkoper dan van de Volvo?
    en waarom niet gelijk voor die van de Volvo gekozen vorig jaar?
     
  10. Prijsverschil is bijna 100 euro per draagarm ;)
    Er zijn diverse gerenommeerde merken die voor rond de 90 euro per draagarm verkocht worden op internet.
    Zag destijds geen reden om dure originele te nemen, misschien was dat een fout ;)
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. Mooi, dat het weer fris is. Meyle gebruik ik nooit weer, dat is rotzooi. Ook de Meyle HD is bende.
     
    Mr Bullet (Sietze) vindt dit leuk.
  12. Mooi uitgebreid verhaal.
    Een vraagje. Mijn draag armen moeten volgend verlof ook. (Apk afkeur..) maar draag armen bestellen via bv autoonderdelen24 voor 60,- de stuk wordt dus afgeraden?
     
  13. Het is al weer een jaar geleden dat ik iets gepost heb, hoog tijd dus...

    Afgelopen jaar heeft de mondeo zich voorbeeldig gedragen, eigenlijk geen problemen gehad.
    Wel heb ik uiteraard lekker gehobby't met diverse onderdelen en upgrades.

    Begin van het jaar heb ik de achterste schokdempers ook vervangen (vorig jaar de voorste), dit was goed merkbaar.
    De oude waren niet écht op, maar icm de nieuwe module passen deze nieuwe dempers qua karakteristiek beter bij de aansturing.
    Een nieuw setje voorbanden was ook nodig :badgrin:

    Verder op Fordfair nog wat goodies gekocht:
    - veerpootbrug
    - hardpipe kit van een Focus RS (past met wat moeite onder de mondeo)
    - complete cat-back uitlaat van Scorpion

    De uitlaat heeft er ongeveer 1000km onder gezeten, toen was ik het zat.
    Blijkbaar is zoiets niet aan mij besteed. Deze is dus te koop ;)
    De hardpipe kit en vooral de veerpootbrug zijn van toegevoegde waarde!

    Maar.... aan alles komt een eind, zo ook aan de Mondeo RS.
    Ik heb een nieuwe baan, auto van de zaak en de mondeo is financieel niet handig om er bij te houden (nog afgezien van de ruimte die hij inneemt)

    Afgelopen zaterdag ben ik met pijn in mijn hart begonnen met terugbouwen van originele onderdelen.
    De intercooler en net nieuwe hardpipe-kit zijn inmiddels gedemonteerd.
    Aankomend weekend gaat het aanzuig-traject er helemaal uit en komen standaard injectoren, luchtmassameter, plenum, buizen en luchtfilterbox weer terug.
    Vanaf dat moment moet ik ook de software weer origineel maken.

    Op een later moment gaat de turbo inclusief downpipe+kat en RS-oliekoeler er nog onderuit.
    Als iemand interesse heeft in iets, stuur me een pb. Anders komt het binnenkort in het te koop topic en op ebay.

    Voor de nieuwsgierigen onder ons:
    Zoals het nu lijkt blijf ik wel in een Ford rijden. In principe is het de bedoeling dat ik een Focus mk4 hatchback 1.5tdci automaat ga rijden in de kleur diffused silver.
    Uiteraard voorzien van de nodige opties. Later meer ;)
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  14. Dat zal een beetje aanpassen wezen naar een diesel!

    Welke custom luchtfilter had je erin zitten? Daar heb ik misschien interesse in :)
     
  15. Denk niet dat je daar wat aan hebt.
    Het is een luchtfilterbox van een mondeo mk4 2.2 tdci met pipercross filter. (ook nog geen jaar oud overigens)

    Ik heb voor de mondeo jaren met een focus 1 1.8 tddi/tdci gereden.
    Dus ik verwacht dat het snel went
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  16. Had inmiddels gezocht in je topic en inderdaad dat teruggevonden.
    Succes met verkoop van de onderdelen! Jammer dat je de Mondeo weg doet, was echt een mooi project!
     
  17. Is er niemand die je auto zoals die nu is zou willen kopen dan? scheelt een hoop werk..
     
  18. Vast wel, maar dit is naar verwachting beter voor mijn portemonnee :lol:
     
    M.Blaak vindt dit leuk.
  19. Pbtje gestuurd
     

Deel Deze Pagina