1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Verschil koplamp Mk4 (ST)

Discussie in 'Exterieur' gestart door Kludrex, 25 mei 2023.

  1. Kan iemand mij precies uitleggen wat het verschil is tussen de koplampen hieronder. Ik zie bij beiden vaak staan dat het LED koplampen zijn, maar bij de oranje is het volgens mij alleen het dagrijlicht. Zijn er eventueel voor- en/of nadelen bij de verschillende koplampen? Beide waarschijnlijk meesturend in de bochten?

    Die lampen met de 6 bolletjes en streep in het midden zien er wel vet uit.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Zijn beide full led. Echter hebben ze een ander design. Volgens mij hebben ze verder wel dezelfde functies.
    De bovenste zijn onderdeel van het Design pack 5 ofzo iets geloof ik. Op een Vignale zitten ze ook.
     
  3. Echt waar? Die bovenste lijkt mij gewoon xenon, met de buitenste pit als dimlicht en de binnenste die er bijkomt als je grootlicht aanzet.
     
  4. Xenon wordt niet meer gebruikt in nieuwe auto's voor zover ik weet.
    @YST kan wel bevestigen of 't LED is of niet. maar ik enk van wel voor 99% :P
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  5. Ok, maar blijf het raar vinden dat je verschillende designs voor de koplampen maakt, terwijl de functionaliteit verder hetzelfde is. Daar moet meer verschil tussen zitten lijkt me...
     
  6. Voor zover ik weet is de oranje met bochtverlichting en de blauwe niet.
    Heb zelf de blauwe en die schijnt haast net zo fel als xenon. Met een strakke lijn.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  7. Beide zijn LED.

    Oranje:
    Dynamische knipperlichten (LED)
    Bochtverlichting (sturen met de bocht mee)
    Automatische hoogteverstelling
    Automatisch grootlicht (kan wel uitgeschakeld worden)

    Blauw:
    Normale LED knipperlichten
    Statische lampen, dus niet meesturend.
    Voor zover ik weet geen automatische hoogteverstelling en geen automatisch grootlicht?

    Ben zelf de koplampen van de oranje Focus. Nog nooit eerder zo'n enorme bak licht gehad. De meesturende bochtverlichting was in het begin even wennen, maar wil niet anders meer :mrgreen:
     
    jaapd, gerardTDCI, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Bedankt. Zo te lezen zijn die van de oranje de luxere/premium versie dus. Ik had het idee dat het juist andersom was, de lampen van de blauwe zien er wat mij betreft erg dik uit.
     
    M.Blaak en Thiemo vinden dit leuk.
  9. Ik zelf heb de blauwe, die zijn inderdaad niet meesturend zoals Thiemo aangeeft (bochten verlichting is geregeld met de mistlampen).

    Maar bij mij zijn ze wel met automatische hoogteverstelling en ook met automatisch grootlicht.

    De funtie automatisch grootlicht zit denk ik niet in de koplamp unit zelf. Elke koplamp heeft immers grootlicht dus dan kan prima extern worden aangestuurd. Daarvoor gebruikt Ford dacht ik o.a. de sensoren boven de achteruitkijkspiegel en de radar in de onderste grill.

    Beetje off topic, maar automatisch groot licht vind ik super irritant op buitenwegen, dus heb ik het uit gezet. Het systeem herkent auto's maar binnen een bepaald bereik. Zitten ze buiten het bereik dan gaat grootlicht gewoon aan en krijg je een boze tegenligger in de verte.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  10. Ah alleen dynamische knipperlicht wist ik niet.
    Wist niet dat ford al meedeed met die hype.

    Rest idd ook bij mij met automatische hoogteregeling en automatisch groot licht.
    Geen idee of dit standaard was als je st line pakte.
    Automatische grootlicht gaat idd aan de hand van de sensoren van driving package. Dus camera achter achterruitspiegel.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  11. De gevoeligheid van de automatisch grootlicht functie kan nog een standje gevoeliger dan de standaard setting (bij een MK3.5). Zal bij een MK4 vast ook kunnen.

    On topic: de blauwe zien er wel echt vet uit
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  12. Dat van die automatische hoogteverstelling en grootlicht wist ik niet zeker van die blauwe koplampen, weer wat geleerd. Het enige verschil tussen de twee is dus:

    A) Die van de oranje hebben dynamische LED knippers en meesturende koplampen (geen bochtverlichting d.m.v. de mistlampen).
    B) Die van de blauwe hebben standaard LED knippers en geen meesturende lenzen (wel bochtverlichting d.m.v. de mistlampen).

    Automatisch grootlicht was hier ook het eerste wat direct was uitgezet haha.
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  13. Ok lijkt me duidelijk nu. Wat dat automatisch grootlicht betreft, dat staat bij mijn preface mk3 altijd aan. Hier in Nederland heb je er weinig aan omdat bijna alle wegen goed verlicht zijn en ik voornamelijk in de stad rij. Maar in het buitenland, Duitsland of Kroatië bvb, werkt het best goed op onverlichte (snel)wegen. De middenberm houdt voor normale tegenliggers (auto's) een hoop tegen als het fout gaat. En, als het fout gaat, gaat het vaak fout met vrachtwagens waarvan de koplampen ter hoogte van de middenberm staan (en dus niet worden gedetecteerd door de camera in de voorruit) maar de bestuurder een stuk hoger zit en toch de volle grootlichtlaag te verduren krijgt. Daarom hou ik wel altijd mijn hand bij de hendel om gelijk te kunnen dimmen. Niet helemaal de bedoeling omdat het automatisch zou moeten zijn, maar het werkt... half zeg maar.

    Bochtverlichting zit nu bij mij nu in de koplamp, wat op zich gewoon goed werkt.

    Oh ja, spelen met de gevoeligheid helpt ook een hoop met de functionaliteit. Bij mij staat ie of op zn gevoeligst of het andere uiterste. Weet niet precies...
     
  14. De LED-lampen die er bij mij opzitten (dus eerste foto) zijn echt super. Nooit eerder zo'n bak licht gehad. Zeker 's avonds op het platteland of in het buitenland merk je het verschil. Wat ook scheelt, is dat het groot licht automatisch afwendt van een tegenligger. Zeker in het pikkedonker is dat grappig om te zien. Overigens niet altijd voor de tegenligger, want die krijgt alsnog een aardig bak licht in z'n bakkes. Wordt af en toe wel eens naar me geseind :schater:
     
    Kludrex vindt dit leuk.
  15. Daarom heb ik mn hand bij de hendel om, als het fout gaat, in te grijpen...
     
  16. zwaar irritant als je als vrachtwagenchauffeur auto's tegenkomt die hun grootlicht aan hebben (jaren terug trouwens dus toen nog niet automatisch)
    uiteindelijk kreeg ik toestemming om 2 lampen op het dak te plaatsen, dan zien ze je wel :grin:
     
  17. Klopt helemaal, die twee lampen worden dan gezien als koplampen en schiet je grootlicht uit.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  18. Bovenstaande info klopt inderdaad, die je op die oranje ST ziet zijn de luxere variant. Dat automatische groot licht heb ik uitstaan, werkelijk iedereen seint naar me.
     
  19. Dat automatisch grootlicht bij de oranje is als het goed is matrix led. Dat houdt in dat hij precies het grootlicht alleen uitgeschakeld op een vakje waar een tegenligger of voorligger gesignaleerd wordt.
    Bij de blauwe is het automatische grootlicht gewoon aan of uit.
     
    jaapd vindt dit leuk.
  20. Hoe kan je dan de gevoeligheid van het grootlicht instellen?
     

Deel Deze Pagina