1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ferdi's projecten

Discussie in 'Mijn auto' gestart door Fredhead, 31 jul 2022.

  1. Ik zag het op de radar, grens lag net voorbij de provincie Utrecht.
    Had me ingesteld op een dag met alleen maar regen en wilde dan de schuur in, maar tot de avond geen druppel regen gehad.
    Was ook de reden dat ik zaterdag tempo heb gemaakt met dat hout, achteraf gezien had het wel iets rustiger aan gekund :nocheer:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Nog even over die Fordsonkleur van een paar foto’s terug hè, jij hebt het over rood maar de originele kleur is toch echt oranje hoor!
     
  3. Afhankelijk van het bouwjaar is de kleur origineel voor zover ik weet, stond afgelopen vrijdag bij een Major en die had inderdaad ook weer het oranje.
    Vind het rood persoonlijk ook iets mooier dan het oranje.
     
  4. Kleur zal misschien vertekenen op jou foto’s en lijkt mij meer menierood maar kijk maar es op een Fordsonsite velgen zijn meestal oranje
     
  5. Kleur vertekend iets op de foto's, is volgens meerdere informatiebronnen gewoon een gebruikte kleur en ken deze ook van meerdere Dexta's.
    En zoals gezegd vind ik deze kleur ook vooral mooier staan. Iets dat ik nog belangrijker vind :)
    Ding is toch niet volledig origineel meer en ik ga er ook geen shows of wat dan ook mee af.

    Gisterenmiddag overigens een puntje van ergernis aangepakt bij de Pajero, een van de vorige eigenaren had de achterruiten getint in zo'n donkere tint dat deze net zo zwart waren als de plaat die is geplaatst bij de grijskentekenombouw.
    Mogelijk dat dit verplicht was, de auto is in België omgebouwd en daar gelden iets andere regels dan we hier kennen. Zo mis ik bijvoorbeeld de verhoging in het dak die de in Nederland omgebouwde Pajero's wel hebben.
    Bij het invoeren in Nederland is de ombouw wel gewoon goed gekeurd door de RDW.
    Staat leuk, maar na 2 winterseizoenen en de 3e in aantocht was ik er toch wel aardig klaar mee dat je vanaf schemer weinig zicht meer door de ruiten had.
    Onveilig is het nooit geweest, maar als je ook gewoon nog normaal door je ramen kan kijken is dat natuurlijk wel zoo eeehm.... gewoon :mrgreen:
    Tijd lang lopen twijfelen omdat ik de bui zag hangen van centimeter voor centimeter los krabben, tot ik de gouden tip zag met een stoomreiniger.

    Die gisteren opgesnord en ik zal beginnen met de voor en na foto's onder elkaar, want het verschil is tamelijk klein.
    De ramen hebben af fabriek ook een tint (dat wist ik, want ik heb het raam linksachter in de schuur liggen), dus zoek de verschillen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En voordat mensen denken dat ik gewoon 2 foto's heb gemaakt, dit is er toch echt vanaf gekomen:

    [​IMG]

    Kwam met goed warm maken keurig netjes los en zonder heel veel lijmresten achter te laten.
    Wat er wel achter bleef ben ik nog een keertje met de stoomreiniger overheen gegaan en dan veeg je het zo weg met een doek.

    En hier deden we het om, veel beter zicht :cheer:
    [​IMG]
     
    gerardTDCI, Edgar Focus en M.Blaak vinden dit leuk.
  6. Tussen de middag even met de honden op pad geweest met de auto en....zelfs midden op de dag 200x beter, iets in de categorie dat had je eerder moeten doen :mrgreen:

    Morgen helaas wederom geen gesleutel aan de remmen.
    Ik loop al een tijd met last van mijn rechter pols, dat ging tot afgelopen weekend best oké, maar om de ene dag hout klein te maken, de volgende dag ruim 100 meter graskant af te steken en de dag daarop met zware hooibalen te gaan lopen sjouwen en stapelen in de trailer was iets teveel van het goede.
    Afgelopen dinsdagavond kwam er een serieus ei op en kreeg ik voor de 2e keer voor dezelfde pols te horen dat ik het echt eens rustiger aan moest doen zodat het kan herstellen :nocheer:
    Kon vanmiddag ook amper een van de hondjes tillen die 10 kilo weegt, dus dat wordt nog wat met een wiel van de Pajero...los krijgen zal wel lukken, maar er terug op wordt wel een dingetje.

    Binnenkort ook eventjes kijken naar de Focus, na 10.000 kilometer komt er geluid vanaf de stabilisatorstang.
    Rubber heeft wat ruimte zag ik, eventjes meten welke maat ik nodig heb en dan wisselen we binnenkort het spul eens om.
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  7. Auw, klinkt als een slijmbeursvlies ontsteking. Rust of een spuit erin helpt. Sterkte!
     
  8. Goede vriendin is fysio, die vanmiddag eens gevraagd en die kwam ook op een ontsteking uit.
    Pootje maar eens rust geven vrees ik.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  9. Heel veel rust geven is het enige wat helpt, En ook nog best lang anders komt het heel snel weer terug.
     
  10. Die kreeg ik ook mee inderdaad, wens voornamelijk mijn vriendin maar sterkte :mrgreen:
    Ben bijzonder slecht in rustig aan doen.

    Doe het nu een dag of 3 rustiger aan en het ei is veranderd in gewoon een serieus dikke pols. Mocht vanmiddag wat testjes doen en die sloten keurig netjes aan bij wat er al werd verwacht.
    Een goede vriendin is fysio en daar hebben we vandaag maar eens contact mee gezocht. Die weet ook hoe het er hier thuis aan toe gaat, dus dan zijn de tips wat bruikbaarder dan die algemene die je vaak krijgt.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  11. Balen. Sterkte
     
  12. Altijd klote als je lijf je tegenhoudt, daar wordt je niet blij van. Succes met het herstel!
     
  13. Dank!
    Ik heb alvast een rol behang gehaald zodat de dame me daar maar achter kan plakken :nocheer:
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  14. 18 dagen verder en het herstel gaat gelukkig vlot :cheer:
    Vorige week ben ik nog naar een fysio geweest met als specialisatie handen en pols, maar het herstel ging zo goed dat zij weinig toe had te voegen.
    Gelukje bij een ongeluk, zij kon een week eerder niet omdat ze zelf uit was gevallen en als ik er toen had gezeten had ik voor 6 tot 8 weken een brace gekregen...

    In de tussentijd wordt er hier thuis vrolijk door gestookt op hout en ligt er zaterdag +/- 5 kuub te wachten om klein gemaakt te worden.
    Zaterdag ga ik alles op maat zagen. Hoop aankomende week nog wat meer hout te kunnen halen en volgende week zaterdag wordt dat met een gehuurde kloofmachine klein gemaakt.
    Voor deze hoeveelheid vind ik zo'n ding huren de moeite en we gaan nog maar even geen grappen met de pols uithalen.

    Omdat we niet helemaal stil kunnen zitten heb ik nog een set remslangen voor de Pajero besteld.
    Deze waren gelukkig verkeerd geadresseerd en gingen retour afzender. Poging 2 is onderweg dus ik ben erg benieuwd.
    Nu de klauwen toch los gaan wil ik de slangen uit voorzorg ook maar vervangen. Achter fris ik aankomend jaar op en dan komen ook daar nieuwe slangen.
    Heb nog kort staalomvlochten overwogen, maar gezien het prijsverschil en het gebruik van de auto komen er weer gewoon standaard op.

    Moest verder afgelopen weekend boodschappen doen en toen kwam ik een ultrasoonreiniger tegen in de aanbieding :mrgreen:
    Die staat ondertussen in de schuur, vloeistof is ook geregeld en wil als ik dit weekend tijd heb de injectoren van de Dexta in het ding mikken.
    Vorig jaar heb ik ze gauw een beetje schoongemaakt omdat ze erg vies bleken bij het vervangen van de brandplaatjes dus kunnen we het nu echt goed doen :)
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Leuk, ultrasoon is altijd mooi speelgoed. Maar beter dat je herstel zo mooi gaat!!! Lekker is dat, zeg!
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  16. Daar zijn we zeker blij mee! :)
    Flauw gezegd is rust dus niet echt de oplossing, ik ben nadat de pijn af was gezakt gewoon weer rustig aan begonnen met de dingen hier op te pakken omdat dat ook niet anders kon en daarmee ging het iedere dag vooruit.
    Vorige week vrijdag 1 dag een klein beetje een terugval gehad en dat was het vooralsnog gelukkig.

    Gisteren kon ik het toch niet laten om de ultrasoon eens uit te proberen:
    [​IMG]

    Korte voor en na foto van een van de injectoren onder elkaar, op de foto valt het verschil tegen, in het echt als je er met je neus bovenop staat is het verschil best groot.
    Kleur van de injectoren werkt niet zo goed mee om een duidelijk contrast te hebben.

    Voor:
    [​IMG]

    Na:
    [​IMG]

    Badje zelf was lekker goor nadat ik hem 2 keer 10 minuten had gereinigd.
    Is wel leuk om te zien hoe het vuil los "slaat" op het moment dat het ding begint te werken.

    Wil zo proberen injector 2 ook tweemaal 10 minuten in bad te stoppen als we buiten aan de gang gaan, morgen nummer 3 en dan zijn ze allemaal geweest.
    Injectoren komen gelukkig gemakkelijk los en dan is zaterdag alleen nog ontluchten en starten maar :)
    Kijken of ik nog wat verschil merk in de motorloop.

    Vorig jaar haalde ik ze zo uit het blok:
    [​IMG]

    Toen heb ik ze zo goed mogelijk schoon gemaakt en dat was voor mij de reden dat ik zze nog eens in een ultrasoon badje wilde stoppen.
     
    R.Zwiers en Edgar Focus vinden dit leuk.


  17. Alle injectoren zijn in bad geweest en alles zit weer op z'n plek :cheer:
    Inclusief een wissel van de pluskabel richting startmotor ging het starten wat sneller dan normaal met koud weer en niet kunnen voorgloeien.
    Loopt keurig en blokje blijft me ergens een beetje verbazen want in 62 jaar is alleen het kleppendeksel er af en toe af geweest om de kleppen te stellen en dat is het....

    Dit was de oude kabel dus een nieuwe was geen overbodige luxe...bedacht me gisteren ineens dat ik er nog een nieuwe had liggen die mogelijk zou passen en dat was dus ook zo.
    [​IMG]

    De oude is helemaal stijf geworden en was nog een uitdaging om overal tussendoor te krijgen :mrgreen:

    Toen ik een uurtje geleden hout wilde halen zat er een pakketje in de bus, nieuwe accuklemmen.
    Gisterenavond besteld met de gedachte het ding toch eens te gaan ompolen.
    [​IMG]

    Hip kleurtje (wijkt af van de advertentie, maar ze werken) en een snelsluiting zodat ik alleen maar steeksleutel 17 nodig heb om de uitlaat los te halen zodat de motorkap open kan.
    Bij de test een tijdje terug ging de startmotor in deze opstelling te langzaam rond maar nu was er niets aan de hand.
    Had vanmorgen de bekabeling van de dynamo los gehaald dus mogelijk dat dat het probleem was.

    Over dynamo gesproken, die is kaput....dat dacht ik al en is nu wel bevestigd.
    Na een zoektocht op het artikelnummer dat erop zit blijkt deze uit een jawel....Fiat 127 te komen, bouwjaar 1981 en een 900 cc motor om de zoekopdracht compleet te maken :mrgreen:
    Heb al een passende kandidaat in het vizier. Voor nu maak ik morgen nog wat bedrading op maat (lees korter omdat de accu nu dus andersom staat) en gaat de motorkap er weer op.
    Zal of deze maand of januari worden dat ik dan toch echt voor een andere dynamo ga. De voorkeur heeft toch dezelfde omdat de bedrading dan hergebruikt kan worden.
    Heb wel met wat hulp ontdekt dat ze hem verkeerdom aan hadden gesloten dus mogelijk dat ik hem niet eens stuk heb gemaakt...

    Verder zijn de remslangen voor de Pajero binnen, na 2 weken en een fout adres is dat gelukt :)
    Maar.....morgen eerst nog een kuub of 2 aan hout op maat zagen en wegleggen onder het afdak van onze schuur.
    Vandaag mee begonnen maar na 5 kuub begon de beruchte pees wat te irriteren en ben ik gestopt om te voorkomen dat ik weer terug bij af ben.
     
  18. Gisteren een kuub of 8 hout klein staan maken met een kloofmachine.
    Houthok ligt ongeveer voor de helft vol nu en wil voorlopig even niet meer aan hout denken :mrgreen:
    Ligt nog wel wat buiten dat kleiner gemaakt moet worden, maar eerst heeft de kettingzaag wat liefde nodig.
    Van de week al vanalles geprobeerd maar hij is in staking....ergens na de kerst maar eens wegbrengen naar een servicepunt hier en iemand met wat meer verstand er naar laten kijken.
    Zal wel in de afstelling van de carburateur zitten of deze zit toch ergens verstopt. Kreeg hem na lang proberen zover afgesteld dat hij wel blijft lopen maar afslaat zodra je wil zagen.
    Dat komt dus wel weer...was in ieder geval blij dat ik ondertussen wel kan stellen dat mijn pols zo'n beetje genezen is en sneller dan de mensen met verstand hiervan hadden voorspeld :cheer:

    Vandaag een klein beetje een luie zondag gehouden, mag ook wel eens een keer.
    Aangezien de dame dinsdag voor 5 dagen in Duitsland zit met de auto vanmiddag nog wel de motorkap even open gehad om alles te checken en de ruitensproeiervloeistof bij te vullen.
    Direct hetzelfde bij de Pajero gedaan en ook daar was alleen hetzelfde maar nodig. Wel 2 keer zoveel werk want de koplampsproeiers en wissers voor hebben voor hun reservoir en in de achterdeur zit nummer 2 voor de achterkant :mrgreen:

    [​IMG]

    Pajero blijft in positieve zin verbazen, met bijna 310.000 kilometer op de klok verbruikt het ding 100 ml olie per 5000 kilometer en hij wordt zeker niet gespaard.

    Nu het verhaal met het hout voorlopig klaar is en ik vooralsnog probleemvrij ben met mijn pols betekend dat we uiterlijk volgend weekend maar eens de schuur in gaan en éin-de-lijk de remmen eens aan gaan pakken.

    Oh en dat bad op de achtergrond, dat is niet om lekker in de tuin te gaan zitten :mrgreen:
    We moeten hooi weken voor een van de paarden en via daar was een perfecte manier om weer van dat water af te komen.
     
    gerardTDCI, Marty#23 en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Heeft ie slechte tanden ? Net als een oud mannetje z’n koekje in de koffie stipt alvorens het op te eten….:rofl:
     
    Edgar Focus en Fredhead vinden dit leuk.
  20. Was dat het maar :weird:
    In dit geval slechte longen waardoor we het stof eruit moeten weken.

    Nu met de kou is dat wat lastiger en staan we medicijnen te puffen om te zorgen dat ze goed blijft.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina