1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Bovendien ben ik lui aangelegd [emoji12] Heb de module inmiddels binnen. Ziet er zeer Profi uit. Geen hobby bob rommel. Nu even afwachten op wat beter weer en dan inbouwen.
     
    TWA vindt dit leuk.
  2. Wij hebben de laatste weken ook het probleem dat de systemen niet meer goed werken, stop-start doet het al maanden niet. Nu is dat geen groot probleem want ik zet die standaard uit, maar het is wel een signaal dat er iets niet helemaal klopt. Een lange rit van 200km geeft geen verbetering. Accu laten testen en die blijkt nog goed te zijn.
    Verder doet het keyless entree het niet altijd, en geeft sync soms aan dat hij aan batterijbesparing doet, en klinken de signalen van o.a. parkeersensoren soms als een oude atari computer.
    Na een langer stukje rijden werken deze systemen weer goed, stop-start niet.

    Ik heb bovenstaand trucje geprobeerd, maar bij ons werkt dat niet (accu lampje gaat niet knipperen). Valt mij wel op dat de Duitse man een automaat rijdt en wij een handbak hebben.
    Iemand enig idee waarom dit niet werkt? (wij hebben trouwens ook een andere BMS versie dan hij in zijn video aangeeft, hij gaat van BC naar BE, wij hebben CA).

    Ook staat er in het instructieboekje: NB u kunt de reden waarom het stop-start-systeem niet beschikbaar is weergeven in het informatiedisplay. Waar kan je dat bekijken?

    Ik heb de spanning verhoogt naar 85%, ben benieuwd als hij weer een wat langere rit heeft gereden.
    Garage gaf overigens aan dat je veel meer dan een paar 100km moest rijden voordat de accu weer op volle spanning is.
    Lijkt mij sterk, vroegah was een km of 40 voldoende toch?
     
  3. Bij mij werkte de reset wel en heb de handbak. Moest t wel een paar keer doen voor ik het juiste tempo had denk ik.

    Ik vind het ook wel belachelijk dat het meer dan 100kmer moet zijn. Merk wel dat als ik een paar keer een kort ritje doe, de eerste 2x de melding op SYNC komt, maar na de 3e keer alles weer "normaal" werkt.

    Greetz Emiel
     
  4. Bij mijn handbak werkt het wel. Je moet het niet te snel maar ook niet te langzaam doen.

    Wel belangrijk is dat de accu vol is als je dat doet. Ik rij om de week een lange afstand (150km á 1,5 uur rijden), maar heb ook soms bovenstaande klachten. Die paar korte ritjes blijken er toch aardig in te hakken bij de accu.

    Ik heb nu een GYS 4.12 acculader gekocht. Er worden twee kabels meegeleverd. 1 met ogen en 1 met klemmen. Ik heb de ogen aan de accu gemonteerd. Je kan nu gemakkelijk de lader aan en afkoppelen.

    Moet wel zeggen dat ik nu al een maand geen problemen meer heb gehad na het laden.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  5. De snelheid en geduld blijken het te zijn geweest bij mij :).
    Nu lukte het wel, en ineens doet het stop-start systeem het weer...
    i.c.m. de verhoging van de accu-capaciteit gaan we het de komende weken weer even in de gaten houden.

    Maar wat doet deze reset precies waardoor het systeem wel weer werkt? Toch bijzonder dat de Ford-dealer dit niet weet of uitvoerde tijdens de controle.
     
  6. Wij ervaren deze klacht ook met onze 1.5 150pk handbak. Ik moet zeggen dat we dit de eerste 8 maanden niet hadden (we hadden er juist op gelet omdat de 1.0 er zon last van hadden).
    Wel moet ik zeggen dat deze pitlimiter er bij het overzetten naar sport wel meteen vanaf gaat, en de auto dan wel knap loopt.
    Bij ons is het dus wel zo dat de 3e cilinder in sport wel gewoon meedoet/blijft doen. Dat is dan wel weer bijzonder als ik bovenstaand mag geloven van Ford Nederland?
    Dealer geeft natuurlijk meteen aan dat het een producteigenschap is.
    Het schijnt dat vanaf april 2021 de cilinderuitschakeling er ook niet meer opzit https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/ford-focus-niet-meer-als-vignale/
    Zou betekenen dat er dus wel software is die dit probleem kan oplossen (maar zal CO2-regeltechnisch wel niet mogen).
     
  7. Nog een opmerkelijkheid van de MK4 waar wij last van hebben/hadden, en ik hier nog niet tegen gekomen ben.
    Een vervelend klakkend geluid vanuit de versnellingsbak tijdens het schakelen in de 1e 4 versnellingen.
    Ik heb wat filmpjes van het geluid gemaakt, maar die krijg ik hier niet zo 1-2-3 op het forum geplaatst,

    Het geluid is hoorbaar nadat de auto goed warm gereden is (minimaal 15-20 minuten).
    Vooral bij schakelen van 2 naar 3 en 3 naar 4 tussen de 2500-3000 toeren. Daarboven ook wel maar dan komt het motorgeluid er bovenuit.
    Boven de 60km/u hoor je het door het motorgeluid en windgeruis ook een stuk minder.

    Rijdend in zijn 3 koppeling intrappen en weer op laten komen (iets harder dan normaal) geeft het geluid ook duidelijk door, daar wek je wat klappen mee op in de aandrijflijn.

    Als je stil staat in zijn vrij. Koppeling intrappen, en weer los laten. Dan koppeling intrappen en proberen in versnelling zetten.
    Dat gaat de eerste keer lastig en maakt hij ook ligt dat geluid. Daarna gaat het makkelijk.
    Zet je hem in z'n vrij en trap je de koppeling weer een keer in en uit, dan heeft hij weer dat hij lastig in zijn versnelling gaat.

    Heel langzaam rijdend in zijn 2, wat spelen met gas (beetje tikken tegen het gaspedaal) wekt ook het geluid op.
    Lijkt dan of het vanuit de koppeling komt. Speling aandrijfassen zal het niet zijn, maar zo'n geluid is het.

    Vooral doordat tijdens het stilstaan het geluid ook hoorbaar was met het inleggen van de versnelling leek het op een koppelings of synchomesh probleem.
    De synchromeshringen zijn bij ons vervangen, en hiermee lijkt het geluid in ieder geval minder, maar weg is het niet.
    Zeker omdat na de reparatie het alleen maar koud is geweest kunnen we hier nog niet over oordelen.

    Onze Duitse buren hebben hier ook een topic over, waarbij ook nog niet echt het echte probleem boven water is gekomen.
    https://www.motor-talk.de/forum/getriebegeraeusche-beim-schalten-t6594962.html

    Zijn er hier meer mensen die dit probleem ervaren?
     
  8. Het lastige van resetten zonder dat de accu 100% vol zit, is dat de computer nu een nieuw 100% gebied heeft, terwijl het in werkelijkheid best eens 75%~80% accu capaciteit blijkt te zijn.

    Ofwel: de computer denkt dat je accu nu 100% vol zit (door de reset) en zal dus door je wijzigingen nu bij 85% stoppen met bijladen, wat dus in werkelijkheid veel minder is dan de 100%, want je accu was niet volledig vol dat je de reset uitvoerde.

    Houdt het dus in de gaten, anders de accu op een snellader/druppellader VOLLEDIG opladen en dan alsnog resetten. Dan zal je pas echt wat aan je aanpassing hebben van de 85% laadmarge.

    Greetz Emiel
     
    Ecobeast en Gitzo vinden dit leuk.
  9. #2489 R@ymond, 7 jan 2022
    Laatst bewerkt: 7 jan 2022
    Aha, kan je met een multimeter meten hoeveel procent de accu geladen is?
    Ik heb een "druppellader" Tronic T4X van de lidl waarmee ik de accu van mijn motor wel eens laad.
    Kan ik die ook gebruiken, en zomaar op de accu van de auto aansluiten zonder problemen?

    Stel, ik heb de accu nu op 80% gereset, en mijn instelling in de auto staat dat hij de accu tot 85% mag laden. Gaat hij dan de accu nu op 85% van de 80% die hij vol zat aanhouden?

    In de youtube video geeft hij ook aan dat met die methode de BMS sensor ingeleert wordt, maar niet gereset, zou daar nog verschil in zitten?

    Ik heb ergens gelezen dat je de min niet zomaar op de minpool kan zetten omdat de BMS dan dit verschil niet meer kan herkennen, of komt dat na een reset weer goed?
     
  10. Zover mijn gewonnen informatie klopt (anders vast en zeker wel iemand hier die t kan corrigeren/aanvullen :mrgreen:) is het opnieuw inleren alleen nodig als je een andere accu (gel bv) of ander amperage hebt. Reset is na het vervangen van de accu en dan 1 van hetzelfde type.

    Het zou best kunnen dat er bij 68% gestopt word met bijladen, omdat de BMS denkt bij 85% te zijn. Hou het gewoon even in de gaten hoe het nu gaat. Druppel kan altijd wel, maar t kost tijd.

    De accu ff losschroeven en de accu thuis op de lader kan, maar je moet behoorlijk wat loshalen voordat je de accu überhaupt vrij hebt om er uit te kunnen halen.

    Greetz Emiel
     
  11. #2491 Carnetic, 8 jan 2022
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
    Ik heb hetzelfde gehad, trad alleen op bij een goed warme motor. Bij langzaam schakelen niet, maar bij wat vlugger schakelen wel. Bij de eerste beurt in september dit gemeld in de garage. Wat ik niet verwacht had hoorde de chef werkplaats het ook en gaf aan dat dit niet hoorde. Voor een juiste diagnose wilde ze de auto nog een keer hebben. Dat gedaan. En ze hebben wat gevonden. Mij is uitgelegd dat er 2 schakelkabels door een verticale koker lopen. En als deze iets te los zitten slaan ze tegen deze koker aan. Uitleg klonk voor mij logische. Ze hebben ze iets strakker gezet en sindsdien hoor ik het niet meer:lol:

    Mogelijk heb je hier wat aan
     
    Gitzo en R@ymond vinden dit leuk.
  12. Dank voor je bericht. Hier heb ik zelf ook aan zitten denken (kabels), maar was destijds volgens de monteur niet echt de oorzaak.
    Ik wacht het warmere weer even af, en mocht het geluid terug komen zal ik deze oplossing aandagen.

    Had jij ook met het stilstaan in zn vrij, en dan het inleggen van een versnelling dat het wat lastig ging?
    Snel inleggen gaf ook die tik, en weerstand, wat meer aan een plakkende koppeling of een niet goed werkende synchmeshring doet denken.
     
  13. #2493 Carnetic, 8 jan 2022
    Laatst bewerkt: 8 jan 2022
    Bij stil stand geen last. Ik dacht te merken dat de auto erna fijner schakelde. Maar dat kan ook gevoel zijn.
    De monteur vertelde mij erbij dat de kabels ook weer niet te strak mochten zitten.
     
  14. Grappig, ik heb dit in mijn Mondeo ook. Ik ben erg benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn.. Het geluid lijkt dan ineens mono en analoog te zijn...
     
  15. Is puur een elektronicadingetje. Lage accuspanning doet gekke dingen met je auto ben ik wel achter.
    Waarschijnlijk als je de accu goed oplaad is het probleem weer weg.
     
    ff4266 vindt dit leuk.
  16. Mijn startstop problemen etc. zijn voorlopig iig verholpen. Ligt een nieuwe accu in (auto is slechts 2,5 jaar oud...). Napa, 760A en 70Ah. De originele was 700A en 70Ah.
     
  17. #2497 FocusSTL, 17 jan 2022
    Laatst bewerkt: 18 jan 2022
    Na ruim een maand, na de laatste keer dat de accu aan de lader hing, begon het start stop systeem weer kuren te krijgen. Dus na een lange rit eens Forscan aan de auto gehangen en wat schetst mijn verbazing…. De batterij is maar 65% geladen en de laadstroom schommelt tussen de 0 en 1 Ampere.
    Tja zo wordt die batterij nooit 100% of in ieder geval de beoogde 80% zoals de auto nu kennelijk is afgesteld.

    Toen ik in de BCM ging kijken stond daar dat er een Varta 45Ah geïnstalleerd zat. Er zit toch echt een 60Ah accu in van Varta.

    Dus als de auto maar 80% van 45Ah laad, dan is dat maar 60% van een 60Ah accu. Ik heb de BCM maar ingesteld op een Varta 60Ah en heb de accu nu aan de lader hangen.
    Dan na het laden een BMS reset uitvoeren en kijken hoe lang het duurt voordat het S-S systeem er weer mee ophoudt.
     
    Spades en Heusinkveldb vinden dit leuk.
  18. Niels ik haak ff af hoor al die termen hoor hahaha. Maar die accu is wel een dingetje bij de Mk4.
    Heb vorig jaar een nieuwe gekregen via de garantie. Ga binnenkort wel een starter pack halen als backup.
     
  19. Waar kan je dat zien in de BCM? Kan dat via Forscan?
     
  20. Bij geen enkele Ford die ik ooit gereden heb deed het start/stop systeem het altijd en naar behoren. Ook op onze auto is het vaker mis dan raak. Zelfs de Opel Corsa die we hadden deed dit beter om over de Sprinter die voor het einde van de straat al afslaat maar te zwijgen.
     

Deel Deze Pagina