1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 2 Toms Focus Wagon ST3

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Tom91, 18 dec 2021.

  1. #1 Tom91, 18 dec 2021
    Laatst bewerkt: 16 mei 2022
    Een korte introductie
    Zoals beloofd in het 'even voorstelen topic' zou ik nog een 'Mijn Focus' topic plaatsen.
    Ik ben mijn “autocarrière” begonnen in een BMW 316ti E46, opgevolgd door een Opel Corsa D 1.3 CDTI, een BMW 118i (E81) en een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost uit 2015 (daarnaast nog wat verdwaalde busjes zoals een Volkswagen Caddy en Ford Transit Custom).

    Zoals je leest wordt het leuke(re) afgewisseld door het rationele, met name veroorzaakt door het aantal kilometers per jaar dat ik gemiddeld reed (zo’n 31.000 km per jaar), maar ook door de hoge onderhoudskosten van sommige auto’s…

    De zoektocht
    Als zelfverklaard autoliefhebber, bleef het kriebelen om eens een sportieve, snelle auto te bezitten. Het liefst niet een 12-in-dozijn auto. Nu ik een stuk dichter bij mijn werk ben gaan wonen, werd het tijd om eens tot actie over te gaan.
    Met een lengte van 1.98m en relatief lange benen, is het lastig om een lekkere zitpositie te vinden in de meeste auto’s, daarnaast hebben wij net een herderpup in huis en is een stationwagen een must geworden. Het liefst wilde ik 180 pk of meer, cruise control, climate control, parkeersensoren achter en stoelverwarming.

    Zo kwam ik uit bij de o.a. de volgende modellen:
    - Seat Leon 1.8TSI
    - Skoda Octavia RS
    - Ford Focus ST
    - BMW 3 serie
    - Renault Megane GT
    - Opel Astra 1.6 Turbo

    De Seat en de Skoda zaten erg lekker en waren verrassend ruim, maar de veelvoorkomende problemen met de 1.8 TSI en/of DSG versnellingsbakken hebben mij weerhouden om verder te gaan met deze auto’s, daarnaast zijn ze niet echt uniek. De Megane en de 3 serie zaten net niet lekker en de Astra is toch wel erg saai. Dus de Focus bleef over!

    Gevonden
    Na enkele maanden de welbekende autosites in de gaten gehouden te hebben, kwam ik mijn Ford Focus Wagon Mk3 tegen bij een bekend bedrijf uit Eindhoven (foto's bijgewerkt 09-05-22)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het gaat dus om een Stealth Grey ST3 uit 2015, met o.a. stoelverwarming, stuurverwarming en Blind Spot Information System (BLIS). Een speciaal geval met de afwijkende kleur grijs, centrale uitlaat aan de achterkant, de 2.0 turbomotor met K&N luchtfilter en- huis en daarnaast de vele opties.
    Tot op heden stap ik elke keer weer in de auto met een glimlach, veroorzaakt door het directe sturen:sturen:, het stugge maar niet oncomfortabele veren van de auto en natuurlijk de kracht van de motor.
    Ik had van te voren niet gedacht dat ik de stuurverwarming zo zou waarderen haha, een geweldige uitvinding!
    Waar ik nog even aan moet wennen is de draaicirkel, het lijkt net een Volvo met 5 cilinder, en de lage voorbumper is opletten geblazen (nog niks geraakt, maar het scheelde weinig).

    Inmiddels hebben de volgende (zeer heftige) wijzigingen plaats gevonden:
    - De 19” zwarte wielen laten vervangen door 18” antraciete wielen. Rijdt net iets comfortabeler en is iets minder stoeprandgevoelig (voor als mijn vriendin achter het stuur kruipt :baeh:)
    - Brodit telefoonhouder gemonteerd

    Aanpassingen/reparaties die nodig zijn:
    - Motor- en uitlaatgeluid eens upgraden, het klinkt nu toch wel erg tam
    - Uitlaatrubbers vervangen, de einddemper zwiept op klinkerwegen heen en weer.
     
    John_mk2_RS, Focus Migi, René. en 6 anderen vinden dit leuk.
  2. Gave bak! veel plezier ervan :thumbup:
     
  3. Mooi kleurtje, veel plezier er mee.
     
  4. Een fraaie wagon heb je de gescoord, ga je denk ik nog lang veel plezier van hebben
     
  5. Mooie wagon, veel rijplezier ermee!
     
  6. Mooie ST :thumbs:
    Ga je, durf ik uit eigen ervaring te zeggen, een boel lol van hebben.

    Bij deze dan ook heel veel plezierige en vooral veilige kilometers toegewenst.
     
  7. Hele mooie :st: :thumbup: Veel plezier en veilige km's ermee!
     
  8. Bedankt allemaal! Net nog even een rondje voor de lol gedaan over provinciale wegen en het is echt geweldig :cool: (ondanks de motregen). Ik denk dat deze :st: wel langer in mijn bezit blijft dan de vorige auto's.
     
    Iodokus vindt dit leuk.
  9. Veel veilige kilometers gewenst
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  10. Heel gaaf! Veel plezier met je prachtige ST!
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  11. Mijn vorige auto's heb ik altijd maar 2 jaar gehad, met de ST ben ik het dubbele al een stuk voorbij
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  12. Een hele mooie wagon :st: heb je :thumbup:
    Een eventuele aanpassing van het uitlaatgeluid begrijp ik volkomen. Heb afgelopen week de uitlaat vervangen door een Milltek en hij klinkt nu een stuk beter
     
  13. Heel herkenbaar, 2,5 jaar was de langste tijd dat ik dezelfde auto had. Ga er nu wel vanuit dat de ST langer blijft.

    Dat is goed om te horen! Hoe is het geluid op als je op snelweg tempo rijdt? Heb je de volledige uitlaat vervangen of alleen de einddemper?
    Het liefst heb ik een beschaafd geluid op de snelweg/constante snelheid, maar wel wat meer geluid bij acceleratie
     
  14. Het geluid op de snelweg is prima. Als je 'm even doortrekt, dan maakt ie een mooi zwaarder geluid en bij het starten klinkt ie ook beter, maar nog steeds beschaafd. Ik heb alles laten vervangen vanaf de downpipes en meteen een RS-diffuser er op laten monteren. Toevallig heb ik de auto bij dezelfde garage in Eindhoven gekocht.
     
  15. Fijne info, eens uitzoeken wat allemaal mogelijk is :thumbup:
     
  16. Mooie auto zeg! (Nogmaals) gefeliciteerd ! :)
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  17. #17 Tom91, 13 jan 2022
    Laatst bewerkt: 21 feb 2022
    Wat is jullie ervaring met de ECU software dat er voor moet zorgen dat het toerental niet te laag zakt bij het indrukken van de koppeling tijdens opschakelen?

    In de ST merk ik dat de software het toerental soms net te hoog houdt bij schakelen van voornamelijk 2 naar 3. Met als gevolg dat de auto versnelt tijdens het laten opkomen van de koppeling. Ik heb het idee dat dit vaker voorkomt als je wat langzamer/soepeler van de koppeling laat opkomen na opschakelen.

    Dit softwarefoefje zat ook in mijn Fiesta en Transit Custom en daar werkte het wel feilloos...
     
  18. #18 Tom91, 9 mei 2022
    Laatst bewerkt: 16 mei 2022
    Tijd voor een update na zo'n 6800 km rijden, hier en daar wat geknipt en geplakt uit een eerdere teksten/drafts. Volgende updates zullen wat beknopter zijn.

    [​IMG]

    De Focus ligt als een blok op de weg in bochten, maar ook bij rechtuit rijden op de snelweg. Het stuurt vlezig met veel precisie, het stuurt wat zwaar maar niet vervelend zwaar zoals sommige BMW modellen met te brede banden (eigen ervaring). De eerste keer dat ik het gas eens vloerde was toch ff wennen. Nooit geweten dat een stuur zowel linksaf als rechtsaf wilt terwijl je rechtdoor rijdt (in de 1e als 2e versnelling). Ik verwacht ik dat het met sportievere banden wel minder zal zijn. Op dit moment rolt de Focus op Vredestein Ultra Satin banden.
    De remkracht heeft mij verbaasd, dit spul is gemaakt om hard mee te rijden en ook om weer snel te stoppen. Toch zullen de echte fanatiekelingen overgaan op serieuzere remschijven en remblokken, maar voor mij is het bij dagelijks gebruik meer dan goed.
    De vering en demping is stevig, je kunt het vergelijken met een Volvo V40 R-design met sportonderstel die ik ooit eens heb gereden. Comfortabel over dwarsrichels of kinderkopjes hobbelen zit er niet in, maar op 98% van de Nederlandse wegen is het goed te doen. De klaverbladen of fly-overs gaan door het stevige onderstel met veel vertrouwen en veel plezier! Al ben ik wel benieuwd hoe het onderstel in het buitenland gaat bevallen.
    De achterkant van de auto wil soms, bij snel genomen bochten + even gas los om de ‘apex’ te pakken, naar buiten waaieren. En bij sterk afremmen merk je ook dat de achterkant wat kan bewegen, in beide gevallen is de achteras niet ongecontroleerd aan het bewegen of uit het niets een stap opzij aan het zetten.

    Over beleving gesproken, de motor begint lekker te grommen vanaf 3000 toeren (speaker in het interieur dat het motorgeluid iets versterkt), maar ook met de ramen open kun je het aanzuiggeluid van het K&N luchtfilter best horen! Het filter zal wat betreft pk’s niets toevoegen, maar qua belevingspk’s doet het wel erg veel.
    Het uitlaatgeluid is amper luider dan een ‘normale’ auto en je zult niemand tegen de schenen schoppen als je op een vroege morgen de auto start of door de buurt rijdt. Een klein beetje meer uitlaatgeluid had best gekund. Een Golf GTI maakt bij normaal rijden meer geluid.
    De motor sleurt vanaf 3000 toeren en het gaat echt vooruit wanneer de naald van de toerenteller de 4000 passeert. In combinatie met de korte versnellingsbakverhoudingen betekent dit dat je bijna altijd in de goede versnelling zit om een sukkelende zondagsrijder op provinciale weg (zonder rare capriolen) in te halen. Het enige nadeel in deze tijden is het brandstofverbruik. Bij sportief rijden mag je in je handen knijpen met 1:9, bij rustig cruisen haal je net 1:12. Vooral in stadsverkeer valt op dat de motor benzine slurpt. Een hobby mag geldt kosten toch :)
    Het schakelen gaat met kortere slagen dan gewend van een gezinsauto en de koppeling gaat zwaarder dan bij de meeste auto’s. Het is allemaal gemaakt voor sportief rijden, dat merk je wel. Soms wanneer de versnellingsbakolie nog koud is, gaat het schakelen van 1 naar 2 wat stroef maar dat vergeef ik hem.

    Nu kan ik mij voorstellen dat sommigen na het lezen van deze lapt tekst denken "wat een onrustige bak moet die Focus zijn", maar dat valt erg mee. Aangezien ik een hond heb die heel snel wagenziek is en vaak meegaat in de auto, rijd ik vaak rustig (soms kan ik het niet toch niet laten haha) richting verschillende wandelomgeving. Ja, de auto is dan nog steeds stug geveerd, maar biedt wel comfort wanneer je rustig rijdt. De goede stoelen, een goede climate control en cruise control maken het een prima auto voor de dagelijkse, rustigere ritten.
    De motor heeft voldoende power om schakellui te rijden en kan prima tot 2500 toeren op koppel met het verkeer mee sukkelen.

    Je hoeft je ook niet meer druk te maken bij het verkeerd om parkeren van je auto in een parkeervak (achterkant richting straatkant) want met cross traffic alert en parkeersensoren met parkeercamera wordt het leven een stuk makkelijker.

    Wat ik niet had verwacht maar wel leuk is, mensen komen soms naast je rijden om te zwaaien of een duimpje omhoog te steken en ik ben al enkele keren gespot door jeugd met camera’s en telefoons.

    De dingen waar ik toch nog niet over uit ben:
    - De middendemper laten verwijderen voor iets meer uitlaatgeluid?
    - Een servicebeurt à la John van der Rijt uitlaten voeren? D.w.z. een Dynamic Flush voor de motor en walnut blasting van het inlaattraject. Deze direct ingespoten motoren raken na verloop van tijd vervuild. Heb op dit moment nog geen klachten/redenen om de vervuiling aan te laten pakken, maar helemaal schoon zal het niet zijn na 105000 km.
    - Softwareaanpassing naar ca. 280 pk en 420 nm? Eigenlijk niet nodig, maar wel vast erg leuk.
     
    SjeeleBrik en WauW*TeR vinden dit leuk.
  19. Heerlijk om te lezen en denk dat elke focusliefhebber snapt wat je bedoeld. Wat ik een bijzonder creatieve toevoeging vind is toch wel beleving PK's,die kende ik nog niet.
    Middendemper er uit zal zeker een dieper geluid opleveren.
    Flush geen idee maar lijtk me niet onverantwoordelijk om te doen.
    Softwareaanpassing gaat zeker leuk zijn.
     
    Tom91 vindt dit leuk.
  20. Edit van opening post en tweede update. Foto's waren ineens niet meer zichtbaar.
     

Deel Deze Pagina