1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoog slijpend geluid handbak?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door BobbyBoy, 10 nov 2021.

  1. Dacht in eerste instantie aan lagers waterpomp of dynamo maar die zitten aan de andere kant van de motor het zou eventueel ook lager van de ventilator kunnen zijn die draait ook als de airco ingeschakeld is
     
  2. De airco draait niet, daar zit momenteel geen stretch riem omheen dus die vermijd ik totdat er een nieuwe riem om ligt.
    Maar de lager van de ventilator is zeker iets wat ik nog ff ga checken ja. De auto heeft ooit namelijk wel een keer een vorm van schade gehad aan de voorkant. Wat het precies is geweest zal ik nooit weten maar het is duidelijk dat er aan de voorkant een keer schade is geweest.

    Ik ga morgen met het blok aan de gang en zal dan gelijk die ventilator ff controleren.
    Thx voor de feedback! :dance:
     
  3. Het is nu dinsdag, zaterdag is alweer eventjes voorbij. Ben je al wat verder?
     
  4. Echt net 5 min. geleden de boel afgerond :D Excuses voor de late reactie/update, had ff een noodgevalletje in de privesfeer.
    Maar vandaag dus het volgende gedaan;

    - blok warm laten draaien
    - oude resterende olie (incl. de 3 liter waarmee ik dus had aangevuld) afgetapt
    - nieuw oliefilter erop en volledig gevuld met verse Castrol olie (thx Koen_) incl. Liqui Moly Engine Flush
    - ong. 15 min. laten draaien
    - opnieuw afgetapt
    - nieuw filter erop
    - afgevuld met verse olie + halve liter ATF (tip van Don van der Deijl)
    - nu eerst ff een flink stuk rijden en dan nog éénmaal aftappen, filter vervangen en dan volledig afvullen met olie.

    Ik heb de eerste afgetapte olie apart gehouden om later over een magneet (thx R.Zwiers) te gieten. Morgen komt die magneet, dus ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

    Ik hou jullie op de hoogte! :dance:
     
  5. Het lager van de ventilator moet ik me nog in verdiepen voordat ik het überhaupt kan controleren. :roll::) Ik kom er op terug.
     
  6. Met de hand een keer een zwieper geven, zorg wel dat contact uit staat
     
  7. Aahh ok top! Contact zal ik uitlaten :mrgreen:
     
  8. Goed bezig!


    Je had de motor flush ook in de oude motorolie kunnen gooien. Had je een kan olie bespaard. Maar dit werkt ook.

    Gewoon de magneet door je teiltje of emmer olie heen halen is goed genoeg hoor.

    Je zou eventueel als je slijpsel vind over 800-1000km weer een keer olie en filter wisselen.
     
  9. Hoe lang ga je rijden met die ATF olie erin?
     
  10. Ja ik zat te twijfelen om inderdaad gelijk de Liqui toe te voegen, maar voelde me er toch lekkerder bij om zo snel mogelijk de oude troep eerst eruit te halen.

    Ook als ik geen slijpsel aan ga treffen, wil ik op korte termijn (ong. 1000 km) nog een keer het filter en de olie vernieuwen. Een extra vroegtijdige verversing lijkt me geen kwaad te kunnen in dit geval.

    Straks even die magneet op halen en de olie controleren. :)
     
  11. Ik heb begrepen dat een afstand van ong. 100 km - liefst aan één stuk door - wenselijk is. Moet straks ff op en neer naar Utrecht vanuit Almere om o.a. die magneet op te halen dus dat lijkt me een mooi stuk.
    Bij terugkomst de olie + ATF aftappen, filter vervangen en afvullen met verse olie.
     
  12. Meer dan dat zou ik niet doen. Persoonlijk had ik eerst de oude olie gecontroleerd op slijpsel en daarna een poos gereden en kijken hoe de motor zich houdt. ATF is geen fijn spul namelijk.
     
  13. Ik ben ook zeker niet van plan dit vaker te doen maar had nu echt zoiets van; ok dan maar all in en de boel ff stevig onder handen nemen. Of dat de juiste aanpak is geweest geen idee, maar ging op m'n gevoel af in dit geval.

    Maar om dit verhaal even af te sluiten;
    Zojuist de laatste handelingen verricht en de eerste aftap gecontroleerd met de magneet en wat schetste mijn verbazing:
    0,00000 niks aan slijpsel!!:party:

    Lijkt er op dat ik de dans net ontsprongen ben, dus nu met gepaste vreugde alsnog even het olieverbruik en de motor in de gaten houden.

    Aan iedereen nogmaals heel hartelijk dank voor de feedback, tips en reacties! :dance: Super!
     
    Koen_, R.Zwiers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. Ik zou nu idd gewoon lekker gaan rijden, naar mijn mening geen enkele reden om nu weer snel de olie te gaan verversen.
    Dat zou ik jaarlijks of elke 15.000 km doen, wat het eerst komt ..

    Regelmatig je olie peilen, bij koude motor en goed horizontaal staande auto
    … bij warme motor wijst hij altijd net iets hoger aan dan bij koude motor

    Laat nog eens weten wat nu je verbruik werkelijk is, op grond van je eerdere info zou het ca 1 l. op 3000km zijn, en dat is voor een duratec heel acceptabel
     
  15. Ik ga nu inderdaad eerst ff wat kilometers maken en rustig verder met de rest van het todo lijstje :D o.a. volledige ophanging achterkant incl. wiellagers, compleet nieuwe veerpoten voorkant en nog tal van reparaties/upgrades. De voldoening van zelf iets kunnen fixen is gewoon veel te verslavend. :mrgreen:

    Regelmatig olie peilen gaat zeker gebeuren. Dit gaat me niet nog een keer overkomen. :rofl:
    Ik wist inderdaad dat peilen met een koude vlak staande auto/motor dé manier is, maar was in de veronderstelling dat het oliepeil bij een warme motor op de peilstok juist lager uit komt omdat er dan nog olie in het systeem zit die dan nog niet volledig afgezakt is..:shrug: maar dit klopt dus niet begrijp ik?

    Ik kom zeker nog een keer terug op het verbruik zodra ik daar wat meer zicht op heb. :mrgreen:
     
  16. #56 Koen_, 18 nov 2021
    Laatst bewerkt: 18 nov 2021
    Als je peilt vlak nadat de motor gelopen heeft zal het idd lager aangeven, maar als je na meer dan ca 15 min peilt, dus nog bij warme motor, is het peil juist hoger. Dit komt omdat olie bij hoge temperatuur wat ‘uitzet’ en dus meer volume inneemt. Probeer het maar eens ;)
     
  17. Aaah ok, dat klinkt logisch inderdaad. Thx! :mrgreen:
     
  18. Wellicht een nutteloze update (sort of), maar wilde toch even laten weten dat ik jullie zeker niet vergeten ben.

    Het kilometers maken is gelukt, maar dan wel met de vrachtwagen..
    Sinds de laatste update nog geen 2 km met de focus gereden dus kan nog weinig melden over het olieverbruik.
    Als het goed is ga ik de aankomende 2 weken ong. 1000 km op de focus bijschrijven, dus ben benieuwd hoe het blok zich gaat houden.

    Ik hou jullie op de hoogte.
     
    Koen_ en thecure vinden dit leuk.
  19. Ben benieuwd hoe het gaat. Al denk ik dat het wel goed gaat.
     
  20. Neem in elk geval een litertje olie mee, dat je altijd iets kan bijvullen indien nodig. En blijven peilen natuurlijk :)
     

Deel Deze Pagina