1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Welke automaat heb ik in mijn Focus?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Coen Bogaard, 11 sep 2021.

  1. Hallo allemaal,

    Ik ben in het bezit van een Ford focus 1.0 ecoboost 125pk uit 2018 met automaat.

    Nou lees ik verschillende verhalen over de automaat bak van Ford, vooral qua kwaliteit, maar er schijnen verschillende automaten geleverd te zijn.

    Hoe kom ik er achter welke automaat ik heb??
     
  2. Etis, maar dat schijnt niet meer zo toegankelijk te zijn. Misschien weet @JW meer?
     
  3. In Etis staat het helaas niet meer. Tenminste wat ik kan zien helaas
     
  4. op etis word je idd niet veel wijzer welke bak eronder zit
    je kan je vin in 7zap.com of op catcar.info invoeren. via etis kom ik er niet achter en via die twee kom ik uit mijn vin op B6 bak.
    Al is wel verouderde data op die twee sites en is de vraag tot wanneer hij het kent. Er staat me iets bij van 2017 die info vandaan komt maar kan me vergissen. ieder geval kan je altijd proberen
    anders zul je idd bij jw uitkomen die het beste weet van iedereen hier ongeveer
     
  5. Aan de hand van het VIN nummer staat in Etis gewoon netjes vermeld welk type transmissie er is toegepast. Je moet hier echter wel een account hebben en zijn ingelogd.


    De 125 PK 1.0 ECOboost die de topicstarter heeft is voorzien van de Ford 6F15 automatische transmissie. Dit is een conventionele automatische transmissie met 6-versnellingen en koppelomvormer.

    De 6F15 is speciaal ontwikkeld voor de 1.0 ECOboost en is in 2015 op de markt gekomen. Constructie technisch gezien is de 6F15 een lichtere/kleinere kopie van de 6F35 transmissie (welke door een joint venture tussen Ford en GM is ontwikkeld en geproduceerd). Ten opzichte van de 6F35 heeft de 6F15 een andere (wat kleinere) behuizing en lichter uitgevoerde interne delen (bijvoorbeeld smallere tandwielen). De 6F15 transmissie heeft doordat de interne onderdelen lichter zijn uitgevoerd een maximaal toelaatbaar koppel van 200 Nm. Gezien de 1.0 ECOboost 170 Nm koppel heeft en 200 Nm koppel in overboost laat dit weinig ruimte over voor een eventuele chiptuning.

    De 6F15 is zeker niet de meest moderne automatische transmissie en gezien er alleen een lockup is toegepast op de 4e, 5e en 6e versnelling is het brandstofverbruik in de lagere versnellingen relatief hoog. Zeker bij veel stadsverkeer of filerijden kan het brandstofverbruik dus tegenvallen.

    In tegenstelling tot de Powershift automatische transmissies met dubbele koppeling zijn er voor de 6F15 bij mijn weten geen grote problemen bekend. Wel is de 6F15 gevoelig voor het tijdig vervangen van de transmissie olie en het toepassen van de juiste olie.
     
  6. Bedankt voor de informatie JW, kwam er zelf niet uit!
     
  7. Elke 50000km olie vervangen van de bak. Flushen wordt erg afgeraden voor deze bakken, gewoon een drain and fill zoals ze het noemen.
    Het filter kan niet eenvoudig vervangen worden bij deze bakken omdat de behuizing daarvoor uit elkaar gehaald moet worden.
    Qua verbruik is het inderdaad zo dat als je veel stadsverkeer hebt je wel eens kan schrikken. Onze C-Max met 6F35 zoop als een dokwerker in stadsverkeer maar op de snelweg viel het alleszins mee. Gemiddeld bleef het op 1:12 steken met ons gebruik van de auto.
     
  8. Ik heb hier een vraag over: een vriend zoekt een automaat, en nu staat er een 2017 ST-line 1.0 125 PK met automaat online.
    Volgens JW is dat dan een conventionele automaat met koppelomvormer. Volgens Autoweek (onder specificaties) bestaat deze combinatie niet eens en is de 1.0 met automaat alleen geleverd op de Trend, en bovendien een 6V automaat met dubbele koppeling.
    Nou zie ik bij de RDW dat de auto in 2019 is geïmporteerd. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? En is deze automaat en combinatie eigenlijk aan te raden?
     
  9. Om zeker te zijn welke automaat er in zit zal je het op ETIS moeten nakijken op basis van het chassisnummer.

    Voor zover ik het weet zijn ze in de Focus 3.2 overgegaan naar de 6F15/6F35 behalve voor de diesel waar nog wel een powershift (dubbele koppeling) in heeft gezeten.

    Edit:
    Ik heb even in ETIS gekeken en de auto is op basis van het kenteken daar op te zoeken.

    [​IMG]
     
  10. Dat is dus als ik het goed begrijp een conventionele 6-traps automaat. Hoe zijn de ervaringen daarmee? Ik ben nog steeds nieuwsgierig of dit een interessante auto is...
     
  11. Zie post #5.
     
  12. Ja terecht, en had ik ook gelezen. Maar naast betrouwbaarheid/verbruik doelde ik op ervaringen van gebruikers. Hoe rijdt het in de praktijk: schakelt het soepel, hoe bevalt de combi met de 1.0 (niet te hoge of juist te lage toeren)?
     
  13. Hij zal niet heel anders werken bij de 1.0 dan bij de 1.5.
    Het schakelen gaat soepel maar je merkt gewoon dat het een ouder ontwerp is. De bak is dus niet super snel en in 1, 2 en 3 merk je echt dat de koppelomvormer niet in de lockup gaat.
    Verwacht geen super sportieve respons, hij is meer gericht op comfortabel rijden.
     
  14. Okee thnx! Ik heb net de dealer gesproken en qua type bak klopt het, en deze is in NL inderdaad niet op de ST-line geleverd, het is Duitse import. Maar ik begreep dat er ook flippers aan het stuur zitten, klopt dat? Zelf heb ik geen ervaring meer met automaten sinds een Opel Rekord dus in mijn beleving is dat al best modern ;)
     
  15. het gaat toch ook niet om jouw ervaring :confused:
    je vroeg dit toch voor een vriend....
     
  16. Klopt, maar die is jong en heeft nog helemaal geen ervaring met automaten en vroeg mij mee te zoeken :roll:
     
  17. aha, op die manier.
    veel samen proefrijden, is leuk en leerzaam :thumbup:
     
  18. Hij kan uitgevoerd zijn met flippers of met een +/- knop op de versnellingspook. Maar dat zal toch op de foto's wel te zien zijn?

    Edit: deze heeft flippers zo te zien op de foto.
     
  19. Hallo Gerard, ik heb zo'n Focus. Een uit 2016 met een 1.0 Ecoboost van 125Pk met een conventionele 6 traps automaat (6F15). Ik kan je zeggen, dat rijdt meer dan prima. En de response qua schakelen is voor mij prima, snel genoeg om menige auto bij het verkeerslicht het nakijken te geven. Qua verbruik zit ik gemiddeld stad 40% snelweg 60% op de 1 op 15. Belangrijk bij het zuinig willen rijden is dat je de auto goed uit laat rollen. Dus de energie gebruiken die in de auto zit. Dat scheelt heel veel in het verbruik. En uiteraard niet heel de tijd dat rechterpedaal op de mat drukken. Ik rij zelf file in de S stand puur omdat de auto dan iets beter afremt op het gas en je dan ook zelf kan "flipperen" met de, in mijn geval, schakelaar aan de pook om de bak vast te zetten in bv. 2 zodat je soepeler in de file mee komt. Ik ben er heel tevreden over. Wat ik nog wel wil weten is of er ook een 140Pk uitvoering van de 1.0 bestaat met deze automaat. Want dan kan ik de mijne laten tunen. Iemand?
     
  20. Hallo Heavy, ik was wel in voor een proefrit, maar de vriend voor wie ik zocht haakte af op o.a. de kleur en wil helaas liever geen Ford meer na een gesneuvelde 1.0 (zonder turbo) in zijn Fiësta (gelukkig lease). Gezien de info van JW hierboven vraag ik me af of tunen verstandig is tenzij je het koppel hetzelfde laat. Of de combinatie met 140 pk origineel geleverd is betwijfel ik daarom ook.
     

Deel Deze Pagina