1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

MK4 opmerkelijkheden

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Swanco, 20 nov 2018.

  1. Bedankt, inmiddels contact gehad met Ford Werkplaats. Hij moet aanstaande maandag toch naar binnen en hebben mij gevraagd of het zo nog uit te houden is. Hoef verder geen grote ritten te maken dus als alles verder gewoon blijft werken nemen ze dit maandag mee.
     
  2. Kun je voor het updaten van de sync en kaarten ook een acculader gebruiken in plaats van een uur per update rond te moeten rijden (en dan ook nog op tijd stoppen voor de reset ofzo die je dan moet doen). Neem aan dat je dan in de boordcomputer de instelling motor automatisch uitschakelen moet uitzetten, maar verder nog aandachtspunten of anderen die dit zo gedaan hebben?
     
  3. Ik heb zelf de auto een ruim uur laten draaien. Eerste heb ik de update naar Sync 3.4 van Cyanlabs uitgevoerd. Auto uitgezet en vervolgens de USB stick gemaakt met de kaarten. Vervolgens de auto weer gestart en de kaarten geüpdate. Daarna systeem herstart, auto uit, op slot, van slot en gestart. Alles was op dat moment geüpdate en kreeg de melding dat de USB stick verwijderd kon worden. Door het in twee stappen uit te voeren heb ik ook geen reformat hoeven te doen.

    Kreeg alleen de tip van gebruikers hier dat ik beter een rondje had kunnen rijden in plaats van stationair. Maar goed heb hem dus alleen stationair laten lopen en verder geen accu lader gebruikt. Wellicht is dat de reden dat ik nu problemen heb met mijn accu. Mijn start/stop is ermee gestopt signalen komen uit een speaker achter het dashboard. Schijnt te maken te hebben me de accu. Heb overigens gisteren wel drie ritten gehad waarvan één stuk snelweg. Met een totaal aantal km's van ongeveer 45. Ben er allemaal zo in thuis, en gelukkig heb ik garantie op mijn occasion dus wordt het netjes opgepakt door van Mossel Ford.
     
  4. Ik heb het met een acculader en het contact op stand II geprobeerd en toen kreeg ik nog steeds na een 15-20 minuten de melding dat ik de motor moest starten en ging hij vervolgens in slaap. Uiteindelijk heb ik hem dus ook maar stationair laten draaien, want een optie om het automatisch uitschakelen uit te zetten kon ik in de boordcomputer niet vinden. Misschien is dat via Forscan wel mogelijk, want ik kan me toch niet voorstellen dat een dealer bij een update de auto stationair draaiend op de parkeerplaats zet.
     
  5. Wat een paniek, gelukkig flashen we niet elke week 20GB+ aan nieuwe maps ;)
     
  6. Ik snap de voorzichtigheid wel en ook het ongemakkelijke gevoel bij het zo maar stationair laten draaien. Zelf heb ik weinig verstand van motoren en wil geen dingen beschadigen en daarnaast ben ik ook wel aardig bezig met het zo energiezuinig mogelijk leven. Een motor dan een uur stationair laten draaien terwijl mijn zonnepanelen die electriciteit ook kunnen leveren is dan niet helemaal hoe ik het het liefste zou willen doen.
     
  7. je kan er ook gewoon een acculader opzetten die dan weer gevoed wordt door jouw zonnepanelen ;)
     
  8. Dat doen ze wel alleen wij deden dat in werkplaats met afzuigslang eraan. Alleen werd niet heel vaak gedaan ivm klanten geen 180euro voor update gaan betalen elk jaar.
    Werd alleen gedaan als klant klacht had met radio en de radio software geüpdate moest worden. een enkele keer werden kaartmap geüpdate. Motor moet het met gemak dit aan kunnen, oliepomp levert dan al voldoende oliedruk voor hele motor
    Het is wel zo dat uur stationaair draaien zuiniger is dan uur rijden. Bij mij staat verbruik op 0.6l per uur als ik stilsta. Als ik rij dan zit ik op 1op25 bij 80 constant. uur rijden is 80km en dus meer dan 3liter brandstof. Dus rijden is 5x schadelijker., dat is nog en zuinigste geval.
    Zit in de mk4 geen knop zoals in de mk3 dat je start/stop systeem uit kan zetten?

    @gerardTDCI
    Lecturer in recent runes, heeft dat gedaan met acculader alleen dan viel alsnog systeem in slaap.
     
  9. Die zit er zeker op, maar werkt alleen als de motor aan staat. Dus die heb ik moeten gebruiken om hem stationair te kunnen laten draaien.
     
  10. Ik ben gewend van eerdere auto's bij achteruit rijden met de PDC/camera dat het geluid uit zichzelf dimt van de muziek die op dat moment speelt. Bij m'n Focus is dat niet het geval. Ook nog niet gezien (of over het hoofd gezien) in de instellingen. Kan dit, zoja hoe?
     
  11. Schakelaar om kindersloten achter electrisch te bedienen is inderdaad verdwenen vanaf MY2022.
    Door omstandigheden zijn we momenteel bezig om de Focus in te ruilen op een nieuwe Kuga PHEV. Maar het “de-speccen” van Ford weerhoudt me daar een beetje van.
    Halve dag demo gereden en dan hoor je achteraf dat er vanaf productie september geen mutlilink-ophanging meer wordt geleverd, het brillenvak bovenin verdwijnt, evenals de kunststof motorafdekking, de elektrische kindersloten en de keyless entry op de achterdeuren. Werkelijk onbegrijpelijk, maar naar het schijnt typerend voor Ford. Op de markt brengen, vele goede tests en recensies afwachtende en dan in de uitvoering (lees: kosten) snijden om nog wat meer te verdienen. Echt jammer, en ik maak me met name druk om die onafhankelijke achterwielophanging. Juist hierom heb ik destijds gekozen voor onze heerlijk sturende Focus….
    Maakt het dat we er nog niet uit zijn en ook erg zoekende naar een alternatief.
     
    gerardTDCI en Rykers vinden dit leuk.
  12. Zouden de wijzigingen misschien niet te herleiden zijn naar de vele chips tekorten? Wellicht dat het noodzakelijke aanpassingen zijn om (elders) de hoeveelheid chips te reduceren?
     
  13. #2413 MarkDG, 14 sep 2021
    Laatst bewerkt: 14 sep 2021
    Gisteren heb ik mijn Ford Focus MK4 teruggekregen van Ford Van Mossel. Alles is nu prima in orde of wordt opgelost zodra de onderdelen er zijn. Helaas konden ze één van mijn problemen niet diagnosticeren zoals men dat netjes vertelde. Het is een probleem wat ik af en toe hoor tijdens het sturen. Het is hoorbaar met name als ik linksom draai maar niet altijd. Ik weet dat het lastig is voor een monteur maar het is te reproduceren. Tijdens het insturen gaat het prima maar zodra je dan langzaam terug gaat draaien klinkt er licht tikkent geluid uit de stuur kolom. Klinkt een beetje alsof je een elastiekje zeer strak spant en dan er overheen wrijft, zeer licht tikken/knetteren zeg maar. Dit is alleen linksom en wanneer je met wat snelheid de bocht in gaat en dan langzaam het stuur terug draait. Klinkt niet heel ernstig (denk ik) maar heb nu nog garantie dus kan dan beter nu aan de bel trekken. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
     
  14. Het is me al eerder opgevallen en dus nu even gepost (toch) De verlichting in het dashboard gaat, onafhankelijk van de stand van de verlichting, feller of minder fel branden.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  15. Was mij ook al opgevallen. Ik moet zelf alleen nog de stuurwielverlichting (laten) fixen. Dit is de enige verlichting die het in mijn focus nu niet doet (pijnlijk).
     
  16. Zit daar ook verlichting in?

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     
  17. De verlichting achter alle stuurwielknoppen en schakelflippers.
     
  18. Klopt, zitten meerdere lichtsensors in je auto, een voor detectie koplampen en een voor je dashboard. Deze werken onafhankelijk van elkaar. Bij felle zon inval gaat ook je dashboardverlichting feller branden.
     
    Heusinkveldb vindt dit leuk.
  19. Zal waarschijnlijk dezelfde sensor zijn alleen worden de meetwaarden andere uitgewaardeerd voor verschillende toepassingen.
     
  20. Was op een grijze ochtend afgelopen week. Daarom keek ik of mijn verlichting soms was uitgeschakeld (alleen DRL) maar dat was niet zo.

    Verstuurd vanaf mijn HD1903 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina