1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 2019 - stuurt/interieur trilt, geen oplossing?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door luchtbakker, 13 aug 2021.

  1. Goedemorgen!

    Ik heb een bijzonder probleem met mijn Focus 2019, ik ben benieuwd of jullie wellicht een oplossing hebben.
    Na geruzie met de lease maatschappij lijkt er namelijk geen oplossing meer te zijn.

    Ik heb een stuur en interieur dat trilt bij een km/h of 125-135. Zo kan het dat je het op 126km/h wel hebt, bij 128km/h niet, en bij 129km/h wel. Dit is dagelijks anders. Het is een snelle trilling.
    Vreemd genoeg komt dit enkel voor in de middag/avond. In de ochtend heb ik dit bijna niet, of aanzienlijk minder waardoor het vrijwel niet voelbaar is. Je zou bijna zeggen dat het een temperatuur ding is.

    Opvolgend is het volgende uitgevoerd:

    - Uitbalanceren (onbalans geconstateerd)
    - Uitbalanceren (onbalans geconstateerd)
    - Uitbalanceren
    - Nieuwe Michelin banden
    - Uitbalanceren (onbalans geconstateerd)
    - Uitbalanceren (Ford Dealer) (onbalans geconstateerd)
    - Uitbalanceren (Ford Dealer)
    - Nieuwe Bridgestone banden (op verzoek van lease)
    - Uitbalanceren

    Na 9 bezoeken verder is het probleem exact het zelfde.
    De bandenboer geeft aan dat de banden gewoon in orde zijn, velgen zouden recht zijn, banden rollen op de machine gewoon keurig rond. Alleen de meermaals onbalans vinden ze bijzonder.

    De lease maatschappij heeft hier geen oplossing voor, dus besloot een expertise bedrijf in te schakelen om de problemen te constateren. Helaas besloot de lease dit in de ochtend te doen, waardoor het bedrijf geen afwijkingen heeft geconstateerd.

    Nu zou je zeggen; het zit tussen je oren. Maar mijn partner ervaart zonder mij exact het zelfde, en ook wanneer er mensen in de auto zitten klagen ze over een trillende kont. Leg een flesje water in auto en je kan de trillingen ook waarnemen.

    Ik ben ten einde raad. Ik wil van dit probleem af, al moet ik er zelf maar geld tegen aan gooien.
    Maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Als een Dealer en bandenboer beide niks voor mij kunnen betekenen, wie dan wel?

    Hopelijk hebben jullie een idee.
     
  2. oké, ik ga ff meedenken.
    in de ochtend geen last in de middag wel, iedere dag dezelfde tijd en route?
    en als je in de ochtend niet rijdt met de auto, trilt die dan gelijk n de middag als je er mee gaat rijden?

    geloof niet dat het aan de banden of velgen ligt, mss een keer balanceren op de auto?
    denk eerder aan de ophanging maar dat verklaart niet dat het alleen in de middag voorkomt.

    probeer er eens een filmpje van te maken en dan met dat flesje water wat jij aangeeft waaraan je het kan zien.
    al is het alleen maar om te bewijzen dat het bij jou niet tussen je oren zit.
     
  3. Ik zou beginneb met een set andere velgen en banden. Dan heb je dat uitgesloten.

    Zet de airco dan eens een week uit om te zien dat het niet aan de temperatuur ligt.
     
  4. Speling op de aandrijf assen?
     
  5. Alle pasvlakken schoon? Wiel > schijf > wiellager?
     
  6. @gerardTDCI Nee, de ritten zijn dagelijks anders. Ik rij veel verschillende stukken. Anders zou je inderdaad het asfalt verwachten.

    En wat @doubled ook zegt, ik lees veel over balanceren op de auto. Ik heb ook sterk het idee dat dat de oplossing is. Ik snap niet waarom de lease daar nooit over begonnen is.

    @Pibo_Focus_CC Er zit geen speling op, als ik de garage mag geloven.

    @Ka-ramba Alles keurig schoon. Daar ligt het helaas niet aan.

    Hebben jullie toevallig een suggestie welk bedrijf ik in de omgeving Haarlem/Amsterdam kan benaderen voor het balanceren op de auto zelf? Euromaster en kwikfit doen dit namelijk niet.
     
  7. Zou idd even kijken wat er gebeurt als je de banden op de auto balanceert met een scooter/finish ballancer.
    tevens zijn de banden gebalanceerd met een hunter gps9600 of althans balanceerapparaat die ook roadforce meting kan doen.
    Dit apparaat kun je ook velgen meten en de veerkracht van de band.
    apparaat geeft tips of je band moet draaien en geeft dan ook exact aan hoeveel

    Daarna typ met complete andere set velgen/banden die van andere auto afkomen die goed zijn
    wanneer je het hebt op cruisecontrol bij 126kmh trap dan de koppeling in, verdwijnt het direct of voel je dat het pas wegtrekt bij 120kmh.
    wie weet is de aandrijflijn die net die vibratie brengt.

    als je van 130kmh naar 120kmh remt voel je het dan
    als je van 120kmh naar 130kmh optrekt voel je het dan.
    met voelen bedoel ik is het er of is het erger de trilling.

    makkelijkste oplossing is 120kmh max rijden.

    @luchtbakker
    zie dat je reactie tussentijd hebt geplaatst.
    wat betreft de hunter met roadforce zullen er meerdere zijn.

    wat betreft balanceren op de auto, heel veel bedrijven hebben dat appraat niet eens meer.
    puur omdat het eigenlijk een pleister op een wond is. Het is niet de oplossing maar lost het voor deel op.
    Je haalt de onbalans gevoel weg, maar je assen hebben nog steeds probleem erin of onbalans.

    Mijn focus mk2 deed ik op werk ook altijd finishbalanceren. puur omdat het kan. heb gehad auto's op banden appraat 2x 0gram en kon dan op de finishbalancer toch nog 40gram bij plakken. Bij mijn eigen auto was het 15 a 20gram.
     
  8. Gewoon een idee hoor. Electrinisch stuurhuis mischien? Ik weet dat er in het verleden Renaults zijn geweest met dit probleem.

    En op youtube staan filmpjes van ford met een (deadwobble)?

    Probeer gewoon even mee te denken hoor
     
  9. @trucker0werner Een finish ballancer is een machine dat druk op de band zet (bijv 700kg) om zo oneffenheden te detecteren?
    Het is een automaat trouwens. Wat ik wel meermaals getest heb is onder sportstand, ecostand, en normaal, en die vervolgens tijdens het rijden in Neutraal te zetten om het toerental weer naar 900 te krijgen terwijl ik hem +130km/h laat uitrollen. Maar dit had geen effect.

    @David85 zou kunnen. Helaas werkt de lease niet meer mee aan een oplossing. Om het stuurhuis te vervangen ben je volgens mij serieus geld kwijt, terwijl het niet zeker is of het wel de oplossing zal zijn.

    Ik wil alles proberen hoor :). Maar ergens trek ik wel een grens. Haha.
     
    David85 vindt dit leuk.
  10. Je zou bandorama in Lijnden kunnen proberen. Dit bedrijf was vroeger onderdeel van de Ford vestigingen in de Haarlemmermeer en veel dealers brachten probleem auto's daar. Of de kennis er nog is geen idee, zelf ben ik nooit op de nieuwe locatie geweest.
     
  11. nee een finishbalancer of scooter beide namen worden gebruikt, hieronder perfect uitgelegd

    hieronder heb je hunter gps9600


    deadwobble heb je niet met mcpherson veersysteem. dit ivm we een stuurhuis hebben.
    deadwobble komt meer voor op auto met stuurstangen zoals een jeep. daar werkt stuurbekrachting in een stuurblok. daar komt as met een lange arm uit en aan de arm zitten de stang naar de wielen.

    wel idd bij renault maar ook andere merken gehad dat stuur eigenaardig werkte.
    met electrisch meestal wel of niet werken
    met hydrauliek ook gehad dat klep kapot was en stuur constant naar links trok
     
    luchtbakker en David85 vinden dit leuk.
  12. Heb wel eens gelezen dat een slecht toplager van de schokbreker dit ook kan veroorzaakten, kan misschien op je verdachte lijstje?
     
    luchtbakker vindt dit leuk.
  13. het is en blijft een huurauto waar jij voor betaald en de maatschappij dient gewoon een degelijk product af te leveren.
    ik kan heel slecht tegen dat soort bedrijven......en aan mij hebben ze dan een slechte (lees, dure klant :uzi:)
     
  14. Dit zou denk ik met een finish ook naar boven moeten komen denk ik? :)
     
  15. Ook even meedenken,

    Heb je wieldoppen? Rij eens zonder wieldoppen.
    In plaats van op de snelheid te letten zou ook de combinatie versnelling/toeren in de gaten kunnen houden, misschien dat daar iets niet lekker zit wat je bij lagere snelheden minder merkt.

    Sowieso als je daadwerkelijk aan flesje water kunt zien dat die trilling er is, film dat zodat je bewijs hebt. Beste zou zijn om dat te filmen met teoren en snelheid ook in het zicht. Kun je beste denk vanaf de achterbank laten doen voor de veiligheid. Denk dat het filmen van bewijs erg belangrijk is om aan te tonen dat je zelf niet gek bent :mrgreen:.

    Ben erg benieuwd.
     
  16. @Edgarcmax nee, standaard RVS velgen van Ford die bij de titanium horen.

    Het filmen is ook iets wat ik gedaan heb, maar de lease doet er gewoon niks meer mee. Ze zeggen: wij hebben een bureau ingeschakeld dat niks heeft waargenomen, dus er is niks. Feitelijk lieg ik dus volgens hun. :liar:Lekker makkelijk he.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Tsja dan wordt het wel erg lastig en erg slecht van het leasebedrijf.
     
  18. Wieldoppen zullen altijd zichzelf balanceren, vandaar dat je sommige wagens ziet dat het op en neer gaat.

    Flesje water dat trilt is juist als de auto trilt. In dit geval trilt de stuur dus voel je mogelijk niet veel in de stuur.

    Als leasemaatschappij kunnen ze nu zeggen we hebben van alles al gedaan, extern bedrijf merkt je klacht niet.
    Maar ja monteur die rijdt zal mogelijk het normaal vinden.
    Alleen samen met monteur rijden en laten zien dat stuur trilt, op en neer gaat.
    En ja we hebben klanten gehad waar we dus finish balanceren het oplost en daarna elke beurt horen of we het voor de klant het willen doen.

    Heb ook keer gehad dat stuur trilde bij remmen boven de 120kmh alleen. Dat bleek met nieuwe remschijf opgelost te zijn. Maar ook met achterste draagarmrubers die te zacht waren. Met andere stuggere rubbers van andere type auto was probleem opgelost.
    Probleem was met peugeot 5008 en achterste draagarmrubbers van 206 loste het op
     
  19. ligt aan de wieldoppen volgens mij maar dat is hier niet van toe[passing vanwege LM velgen

    Dit wat luchtbakker zelf zegt :
    Nu zou je zeggen; het zit tussen je oren. Maar mijn partner ervaart zonder mij exact het zelfde, en ook wanneer er mensen in de auto zitten klagen ze over een trillende kont. Leg een flesje water in auto en je kan de trillingen ook waarnemen.
    Hoe dan ook, het blijft een vreemd verhaal en zal ongetwijfeld iets heel simpels zijn.
     
  20. oh heb heel de tijd in me hoofd dat stuurtrilt alleen.
    maar is dus ook de auto zelf.
    zelf heb ik met mijn auto dat het bij 40-50 wat hobbelt en bij 80--90 auto trilt.
    echter de rede heb ik al door.
    me auto staat met ene kan op trottoir en andere kant op de straat (zie profielfoto als voorbeeld).
    ivm me banden breed zijn krijg je soort van vlakke kant op de band van lang stilstaan.
    ga ik rijden merk ik het.
    echter als ik op vakantie ga en constant snelweg heb gehad dat band warm is en daarna in oostenrijk bijvoorbeeld rij.
    heb ik totaal er geen last meer van.
    dat komt omdat daar altijd op een vlakke ondergrond staat.

    geen idee of dit bij jouw ook zo is, en ja heb zelf ook klant gehad met een klacht elke dag als hij wegrijdt.
    bleek het probleem door zijn oprit te komen. hoe en wat bij hem weet ik niet meer, maar paste wat aan en sindsdien nergens meer last van gehad.
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina