1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus III erg snel warm

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Omleiding, 17 jun 2021.

  1. Goedenavond,

    Sinds kort (weer) een Focus rijder!
    Heb in het verleden een Focus wagon van 2014 gehad als lease. En nu prive een Focus van 2011 aangeschaft.
    Ik kan me niet meer herinneren of het volgende destijds ook zo was, maar wanneer ik bijv de auto start na een werkdag of nacht. Geeft de temperatuurmeter van de koelvloeistof binnen 2 minuten 90 graden aan.
    Is dit normaal bij deze types? (Heb een 1.6 TI-VCT)

    Heb het vandaag gefilmd na een dagje werken, zonder 1 meter te rijden met 1 minuut 30 schiet hij recht naar de 90 graden toe. Auto rijd verder prima en wordt ook niet warmer dan dat. Ook wanneer ik bijv ff boodschappen doe en terug kom schiet hij gelijk weer naar de 90 graden exact.

    De video:

     
  2. Ik heb ook een 1.6 ti vct denk dat dat normaal is want die van mij doet dat ook , meestal binnen een paar kilometer is die op de 90 graden
     
  3. Het was vandaag ook wel heel erg warm hè. Maar hoe is het met de koelvloeistof?
     
  4. Van harte welkom op het forum
     
  5. Op zich niet ongewoon voor een Ecoboost motor tenzij een tekort aan koelvloeistof de reden is, maar ik vermoed dat dit in orde is omdat je aangeeft dat de temp. niet verder oploopt. (even checken kan geen kwaad natuurlijk)

    Houdt er wel rekening mee dat dit niet direct betekend dat de motor op temperatuur is, daarvoor zou ik afgaan op de olie temperatuur. Jammer is dan weer dat juist die bij de meeste modellen niet zomaar af te lezen is :(
     
  6. het peil heb ik nog niet bekeken, zal eens kijken uit werk vandaag. Maar dit heb ik ook na een normale nacht (16-17 gr)


    bedankt!
    Ok ik hoor wel van meerdere mensen dat ze dit ook hebben maar dat waren geen ford’s dus ja denk waar kan ik het beter vragen dan hier :-)
     
  7. temp loopt idd niet verder op.

    verschil tussen koelvloeistof en motorolie temp is mij bekend ja. Idd jammer dat er niet een extra meter daarvoor is. De peugeot 207 waar mn vrouw mee rijd heeft voor beide een meter :-)
     
  8. Er zijn wel Focus modellen waar je de betreffend olie temp. meter tot je beschikking hebt, maar dan moet je met zo’n ST of RS gaan rijden en wie wil dat nou :shrug:


    :rofl::schater:
     
    Edgar Focus, gerardTDCI en Nop vinden dit leuk.

  9. :haha::haha:
    [​IMG]
     
  10. TS heeft geen ecoboost maar een 1.6 ti-vct ;)
     
  11. Bij de MK3 geeft de naald een indicatie van de koelvloeistof temperatuur. Meestal gaat de naald al naar de 90 graden terwijl de koelvloeistof nog maar rond de 50 graden zit. De echte temperatuur van de koelvloeistof is af te lezen in het "hidden menu" of via de OBD.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.
  12. Precies dit, het is eigenlijk een nutteloze wijzer.. tenzij hij wel werkt als het meer dan 90 graden wordt... :)
     
  13. Scherp Gerard, had mijn bril niet op denk ik. :glass:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  14. Kleine aanvulling:

    Nu had ik vanmiddag naar huis gereden uit werk zo rond 17:30
    Om 19:30 ging ik weer ff weg, direct bij starten gaat ie dan weer naar 90gr.

    Het lijkt mij bijna op dat er iets is ingesteld waardoor hij altijd de wijzer fixeert naar 90gr ofzo.

    Werk-huis is 5km btw, dus daar wordt ie echt niet warm van om 2 uur op 90 te blijven lijkt me.
     
  15. Ik heb net even gekeken. 5,5 uur geleden kwam ik thuis na een ritje van 30km. Zodra ik de auto start staat de temp. gelijk op 75 graden.

    Nu weet ik wel dat ik geen 1.6 ti-vct heb, maar ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken.

    Los daarvan zal het met de huidige temperatuur buiten behoorlijk lang duren voordat de motor, koelvloeistof en de olie is afgekoeld.
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.

  16. Ik maak me ook niet perse heel erge zorgen, maar vind het alleen vreemd.

    Thanks dat je het gecheckt heb! Dat neemt toch wel evt zorgen helemaal weg ;)
     
    Edgar Focus vindt dit leuk.
  17. Precies en aangezien de meter boven de 50 graden realiteit al 90 graden aangeeft is dat helemaal niet gek
     
  18. Is allemaal normaal. Hij heeft bij 45 graden ofzo al 90 graden op de wijzer aan.. en met deze temperaturen duurt het lang voordat hij lager dan 45 graden is.
     
  19. Fabrikanten hebben het inderdaad zo ingesteld dat zolang je koelvloeistof ergens tussen de 60 en 100 graden (of iets dergelijks) is, de wijzer stabiel ligt op 90 graden (of wat de bedrijfstemperatuur geacht wordt van je motor).

    Dit is gedaan omdat een op en neer gaande wijzer mensen zenuwachtig maakt, zeker als deze een keer boven de 100~105 graden oid komt. Pas wanneer de temperatuur buiten de gezette marges treed zal de wijzer weer wat anders aangeven, maar vaak is er dan wel wat aan de hand toch (daadwerkelijk oververhitting of een defecte thermostaat).

    Naast dat onze Focus MK3 dat zo doet heb ik dit bij legio andere auto's gezien, Seat/VW/Suzuki/Opel/Chevrolet/Peugeot etc. Eigenlijk bij de echt wat oudere auto's (2000 en daarvoor) waren de temp metertjes nog wat "eerlijker".

    Persoonlijk heb ik liever de ongefilterde temperatuur, maar voor mijn ouders en vrouw is het wel beter dat het ding niet al te zenuwachtig is :').

    Sent from my SM-G973F using Tapatalk
     
    Wiz, Ecobeast, gerardTDCI en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina